Slimme meter (verplicht ja/nee)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#181 Bericht door PA3DAT »

Dit zegt de Consumentenbond:
In uitzonderlijke gevallen kan de nieuwe meter zelf gebreken vertonen. Zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente dat sommige typen slimme meters onder bepaalde extreme omstandigheden te hoge meterstanden (voor stroom, niet voor gas) kunnen aangeven. Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van de netbeheerders, heeft tot nu toe geen enkel geval gevonden waarin dit verschijnsel zich bij een huishouden voordeed.
Bron: https://www.consumentenbond.nl/energie- ... meter#no13

En er zijn een aantal meters die inderdaad teveel meten, een overzicht daarvan:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/

Heb je zo'n meter, dan zou ik 'm laten vervangen. Maar je moet niet zomaar schrijven dat slimme
meters (dus álle slimme meters!) 5% tot 21% teveel aangeven. Dat is dus minstens 5% teveel en
maximaal 21% teveel. Daarvan zou ik dan graag de bron weten.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#182 Bericht door PE9ZZ »

Leest lekker zo:
ieee.png
Tjerk, 9ZZ

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#183 Bericht door jan58 »

[quote=

En er zijn een aantal meters die inderdaad teveel meten, een overzicht daarvan:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/

Heb je zo'n meter, dan zou ik 'm laten vervangen. Maar je moet niet zomaar schrijven dat slimme
meters (dus álle slimme meters!) 5% tot 21% teveel aangeven. Dat is dus minstens 5% teveel en
maximaal 21% teveel. Daarvan zou ik dan graag de bron weten.[/quote]

Om de slimme meter te controleren of die niet teveel/te weinig aan geeft heb ik zelf een kwh meter in de groepenkast gemonteerd.Aan de hand daarvan kan ik hetzelf controleren.En tot nu toe loopt dat goed.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#184 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#185 Bericht door PE1PQX »

Bij mij lag deze week de vooraankondiging op de mat van Enexis dat men hier een 'slimme' meter wil plaatsen.
Dat kreng komt er bij mij nog steeds NIET in.
Zoals al door enkelen aangehaald: het meten van een niet ohmse belasting gaat doorgaans niet lekker. Ook ben ik niet overtuigd van het 'slimme' dat het energie besparend zou werken.
Dat kan de ingebouwde elektronica echt niet voor jou regelen, dat moet je zelf doen.
Lampen uit zetten als je die niet nodig bent, in plaats van de thermostaat een graadje hoger zetten eerst ff een dikkere trui aan trekken.
Spaarlampen (schone leds, of andere besparende lampen) gebruiken.. noem maar op.
Apparaat niet niet nodig?? Uit dat kreng...
(Helaas gaat dat erg lastig met een internet-modem die ook voor jou de telefonie regelt omdat je dan niet bereikbaar bent of 112 kunt bellen op je vaste lijn)

Besparen moet je zelf doen!! Niet de elektronica in de meterkast.

De communicatie naar de leverancier wil ik ook niet 'automagisch' het gaat ze geen donder aan wanneer ik hoeveel van het net betrek, ik vul zelf wel jaarlijks een kaartje in op het www voor de jaarafrekening.

Next: zolang ik nog geen keuringsrapport heb gezien van de oude ferris-meter die hier nog in de kast hangt, blijft ie gewoon zitten.

Als klap op de vuurpijl wil mijn verhuurder de hele wijk 'nul-op-de-meter' maken. Gaat ze om te beginnen al niet lukken omdat er ook koopwoningen tussen staan. (deze wijk stamt uit de jaren '60 van de vorige eeuw, de eerste Vinex wijk van Nederland voor zover ik weet)
Hun werkwijze ving ik heel erg krom: ze willen zonnepanelen op het dak leggen, maar daar moet IK dan als huurder voor betalen ('energie prestatie vergoeding'). Met andere woorden: ik lever als huurder terug aan het net, maar moet er ook nog voor dokken ook.
Ammenooittniet! Standaard antwoord: Maar zo moet je het niet zien meneer....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#186 Bericht door -Verwijderd account »

Ook nog zonnepanelen op je dak, dan kan je de radiohobby wel vaarwel zeggen... :( :(
Tuurlijk rekenen de leveranciers alles in hun voordeel, maar vertellen de klant een heel ander verhaal :oops:

Ja, dat over de energiebesparing moeten ze toch eens goed uitleggen hoe het kan, zonder enige verandering van gedrag door de afnemer van de elektra :lol:
Maar ja, we leven in Nederland en in dit verziekte land wordt alles afgewenteld op de "domme burger" die (tot nu toe althans) kennelijk alles slikt zonder massaal in actie te komen en de straat op te gaan.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#187 Bericht door PA3HMP »

PA3DAT schreef:Dit zegt de Consumentenbond:
In uitzonderlijke gevallen kan de nieuwe meter zelf gebreken vertonen. Zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente dat sommige typen slimme meters onder bepaalde extreme omstandigheden te hoge meterstanden (voor stroom, niet voor gas) kunnen aangeven. Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van de netbeheerders, heeft tot nu toe geen enkel geval gevonden waarin dit verschijnsel zich bij een huishouden voordeed.
Bron: https://www.consumentenbond.nl/energie- ... meter#no13

En er zijn een aantal meters die inderdaad teveel meten, een overzicht daarvan:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/

Heb je zo'n meter, dan zou ik 'm laten vervangen. Maar je moet niet zomaar schrijven dat slimme
meters (dus álle slimme meters!) 5% tot 21% teveel aangeven. Dat is dus minstens 5% teveel en
maximaal 21% teveel. Daarvan zou ik dan graag de bron weten.
Laten vervangen, de netwerkbeheerder lacht je in je gezicht uit(ik heb het namelijk gevraagd), en het zijn geen uitzonderlijke gevallen zoals de netwerkbeheerder je graag wilt laten geloven, er zijn heel veel meters die brak zijn blijkens de test door 2 universiteiten met een dimmer en een paar lampen (minstens 850.000) : https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... trouwbaar/

en dan hebben ze het over de slimme meters en niet eens over de domme electronische meters die ze niet getest hebben.

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#188 Bericht door ON3CPO »

[quote="PE2CH"]Ook nog zonnepanelen op je dak, dan kan je de radiohobby wel vaarwel zeggen... :( :(
Tuurlijk rekenen de leveranciers alles in hun voordeel, maar vertellen de klant een heel ander verhaal :oops:

De zonnepanelen op je dak geven GEEN storing.Het is de omvormer die kan storen,als je de goedkoopste van de goedkoopste Chinese rommel neemt.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#189 Bericht door PA1FOX »

PE1PQX schreef: Next: zolang ik nog geen keuringsrapport heb gezien van de oude ferris-meter die hier nog in de kast hangt, blijft ie gewoon zitten.
...
Volgens mij heb ik met mijn post onbedoeld een hoop emoties losgemaakt. Ik gaf alleen een link door waarop aangegeven staat dat de draaistroommeter binnenkort dus niet meer gebruikt mag worden. Of een nieuwe meter slim of dom is doet er dan niet toe, maar hij moet beide richtingen apart kunnen meter.

Dat haal ik tenminste uit de brief van minister Wiebes, bladzijde 6.

Daarin vermeldt hij trouwens ook dat hij op de hoogte is over de zorgen die er heersen over het uitlezen op afstand.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#190 Bericht door PE1PQX »

PA1FOX schreef:
PE1PQX schreef: Next: zolang ik nog geen keuringsrapport heb gezien van de oude ferris-meter die hier nog in de kast hangt, blijft ie gewoon zitten.
...
Volgens mij heb ik met mijn post onbedoeld een hoop emoties losgemaakt. Ik gaf alleen een link door waarop aangegeven staat dat de draaistroommeter binnenkort dus niet meer gebruikt mag worden. Of een nieuwe meter slim of dom is doet er dan niet toe, maar hij moet beide richtingen apart kunnen meter.

Dat haal ik tenminste uit de brief van minister Wiebes, bladzijde 6.

Daarin vermeldt hij trouwens ook dat hij op de hoogte is over de zorgen die er heersen over het uitlezen op afstand.
Kan zijn, maar collectief een bepaalt type meter 'afkeuren' vind ik erg kort door de bocht. Ieder apparaat moet afzonderlijk getest en gekeurd worden om van afkeuren te mogen spreken en behoort zijn eigen keuringsrapport te krijgen na verloop van tijd.
Doet men met auto's ook; niet echt een perfect vergelijk, maar gezien de keuringen toch weer wel: enkele nieuwe modellen worden ter keuring ergens aangeboden voordat er een typegoedkeuring plaats vind. Daarna is het een plicht dat de eigenaar van het voertuig deze periodiek laat keuren (APK) anders mag het de weg niet meer op.

Bij de ferris-meters mis ik dat 'APK' deel en daarmee een reden voor afkeuring PER AFZONDERLIJKE METER. Hoe weet je dat ze afgekeurd mogen worden?? Is daar hard bewijs voor?? Een papier-jockey kan maar wat roepen en verzinnen, maar kloppen al deze verzinsels altijd wel? En waarop zijn die verzinsels op gebaseerd?

Voor alsnog komt de slimme meter er bij mij nog steeds NIET in...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#191 Bericht door PE9ZZ »

zoekzoek
link naar brief

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#192 Bericht door PE1PQX »

Voor het omvormen van de salderingsregeling is het noodzakelijk dat in ieder
geval alle kleinverbruikers die hernieuwbare elektriciteit opwekken, beschikken
over een elektriciteitsmeter die de afname van, en het invoeden op het
elektriciteit aan het elektriciteitsnet afzonderlijk kan meten.
Met andere woorden: alleen voor mensen die zonne-paneeltjes op dak hebben. Niet voor mensen die niets kunnen terug leveren.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#193 Bericht door PE1JBG »

PE9ZZ schreef:zoekzoek
link naar brief

Tjerk, 9ZZ
Zal me er ook maar mee gaan bemoeien.
Het woord "slim" is in mijn ogen niet op zijn plaats. Dit suggereert dat dat ding kan nadenken. :lol:

Citaat uit pagina 6: "Voor het omvormen van de salderingsregeling is het noodzakelijk dat in ieder geval alle kleinverbruikers die hernieuwbare elektriciteit opwekken, beschikken over een elektriciteitsmeter die de afname van, en het invoeden op het elektriciteit aan het elektriciteitsnet afzonderlijk kan meten.
Daarom ga ik nader uit werken hoe een dergelijke meter voor deze kleinverbruikers voorgeschreven kan worden.
Wanneer in nieuwe meters geïnvesteerd moet worden gaat de voorkeur uit naar een verstandige toekomstgerichte keuze."


Uit bovenstaande citaten blijkt dat er NOG geen wettelijke verplichten zijn voor een consument om "slimme" electriciteitsmeters te laten installeren, zelfs bij kleingebruikers die hernieuwbare electriciteit opwekken. Men spreekt van een noodzaak, en juist dat maakt het dus geen verplichting. Een noodzaak tot ... is per definitie geen wet-en regelgeving.

Gezien de ophef en de gedeeltelijke desinformatie door netwerkbeheerders over de "slimme" meters, is het maar de vraag of een regelgeving zorgvuldig tot stand kan of zal komen. Zeker als gebruikers geen kleinleverancier en hierdoor geen "behoefte" en/of noodzaak hebben en/of aanwezig is om de traditionele meters te laten vervangen. "Slimme" meters kunnen altijd later bij plaatsing van zonnepanelen geplaatst kunnen worden.

Over toekomstgerichtheid denk ik wel weer mee, dat is logisch.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#194 Bericht door PE9ZZ »

Het "slimme" heeft er alleen maar mee te maken dat er een radio inzit. Ik heb een slimme meter zonder radio, in casu een "domme" meter. Die nog altijd zowel de afgenomen energie meet als de teruggeleverde energie en waardoor dus voor het laatste een veel lager bedrag kan worden vergoed. Geheel in lijn met de filosofie van onze huidige VVD-regering.

Tjerk, 9ZZ

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#195 Bericht door PE1JBG »

PE9ZZ schreef:Het "slimme" heeft er alleen maar mee te maken dat er een radio inzit. Ik heb een slimme meter zonder radio, in casu een "domme" meter. Die nog altijd zowel de afgenomen energie meet als de teruggeleverde energie en waardoor dus voor het laatste een veel lager bedrag kan worden vergoed. Geheel in lijn met de filosofie van onze huidige VVD-regering.

Tjerk, 9ZZ
Het is "dom" van netwerkbeheerders om "slimme" meters, die eigenlijk "dom" zijn, als "slimme" meters te bestempelen.
Het zijn echt "slimme" jongens die bij de netwerkbeheerders, welke in hun domheid en/of slimheid trachtten om iets wat echt "dom" is als echt "slim" op de markt te zetten, en te trachten "domme" consumenten wijs te maken dat hun "slimme" meters niet "dom" zijn.
"Slimme" marketing truuks om "domme" consumenten op "slimme" wijze "dom" te houden over hun zogenaamde "slimme" / "domme" meters.

Had men gesproken over "energiebesparende electriciteitsmeters middels kunstmatige intelligentie en semi-interactieve radiodatacommunicatie" (oid) dan had ik daar volle tevredenheid mee gehad en had dan ook niet gereageerd op dit forum.

Burgelijke bijdragen aan het verbeteren van het milieu worden helaas ook belast. :evil:

Tijd voor concurrerende illegale energie verkoop aan de buurt! :idea: :lol:

pffffffffffffffff, warm in de shack. Verklaart waarschijnlijk ook bovenstaande onzin.

Plaats reactie