Secundaire status ivm defensie

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Secundaire status ivm defensie

#1 Bericht door De Friese Hoen »

Beste mede amateurs, ik zit mij de laatste tijd wat af te vragen en ik ben benieuwd of er hier iemand is die mij hier opheldering in kan geven. Op een heel aantal banden hebben wij als zendamateurs een secundaire status. Met name bedoel ik hierbij de 6 en 4 meter. Als ik in het frequentieregister kijk zie ik dat veel frequentieruimte in het VHF gebied bestemd is voor defensie. Nu vraag ik mij af, waarvoor gebruikt defensie al deze frequentieruimte; Wordt het wel echt gebruikt? Ik monitor de laatste tijd geregeld alle frequentieruimte tussen 40 en 87 MHz en ik hoor hooguit de 'Ground control nectar' op 71.325 MHz vanaf de militaire vliegbasis van Stiens. Ik ben dus zeer benieuwd of iemand mij hier kan vertellen of al dit spectrumruimte echt door defensie gebruikt wordt en zo ja, waarvoor?

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Secundaire status ivm defensie

#2 Bericht door PA2EFR »

Het gaat er volgens mij niet om of ze het daadwerkelijk gebruiken, maar dat ze er over kunnen willen beschikken wanneer dat nodig is. Dus wanneer de Russen komen wordt jou vriendelijk doch dringend verzocht om de band te verlaten.

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Secundaire status ivm defensie

#3 Bericht door PG0DX »

Ja... word wel gebruik van gemaakt..
niet door een ieder de hele dag, denk bv aan oefeningen e.d.
maar tja.. dan heb je ook nog crypto en frequencie hopping enzo.

Met de golfoorlog kon je toen nog wel eens wat leuks "opvangen" in dat spectrum...(Niet alleen NL leger gebruikt het)

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Secundaire status ivm defensie

#4 Bericht door pe1cmo »

Het wordt wel degelijk gebruikt, vooral mobiel.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Secundaire status ivm defensie

#5 Bericht door Thijzer »

Ik weet dat ze "pang pang" moeten roepen omdat de munitie op is.

Moeten ze dan ook zelf zo'n ruisend geluid maken als ze de "net-als-of" PTT loslaten?
"KKKRRRRRSSSSSJJJJJJJTTTTT" :lol:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Secundaire status ivm defensie

#6 Bericht door PA3HMP »

6 meter is eigenlijk onbruikbaar voor defensie door onvoorspelbaar gedrag, dat is ook de reden waarom zendamateurs op 6 meter mogen.
het spul wat meegaat op oefening is c.o.t.s., je moet dan denken aan Harris, Motorola mx enz 0-30MHz wat in de voertuigen zit.

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Secundaire status ivm defensie

#7 Bericht door pe1hzg »

Ik denk overigens dat we heel blij mogen zijn met defensie als gastheer; je "hoort ze niet vaak" en incidenten waarbij wij zendamateurs storing veroorzaken, zijn gelukkig ook schaars.

In de UK zijn een aantal "defensiebanden" door defensie opgegeven en meteen waren ze voor zendamateurs ook niet meer beschikbaar (2350-2390, 3410-3600, met het dreigement dat als we in de banden waar we nu nog zitten problemen geven, er meer verdwijnt).

Geert Jan

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Secundaire status ivm defensie

#8 Bericht door PE4BAS »

60m word in ieder geval gebruikt voor training van cadets. Afgelopen juni was er nog een leuke samenwerking tussen de UK Air Cadets en zendamateurs. Hoe het in Nederland is weet ik niet, heb nog nooit Nederlandse militairen gehoord in ons spectrum. Zie:

http://pe4bas.blogspot.nl/2016/06/royal ... nique.html

In Nederland is defensie de primaire gebruiker van de 60m band. Net als defensie in andere landen denk ik.

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: Secundaire status ivm defensie

#9 Bericht door De Friese Hoen »

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden tot zo ver!
Voor de duidelijkheid ik bedoel dus defensie op VHF. Op HF worden internationale afspraken gemaakt omtrent de frequenties van defensie, dit is dus verklaarbaar.
We hebben dus nu eigenlijk twee antwoorden
PA2EFR zegt van niet, het is dus alleen beschikbaar voor het geval dat. Wat ik mij dan afvraag, waarvoor willen ze deze frequenties dan gebruiken? Voor onderlinge communicatie?
pe1cmo zegt van wel, wat ik mij dan afvraag; Heb je dit ontvangen? Zo ja, welke frequenties, wat voor modulatie?

Op internet kwam ik onderstaand lijstje tegen, op een aantal van deze frequenties heb ik ook inderdaad wat gehoord. Toch zijn zit maar een paar stations die uitzenden in NFM.
69.125 303 Sq Jackpot Ops EHLW Leeuwarden Netherlands NFM
69.250 Fire Brigade EHLW Leeuwarden Netherlands NFM
71.325 Nectar Tower EHLW Leeuwarden Netherlands NFM
71.650 Crashnet EHLW Leeuwarden Netherlands NFM
74.000 CIS EHLW Leeuwarden Netherlands NFM

Als ik zo het frequentieregister er op na sla van het Agentschap Telecom zie ik dat er stukken spectrum van megahertzen breed aangewezen is voor defensie

30.3 - 31.025 MHz MS Mobiele communicatie Aangewezen voor Defensie.
31.025 - 31.325 MHz MS Mobiele communicatie.Aangewezen voor Defensie.
31.325 - 32.55 MHz FS Vaste verbindingen Aangewezen voor Defensie.
37.5 - 38.25 MHz MS Mobiele communicatie Aangewezen voor Defensie en
44 - 47 MHz MS Mobiele communicatie
Aangewezen voor Defensie. 47 - 50 MHz MS Aangewezen voor Defensie.
50 - 52 MHz MS Mobiele communicatie. Video-overdracht op metrostations
Aangewezen voor Defensie. Vergunningverlening voor video-overdracht op metrostations op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.
52 - 61 MHz MS Mobiele communicatie. Video-overdracht op metrostations Aangewezen voor Defensie.

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Secundaire status ivm defensie

#10 Bericht door PG0DX »

Even heel ouderwets :

Stel je voor een mooi groot "veld"..."oude stijl" met wat tanks en infanteristen e.d.
Tja, dat speelt zich af op een paar tot enkele tientallen kilometers... onderlinge communicatie is dmv VHF.
even "bellen" gaat niet omdat waarschijnlijk al het "normale" verkeer eruit ligt.

Als je gaat denken aan verkenners/kct/luchtmobiel e.d. dan kun je ook gaan denken aan HF, omdat de afstanden groter zijn.
Daarom zijn die rugzakken ook zo groot....je moet vhf en hf mee....en dan ook nog eens extra batterijen die niet uitwisselbaar zijn. :-)) lol....

Zodra je in bergachtig gebied zit is HF ook een uitkomst ivm NVIS (je kan met vhf moeilijk door een berg)
etc...

Moet je weer hulp hebben van een vliegtuig... op uitzending komt het wel eens voor dat die situaties wenselijk zijn..
tja dan komt vaak VHF weer om de hoek :-)

De mannen moeten een beetje van alle markten thuis zijn.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Secundaire status ivm defensie

#11 Bericht door pa1bvm »

gelukkig zijn die mannen in het groen er nog ....
en ze zullen vast wel heel erg speciale methodes hebben om elkaar in geval van echte narigheid te bereiken .
inderdaad hopping en uplink bursten , naar laag overkomende satellieten .

echt wat wij kunnen met onze spulletjes .. dat kunnen de mannen ( tja de vrouwen ook natuurlijk ) in het groen ook ..

je moet er toch niet aan denken dat ze met een morse sleutel ergens op 14 Mhz aan de gang moeten zoals in die " independence " dag film

ik hoop maar dat er bij Thales daar achter in Twente veel kennis en kunde is met een heel hoog " groen " gehalte ...

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Secundaire status ivm defensie

#12 Bericht door PA3HMP »

er is nog altijd satcom als de ellende uitbreekt :mrgreen:

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Secundaire status ivm defensie

#13 Bericht door PA1WBU »

PA3HMP schreef:er is nog altijd satcom als de ellende uitbreekt :mrgreen:
"We have anti-sat weaponry for that Sir!" :mrgreen:

PD1AW
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 apr 2013, 12:31
Roepletters: PD1AW

Re: Secundaire status ivm defensie

#14 Bericht door PD1AW »

Ik vraag mij af of iemand hier een hopper kan detecteren.. laat staan uitluisteren :mrgreen:
73,
PD1AW (Toni)

Plaats reactie