Bezorgdheid om Echolink procedures

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PB0FH
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2016, 14:03
Roepletters: PB0FH

Bezorgdheid om Echolink procedures

#1 Bericht door PB0FH »

Goedemiddag lezers,

Graag wil ik eens voorleggen aan mede zendamateurs hoe er tegen de procedures voor het gebruik van de Echolink techniek aangekeken word. Als vers Radiozendamateur ( Juli 2016 ) ben ook ik me gaan verdiepen in alles in en om de hobby. Hierbij kwam ook Echolink naar boven.

tijdens het registreren voor een Echolink call ( gebruikersnaam ) werd mij gevraagd een kopie van de officiele verklaring van AT door te sturen. Dit leek mij echter niet de correcte en legale methode. Op de officeele verklaring van AT staat namelijk ook informatie welke ik in het belang van de privacy niet hoef te delen. Nadat ik het document voorzien had van wat witte balkes over onderandere mijn adres en dit toegezonden had, kreeg ik een bericht terug van de beheerders. In dit bericht werd mij erg duidelijk gemaakt dat vervalste papieren geen correcte vorm van identificatie zijn.

Het vervelende aan dit verhaal is, dat ik graag wel gebruik wil maken van Echolink, maar niet lukraak mijn privegegevens wil delen met iemand aan de andere kant van de wereld. Is dit zo gek ? In Nederland is het doorsturen van het BSN naar 3e partijen anders dan banken, werkgever en juridische organisaties niet verplicht.Dit word zelfs hard afgeraden. zie hiervoor ook : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -gebruiken.

Helaas voor de Echolink beheerders heeft Agentschap telecom ervoor gekozen dit nummer te vermelden op de pas, en mijn adres op de verklaring ( A4 papier ). Is er anders een mogelijkheid om een alternatief formulier bij AT aan te vragen ?

Excuses voor de stortvloed aan info, Ik heb vandaag speciaal een account aangemaakt op dit forum om deze vraag te kunnen stellen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

PE1AW
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:07
Roepletters: PE1AW
Locatie: Beemster

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#2 Bericht door PE1AW »

Je kan bij agentschap telecom inloggen met je digiD in het loket en daar een kopie van de International radio licentie downloaden. Hierin staat enkel de benodigde info, en geen BSN nummers of andere info die niet nodig is.
Op de website staat het niet duidelijk omschreven maar er is meer info hier te vinden.
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... atiebewijs

Als je inlogt op het loket kan je de "Radio Amateur Station Licence" downloaden in PDF voor jou specifieke call.

Ik heb deze licentie gebruikt voor LOTW en dit werd zonder opmerkingen geaccepteerd.

PB0FH
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2016, 14:03
Roepletters: PB0FH

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#3 Bericht door PB0FH »

PE1AW schreef:**INFO** en geen BSN nummers of andere info die niet nodig is. **INFO**
Maar ik zie er wel een adres staan, dat vind ik eigenlijk ook op het randje van wat verantwoord is om te delen. Ik ga dit dan toch maar opsturen, wel wil ik weten of er meer mensen met gelijke gedachten zijn. We zouden dan mogelijk samen eens een goede brief op kunnen stellen.

bedankt voor je bericht, voor wat betreft de vraag is het wat mij betreft hiermee afgedaan.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#4 Bericht door Rene - pg3r »

PB0FH schreef: Maar ik zie er wel een adres staan
Op mijn Engelstalige Radio Amateur Station License staat geen adres.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#5 Bericht door PA3DAT »

PB0FH schreef:Maar ik zie er wel een adres staan, dat vind ik eigenlijk ook op het randje van wat verantwoord is om te delen.
Aan de ene kant delen we tegenwoordig álles (alleen dat woord "delen" al, brrr...)
Aan de andere kant zijn we blijkbaar vergeten dat we "vroeger" gewoon voluit met NAW in het telefoonboek stonden.

Waarom zou je ter bescherming van je privacy niemand vertellen waar je woont? Daar begrijp ik écht helemaal niets van... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#6 Bericht door pe1br »

PA3DAT schreef: Waarom zou je ter bescherming van je privacy niemand vertellen waar je woont? Daar begrijp ik écht helemaal niets van... :D
Ik zou de vraag liever omdraaien, waarom willen ze je adres weten.
En waarom moeten we overal zoveel onnodige informatie verstrekken.
Gegevens die ze niet nodig hebben om de taak uit te oefenen, ze willen toch alleen controleren of je bent wie je zegt dat je bent.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#7 Bericht door PE2AAB »

Ik ben wellicht naïef maar ik stuur die gegevens gewoon op. Echolink bestaat al jaren. Nog nooit van iemand iets vernomen over gegevens diefstal of wat dan ook.

Je kunt natuurlijk ook IRLP promoten :-). Daar is heel deze procedure niet voor nodig
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PB0FH
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2016, 14:03
Roepletters: PB0FH

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#8 Bericht door PB0FH »

pe1br schreef:
PA3DAT schreef: Waarom zou je ter bescherming van je privacy niemand vertellen waar je woont? Daar begrijp ik écht helemaal niets van... :D
Ik zou de vraag liever omdraaien, waarom willen ze je adres weten.
En waarom moeten we overal zoveel onnodige informatie verstrekken.
Gegevens die ze niet nodig hebben om de taak uit te oefenen, ze willen toch alleen controleren of je bent wie je zegt dat je bent.
Hier gaat het me precies om, Nu is het wel zo dat ik mijn adres minder ernstig vind als het weggeven van mijn BSN nummer. Wat vergeten word is dat het BSN nummer in nederland een persoonlijk gebonden nummer is, wat je alleen hoeft af te staan aan enkele diensten zoals werkgever enz.

Zelf ben ik ook vanwege mijn werk veel met privacy zaken bezig, waaronder ook fraude op basis van identiteit. Dat zorgt ervoor dat ik eigenlijk altijd 2-3 keer nadenk alvorens ik bepaalde gegevens toezend aan afnemers. Dat echolink al jaren bestaat wil overigens niets zeggen over de veiligheid van de gegevens. Er zijn meerdere organisaties die daar helaas het verkeerde voorbeeld in gegeven hebben.

Wel ben ik blij dat er een aantal mensen met verschillende meningen zijn op dit forum, dat geeft ook een mooie grond voor discussie. Ondertussen ben ik netjes gevalideerd door het Echolink team, wel apart dat zijzelf niet aangeven dat er een meer passend formulier te verkrijgen kan zijn.

En voor alle mensen die mogelijk van het "wij hebben niets te verbergen" kamp zijn en zomaar alles opsturen, denk er ook eens bij na; zou jij verantwoordelijk willen zijn voor de veiligheid van al die gegevens ? In Nederland ( en ook wereldwijd ) zijn duidelijke afspraken m.b.t. het opslaan van prive data. Dat is voor mij bijvoorbeeld een hele goede reden dat ik sommige informatie absoluut niet WIL ontvangen. Ik kan dan namelijk verantwoordelijk gesteld worden voor het "lekken" van die data.

Nogmaals, Thanks voor de discussie.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#9 Bericht door pe1hzg »

PB0FH schreef: Wel ben ik blij dat er een aantal mensen met verschillende meningen zijn op dit forum, dat geeft ook een mooie grond voor discussie. Ondertussen ben ik netjes gevalideerd door het Echolink team, wel apart dat zijzelf niet aangeven dat er een meer passend formulier te verkrijgen kan zijn.
Er is absoluut geen juridische reden om BSN of adres te delen en er zijn ruim voldoende redenen om dat *niet* te doen. Ik denk dat je absoluut gelijk hebt om de echolink organisatie dit uit te leggen dat dit zo niet de bedoeling kan zijn; mogelijkheden voor misbruik zijn tegenwoordig legio.
Ik vermoed overigens onwetendheid van de Amerikaanse echolink organisatie; vraag je een Amerikaan om zijn "social security number" en ook zij beginnen zich ongemakkelijk te voelen.

Ik hoop dat de mensen die het delen van dit soort informatie geen probleem vinden, nooit persoonlijk hoeven te ervaren wat er mis kan gaan. Het gaat niet om een wachtwoord en het valt best tegen om je geboortedatum te veranderen.

Congrats!

Geert Jan

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#10 Bericht door PA3CQN »

Dat je je BSN niet wilt delen is logisch en aan te raden.
Maar als je je adres ook niet wilt delen ... hoe ontvang je dan die leuke elektronica uit China ?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

-Verwijderd account

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#11 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:Waarom zou je ter bescherming van je privacy niemand vertellen waar je woont? Daar begrijp ik écht helemaal niets van...
Je bent wel erg naïef als je denkt nog privacy te hebben in het digitale tijdperk.
Dankzij het feit dat vandaag de dag alles digitaal verloopt, weten de providers en overheden àlles van en over ons...
En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle dataverzamelaars die onze gegevens gebruiken voor commerciele doeleinden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#12 Bericht door PE1PQX »

PA3CQN schreef:Dat je je BSN niet wilt delen is logisch en aan te raden.
Maar als je je adres ook niet wilt delen ... hoe ontvang je dan die leuke elektronica uit China ?
Euh... postbus?!?!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#13 Bericht door PA3JMS »

Op mijn Registratie bewijs staat mijn call, naam, geboorte datum, relatienummer en registratie nummer. Mijn adres en BSN staan er niet op.

Op het "A4tje", de Radio amateur station licence, nodig voor het buitenland staan de zelfde gegevens als op het registratie bewijs. Mijn adres en BSN staan er niet op.

Grappig is wel dat ik ook nog een roze variant heb van het registratie bewijs en daar staat inderdaad mijn BSN op. Nooit opgevallen. Deze kreeg ik toen ik een keer om een nieuw "A4tje" vroeg. Eens kijken of ik nog een "A4tje" heb waar mijn BSN wel opstaat.

Ik gebruik voor aanvragen in het buitenland alleen het "A4tje". Het registratie bewijs is niet internationaal erkend en alleen voor gebruik binnen Nederland. Daar staat mijn BSN niet op. Als mijn BSN er op zou staat gaat daar een streep door. Als men moeilijk doet even toelichten dat dit wettelijk verplicht is in Nederland. Dan zou dat toch niet zo'n probleem moeten zijn.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#14 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef:Je bent wel erg naïef als je denkt nog privacy te hebben in het digitale tijdperk
Maar dat wil niet zeggen, dat we dan alles maar op een presenteerblaadje moeten aanbieden.
Daarom raad ik mensen altijd aan, om per doel een apart e-mail adres te gebruiken.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bezorgdheid om Echolink procedures

#15 Bericht door PA3DAT »

PE2CH schreef:
PA3DAT schreef:Waarom zou je ter bescherming van je privacy niemand vertellen waar je woont? Daar begrijp ik écht helemaal niets van...
Je bent wel erg naïef als je denkt nog privacy te hebben in het digitale tijdperk.
Die laatste opmerking was denk ik algemeen bedoeld? :D

Ik ben niet zo naïef om te denken dat we nog privacy hebben. Dat hadden we vóór het digitale tijdperk in
redelijke mate. Maar ook toen stond je naam/adres/telefoonnumer gewoon in het telefoonboek, tenzij je
dat niet wilde (geheim nummer).
De Veron verkocht een NL-callboekje met alle Nederlandse calls inclusief naam/adres/woonplaats. En die
gegevens gingen ook gewoon naar de VS, waar een private uitgeverij "The Callbook" publiceerde.

Dat kan tegenwoordig niet meer. We denken nu dat we die gegevens nog kunnen beschermen, terwijl bijna
alles over ons op internet is te vinden...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie