dopjes...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

dopjes...

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Er zijn een aantal portable/mobile trx die twee antenne-aansluitingen hebben.
Gewoon eentje voorop of bovenop en eentje achterop of onderop. Afhankelijk hoe je dit bekijkt :wink:

Ter verduidelijking een praktisch voorbeeld: Yeasu FT-290RII/FT-690RII/FT-790RII series.
Die hebben een BNC-antenneconnector bovenop het toestel en als je deze transceiver voorziet van een aanklikbare eindtrap, dan zit daar ook een antenne-aansluiting op. In dat geval wordt die antenne-connector gebruikt en de eerder genoemde BNC-antenneconnector is dan niet actief. Nu is mijn vraag of daar soms dopjes voor bestaan die deze BNC-connector afsluiten en beschermen.


Dan nog een andere vraag.
In de jaren '70-'80 zijn er nogal wat transceivers en ontvangers geproduceerd waarvan de deksels werden gesloten/vergrendeld met zwarte plastieken sluitknopjes. Alle drie de grote merken gebruikten in die periode dit systeem. Die hardplastieken sluitknopjes gingen weleens kaduuk (ook toen al) en destijds kon je daarvoor nieuwe kopen. Ik denk dat ze verkocht werden in zakjes van 10 stuks ofzo. Nu, 30/40 jaar later, zitten we met het probleem van kapotte sluitknopjes die inmiddels niet meer leverbaar zijn.
Nu heb ik wel gezien in een youtube-video dat iemand hiervoor gewoon schroefjes/parkers gebruikt, maar ik kan dit toch niet echt opvatten als een goed alternatief.
Zijn er mensen die mooiere, nettere oplossingen bedacht hebben?


Charles - PE2CH

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: dopjes...

#2 Bericht door Bert_1 »

Ik kan hier zo even geen plaatje bijvoegen maar bedoel je deze http://nl.farnell.com/duratool/dtrsr306 ... dp/2342246
Bert

-Verwijderd account

Re: dopjes...

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Afbeelding
Ja, deze lijken er heel sterk op. Of de maat ook klopt... :?:
Dit kan weleens de spreekwoordelijke gouden tip zijn.


Charles - PE2CH

pe1oxp
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 aug 2009, 11:48
Locatie: Stadskanaal

Re: dopjes...

#4 Bericht door pe1oxp »

PE2CH schreef:Er zijn een aantal portable/mobile trx die twee antenne-aansluitingen hebben.
Gewoon eentje voorop of bovenop en eentje achterop of onderop. Afhankelijk hoe je dit bekijkt :wink:

Ter verduidelijking een praktisch voorbeeld: Yeasu FT-290RII/FT-690RII/FT-790RII series.
Die hebben een BNC-antenneconnector bovenop het toestel en als je deze transceiver voorziet van een aanklikbare eindtrap, dan zit daar ook een antenne-aansluiting op. In dat geval wordt die antenne-connector gebruikt en de eerder genoemde BNC-antenneconnector is dan niet actief. Nu is mijn vraag of daar soms dopjes voor bestaan die deze BNC-connector afsluiten en beschermen.
Zoek eens op Ebay : BNC dust cap, is zoiets wat je zoekt? Heb er indertijd een hele zak laten komen voor paar euro.
Bijgevoegd plaatje is alleen een voorbeeld, zowel in plastic als metaal zijn ze er.
Bijlagen
bnc.png
*** Life is too short for QRP ***

-Verwijderd account

Re: dopjes...

#5 Bericht door -Verwijderd account »

pe1oxp schreef:Zoek eens op BNC dust cap, is zoiets wat je zoekt?
Met die zoekterm kwam er een lange reeks aan resultaten op het scherm. Keuze genoeg :)
Dank voor de tip!


Charles - PE2CH

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: dopjes...

#6 Bericht door PA7RG »

http://www.k4eaa.com/parts.htm

Zoek naar PANEL FASTENERS. Kun je ook via google op zoeken.
Of zoek naar Plunger and Grommet.

Succes,
Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Plaats reactie