Storing door Aluminium gevelbeplating

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Iwan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2016, 14:27
Roepletters: PC3PO
Locatie: Amsterdam

Storing door Aluminium gevelbeplating

#1 Bericht door Iwan »

Bij deze mijn eerste vraag.

Een gevel van het huis dat wij gaan bouwen heeft in het ontwerp geribbeld aluminium beplating van 2 meter breed en zo'n 10 meter hoog.
Eerst leek het mij wel een mooi idee maar recentelijk bedacht ik mij dat dit verwoestende effecten zou kunnen hebben op alles wat draadloos is: wifi, Bluetooth, mobiele telefoon, draagbare radio en draagbare en vaste zendstations.

Kan iemand mij vertellen of dat problemen gaat geven en waarom? Misschien is er niets aan de hand, tenslotte zit er ook al een hoop ijzerwerk in de bewapening van de vloeren.

Als het problemen gaat geven, op welke frequenties kan ik deze dan verwachten?

Welke soort problemen zou het kunnen geven: interferentie, reflectie, ontvangst van allerlei signalen van zonnepanelen en PLCs of mogelijk blikseminslag?
Nemen deze problemen af door het aluminium goed te aarden, of verlies ik dan ook in mijn zendvermogen?
Is er een invloed op antennes die over het aluminium heen op het dak komen te staan?

Alvast bedankt voor het antwoord.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#2 Bericht door andre »

Met aluminium beplating geen ervaring, maar let op met warmte werende beglazing. Praktijk heeft me geleerd dat zonder verdere hardware GSM bereik binnens huis nul(0) is.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe1cmo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#3 Bericht door pe1cmo »

De platen zelf zijn HF dicht, maar de gevel is geen één plaat maar meerdere.
Door de kieren komt wel HF binnen, maar verstrooit.

Bij grotere veldsterkten, bijvoorbeeld als je als amateur gaat zenden, moet je ook rekening houden met PIM.
Zeker als de aluminium platen ge-eloxeerd zijn. (ge-anodiseerd)

Je krijgt wel een redelijk HF dicht huis, dus weinig straling van buitenaf, geen (of slecht) GSM dus ook geen hoofdpijn :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#4 Bericht door PA1WBU »

andre schreef:Met aluminium beplating geen ervaring, maar let op met warmte werende beglazing. Praktijk heeft me geleerd dat zonder verdere hardware GSM bereik binnens huis nul(0) is.
Geldt primair voor HR++ glas, daar zit een heel dun metaallaagje opgedampt. WiFi naar de tuin is hier thuis ook niet meer een feest :). Woonkamer deur open en strategisch de tuinstoel opstellen is de fix.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#5 Bericht door PA2OLD »

HR++ glas is inderdaad een ramp.
Ik kon de repeater hier vlak bij altijd werken met een porto en toen kregen we HR++ glas.
De repeater is niet eens meer hoorbaar...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#6 Bericht door EA5JEX »

goede counterpoise voor hf antenne :D

Iwan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2016, 14:27
Roepletters: PC3PO
Locatie: Amsterdam

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#7 Bericht door Iwan »

andre schreef:Met aluminium beplating geen ervaring, maar let op met warmte werende beglazing. Praktijk heeft me geleerd dat zonder verdere hardware GSM bereik binnens huis nul(0) is.
Dit nieuwe huis krijgt ook nog HR++ glas en daar had ik helemaal geen rekening mee gehouden. In mijn huidige huis heb ik dat ook maar ervaar nog niet zoveel last met de GSM.

Iwan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2016, 14:27
Roepletters: PC3PO
Locatie: Amsterdam

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#8 Bericht door Iwan »

PA2OLD schreef:HR++ glas is inderdaad een ramp.
Ik kon de repeater hier vlak bij altijd werken met een porto en toen kregen we HR++ glas.
De repeater is niet eens meer hoorbaar...
Met een portofoon via de repeater werken is wel wat ik van plan ben te gaan doen.
Je wil natuurlijk de repeater overal in huis met je portofoon kunnen horen. Hoe los je dit nu op dan?

Iwan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2016, 14:27
Roepletters: PC3PO
Locatie: Amsterdam

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#9 Bericht door Iwan »

PA1WBU schreef:
andre schreef:Met aluminium beplating geen ervaring, maar let op met warmte werende beglazing. Praktijk heeft me geleerd dat zonder verdere hardware GSM bereik binnens huis nul(0) is.
Geldt primair voor HR++ glas, daar zit een heel dun metaallaagje opgedampt. WiFi naar de tuin is hier thuis ook niet meer een feest :). Woonkamer deur open en strategisch de tuinstoel opstellen is de fix.
Bedoel je te zeggen dat het beton samen met het HR++ glas je huis verandert in een kooi van Faraday?

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#10 Bericht door PA1WBU »

Iwan schreef:
PA1WBU schreef:
andre schreef:Met aluminium beplating geen ervaring, maar let op met warmte werende beglazing. Praktijk heeft me geleerd dat zonder verdere hardware GSM bereik binnens huis nul(0) is.
Geldt primair voor HR++ glas, daar zit een heel dun metaallaagje opgedampt. WiFi naar de tuin is hier thuis ook niet meer een feest :). Woonkamer deur open en strategisch de tuinstoel opstellen is de fix.
Bedoel je te zeggen dat het beton samen met het HR++ glas je huis verandert in een kooi van Faraday?
Nou ja.. dat is uiteraard sterk van de frequentie afhankelijk. Een goeie kooi van Faraday maken, zeker voor hogere frequenties, is nog niet zo simpel.

Op basis van wat ik hier zie met die HR++ ruit in de achterzijde woonkamer merk je dat WiFi veel moeizamer gaat, en dat 5GHz WiFi nog moeizamer is dan 2.4GHz. Allemaal volgens verwachting. Het huis hier is van klassieke jaren 30-baksteen dus betonwapening zit er niet in de muren. Gegeven dat wapening soms in wapeningsnetten zit zal dat meer afschermen dan losse wapeninsstaven. Maar zo'n net heeft vrij grote mazen dus dat valt dan weer mee.

Hier rest slechts uitproberen vrees ik.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Storing door Aluminium gevelbeplating

#11 Bericht door sottezero »

Om een of andere reden komen de Ziggo Access Points van de buren (alle 40 (nee, geen flat)) wel door mijn ramen en muren naar binnen, harder dan mijn eigen access point.
Zelf de ervaring dat je een soort van richtantenne effect krijgt als je op de zolder gaat zitten zenden met de porto.

Plaats reactie