storing 80/40/20 meter band

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

storing 80/40/20 meter band

#1 Bericht door pd7hww »

Beste amateurs,

Ik heb de laatste 2 jaar ontzettend veel last van een storing bij mij in huis. Als ik mijn Ft-950 of welke z/ontvanger dan ook
aansluit heb ik S9+ qrm op mijn unit zodat ik mijn hobby hier niet meer kan uitvoeren.
Gelukkig heb ik nog een vakantielocatie waar ik mijn hobby ruisloos kan uitvoeren, maar thuis moet dat ook kunnen.
Altijd heb ik de hoop gehad dat het wel een keer zou stoppen, maar helaas.
Ik woon in de binnenstad Groningen met veel studenten om me heen en een horeca bedrijf naast me, ik heb de hoofd-stroom er al een paar keer af gehaald en de set op een accu aangesloten maar dat mag helaas niet baten. Ik heb een multiband draad antenne op het dak, en en een FB-13 dipole, de grootste S9+ storing heb ik op de 80/40/20 meter band.

Mijn vraag is, is dit iets wat ik bij agentschap telecom moet melden om deze storing op te lossen, of moet ik zelf de bron gaan zoeken en hoe?

Ik hoor het graag!
Mvg
Edwin
pd7hww

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: storing 80/40/20 meter band

#2 Bericht door PA9X »

Is de storing 24 uur per dag aanwezig of alleen op bepaalde tijden? Misschien even een opname hier uploaden. Misschien kunnen we hier a.h.v. een geluidsfragment de stoorbron wel noemen. Probeer te kijken of je de storing op 6 m en 2 m ook kunt horen.

Als je lid bent van de VERON zou ik ook even de hulp inroepen van de EMC-EMF Commissie. Mogelijk is er een amateur bij de lokale VERON afdeling die je kan helpen de bron op te sporen.

Als je stoorbron uiteindelijk zelf niet kunt vinden, zou ik zeker een melding bij AT doen! Het helpt als je de storing opneemt (video op YouTube zetten) en die met je melding meestuurt.

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: storing 80/40/20 meter band

#3 Bericht door pd7hww »

hoi Jean Paul,
Bedankt voor je reactie, de storing heb ik 24 uur per dag het houd niet op!
kijk en huiver op de onderstaande link:
https://youtu.be/lvLeGj_un-Y

Bedankt alvast
Mvg
Edwin

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: storing 80/40/20 meter band

#4 Bericht door PA9X »

Dit is een stevige stoorbron. Al eens geprobeerd uit te peilen met een kortegolf ontvangertje of met een middengolf ontvanger?

Als het niet lukt om de storing uit te peilen, dan melden bij AT. Men reageert vrij snel op een melding. Bij mij binnen een paar dagen zelfs!

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: storing 80/40/20 meter band

#5 Bericht door PE1KEL »

[quote="pd7hww"]hoi Jean Paul,
Bedankt voor je reactie, de storing heb ik 24 uur per dag het houd niet op!
kijk en huiver op de onderstaande link:
https://youtu.be/lvLeGj_un-Y

Helaas kan ik je niet helpen.
Het is dezelfde storing als ik hier heb, 24 uur per dag op heel de HF-band.
De enige reden waarom ik enkele maanden geleden mijn spullen tot mijn spijt heb verkocht.
Weer een hobby naar de Filistijnen.

Adriaan.

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: storing 80/40/20 meter band

#6 Bericht door pd7hww »

Hoi Adriaan,
Nou dat klinkt niet hoopgevend, mijn hoop is dat mijn buurman een hoop ali express spullen in huis heeft :D,
Ik heb vanmiddag nog een mail naar het AT gestuurd, ik hoop dat het geen endless story gaat worden, maar zoals ik al zij heb
ik het geluk nog een vakantieplek te hebben waar ik de hobby in alle "rust" kan uitvoeren.

Mvg
Edwin

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: storing 80/40/20 meter band

#7 Bericht door PE1KEL »

Edwin, ik heb een jaar of wat geleden ook het AT laten komen, en ze zijn bijzonder gedienstig.
Daar ligt het niet aan, maar ik blijf niet bezig.
Nu ook verlangd wordt dat je 'wat' storing moet accepteren is het voor mij eigenlijk klaar.

Volgens mij is het vechten tegen de bierkaai.

Adriaan.

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: storing 80/40/20 meter band

#8 Bericht door pa5wil »

Ik had het ook en AT heeft geen bron kunnen vinden. Maar nadat de buren zijn verhuisd heb ik ineens geen storing meer. Ik zit midden in een woonwijk en meestal S2 ruis of de S meter slaat zelfs helemaal niet uit.
Wil

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: storing 80/40/20 meter band

#9 Bericht door PA2LAD »

Het kan b.v. draadloos internet bij je buren of een aquariumpomp zijn. Met een draagbare radio op am middengolf kan je vaak al richting en heftigheid van een storing bepalen.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: storing 80/40/20 meter band

#10 Bericht door PA9X »

PA5WIL schreef:Ik zit midden in een woonwijk en meestal S2 ruis of de S meter slaat zelfs helemaal niet uit.
Dan zit je erg goed! Ik heb inmiddels al een jaar last van S9+ QRM op HF en VHF door een zonnepaneelinstallatie van mijn buren. Ik heb er op het VERON Techniek Forum een heel stuk over geschreven, ook over hoe AT de storingsmelding afhandelt (wat ze overigens netjes doen): https://forum.veron.nl/index.php?thread ... toring.27/

Sterkte voor PD7HWW!

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: storing 80/40/20 meter band

#11 Bericht door pd7hww »

Bedankt Mannen!
Ik laat het weten als het AT er hopelijk iets mee gaat doen, ik was vanmiddag weer even op mijn woonark, wat een beleving
geen ruis, ik hoop dat mijn home QTH er binnenkort ook zo voor staat!

Groet
Edwin
PD7HWW

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: storing 80/40/20 meter band

#12 Bericht door pd7hww »

Beste Amateurs,

Ik heb helaas nog steeds last van zeer veel qrm op op de 80/40 /20 meter band, gemiddeld S9+.
Helaas kan ik alleen nog contacten leggen met alles wat daar nog boven uit komt dus verder dan Italie reikt het niet...

Om alles uit te sluiten heb ik alle coax vernieuwd en onlangs ook een verticale antenne geplaatst omdat ik alles horizontaal heb FB-13 en G5RV. Ook heb ik de stroom in huis er af gehaald en de set op een accu aangesloten, ook batterijen uit wekker radio's, huistelefoon etc. Verder beschik ik over YAESU sets.

Ik heb in mei contact op genomen met het AT, ik werd meteen teruggebeld door een zeer vriendelijke meneer, die meedacht en adviseerde me om te kijken of ik het zelf kon uitpeilen. Hij vertelde dat ze niet snel uitrukken voor een storing dus eerst maar zelf kijken en terecht!
Hij adviseerde me om een ronde loep antenne te maken c.a 25 cm doorsnee, dat heb ik toen ook gedaan en ben een paar uur rondjes gaan fietsen en lopen, maar helaas, ik kon sowieso weinig signaal ontvangen. Aangezien ik in de binnenstad woon is het ook niet makkelijk om tussen en achter de huizen te komen, sommigen zijn ook erg hoog.

Wel vertelde meneer dat als ik geen melding meer maakte binnen een week, dan zou de case worden gesloten.
Ik heb ruim binnen de week weer de melding gedaan, maar ik heb niemand meer kunnen bereiken? ook werd ik niet meer teruggebeld of gemaild?

Aangezien ik niet echt een vhf man ben, kan ik onder deze omstandigheden beter gaan makramee-en.

Iemand misschien een goede tip over een peilantenne die bij benadering de bron kan aanwijzen? of een ander idee?

Ik hoor het graag!

Mvg
Edwin
PD7HWW

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: storing 80/40/20 meter band

#13 Bericht door PA1 »

Bij mij komt de storing van mijn eigen led verlichting. Het werkt wel goed maar die "ballasten" genereren een hoop storing, bij mij tot S7-8. Gelukkig zijn het mijn eigen en kan ik ze uitzetten.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: storing 80/40/20 meter band

#14 Bericht door PH2LB »

PA1 schreef:Bij mij komt de storing van mijn eigen led verlichting. Het werkt wel goed maar die "ballasten" genereren een hoop storing, bij mij tot S7-8. Gelukkig zijn het mijn eigen en kan ik ze uitzetten.
Belangrijk is te weten is dat als je halogeen verlichting hebt je die niet zo maar ff kan vervangen door led (b.v. de bekende 12V halogeen spotjes). Als je dat wilt zul je de trafo ook moeten aan passen naar een Led transformator.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: storing 80/40/20 meter band

#15 Bericht door PG7M »

PH2LB schreef:
PA1 schreef:Bij mij komt de storing van mijn eigen led verlichting. Het werkt wel goed maar die "ballasten" genereren een hoop storing, bij mij tot S7-8. Gelukkig zijn het mijn eigen en kan ik ze uitzetten.
Belangrijk is te weten is dat als je halogeen verlichting hebt je die niet zo maar ff kan vervangen door led (b.v. de bekende 12V halogeen spotjes). Als je dat wilt zul je de trafo ook moeten aan passen naar een Led transformator.
Geheel de waarheid.

Ik heb onlangs de halogeen plafond verlichting, inclusief trafo vervangen voor LED en LED Trafo. Tot nu toe geen toename van meer storing kunnen ontdekken, buiten de storing die ik al had.
PG7M Robert

Plaats reactie