Slimme meter (verplicht ja/nee)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#16 Bericht door KHoos »

PA2RU schreef:Ik heb me laten vertellen dat het piek en dal tarief helemaal niet meer interessant is..
De meerkosten die je er van hebt kun je wegstrepen tegen het (kleine) voordeel die je zou hebben.
Ik heb het voor meerdere mensen uitgerekend (kostte alleen heel veel doorspitten op de website van de leverancier omdat ze de echte tarieven graag verbergen achter 'we willen u een fantastische aanbieding doen') en uiteindelijk was de conclusie steeds 'dubbeltarief is duurder'. Je moet echt structureel meer electriciteit 's avonds en in het weekend gebruiken om er voordeel van te hebben.

Over slimme meters en HF: de huidige generatie communiceert niet over PLC.

Communicatie tussen gasmeter en electriciteitsmeter gebeurt op een ISM frequentie: 868 MHz.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#17 Bericht door Radioot »

pa7gb schreef:maar dat ik ook niet meer in aanmerking kwam voor piek- en daltarief....
Vreemd, in mijn brief uit nov 2015 staat:
<<
Wat in de toekomst mogelijk wel voor u verandert is de schakeling tussen dag- en nachtverbruik. De slimme meter is dan de enige manier om gebruik te blijven maken van dit piek- en daltarief. Dit is alleen relevant als u via uw energieleverancier gebruik maakt van een piek-en daltarief.
>>

Over 2016 zijn er 2 tarieven voor D en N berekend. Zoals iemand al schreef scheelt het niet veel meer.

Voor TF zie http://www.toonfrequent.nl/
Opvolger wordt DALI http://energiekaart.net/trending-produc ... ing-light/

Energievoorziening valt onder het Ministerie van Economische Zaken met onze goede vriend Henk Kamp, en ik denk niet dat die zich druk gaat maken over de nadelen voor een groepje gewetensbezwaarden slimme meter weigeraars.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#18 Bericht door PA0LMD »

Wat maken we ons weer druk om niets...boeit het nu echt dat de meter op afstand uitgelezen kan worden ?
Tenzij je natuurlijk een kwekerij op wilt starten.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#19 Bericht door PD0Q »

Uitlezen? hmm das een understatement .24/7/365 monitoren komt meer in de richting Leo.. je zou zeggen dat als het om uitlezen ging dat men dat 30 sec per jaar doet vlak voor het opmaken eindafrekening....
Vervelende bijeffecten in NL zijn dat deze gegevens geheid weer gebruikt gaan worden waar die data dus niet voor bedoelt is..(of hoort te zijn) en door overheidsdiensten die gek op data zijn..en dan doel ik nog niet eens op anti-terrorisme.. .
Vind een cellphone wel genoeg ge-spy in mijn privacy eigenlijk maar dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken natuurlijk.. :)
Moet toegeven trouwens dat ik hier geen last ondervind van de slimme meters der buren..gelukkig.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#20 Bericht door PA0LMD »

PD0Q schreef:Uitlezen? hmm das een understatement .24/7/365 monitoren komt meer in de richting Leo.. je zou zeggen dat als het om uitlezen ging dat men dat 30 sec per jaar doet vlak voor het opmaken eindafrekening....
Vervelende bijeffecten in NL zijn dat deze gegevens geheid weer gebruikt gaan worden waar die data dus niet voor bedoelt is..(of hoort te zijn) en door overheidsdiensten die gek op data zijn..en dan doel ik nog niet eens op anti-terrorisme.. .
Vind een cellphone wel genoeg ge-spy in mijn privacy eigenlijk maar dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken natuurlijk.. :)
Moet toegeven trouwens dat ik hier geen last ondervind van de slimme meters der buren..gelukkig.
Ach...kleinschalige emoties...maakt mij niets uit dat ze mijn verbruik monitoren.
Hoef ik het zelf niet te doen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#21 Bericht door PA3HMP »

en ook anderen die je verbruik kunnen monitoren (inbrekers) en meters die ook te hacken zijn zodat je niet meer aan kan tonen dat de stand niet klopt, slimme meters die op afstand zijn uit te schakelen enz enz enz.

Nee als consument wordt je er zeker niet beter van.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#22 Bericht door PA2LAD »

Ik zit met het zelfde verhaal en heb de meter geweigerd. Nu waren er mensen die een digitale meter hebben laten plaatsen en zouden die hier het merk en type kunnen noemen? Mijn oude meter is een draaispoelexemplaar van Landis& Gyr en is afgekeurd.
Dan is de afgekeurde meter vervangen en hun hopelijk blij en ik blij...

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#23 Bericht door andre »

PA0LMD schreef:
Ach...kleinschalige emoties...maakt mij niets uit dat ze mijn verbruik monitoren.
Hoef ik het zelf niet te doen.

Hoi Leo, ik had toch niet verwacht dat jij zo naïef was. :lol:
Het zijn zeker geen emoties hoor, maar als je aan den lijve hebt ervaren welke problemen persoonlijke informatie kan geven, en welke impact dat verder heeft, zou je je ook eens achter de oren moeten krabbelen.

En ik weet, je kan niets uitsluiten, maar alles waar ik een rem op kan zet aangaande persoonlijke informatie zal ik niet laten.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#24 Bericht door PA0LMD »

andre schreef:
PA0LMD schreef:
Ach...kleinschalige emoties...maakt mij niets uit dat ze mijn verbruik monitoren.
Hoef ik het zelf niet te doen.

Hoi Leo, ik had toch niet verwacht dat jij zo naïef was. :lol:
Het zijn zeker geen emoties hoor, maar als je aan den lijve hebt ervaren welke problemen persoonlijke informatie kan geven, en welke impact dat verder heeft, zou je je ook eens achter de oren moeten krabbelen.

En ik weet, je kan niets uitsluiten, maar alles waar ik een rem op kan zet aangaande persoonlijke informatie zal ik niet laten.
Ach ja Andre, moet je me eens uitleggen wat iemand verkeerd kan doen met je energie verbruik :):)
Je denkt teveel in problemen en te weinig in oplossingen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#25 Bericht door PD0Q »

Wat dacht je bv van onze "Rijkschbelastingdienst" Leo die zo hele theorien ontwikkelt ..je zult versteld staan hoever die boys in hun waanzin kunnen gaan om 'rendement' te kunnen maken. Nee..dat is niet far-fetched maar tegenwoordig gewoon dagelijkse realiteit... Onze huidige overheid misbruikt wat zij kan ..anytime anywhere helaas. We're not in Kansas anymore Dorothy..:) Feit dat dit soort data bij derden word verzameld weerhoud dit soort diensten er niet van er ongelimiteert gebruik van te maken .

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#26 Bericht door PA0LMD »

PD0Q schreef:Wat dacht je bv van onze "Rijkschbelastingdienst" Leo die zo hele theorien ontwikkelt ..je zult versteld staan hoever die boys in hun waanzin kunnen gaan om 'rendement' te kunnen maken. Nee..dat is niet far-fetched maar tegenwoordig gewoon dagelijkse realiteit... Onze huidige overheid misbruikt wat zij kan ..anytime anywhere helaas. We're not in Kansas anymore Dorothy..:) Feit dat dit soort data bij derden word verzameld weerhoud dit soort diensten er niet van er ongelimiteert gebruik van te maken .
Je denkt teveel in complotten..
Meten is (z)weten

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#27 Bericht door Bert_1 »

Je krijgt in de toekomst vast wel vermanende emailtjes omdat je in jouw gezinssituatie meer verbruikt dan vergelijkbare huishoudens en dat dat tegenwoordig eigenlijk niet meer gewenst is. Tegelijk wordt de informatie verkocht aan de hoogstbiedende brancheorganisatie van woningisolateurs (nieuw woord?). Zo zou ik het tenminste doen want het levert flink geld op terwijl het allemaal legaal is en 'ten bate van het milieu natuurlijk :lol: . Je voorkomt dat iemand een milieucrimineel wordt dus je zit sociaal ook gebeiteld, wat wil je nog meer :).

Ik schrijf dit allemaal met een knipoog maar vergis je niet wat er tegenwoordig allemaal uit big data wordt gehaald. Ik heb ook een slimme meter maar kan er (nog) niet zo mee zitten. Hoop dat dat zo blijft. Je kunt het uiteindelijk niet voorkomen maar wel zolang mogelijk tegenhouden of dwarsbomen door middel van foute informatie verschaffen zodat hun data onbetrouwbaar wordt maar dat zal niet meevallen.
Bert

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#28 Bericht door PA2RU »

PA3HMP schreef:en ook anderen die je verbruik kunnen monitoren (inbrekers) en meters die ook te hacken zijn zodat je niet meer aan kan tonen dat de stand niet klopt, slimme meters die op afstand zijn uit te schakelen enz enz enz.

Nee als consument wordt je er zeker niet beter van.
Heb je daar voorbeelden van??
73 René PA2RU

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#29 Bericht door andre »

PA0LMD schreef:
andre schreef:
PA0LMD schreef:
Ach...kleinschalige emoties...maakt mij niets uit dat ze mijn verbruik monitoren.
Hoef ik het zelf niet te doen.

Hoi Leo, ik had toch niet verwacht dat jij zo naïef was. :lol:
Het zijn zeker geen emoties hoor, maar als je aan den lijve hebt ervaren welke problemen persoonlijke informatie kan geven, en welke impact dat verder heeft, zou je je ook eens achter de oren moeten krabbelen.

En ik weet, je kan niets uitsluiten, maar alles waar ik een rem op kan zet aangaande persoonlijke informatie zal ik niet laten.
Ach ja Andre, moet je me eens uitleggen wat iemand verkeerd kan doen met je energie verbruik :):)
Je denkt teveel in problemen en te weinig in oplossingen.
En hier zit nu net de bottelnek. Schijnbaar oninteressante informatie. Desalniettemin Leo, het gaat anderen geen moer aan hoe ik leef, wat ik verbruik, wat ik drink en wanneer, wanneer ik onder de douche sta of wanneer hier de 's morgens de wekker afloopt. En zo kan ik nog wel een paar a 4tjes vol tikken. Daarnaast denk ik zeker in oplossingen. De oplossing namelijk is het simpel weigeren van dingen waar ik geen behoefte aan heb. Dan is er ook geen probleem.
Het is maar hoe je het wilt zien...Maar ik heb mijn privacy hoog zitten, zolang dat nog mogelijk is.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#30 Bericht door PA0FRI »

PA0LMD schreef:Wat maken we ons weer druk om niets...boeit het nu echt dat de meter op afstand uitgelezen kan worden ?
Tenzij je natuurlijk een kwekerij op wilt starten.
Die zogenaamde privacy ligt al op straat. Toen mijn dochter onlangs werd aangenomen bij een ander bedrijf, werd ze eerst "gescreend" door een onderzoekbureau. Dat gebeurde omdat het bedrijf slechte ervaring had met eerdere werknemers. Toen het onderzoek gedaan was, werd ze voor het resultaat door het bureau uitgenodigd. Na het gesprek bleek dat zij letterlijk alles over haar en haar partner wisten: woonplaatsen, salarissen, diploma's, kosten van hypotheek, verenigingen, kontakten met vrienden en collega's, gespaard geld etc.
Kortom ik zou mij net als Leo geen zorgen maken over een slimme meter. Men komt, met enige moeite, toch wel te weten wat men wil weten. Belangrijk voor ons is welk type er komt. Bij mij wordt het op 16 december geplaatst, maar ik heb wel gezorgd dat het een "storingsvrije" Landis and Gear wordt!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie