Slimme meter (verplicht ja/nee)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pa7gb
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2007, 12:48
Locatie: Rotterdam

Slimme meter (verplicht ja/nee)

#1 Bericht door pa7gb »

Kreeg afgelopen week een brief dat er een slimme meter geplaatst zou gaan worden in mijn huis. Kon aangeven of dat ik wel of niet wilde.
Heb hierop geantwoord dat ik in verband met mijn radiozendhobby er geen gebruik van wilde maken en dus geen slimme meter wilde.

Wat schetst mijn verbazing dat ik na 2 dagen bericht terug kreeg dat er inderdaad geen slimme meter zou komen maar dat ik ook niet meer in aanmerking kwam voor piek- en daltarief....

Kan dit zomaar en kan dit aangevochten worden?

73 Gerard PA7GB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#2 Bericht door PE2AAB »

Heel vreemd. De TF ontvanger staat los van de kWh meter. Die geeft alleen een signaal aan de meter als er van tarief I naar II mag worden geschakeld en terug op basis van een ontvangen 'toon' op het net. De huidige situatie werkt toch?

Ik heb hem overigens ook geweigerd. Paar maanden later een brief dat de huidige meter niet meer voldeed en was afgekeurd en daarom alsnog werd vervangen.
Hele vreemde gang van zaken. Op de vraag of het ding communiceerde met de buitenwereld werd ontkennend geantwoord. Dan pak ik hem in de zilverfolie zodat ik zeker geen storing heb. Dat was niet de bedoeling vertelde de Essentman me. Waarom niet? Het ding communiceert toch niet naar buiten?

Nee het wordt gewoon door de strot geduwd.
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 12 jan 2017, 00:05, 2 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#3 Bericht door PD1JAP »

Ik heb de slimme meter ook geweigerd, vervolgens plaatsen ze dan een normale digitale meter. Deze heeft gewoon dag/nacht en teruglevering telwerken.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#4 Bericht door PD0Q »

Je mag de slimme versie gewoon weigeren ..maar waarschijnlijk vervangt men je huidige meter wel voor een digitale versie..(das niet hetzelfde, alleen claimt men dat oude types nu afgekeurt zijn en zowiezo vervangen dienen te worden)
Heb een digitale meter gekregen ..en gelijk 30A hoofdstoppen ..die stoort niet :P

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#5 Bericht door PH2LB »

Zelfde verhaal hier. Ik moest er ook aan, en heb hem geweigerd en een gewoon om een digitaal exemplaar gevraagd.

Daar kun je ook prima dubbeltarief mee registreren. Dus gewoon ff belletje er achteraan en ze even duidelijk uitleggen dat je deze link gelezen hebt :

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren

Succes.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

verwijderd

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#6 Bericht door verwijderd »

Heren even een afzijdig vraag.

Waar vind je de huidige lijst met goed- en afgekeurde slimme meters die wel / niet draadloos communiceren ?

BTW: Ik heb begin 2016 ook een slimme meter die draadloos deed communiceren geweigerd. De reden was niet i.v.m. mijn hobby maar gewoon vanwege het feit dat men niet elke sec. van de dag hoeft mee te kijken hoe mijn stroomverbruik er uit ziet.
We worden al genoeg "geprofiled " . Maar dit is uiteraard een totaal ander verhaal ....

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#7 Bericht door dxhunter »

Bij piek- en daltarief betaal je voor de stroom tijdens de piekuren meer dan voor stroom die je zou afnemen op het zelfde moment als je enkeltarief hebt. Daardoor word je voordeel om zeep geholpen. Je moet heel erg veel dalstroom gebruiken om er voordeel aan te hebben. Voor een gemiddeld huishouden ben je al snel duurder uit met dubbeltarief. Het heeft de naam goedkoop te zijn maar reken het maar een uit voor je eigen situatie! Toen ik alles zoveel mogelijk instelde met timers, vaatwasser 's nachts, wasmachine weekend etc had ik een voordeel van 2,30 euro op jaarbasis! nou dat vind ik het gedoe niet waard.

Ikzelf wil helemaal geen dubbeltarief meer maar door Budget Energie werd ik verplicht om een contract af te sluiten op basis van dubbeltarief omdat hun het ook op basis van dubbeltarief inkopen. Het type meter wat je hebt is leidend hierin. Budget Engergie zei eerst tegen me dat het verschil nihil was maar toen ik ze voorrekende dat het 20 euro meer kost met dubbel tarief wilde ze dat er niet bijleggen. Toch heb ik het contract afgesloten met Budget Energie (via VEH) omdat het nog steeds de goedkoopste aanbieder was, maar het jaar ervoor toen ik nog bij NLE zat mocht ik de 2 standen bij elkaar optellen. Ik had ook nog gevraagd om een een meterwissel naar enkeltarief maar dat moest ik dan ook zelf betalen en was waarschijnlijk niet eens mogelijk.
Hopelijk komt er bij de volgende aanbesteding van VEH een aanbieder uit die flexibeler is.

De voordelen van de slimme meter zag ik ook niet in dus die heb ik geweigerd. Het schijnt ook nog zo te zijn dat de stroom die de slimme meter zelf gebruikt ook voor rekening is van de afnemer, dat staat me ook niet zo aan.

Ik heb begrepen dat men in de toekomt naar flexibele dal en piek tijden toe wil. Dus op tijden met veel wind en zon heb je dal en vice versa.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#8 Bericht door TomNL »

Als je meter niet afgekeurd is hoeft hij niet vervangen te worden. Hier ook een brief gehad. De meters waren afgekeurd, en de gas- en elektriciteitsmeter worden vervangen door slimme meters.
De lijsten met afgekeurde meters opgezocht (op site AT), en alleen de gasmeter bleek afgekeurd. De monteur die de meters kwam vervangen medegedeeld dat de analoge elektriciteitsmeter mocht blijven hangen. En zo geschiedde. De nieuwe gasmeter (met analoog telwerk) hangt nu naast de goede oude (analoge) elektriciteitsmeter.

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#9 Bericht door PA1PDB »

PB5X schreef:Heren even een afzijdig vraag.

Waar vind je de huidige lijst met goed- en afgekeurde slimme meters die wel / niet draadloos communiceren ?
Hier:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... eitsmeters
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

verwijderd

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#10 Bericht door verwijderd »

Hallo Pascal

Bedankt

verwijderd

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#11 Bericht door verwijderd »

HAHAHA Ik zie dat de link die je net stuurde naar het AT verwees.

Ik heb de lijst inmiddels gevonden ...

https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... meters.pdf

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#12 Bericht door andre »

ben al jaren 'lid' van Stedin en betrek energie van Eneco. Kreeg half jaar geleden de vraag of ik een slimme meter wilde laten plaatsen, met daarbij direct de melding dat ik die zonder opgave van reden(en) mag weigeren. Wel zou het zo zijn dat wanneer na bepaalde tijd de meter(s) zouden worden afgekeurd ik tegen eigen kosten een nieuwe moest laten plaatsen....Ja ja...duhhh :lol:
En ja, ik houd ook gewoon een dubbel tarief.

Overigens heb ik niet geweigerd omdat ik bang ben voor overlast op HF, want ik dacht te weten dat daar geen sprake van is.
Ik probeer wel Big Brother zo veel als mogelijk bij mij uit te weg te houden.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#13 Bericht door PA3HMP »

ik kreeg ook verplicht een electronische meter, gevolg ineens dubbel electra verbruik en een netwerk beheerder die zich achter allerlei smoesjes verschuild, ze blijken helemaal niet gekeurd te worden voordat ze bij mensen geplaatst worden en als je hem wil laten keuren vragen ze absurd hoge bedragen op voorhand, schandalige gang van zaken.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#14 Bericht door PA2RU »

Ik heb me laten vertellen dat het piek en dal tarief helemaal niet meer interessant is..
De meerkosten die je er van hebt kun je wegstrepen tegen het (kleine) voordeel die je zou hebben.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#15 Bericht door PA1 »

PE2AAB schreef:Heel vreemd. De TF ontvanger staat los van de kWh meter
Enexis gaat op de langere termijn stoppen met de TF, heb je dus een oude meter dan heb je geen dubbel tarief meer. Dat geld overigens ook voor de domme digitale meter. Een slimme meter wordt op afstand geschakeld tussen de tarieven. Wil je dus dubbel tarief houden dan moet je wel naar de slimme meter maar het aflezen daarvan kun je ook laten uitzetten. Dan kan via de website van Enexis maar de monteur die hem ophangt kan dat ook gelijk doen.

En storing? er zit een simkaart in met een 06 nummer. En bijna iedereen heeft wel een mobieltje...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie