Equalizer/compressor voor hf tranceiver

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Equalizer/compressor voor hf tranceiver

#1 Bericht door pd9ray »

Sinds een paar dagen maak ik gebruik van een 8 bands equalizer met compressor functie van UR6QW.
Ik wilde al langer zoiets proberen, maar de kastjes die ik tot nu toe vond (bv van W2IHY) vond ik nogal aan de prijzige kant (tussen de 300 en 400 Dollar)
Nu weet ik wel dat je nooit appels met peren moet vergelijken, maar via een bevriend zendamateur kwam ik achter deze processor, en die wilde ik even met iedereen delen.
Ik ben een redelijk verwende amateur, en heb zo nu en dan weleens wat budget om in de hobby te investeren. Op een gegeven moment heb je alles, en soms zelfs dubbel.
Meerdere sets, meerdere antennes, een goede voeding, mooie mic, nog een voeding, nou goed....you get the picture.
Dus ben je op zoek naar een leuke toy, die ook nog eens wat toevoegt.
Heb ik dus gevonden. Het apparaat zit in een mooie, solide behuizing, en de potmeters voelen echt goed aan. De knopjes voelen een beetje rubberachtig aan, en draaien soepel rond.
De verkoper is echt iemand die achter zijn product staat, en je kunt vragen wat je wilt. Ik wilde bijvoorbeeld een aansluiting voor een voetpedaal, en een wat langere kabel naar de tx. Dit werd snel en soepel geregeld.De prijs is ook redelijk. Voor een 8 bands eq met compressor betaal je $ 120 plus $20 shipping, en er is ook nog een 5 bands variant, en die kost $70 plus $20 shipping.
Op de voorkant zit een aansluiting voor een Heil headset mic, dus als je dit kastje hebt, heb je de adapter voor je set niet meer nodig.
Ik heb dus een ptt aansluiting op de achterkant laten maken als extra, en de kabel tussen de eq en de set 10 centimeter langer laten maken. In euro's betaalde ik incl. shipping: 132 euro.
Het apparaat heeft 9 dagen gedaan over de reis vd Ukraine naar Spijkenisse.
Ik gebruik het nu een paar dagen, en ben happy met de werking. Het geluid van mijn mic klinkt beter, en door de compressor heb ik wat meer "punch".
Al met al een leuke toevoeging aan mijn station.
Bijlagen
5band.jpg
5band.jpg (7.69 KiB) 3818 keer bekeken
8band.jpg
8band.jpg (9.6 KiB) 3818 keer bekeken

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Equalizer/compressor voor hf tranceiver

#2 Bericht door PA3ECZ »

pd9ray schreef:Sinds een paar dagen maak ik gebruik van een 8 bands equalizer met compressor functie van UR6QW.
Ik wilde al langer zoiets proberen, maar de kastjes die ik tot nu toe vond (bv van W2IHY) vond ik nogal aan de prijzige kant (tussen de 300 en 400 Dollar)
Nu weet ik wel dat je nooit appels met peren moet vergelijken, maar via een bevriend zendamateur kwam ik achter deze processor, en die wilde ik even met iedereen delen.
Ik ben een redelijk verwende amateur, en heb zo nu en dan weleens wat budget om in de hobby te investeren. Op een gegeven moment heb je alles, en soms zelfs dubbel.
Meerdere sets, meerdere antennes, een goede voeding, mooie mic, nog een voeding, nou goed....you get the picture.
Dus ben je op zoek naar een leuke toy, die ook nog eens wat toevoegt.
Heb ik dus gevonden. Het apparaat zit in een mooie, solide behuizing, en de potmeters voelen echt goed aan. De knopjes voelen een beetje rubberachtig aan, en draaien soepel rond.
De verkoper is echt iemand die achter zijn product staat, en je kunt vragen wat je wilt. Ik wilde bijvoorbeeld een aansluiting voor een voetpedaal, en een wat langere kabel naar de tx. Dit werd snel en soepel geregeld.De prijs is ook redelijk. Voor een 8 bands eq met compressor betaal je $ 120 plus $20 shipping, en er is ook nog een 5 bands variant, en die kost $70 plus $20 shipping.
Op de voorkant zit een aansluiting voor een Heil headset mic, dus als je dit kastje hebt, heb je de adapter voor je set niet meer nodig.
Ik heb dus een ptt aansluiting op de achterkant laten maken als extra, en de kabel tussen de eq en de set 10 centimeter langer laten maken. In euro's betaalde ik incl. shipping: 132 euro.
Het apparaat heeft 9 dagen gedaan over de reis vd Ukraine naar Spijkenisse.
Ik gebruik het nu een paar dagen, en ben happy met de werking. Het geluid van mijn mic klinkt beter, en door de compressor heb ik wat meer "punch".
Al met al een leuke toevoeging aan mijn station.


Raymond,

Wat ook een monsterapparaat is, dat is de Datong ASP processor.
Heb er hier 1 in gebruik, en dat werkt uitstekend in gebruik met mijn Kenwood TS820s.
Als ik de ASP tijdens een QSO inschakel, dan is mij wel eens door het tegenstation gevraagd of ik een eindtrap heb ingeschakeld..hi
Als je dit eens tegenkomt, dan zou dit geen miskoop zijn om het aan te schaffen.

73' Ruud
Bijlagen
datong-asp-01.jpg

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Equalizer/compressor voor hf tranceiver

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

En wat denk je hier van?

http://www.monisound.nl/orban-9105a/


Gebruiken we bij "de Omroep" ook.
Is wat prijzig maar dan heb je ook wat…………


http://www.orban.com/orban/
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Equalizer/compressor voor hf tranceiver

#4 Bericht door andre »

Juul, met optimod zit de hele piratenwereld inmiddels al jarenlang...En echt niet alleen de "oude modellen'...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Equalizer/compressor voor hf tranceiver

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

andre schreef:Juul, met optimod zit de hele piratenwereld inmiddels al jarenlang...En echt niet alleen de "oude modellen'...

Ja, dat zal wel, maar ik beweeg mij niet in de piratenwereld………………….Ik woon er wel tussen als ik zo af en toe luister.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Equalizer/compressor voor hf tranceiver

#6 Bericht door PA5COR »

Er zijn veel oplossingen om je audio aan te passen, ook in de set.
Ik gebruik de EQplus van W2IHY met een betere compresssor/limiter als de FT 2000_D en downwards expander.
Hoog/midden/laag EQ zit in de set, alleen een beetje extra hoog van de EQplus is nodig met mijn lage stem.
Effects processor gebruik ik niet, maar mijn eigenpruts callgever zit nu wel in de EQplus ;)

Microfoon is de antieke MD-1 van Yaesu al 40 jaar in gebruik.
Ik zoek geen BBC Am kwaliteit, ben ook geen omroeper, maar wel een zo duidelijk mogelijke audio wat ook goed mag klinken.
De EQplus werd aangeschaft toen ik de FT 847 nog gebruikte welke bijna geen interne instellingen had voor ausio aanpassingen, maar doet het ook prima met de nu gebruikte Yaesu Ft 2000-D.
De PA is bijna nooit meer nodig, met de 200 watt output en EQplus is dat meestal voldoende.
Voor de rest staat de PA "vastgeroest" op 160 meter, waar ik die bijna uittsluitend gebruik, indien nodig.

Met de FT 2000 - D kan ik ESSB plegen ( 50 Hz tot 4000 Hz) maar ik beperk me tot 200 Hz tot 2800 Hz wat zowel voor DX als thuis praatjes goed genoeg klinkt.
Ik kocht de EQplus nog in de goede tijd toen de Euro nog $ 1.50 was ;), net als de nieuwe 3-500ZG buis voor de heathkit SB-1000.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie