Roepletterstatistieken

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PE8R
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2016, 07:25

Roepletterstatistieken

#1 Bericht door PE8R »

Hallo,

Ik heb de eer roepletters te mogen kiezen. Voor wat inspiratie heb ik gekeken wat er zoal aan huidige roepletters geregistreerd is. Ik heb e.e.a. uitgewerkt m.b.v. een Python werkblad, de code en uitkomsten staan erin en zijn voor degenen die hier in thuis zijn opnieuw uit te voeren en aan te passen voor verder onderzoek. Ik hoop dat iemand dit interessant vindt!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Roepletterstatistieken

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Beste………?????? ( jammer )

Erg leuk. Zo kan ik zien dat mijn prefix , PE0xxx, nog maar erg weinig voorkomt.
En ik zat ook bij een lichting ( 1975 ) die z'n suffix mocht uitzoeken. En dat heb ik maar gedaan, m'n initialen dus.

Grappig. Verder weet ik niet wat ik met dat script kan op m'n Mac.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Roepletterstatistieken

#3 Bericht door PA3BAS »

Je kan er heel veel mee op een mac. Installeer python (volgens mij gratis), en dan kan je dit programma draaien.
.... But will it blend?

PE8R
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2016, 07:25

Re: Roepletterstatistieken

#4 Bericht door PE8R »

Je kunt hier gratis zulke Python werkbladen draaien. Alleen: mijn werkblad downloadt zelf de nieuwste lijst met roepletters, en dat mag niet vanaf zo'n gratis server. Je moet dus zelf de .csv downloaden, en uploaden, het werkblad (.ipynb) vanuit mijn post uploaden, en dan

Code: Selecteer alles

CALLBOOK_URL='http://appl.agentschaptelecom.nl/callbook/download/roepletterlijst_radiozendamateurs.csv'
vervangen door

Code: Selecteer alles

CALLBOOK_URL='roepletterlijst_radiozendamateurs.csv'
.

Wat ik wel grappig vond om te zien is dat bij PA-calls de populariteit van het nummer loopt van 3 naar 0, 1 en 2, dat bij PD-calls de populariteit afloopt van 0 naar 1, 2, enz. en dat bij PE juist 1 heel populair is, daarna een klein beetje 2 en 0... kan iemand dit verklaren?

Groet, Roel

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Roepletterstatistieken

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Toen ik in '75 examen deed kon ik bij de C machtiging alleen maar kiezen voor PE0.
PE1 bestond nog net niet.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Roepletterstatistieken

#6 Bericht door PA3DAT »

rollulus schreef:Wat ik wel grappig vond om te zien is dat bij PA-calls de populariteit van het nummer loopt van 3 naar 0, 1 en 2.
Tot circa 1975 kreeg iedereen PA0 (suffix naar keuze), daarna een jaartje PE0 zónder telegrafie (suffix naar keuze) en wanneer
je je telegrafie-examen had gedaan veranderde PE0 in PA2. Bleek toch niet zo handig voor het AT, administratief...

Vanaf 1976 werd het voor F gewoon PA3AAA, PA3AAB, PA3AAC enz., automatische volgorde, geen keuze. De "F" zonder telegrafie
heette een "C-licentie" en werd PE1AAA, PE1AAB enz. Ook zonder suffix-keuze dus. Een N (toen nog "D-machtiging" werd PD0AAA,
PD0AAB enz. Niemand had nog suffix-keuze.

Zo slaagde ik in 1980 voor D (PD0KBB), in 1981 voor C (PE1IQT) en in 1982 voor A (PA3DAT). Mijn xyl slaagde in 1982 meteen voor
C (PE1JNH) en in 1983 voor A (PA3DWK).

Tussendoor kon je ook nog een telegrafie-examen doen met slechts 8 woorden per minuut, dan werd je PB0 maar dat is nooit echt
populair geweest, bovendien gingen die meestal toch door voor PA3.

Beetje duidelijk zo? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Roepletterstatistieken

#7 Bericht door PE2AAB »

PA3DAT schreef:
rollulus schreef:Wat ik wel grappig vond om te zien is dat bij PA-calls de populariteit van het nummer loopt van 3 naar 0, 1 en 2.
Tot circa 1975 kreeg iedereen PA0 (suffix naar keuze), daarna een jaartje PE0 zónder telegrafie (suffix naar keuze) en wanneer
je je telegrafie-examen had gedaan veranderde PE0 in PA2. Bleek toch niet zo handig voor het AT, administratief...

Vanaf 1976 werd het voor F gewoon PA3AAA, PA3AAB, PA3AAC enz., automatische volgorde, geen keuze. De "F" zonder telegrafie
heette een "C-licentie" en werd PE1AAA, PE1AAB enz. Ook zonder suffix-keuze dus. Een N (toen nog "D-machtiging" werd PD0AAA,
PD0AAB enz. Niemand had nog suffix-keuze.

Zo slaagde ik in 1980 voor D (PD0KBB), in 1981 voor C (PE1IQT) en in 1982 voor A (PA3DAT). Mijn xyl slaagde in 1982 meteen voor
C (PE1JNH) en in 1983 voor A (PA3DWK).

Tussendoor kon je ook nog een telegrafie-examen doen met slechts 8 woorden per minuut, dan werd je PB0 maar dat is nooit echt
populair geweest, bovendien gingen die meestal toch door voor PA3.

Beetje duidelijk zo? :D
Kleine kanttekening; AAA werd niet uitgegeven. Een voorbeeld; de allereerste uitgegeven PD1 call (die van mij) was PD1AAB.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Roepletterstatistieken

#8 Bericht door Rene - pg3r »

PE2AAB schreef: Kleine kanttekening; AAA werd niet uitgegeven.
De eerste PE1-call was PE1AAA. Jan leidde jarenlang het Randstad Amateurnet op vrijdagavond.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 996
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Roepletterstatistieken

#9 Bericht door PA0BAK »

pg3r schreef:
PE2AAB schreef: Kleine kanttekening; AAA werd niet uitgegeven.
De eerste PE1-call was PE1AAA. Jan leidde jarenlang het Randstad Amateurnet op vrijdagavond.
En hij was mijn vader :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Roepletterstatistieken

#10 Bericht door PE2AAB »

Dat wist ik niet. Bij de PD1 reeks in ieder geval niet :-). Dat weet ik dan weer wel
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Roepletterstatistieken

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DAT schreef:
rollulus schreef:Wat ik wel grappig vond om te zien is dat bij PA-calls de populariteit van het nummer loopt van 3 naar 0, 1 en 2.
Tot circa 1975 kreeg iedereen PA0 (suffix naar keuze), daarna een jaartje PE0 zónder telegrafie (suffix naar keuze) en wanneer
je je telegrafie-examen had gedaan veranderde PE0 in PA2. Bleek toch niet zo handig voor het AT, administratief...

Vanaf 1976 werd het voor F gewoon PA3AAA, PA3AAB, PA3AAC enz., automatische volgorde, geen keuze. De "F" zonder telegrafie
heette een "C-licentie" en werd PE1AAA, PE1AAB enz. Ook zonder suffix-keuze dus. Een N (toen nog "D-machtiging" werd PD0AAA,
PD0AAB enz. Niemand had nog suffix-keuze.

Zo slaagde ik in 1980 voor D (PD0KBB), in 1981 voor C (PE1IQT) en in 1982 voor A (PA3DAT). Mijn xyl slaagde in 1982 meteen voor
C (PE1JNH) en in 1983 voor A (PA3DWK).

Tussendoor kon je ook nog een telegrafie-examen doen met slechts 8 woorden per minuut, dan werd je PB0 maar dat is nooit echt
populair geweest, bovendien gingen die meestal toch door voor PA3.

Beetje duidelijk zo? :D


Hardstikke duidelijk zo Aloys.

Als ik bijvoorbeeld morse gedaan zou hebben werd ik PA2 ipv PE0.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Roepletterstatistieken

#12 Bericht door PA2LAD »

Juul - PE0GJG schreef:Als ik bijvoorbeeld morse gedaan zou hebben werd ik PA2 ipv PE0.
Dat was inderdaad zo. Ik meen me te herinneren dat de PA0 prefix nog wel kon als je het theorie- en morseëxamen in 1 keer deed.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Roepletterstatistieken

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inderdaad, hoe ingewikkeld konden de ambtenaren het allemaal maken.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3FBO
Berichten: 284
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Roepletterstatistieken

#14 Bericht door PA3FBO »

Wat ik nog niet gelezen had (of ik heb er overheen gekeken) is dat er twee D-examens per jaar waren en dat elke "lichting" z'n eigen beginletter had.
Voorbeeld: PD0LAA werd een half jaar later als PD0KAA uitgegeven.
Wanneer je op examen ging wist je op die manier al de eerste letter van je suffix.
Door naar je examen nummer te kijken kon je inschatten wat de tweede letter zou worden.
Naar de derde letter moest je maar raden totdat de machtiging binnen was.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Roepletterstatistieken

#15 Bericht door PA3DAT »

Daarmee zouden ze wel heel veel calls hebben "weggegooid"...

Dat was bij de PE1'ers en PA3'ers in ieder geval niet zo!
Mijn 'lichting' zat deels aan het eind van PA3C en deels in het begin van PA3D.

Ik heb even in het Amerikaanse Callbook "Foreign Listings" gekeken van 1984.
Daar ziet het er naar uit dat je gelijk hebt: PD0AAA t/m PD0AXE, PD0BAA t/m PD00BIL.
En verderop PD0KAA t/m PD0KNB.
Dat was dan alleen voor de PD0'ers denk ik, omdat dat zulke grote groepen waren.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 11 nov 2016, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie