boek 'Geheime zenders in de Achterhoek' - Omroep Gelderland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

boek 'Geheime zenders in de Achterhoek' - Omroep Gelderland

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Erg aardig onderwerp bij Omroep Gelderland.

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... n-een-boek
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: boek 'Geheime zenders in de Achterhoek' - Omroep Gelderl

#2 Bericht door XU7AIA »

In de zuid-oost hoek van Drenthe, waar ik tot 1954 heb gewoond, zaten ook veel geheime zenders,
die veel gebruik maakten van al of niet gemodificeerde Amerikaanse legerzenders, die in die tijd
weinig kosten. Bij ons thuis kwam ook regelmatig een piraat op zondagmorgen een uitzending
verzorgen. Ik zie de man nog komen op zijn fiets met een flinke koffer achterop. Die werd op tafel
gezet, ging open en daar had hij alles ingebouwd, zender, draaitafel en ruimte voor de platen. Wij
woonden langs een kanaal en vanuit de zijramen kon je aan weerszijden de weg afkijken, mijn vader
aan de ene kant en ik als jochie van een jaar of 5 aan de andere kant. In die tijd reden er amper auto's
en de peilwagen was heel goed herkenbaar. Ik denk dat ik in die tijd al besmet ben geworden met het radiovirus. Trouwens, later hoorde ik dat alle radiopiraten wisten dat er in het weekend soms gepeild werd. Wij hadden in die tijd daar geen politieagenten maar marechaussees. De opsporingsambtenaren verbleven dan in hun kazerne en de vrouw van de commandant zei dan altijd tegen de melkboer of de bakker, vandaag iets extra want we krijgen weer bezoek uit Den Haag. Of zo ze naïef of dat ze het bewust deed, daar zijn ze nooit achter gekomen, maar mensen die haar goed gekend hebben, vermoeden het laatste.
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: boek 'Geheime zenders in de Achterhoek' - Omroep Gelderl

#3 Bericht door sottezero »

Het lukte mij maar nooit om een werkende eindtrap te bouwen.. oscilator was geen probleem. alleen meer vermogen dan voorbij mijn zolder heb ik nooit kunnen maken.

Plaats reactie