F of N examen en wat betekend CW?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

F of N examen en wat betekend CW?

#1 Bericht door PA3SKY »

Ik zie dat je tegenwoordig F en N licenties hebt.....ik twijfel hier enorm tussen. Ook zie ik op de online cursuspagina DLZA dat je ook een CW cursus kan volgen, is dat nog ouderwetse handbediende/beluisterde morse of zo? Dat is niet meer verplicht, maar wel handig natuurlijk.

Om de een of andere reden vind ik luisteren zeer interessant, behoefte tot zenden is er niet echt direct, maar wil er wel een beetje mee kunnen experimenteren (heb ik er een hobby bij voor de bewolkte nachten i.v.m. amateur-astronomie). Ik heb een MTS+HTS elektrotechniek opleiding (technische computerkunde) en heb in mijn Philips Components tijd vele productie/meetapparatuur ontwikkeld voor ferrietkernen.

Om de een of andere reden blijf ik maar twijfelen tussen een N of F examen, ik heb al wel eens een paar F proefexamens gemaakt, de electrotechnische vragen had ik allemaal goed, de uit je hoofd leer vragen natuurlijk niet.....
Maar voor mijn gevoel heb ik meer dan genoeg aan een N licentie.

Wat mag nu wel/niet met een N licentie en wat mag nu wel/niet met een F licentie? Ik blijf hierover twijfelen......
Maar goed, ik vind eigenlijk dat elke zichzelf respecterende electrotechnisch ingenieur niet moet miepen en gewoon het F examen moet halen.....maar als ik er toch niks mee gaan doen, omdat ik ontvangen veel leuker vind.........

Wat denken jullie?
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#2 Bericht door PA3FAT »

Als de techniek voor je niet moeilijk is zou ik gaan voor F.
N kent wat beperkingen mbt de frequentiebanden (delen of geheel niet) en modulaties. Ook het vermogen kent beperkingen.

CW is niet meer verplicht, kun je altijd nog zelfstandig leren. Er worden in Nederland geen examens meer afgenomen hiervoor. Belgie zover ik weet nog wel, maar ook daar is het niet meer verplicht. Voor sommige landen is een CW included op je machtiging nodig om uit te mogen komen in dat land (vakanties ed.)
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#3 Bericht door Roy pd8rw »

Als de elektronische vragen je allemaal goed afgaan gewoon voor F gaan . je moet namelijk de voorschriften en regeltjes toch kennen ook voor n of f dat maakt niet veel verschil.

Met N mag je op een klein stukje van de 40 en 20meter band 10m helemaal net als op 2m en 70cm volledig gebruiken echter met maar 25watt .

Met f alle amateurbanden met max 400watt ( niet overal met 400watt bijv op 6meter .)
Maar dat is ongeveer het verschil tussen n en f

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#4 Bericht door PA3SKY »

Bedankt voor de info. Goed forum dit, snel antwoord (net als het forum waar ik moderator van ben, astroforum.nl).

De techniek interesseert me net als vroeger nog steeds enorm. Misschien toch voor F gaan om alles van vroeger weer eens een klein beetje op te halen....

Heeft er iemand nog een gebruikt F-boek te koop wat hij niet meer gebruikt, want ik snuffel graag door zoiets op de bank op papier, dan op het scherm van een computer (of een iPad reader)........

Misschien als ik het toch weer eens goed ga bestuderen dat ik toch denk om gewoon meteen voor F te gaan.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#5 Bericht door elsinga »

Patrick, ik heb op mijn site (zie onderaan) een uitwerking van de examenstof staan. Heb ook HTS Techniscje Computerkunde als achtergrond en met de uitwerking gewoon mijn F gehaald. ;)

Twijfel je, maar gaan de electronica vragen goed? Gewoon voor F gaan.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#6 Bericht door PA3SKY »

Hoi Robert, dat is een prachtig digitaal naslagwerk dat je daar gemaakt hebt.
Ik prefereer papier, maar ga hier vanavond toch mee op de bank zitten, ik laad hem wel in mijn iPad.......
Als ik er doorheen snuffel komt weer veel naar boven uit een grijs verleden, je vergeet het nooit echt blijkbaar.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#7 Bericht door Randy »

De uitwerking van Stan (PA8C) die op bovengenoemde website te vinden is was voor mij genoeg om de oude electronica-kennis van de MTS weer op te halen. Nog uit de tijd dat er écht onderwijs gegeven werd in Nederland :)

De wet- en regelgeving zul je ook moeten kennen. Deels kun je dit leren uit de examens die al eerder afgenomen zijn. Een online leeromgeving als de DLZA kan je hier ook mee helpen. Heb je echter niet de discipline om de tijd te besteden, dan kun je regelmaat erin houden door naar een cursus te gaan. Ik weet niet waar in Nederland je woont, maar op meerdere plekken zijn vaak wekelijks bijeenkomsten. Of zoek een lokale amateur die je op een paar zondagmiddagen zal begeleiden.

De prijs voor de examens is 61 euro. Je kunt beiden proberen wil je op safe spelen. Aan het begin van de middag het F-examen. Als de laatste de zaal verlaten heeft wordt het antwoordenblad verstrekt en kun je zelf je examen nakijken. Zit je veilig dan meld je je af voor het N-examen dat even later zal volgen. Ben je gezakt of zit je zo/zo qua uitslag dan kun je alsnog het N-examen doen.

Let op: De uiteindelijke uitslag wordt door Agentschap Telecom bepaalt. Stichting Radio Examens neemt enkel de examens af. Het kan gebeuren dat er een 'foute' vraag in zit, waardoor er een herberekening in de score plaats kan vinden. Om die reden zal ik bij >10 fouten in het F-examen 's middags zekerheidshalve ook nog het N-examen doen. De definitieve uitslag volgt 2 tot 4 weken na het examen per analoge post.

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#8 Bericht door PA3SKY »

Dat is een goede tip, meteen de N erna doen bij twijfel. Je bent er dan toch.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#9 Bericht door PA3SKY »

Zo, me vandaag aangemeld voor de F curus op de DLZA en het Veron F boek besteld. Heb gisteravond ook nog eens goed door mijn HTS telecom/electronica/digitale techniek boeken zitten snuffelen.....er komt weer veel bovendrijven!
gr. Patrick
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Jan Lisman
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2015, 10:17
Roepletters: PA1JAL
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#10 Bericht door Jan Lisman »

Een half jaar geleden heb ik het F-examen gedaan; daarbij heb ik alleen de notities van Robert en de eerdere examens gebruikt.

Jan Lisman
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2015, 10:17
Roepletters: PA1JAL
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#11 Bericht door Jan Lisman »

Via de DLZA leren vind ik een uitstekend principe.

Toch heb ik daar niet voor gekozen omdat een aantal door hen gehanteerde regels me niet erg bevallen. Vooral de manier waarop je verantwoording dient af te leggen aan Het Bestuur als je de studie wil afbreken stuit mij tegen de bors en geeft me het gevoel dat Het Bestuur zich een grotere jurisdictie aanmeet dan gerechtvaardigd is.

Ook vraag ik me af waarom er in Het Bestuur van een dergelijke club N-amateurs zitten. Ik zou het ook gek vinden als de directie van een gymnasium uit VMBO-ers bestond.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#12 Bericht door Randy »

patrickduis schreef:Zo, me vandaag aangemeld voor de F curus op de DLZA en het Veron F boek besteld. Heb gisteravond ook nog eens goed door mijn HTS telecom/electronica/digitale techniek boeken zitten snuffelen.....er komt weer veel bovendrijven!
gr. Patrick
Het VERON F-boek kan zwaar zijn. Zonder inleiding gaat deze meteen erg ver de diepte in. Schrik dus niet als je deze meteen open slaat. Begeleiding, in jouw geval de DLZA, zal je prima door het proces begeleiden. Gebruik het blauwe boek als naslagwerk om te punten die je niet snapt, al dan niet na uitwerken van proefexamens, opnieuw te bekijken. Veel succes de komende weken!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#13 Bericht door elsinga »

Klopt, zo heb ik het ook gedaan. Eerst DLZA ( aar de humor van hen lag me niet zo), toen Veron boek en uittreksel gemaakt, daarna examens maken en waar ik het antwoord niet zeker wist of kon uitrekenen het boek er weer bij voor extra kennis. En voor de echt lastige dingen hier op het forum nagevraagd.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#14 Bericht door PA3SKY »

Dank voor al deze goede adviezen. Het Veron boek (ik heb er wel eens een gehad van een collega-amateur astronoom die met F bezig was) is een goed naslagwerk. Ik ben nu met de pdf samenvatting bezig en dat gaat al best goed.
Een dezer dagen zal het Veron boek wel in de bus vallen. Leuk dat ik mijn elektrotechniek kennis van 25 jaar geleden toch weer eens goed op kan halen zo, door mijn werk als meet- en regeltechnicus en astrofotografie hobby was het helaas allemaal een beetje verwaterd. Gelukkig nu weer een extra hobby erbij voor de vele bewolkte nachten, als ik niets kan doen in de achtertuinsterrenwacht.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: F of N examen en wat betekend CW?

#15 Bericht door PF9ZX »

Hier aangemeld via de DLZA en ernaast de VRZA map en de vragen van de voorgaande jaren. Vragen maken en waar ik op stuk liep de leestof gezocht in de map en via de DLZA website.

Het VERON boek heb ik ook eens gehad maar daar was niet doorheen te worstelen dus gezocht naar een VRZA map wat gelukkig veel duidelijker en luchtiger bleek.

Dit alles verspreid over bijna drie jaar van stoppen/doorgaan/stoppen/doorgaan. In september 2014 was het dan eindelijk zover dat ik mij vastbeet en niet meer losliet met als resultaat de F in november van ditzelfde jaar.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Plaats reactie