examenvraag 11 mei N - seriekring

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
eline
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mei 2006, 23:18

examenvraag 11 mei N - seriekring

#1 Bericht door eline »

Op 11 mei 2016 werd in Assen op het N-examen de volgende vraag gesteld:

Een seriekring gedraagt zich op zijn resonantiefrequentie als een:

a. Hoge weerstand
b. Lage weerstand
C. Kortsluiting

De examencommissie wil C (kortsluiting) als juiste antwoord zien. Ik zou voor A kiezen omdat de weerstand van een seriekring in praktijk nooit 0 zou kunnen zijn. Ten eerste bestaat de ideale seriekring niet, ten tweede, de spoel heeft altijd een gelijkstroomweerstand. Er is dan eerder spraken van een lage weerstand dan van een kortsluiting.

Ga ik ergens de mist in? Is er eerder discussie geweest over deze vraag? (met de zoekfunctie kan ik er niets over vinden).

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#2 Bericht door PA5COR »

Het AT gaat uit van "ïdeale"componenten en het gedrag op de resonantie frequentie.
Hier is al eens eerder op gewezen en word in cursussen ook voor gewaarschuwd.
;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#3 Bericht door ----- »

Daarbij zou als er wel rekening met verliezen wordt gehouden het juiste antwoord zijn: b. Lage weerstand

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#4 Bericht door johnvdpas »

vraag 37 mei 2016

Een radiozendamateur met een n registratie wil zenden bij een radiozendamateur met F registratie op 1297 mhz.

A dit is toegestaan mits de zendamateur met F registratie aanwezig is.
B niet toegestaan
c toegestaan mits de N amateur de roepletters van de f amateur gebruikt.

C is natuurlijk het goede antwoord, maar dan zie ik A staan bij het lijstje. Wellicht fout van ham radio, mag hopen dat ze niet antwoord a hebben goed gekeurd. Zou onzinnig zijn, dan kan elke N amateur op elke band uitzenden, is niet te controleren of de f amateur erbij is.

Anders in zekere zin wel, onder het mom van he, dat zijn mijn roepletters....

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#5 Bericht door PA2LAD »

Het is toch echt A. Elke amateur mag een andere of zelfs een onbevoegde persoon zijn station laten gebruiken, maar moet daar zelf bij aanwezig zijn. In het geval van C zou het een vals call gebruik zijn. Een N amateur mag zich nimmer een call van een F amateur aanmeten.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#6 Bericht door PF9ZX »

PA2LAD schreef:Het is toch echt A. Elke amateur mag een andere of zelfs een onbevoegde persoon zijn station laten gebruiken, maar moet daar zelf bij aanwezig zijn. In het geval van C zou het een vals call gebruik zijn. Een N amateur mag zich nimmer een call van een F amateur aanmeten.
Op het moment dat een N amateur bij een F amateur is en gebruik maakt van zijn/haar station, dan gebruik jede stationscall van de F amateur.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#7 Bericht door johnvdpas »

Waarschijnlijk is deze fout ontstaan doordat ze de antwoorden van oude vragen tegenwoordig door elkaar husselen. AT deed dat nooit. Nu doen ze dat wel, zodat je niet een vraag uit je hoofd kan leren.

Ik neem aan dat ze op het examen wel het goede antwoord goed hebben gerekend. Als ze de antwoorden op lezen bij het examen en dan zeggen A, zou ik toch heel rap zeggen dat ze die vraag nog maar eens goed moeten bekijken...

Juist iedereen mag zenden, mits de zendamateur erbij is met de roepletters van de zendamateur in kwestie. (dus ook niet amateurs) Als het een novice amateur is moet zich houden aan de voorwaarden voor novice, en als het een full amateur is aan de eisen van full.

Een novice kan alleen met zijn eigen call uit komen via bijvoorbeeld België op 23cm. Met dan on3/ ervoor.

Vroeger had je alleen een uitzonderpositie met onderwijs calls (de pi5 calls) en in oktober bij de JOTA. Officieel hadden de pi4 calls deze uitzondering volgens mij niet, (kan er naast zitten, maar ik weet het wel vrijwel zeker) maar deden de meeste pi4 club stations er niet moeilijk over als er toch een niet zendamateur achter de microfoon zat. Daarom zit ik te twijfelen of deze het nu wel of niet hadden, maar zo boeiend is dat niet. Gelukkig hoef je niet de oude regelgeving bij te houden...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7114
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#8 Bericht door PE2AAB »

Antwoord is inderdaad C. Iedereen mag namelijk onder de F call verbindingen maken op de aan een F amateur toegewezen frequentieruimte mits de amateur in kwestie hierbij aanwezig is.

Dus 80m, 23cm enz maakt niet uit zolang de call van de F amateur in kwestie maar wordt gebruikt.
Als de persoon die gebruik maakt van de F call toevallig een N call heeft is leuk maar doet verder niet ter zake.

En ja; dit was een aantal jaren geleden anders.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#9 Bericht door johnvdpas »

Ja, ik heb zelfs niet eens zo lang gelden via via, een verhaal gehoord van een scouting groep die zonder strook /j mee wilde doen, onder het mom van dat het ook wel zonder strook /j kon, en je dan ook niet aan allerlei voorwaarden moest houden, zoals op tijd inschrijven, de mobiele equipe die langs kwam en commentaar gaf (dat laatste is vrij vreemd, dan maak je het wel redelijk bont) ect ect ect....

Ze kunnen het in elk geval niet verbieden als je dat doet, maar ik neem aan dat ze het niet erg zullen waarderen...

Maar goed, het bied een hoop vrijheden voor de zendamateur. Kidsday, of andere evenementen kunnen nu vrijelijk en in bijna alle gevallen zonder toestemming van AT georganiseerd worden, omdat de regels zo ruim zijn.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#10 Bericht door PE1PQX »

PF9ZX schreef:
PA2LAD schreef:Het is toch echt A. Elke amateur mag een andere of zelfs een onbevoegde persoon zijn station laten gebruiken, maar moet daar zelf bij aanwezig zijn. In het geval van C zou het een vals call gebruik zijn. Een N amateur mag zich nimmer een call van een F amateur aanmeten.
Op het moment dat een N amateur bij een F amateur is en gebruik maakt van zijn/haar station, dan gebruik jede stationscall van de F amateur.
Hier worden enkele zaken door elkaar gehaald:
Als een N amateur bij mij thuis mijn apparatuur gebruikt MAG hij (of zij) dat met eigen call doen MITS (!!) hij zich zijn beperkingen houd die verbonden zijn aan een N-registratie.
Hij kan er ook voor kiezen (als ik daar toestemming voor geef en er bij blijf zitten) mijn call te gebruiken en de daarbij horende beperkingen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#11 Bericht door johnvdpas »

Sterker nog, wat veel mensen ook niet weten, maar wat toch echt volgens de regels zo is:

Stel je bent bij een pd jotastation te gast, of je wordt gevraagd om een pd6xxxxxxx event call te bedienen.

Als je dan geen gebruik maakt van je eigen call (kan bij een pd6 eventcall ook niet) en je gebruikt de desbetreffende pd call van bijvoorbeeld het jota station of bijvoorbeeld het event, dan ben je verplicht om je aan de regels van de novice amateur te houden.

Dus stel AT Komt langs en jij zit met dat PD jota station om 80 meter te zenden, dan kun je wel roepen: Ik ben Full amateur dus ik mag dat, nee dat mag dus niet. Zelfde geld als jij met 400 watt op hf zit met het pd6xxxxx event call, dan mag het ook niet.... ook al ben je F amateur, dan moet je je houden aan de eisen van N. Tenzij je je eigen call gebruikt.

Wat je bijvoorbeeld ook vroeger (tegenwoordig een stuk minder) merkte op 70 cm, dat amateurs en niet amateurs met elkaar zaten te praten in de LPD band. Met een hpd zullen we maar zeggen... Dan geld ook niet de regel ik mag dat, nee dat mag ook niet.

Je ziet het voornamelijk nooit bij jota stations (wellicht als er een verdwaalde amateur langs komt) want een jota station zoekt meestal wel naar iemand met full, maar bij de pd6 event calls zie je het wel meer. Dat komt omdat de pd6 event call zeldzamer is, en sommige mensen het leuk vinden om dan een pd6 call aan te vragen. Kan, maar officieel moet je, je dan houden aan de novice eisen! Ook als full amateur.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#12 Bericht door PE1PQX »

John: Nog sterker - Een F amateur kan zelfs geen PD6 SES aanvragen (bij mijn weten dan)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#13 Bericht door johnvdpas »

Ja daar vraag je me wat. Volgens mij mag hij hem idd niet aanvragen, maar als hij lid is van het team hem wel bedienen onder de novice eisen. Dat laatste weet ik wel zeker!

Wat ook mag, maar niemand doet het, als jij full examen gehaald hebt, mag jij ook een pd call aanvragen. Maar wie doet dat nu, want je moet dan wel onder de novice eisen werken... Dat mag wel, of je ook een event novice aan mag vragen als FULL weet ik niet...

Tenminste het mocht, tenzij dit ook weer gewijzigd is... Volgens mij mag het nog steeds met een f examen een n call aanvragen. Maar het zal nog nooit zijn voortgekomen vermoed ik.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#14 Bericht door PE1PQX »

Je kunt als F-geslaagde GEEN PD call aanvragen, omdat je dan op de banden geen onderscheid meer kunt maken tussen N en F.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7114
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: examenvraag 11 mei N - seriekring

#15 Bericht door PE2AAB »

PE1PQX schreef:Je kunt als F-geslaagde GEEN PD call aanvragen, omdat je dan op de banden geen onderscheid meer kunt maken tussen N en F.
Volgens mij kan dat wel maar dien je je dan te houden aan de regels die gesteld zijn voor de N Amateur
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie