Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 23 jun 2017, 18:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 12:43 

Beste amateurs,

Ik heb de laatste 2 jaar ontzettend veel last van een storing bij mij in huis. Als ik mijn Ft-950 of welke z/ontvanger dan ook
aansluit heb ik S9+ qrm op mijn unit zodat ik mijn hobby hier niet meer kan uitvoeren.
Gelukkig heb ik nog een vakantielocatie waar ik mijn hobby ruisloos kan uitvoeren, maar thuis moet dat ook kunnen.
Altijd heb ik de hoop gehad dat het wel een keer zou stoppen, maar helaas.
Ik woon in de binnenstad Groningen met veel studenten om me heen en een horeca bedrijf naast me, ik heb de hoofd-stroom er al een paar keer af gehaald en de set op een accu aangesloten maar dat mag helaas niet baten. Ik heb een multiband draad antenne op het dak, en en een FB-13 dipole, de grootste S9+ storing heb ik op de 80/40/20 meter band.

Mijn vraag is, is dit iets wat ik bij agentschap telecom moet melden om deze storing op te lossen, of moet ik zelf de bron gaan zoeken en hoe?

Ik hoor het graag!
Mvg
Edwin
pd7hww

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 13:34 

Is de storing 24 uur per dag aanwezig of alleen op bepaalde tijden? Misschien even een opname hier uploaden. Misschien kunnen we hier a.h.v. een geluidsfragment de stoorbron wel noemen. Probeer te kijken of je de storing op 6 m en 2 m ook kunt horen.

Als je lid bent van de VERON zou ik ook even de hulp inroepen van de EMC-EMF Commissie. Mogelijk is er een amateur bij de lokale VERON afdeling die je kan helpen de bron op te sporen.

Als je stoorbron uiteindelijk zelf niet kunt vinden, zou ik zeker een melding bij AT doen! Het helpt als je de storing opneemt (video op YouTube zetten) en die met je melding meestuurt.

PA9X' Blog

Kenwood TS-480HX (remote via TCP/IP) | 9,4 m vertical met CG-3000 autotuner (10 m t/m 160 m) | Moxon 10 m | Delta Loop 6 m | 4 ele. collineair 70 cm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 15:34 

hoi Jean Paul,
Bedankt voor je reactie, de storing heb ik 24 uur per dag het houd niet op!
kijk en huiver op de onderstaande link:
https://youtu.be/lvLeGj_un-Y

Bedankt alvast
Mvg
Edwin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 19:15 

Dit is een stevige stoorbron. Al eens geprobeerd uit te peilen met een kortegolf ontvangertje of met een middengolf ontvanger?

Als het niet lukt om de storing uit te peilen, dan melden bij AT. Men reageert vrij snel op een melding. Bij mij binnen een paar dagen zelfs!

PA9X' Blog

Kenwood TS-480HX (remote via TCP/IP) | 9,4 m vertical met CG-3000 autotuner (10 m t/m 160 m) | Moxon 10 m | Delta Loop 6 m | 4 ele. collineair 70 cm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 20:33 

[quote="pd7hww"]hoi Jean Paul,
Bedankt voor je reactie, de storing heb ik 24 uur per dag het houd niet op!
kijk en huiver op de onderstaande link:
https://youtu.be/lvLeGj_un-Y

Helaas kan ik je niet helpen.
Het is dezelfde storing als ik hier heb, 24 uur per dag op heel de HF-band.
De enige reden waarom ik enkele maanden geleden mijn spullen tot mijn spijt heb verkocht.
Weer een hobby naar de Filistijnen.

Adriaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 21:56 

Hoi Adriaan,
Nou dat klinkt niet hoopgevend, mijn hoop is dat mijn buurman een hoop ali express spullen in huis heeft :D,
Ik heb vanmiddag nog een mail naar het AT gestuurd, ik hoop dat het geen endless story gaat worden, maar zoals ik al zij heb
ik het geluk nog een vakantieplek te hebben waar ik de hobby in alle "rust" kan uitvoeren.

Mvg
Edwin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 08:45 

Edwin, ik heb een jaar of wat geleden ook het AT laten komen, en ze zijn bijzonder gedienstig.
Daar ligt het niet aan, maar ik blijf niet bezig.
Nu ook verlangd wordt dat je 'wat' storing moet accepteren is het voor mij eigenlijk klaar.

Volgens mij is het vechten tegen de bierkaai.

Adriaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 16:47 

Ik had het ook en AT heeft geen bron kunnen vinden. Maar nadat de buren zijn verhuisd heb ik ineens geen storing meer. Ik zit midden in een woonwijk en meestal S2 ruis of de S meter slaat zelfs helemaal niet uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 17:17 

Het kan b.v. draadloos internet bij je buren of een aquariumpomp zijn. Met een draagbare radio op am middengolf kan je vaak al richting en heftigheid van een storing bepalen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 17:44 

PA5WIL schreef:
Ik zit midden in een woonwijk en meestal S2 ruis of de S meter slaat zelfs helemaal niet uit.

Dan zit je erg goed! Ik heb inmiddels al een jaar last van S9+ QRM op HF en VHF door een zonnepaneelinstallatie van mijn buren. Ik heb er op het VERON Techniek Forum een heel stuk over geschreven, ook over hoe AT de storingsmelding afhandelt (wat ze overigens netjes doen): https://forum.veron.nl/index.php?threads/identificeren-storing.27/

Sterkte voor PD7HWW!

PA9X' Blog

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 20:04 

Bedankt Mannen!
Ik laat het weten als het AT er hopelijk iets mee gaat doen, ik was vanmiddag weer even op mijn woonark, wat een beleving
geen ruis, ik hoop dat mijn home QTH er binnenkort ook zo voor staat!

Groet
Edwin
PD7HWW

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur