Zonnepaneel systemen wat wel/niet

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#16 Bericht door PA3EYC »

Ik ben meteen bij hem langs gelopen toen ze met die zonnepanelen bezig waren. Heb hem toen gezegd dat malafide regelaars ontzettend mijn hobby zullen verstoren.
Omdat het nog niet was opgeleverd, bestond er nog de mogelijkheid om eventueel regelaars te wisselen. Mogelijk heeft hij het met zijn leverancier/installateur besproken want na ingebruikname heb ik nog niets kunnen bemerken van storing.

Ja, die velddag. Mijn weilandje ligt zo dat bij een zuidwestenwind het geluid naar mijn buurman waait. Hij was zeer schappelijk toen ik zei dat het niet was toegestaan om een stopcontact te gebruiken.
Wij wonen hier met 5 huishoudens in een buurtschapje. De onderlinge verstandhouding is goed en dat moet zeker zo blijven.

Ik heb nu een ander terrein, van het waterschap, die we mogen gebruiken. Zodat eigenlijk niemand er meer last van hoeft te hebben.
Dit grenst direct aan mijn erf met ruim voldoende mogelijkheid voor tijdelijke antennes. Nog een voordeel is dat de koelkast ook meteen wat dichterbij staat. :lol:
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#17 Bericht door PF9ZX »

Ik heb toch maar besloten om wel op de aanbieding in te gaan.

Wat de omvormer betreft, gaat het om het volgende:

Stecagrid 1500, Coolcept boosted

http://www.photovoltaik4all.de/media/pd ... att_DE.pdf


Ik heb gelijk even de contact opgenomen met de verhuurder en ik werd netjes terug gebeld door iemand van de technische dienst met de mededeling dat men (nog) niet bekend was met storingen van welke aard dan ook.
Er werd mij ook verteld dat er in principe geen rekening wordt gehouden met hobbies van huurders ook niet als de storing mogelijk bij buren veroorzaakt wordt. Wel heb ik aangegeven dat wanneer mijn hobby door de apparatuur onmogelijk gemaakt wordt, dat ik het AT zal inschakelen maar dat ik er niet meteen vanuit ga da dat dit nodig zal zijn.

Met veel begrip kreeg ik wel te horen dat, mocht het nodig zijn, er altijd een mogelijkheid is om even om de tafel te gaan zitten om te kijken naar een oplossing.

Vooralsnog heb ik er voorzichtig een redelijk positief gevoel bij.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#18 Bericht door Bert_1 »

Het is de vraag of ze je goed begrijpen. Bij mij begonnen steeds over het feit dat je de wifi niet hoefde te gebruiken maar dat er ook een ethernetkabel aansluiting was als ik over storing begon. Maar je hebt het aangegeven dus dat is goed.
Bert

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#19 Bericht door pe1cmo »

De belastingdienst heeft wat zonnepanelen over en zijn ze nu aan het dumpen, en ze hebben een openbare veiling voor panelen. :wink:
De prijzen die ik zie zijn goedkoop, maar let op, is zonder inverter dus eigenlijk ook zonder storing :mrgreen:

https://www.bva-auctions.com/auction/lo ... ium=pa_cpc
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#20 Bericht door pa5wil »

Ik overweeg ook zonnepanelen en de aangeboden omvormer is een SolarEdge HD-Wave 3000 SE3000H. Zijn ervaringen met deze omvormer?
Wil

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#21 Bericht door PA2S »

PA5WIL schreef:Ik overweeg ook zonnepanelen en de aangeboden omvormer is een SolarEdge HD-Wave 3000 SE3000H. Zijn ervaringen met deze omvormer?
Een HEEL slechte keuze. Solaredge gebruikt regelaars tussen de panelen die ervoor zorgen dat je minder last hebt van schaduw.

De panelen worden (groepsgewijs) in serie geschakeld en als er schaduw op een van de panelen valt, dan loopt de opbrengst van de hele groep terug. De regelaars van Solaredge lossen dat probleem op.

Qua rendement een mooi concept, maar qua EMC een ramp. In Electron heeft er al eens een verhaal gestaan, samenvatting was: weg Solaredge, welkom SMA.

Ik heb last van (tenminste een) Solaredge installatie, op ca 70 meter afstand! Op 6 meter ca. 3-4 S punten ruistoename. Ben wel eens bij die bewoner geweest, weet daarom zeker dat het Solaredge is. Probleem is dat je geen vrienden maakt in de buurt als je komt klagen, de mensen kunnen er niks aan doen.

Zelf heb ik een SMA SB4000TL, geen problemen. Pas hoorbaar op een meter afstand of zo.

Voor een paar procent extra stroomrendement gaat je rendement van de hobby naar nul als je Solaredge kiest...

73, Henk

PS zorg voor een goede opstelling van de panelen, een beetje schaduw bij een lage zon is niet zo erg, de opbrengst is dan toch al lager.

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#22 Bericht door pa5wil »

We hebben maar besloten geen zonnepanelen te nemen. De besparing per maand was maar 5 euro volgend de offerte.
Wil

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#23 Bericht door PA1 »

Dan had je ook maar 2 of 3 panelen neem ik aan want 5 € besparen is niets. Ik heb een installatie van 14 panelen van 250 watt die over het gehele jaar gemiddeld 3000 kW opleveren wat neer komt op zo een 650 €. Ik heb ze nu 4 jaar en over 2,5 jaar heb ik ze "eruit"
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#24 Bericht door pa5wil »

Waren 12 panelen die we konden huren. 54,26 euro huurprijs per maand en verwachte opbrengst 60 euro per maand. We gebruiken 3200 kwh per jaar met 2 personen.
Wil

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#25 Bericht door jan58 »

PA5WIL schreef:Waren 12 panelen die we konden huren. 54,26 euro huurprijs per maand en verwachte opbrengst 60 euro per maand. We gebruiken 3200 kwh per jaar met 2 personen.

3200 kwh met 2 personen....
Kijk daar kun je al op besparen als je beetje rond kijkt in
je woning.
Of je moet een grote woning hebben.
Maar ja ieder mens leeft weer anders natuurlijk.

Gr Jan

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#26 Bericht door Bert_1 »

Huren is niet handig, ik denk dat je ongeveer 4000 euro kwijt bent voor 12 panelen incl omvormer, aanleg en aansluiten. Dan zou je inderdaad in 6 a 7 jaar je investering terug hebben (even uit het hoofd gerekend maar dit klinkt niet onbekend) en vanaf dan 10 a 20 jaar er gratis gebruik van kunnen maken. Met huren plukt de verhuurder de vruchten en doe je het alleen voor het milieu (ook jezelf dus :) ) en ook dat is prima.
Bert

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#27 Bericht door PA1 »

Als je die dingen 25 jaar huurt is het kassa voor de verhuurder. Dan had ik dat ook niet gedaan. Ik had geen rekening gehouden met het feit dat de huurprijs omhoog ging en ja , dan levert het inderdaad niets op. En wat het milieu betreft: je betaalt al genoeg daarvoor in de vorm van belastingen en andere wetgeving.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#28 Bericht door PF9ZX »

jan58 schreef: 3200 kwh met 2 personen....
Kijk daar kun je al op besparen als je beetje rond kijkt in
je woning.
Of je moet een grote woning hebben.
Maar ja ieder mens leeft weer anders natuurlijk.

Gr Jan
Valt wel mee toch met twee personen (denk ik). Ik ben alleen en heb niet veel nodig en zit al gouw tussen 2300 en 2500 per jaar.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#29 Bericht door jan58 »

PF9ZX schreef:
jan58 schreef: 3200 kwh met 2 personen....
Kijk daar kun je al op besparen als je beetje rond kijkt in
je woning.
Of je moet een grote woning hebben.
Maar ja ieder mens leeft weer anders natuurlijk.

Gr Jan
Valt wel mee toch met twee personen (denk ik). Ik ben alleen en heb niet veel nodig en zit al gouw tussen 2300 en 2500 per jaar.
2200 kwh met 2 personen hier.
Ook elektr. koken.
Maar ieder leeft anders natuurlijk.
En nee we zitten niet in het donker.......hahaha.


Ja zonnepanelen.....wanneer ga je wat terug verdienen?
Wat gaat er in 2020 veranderen mbt terugleveren?
Ik hoef ze niet in elk geval.
We hebben al genoeg vervangen aan die panelen/omvormers ed......
Gelukkig voor de meeste klanten was het garantie werk....
je zal maar net buiten de garantie periode zitten.

Gr Jan

Plaats reactie