Slimme meter (verplicht ja/nee)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#196 Bericht door PA3CQN »

PE1JBG schreef: Citaat uit pagina 6: "Voor het omvormen van de salderingsregeling is het noodzakelijk dat in ieder geval alle kleinverbruikers die hernieuwbare elektriciteit opwekken, beschikken over een elektriciteitsmeter die de afname van, en het invoeden op het elektriciteit aan het elektriciteitsnet afzonderlijk kan meten.


Toch biedt het ook wel weer openingen: saldering is aantrekkelijk, maar als dat wordt afgeschaft is inderdaad een meter nodig die verschil maakt tussen afname en levering.
Nou ben je bij saldering gebonden aan je eigen energieleverancier. Maar bij een 'slimme' meter zou je ook een andere afnemer dan je leverancier kunnen hebben. Dat zou betekenen
dat je als mini-producent simpelweg de meest betalende afnemer kunt kiezen. Of gewoon de buren of je ouders. Want nergens staat dat je aan je leverancier moet leveren, en tenslotte
is marktwerking het toverwoord.

De netwerkkosten worden afzonderlijk in rekening gebracht, en zijn sinds een tiental jaren een vaste post en niet langer gerelateerd aan het de hoeveelheid getransporteerde energie.
Dus het transport is al betaald.

NB 'hernieuwbare electriciteit' ?? staat dat er echt ??
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#197 Bericht door PE1JBG »

PA3CQN schreef: NB 'hernieuwbare electriciteit' ?? staat dat er echt ??
Misschien bedoelen ze daarmee "overtollige energie" of "tweede hands energie".

Schrijf de minister eens aan wat hij nu eigenlijk daarmee bedoeld.
:?

En waarom moet mijn huidige leverancier exact weten wat ik opwek?
Dat zouden de concurrerende leveranciers ook wel willen weten, zodat zij uit concurrentie oogpunt mij meer willen betalen dan het huidige schamele bedrag wat ik nu zou krijgen van mijn huidige leverancier.
Het grote winstmodel zit nu duidelijk bij de energieleverancier en niet deels bij de consument.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#198 Bericht door PE2AAB »

PA3CQN schreef:...NB 'hernieuwbare electriciteit' ?? staat dat er echt ??
Ik gok gewoon een 'vrije vertaling' van Renewable Energy
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#199 Bericht door PE1PQX »

Hier lag de afspraken kaart van Enexis op de mat voor een 'slimme meter'.
Ik dus maar gebeld naar die afspraken lijn en verteld dat ik de door hun gemaakte afspraak wilde annuleren.
De muts die ik aan de lijn had, had direct in de gaten dat ik die slimme prut niet wilde.
"Maar over 1 à 2 jaar wordt het wel verplicht".. (vraag me af waar ze dat verhaal vandaal haalde.)
Mijn reactie was dus het stukje uit die brief met een reactie van minister Wiebes dat alleen bij teruglevering zo'n slimme meter moest, anders niet.
"ja maar..." hou maar op ik wil hem gewoon niet, en over 1 à 2 jaar zie ik dan wel weer.

Leuk detail was dat deze dame me wel vertellen kon dat 'mijn' ferris-meter (nog) niet afgekeurd was... LOL.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#200 Bericht door PA3CQN »

PE1PQX schreef: "Maar over 1 à 2 jaar wordt het wel verplicht".. (vraag me af waar ze dat verhaal vandaal haalde.)
Er is een Europese richtlijn die stelt dat in 2020 80% van de huishoudens voorzien moet zijn van een digitale meter.
Dat wordt nogal ruim uitgelegd door de netbeheerders. Daarbij worden ( bewust ? ) digitaal en 'slim' door elkaar gehaald.
Zoals het nu is kun je zelfs bij vervanging van de ferrarismeter kiezen voor een digitale meter zonder communicatiemodule.
Geen slimme meter dus.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#201 Bericht door PE1JBG »

https://www.europa-nu.nl/id/vh7bhovywnh7/richtlijn

Citaten van deze website:
1. "Richtlijnen bevatten doelstellingen waar alle lidstaten van de Europese Unie aan moeten voldoen. Het beoogde resultaat staat vast, maar hoe een lidstaat daar aan voldoet niet. De lidstaten mogen zelf bepalen hoe ze de richtlijn uitwerken. Daarbij kunnen ze rekening houden met de specifieke situatie in hun eigen land."

2. "Richtlijnen zijn niet direct toepasbaar omdat ze eerst moeten worden omgezet in nationale wetgeving." En zover is het nog niet !

3. "Een Europese richtlijn geldt niet rechtstreeks voor burgers."


Tsja, wat verstaat men dan op dit moment onder "verplicht" als het gaat om plaatsing van "slimme" meters?

Plaats reactie