Schadelijk onzinartikel over onze hobby

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik ben ook journalist hoor. Het gaat zeker niet altijd zo, en ook kan het bij deze meneer een eenmalige uitglijder zijn.

Probleem is ook dat journalisten de laatste jaren steeds minder voor hun artikelen betaald krijgen. Daardoor moet het allemaal veel sneller, wil je tenminste ietsje boven een minimuminkomen uitkomen. Ik los dat zelf op door een deel van mijn journalistenbedrijf te sponsoren vanuit het bedrijf dat ik daarnaast ook heb. Journalist zijn beschouw ik als mijn hoofdactiviteit, hoewel het meeste geld dat ik verdien (en dat is niet heel veel) uit andere dingen komt...

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#17 Bericht door PD2WR Danny »

Ik zag het artikel op Twitter voorbij komen (en geretweet met wat commentaar). Trouwens, ik wist niet dat je voor CB, PMR, LPD enz. ook een registratie nodig had. :wink:
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#18 Bericht door elsinga »

Ben wel geen moderator van het AD, maar toch maar even in het toetsenbord gekropen... :lol: Tenenkrommend, het artikel.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#19 Bericht door PC1TK »

PA0ETE schreef:Ik ben ook journalist hoor. Het gaat zeker niet altijd zo, en ook kan het bij deze meneer een eenmalige uitglijder zijn.

Probleem is ook dat journalisten de laatste jaren steeds minder voor hun artikelen betaald krijgen. Daardoor moet het allemaal veel sneller, wil je tenminste ietsje boven een minimuminkomen uitkomen. Ik los dat zelf op door een deel van mijn journalistenbedrijf te sponsoren vanuit het bedrijf dat ik daarnaast ook heb. Journalist zijn beschouw ik als mijn hoofdactiviteit, hoewel het meeste geld dat ik verdien (en dat is niet heel veel) uit andere dingen komt...
Dan ben jij "denk " ik een zeldzame journalist .. :D
Tja helaas moeten de goeie het ook weer ontgelden .....
Maar verbaas me met regelmaat over wat men schrijft .
Ik sla bewust ook veel over .
Bij bepaalde koppen voel ik al de op geklopte sensatie .
2500 .. dat getal verkoopt veel beter als het werkelijke getal .
Etherpiraat verkoop beter als Zendamateur ..

Ik ben er van overtuigd dat het met opzet gedaan word .
Sensatie verkoopt ... en het is komkommertijd en vakantie maar kranten moeten wel vol en verkocht worden .

Stukje zal vast nog ergens op de plank gelegen hebben ...
Het was eigenlijk best oud nieuws toch ? ..

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#20 Bericht door PA0LMD »

Email gestuurd met dringende verzoek om rectificatie
Meten is (z)weten

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#21 Bericht door jan58 »

Goh en dan moet een legale etherpiraat ook nog 31 euro betalen.....?
Heb je nu antwoord waarom er enkele "piraten" er niet betaald willen.
Nee geintje.....
Tis toch van de zotte,ze weten niet eens waar/wat/waarover ze schrijven.
Als de krant maar verkoopt. Tis net de Telegraaf.

Gr Jan

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#22 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ben ik dan ook journalist?

Hoeveel moet je schrijven om de titel te mogen-kunnen dragen?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#23 Bericht door Rene - pg3r »

jan58 schreef:Als de krant maar verkoopt. Tis net de Telegraaf.
Ik ben drie keer geïnterviewd door de Telegraaf. Alle keren was het een keurige weergave.

Door het AD ben ik een keer geïnterviewd. Een krom verhaal en mijn naam verkeerd gespeld.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#24 Bericht door PC1TK »

pg3r schreef:
jan58 schreef:Als de krant maar verkoopt. Tis net de Telegraaf.
Ik ben drie keer geïnterviewd door de Telegraaf. Alle keren was het een keurige weergave.

Door het AD ben ik een keer geïnterviewd. Een krom verhaal en mijn naam verkeerd gespeld.
Waar staat dat "AD" voor dan ??? Algemeen Dom ?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#25 Bericht door PA3DJS »

Het aantal (2500) dat vergeef ik ze nog wel, maar het suggestieve/verwarrende karakter van de "etherpiraten"-zin ruikt in mijn ogen toch echt naar opzet, of je compleet niet hebben ingelezen in de materie.

Ik heb een nette mail opgesteld naar de landelijke redactie van het AD met daarin:
-plaats zendamateurisme binnen de ITU (een UN agentschap) en de betekenis van "amateur"
-Examen en onderscheid N/F
-wat radioexperimenten zijn (zeg maar wat de hobby inhoudt)
-relatie zendamateurisme met "omroep(je) spelen" (die is er namelijk niet) en CB.
-En dat ze wellicht ook een reactie van VERON, VRZA en DKARS kunnen verwachten.

Ik betaal de krant (en lees hem af en toe ook), ik verwacht dat er wel op teruggekomen wordt, of dat er de nodige ingezonden reacties worden geplaatst.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#26 Bericht door PA3BAS »

In mijn ogen is dat duidelijk een stukje van een journalist die z'n huiswerk niet heeft gedaan. Er wordt hier soms aardig neerbuigend naar journalisten gedaan, maar alle journalisten die ik ken (en dat zijn er best wat) doen hun uiterste best een goed, zo objectief mogelijk artikel te schrijven. Voor een hongerloontje van soms maar iets van €40.

Maar deze AD-er heeft duidelijk een paar steken laten vallen. Niet objectief en duidelijk geen wederhoor gepleegd. Ook op de research valt eea aan te merken.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#27 Bericht door PE1PQX »

Onderstaande e-mail versuurd/
Geachte heer Bremmer,

Zoals u inmiddels mogelijk hebt vernomen heeft een artikel waar uw naam bij staat nogal wat stof doen opwaaien in het wereldje van de geregistreerde radiozendamateur in Nederland, zelfs door een collega radiozendamateur uit Australië.
Ook ik voel me enorm geschoffeerd door de in het artikel gebruikte benaming voor de radiozendamateur die geregistreerd staat bij Agentschap Telecom (AT in het kort)
Het mag duidelijk zijn dat de kreet “legale etherpiraat” in het geheel niet kan (ongeacht waar de leestekens staan), het is een ‘contradictio in terminis’. Waarom? Een etherpiraat is per definitie illegaal bezig, pleegt een economisch delict waar ferme boetes opgelegd kunnen worden. Een ‘legale etherpiraat’ bestaat gewoon niet.
Doordat wij radiozendamateurs gelijk worden gezien als de etherpiraten wordt een totaal verkeerd beeld gecreëerd van onze prachtige hobby, uw artikel draagt niet bepaald bij aan de goede beeldvorming van wat wij met onze hobby doen.

De registraties van de radiozendamateur heeft een experimenteel karakter, dit betekend dat er naast contacten leggen met andere radiozendamateurs waar ook in de wereld geëxperimenteerd word met radioapparatuur (variërend van zelfbouw tot aanpassen commercieel verkrijgbaar apparatuur), antenne experimenten en experimenten welke sterk beïnvloed word door de natuur (propagatie van radiosignalen zoals reflecties via de atmosfeer, het gebruiken van de maan als passieve spiegel voor radio signalen) of door gebruik te maken van amateur satellieten of zelfs het ISS.
Muziek speelt geen enkele rol in onze hobby, wel zaken zoals spraak, morse code (ja, morse wordt nog steeds gebruikt door ‘ons’ hobbyisten) en andere digitale methoden.
We zijn dus geen “plaatjesdraaiers”, en al helemaal niet illegaal bezig.

Verder zou ik u willen uitnodigen eens bij enkele (bij AT geregistreerde) radiozendamateurs op bezoek te gaan en u verder te verdiepen in de materie die wij moeten kennen voor het examen voordat wij als radiozendamateur moeten afleggen om de bevoegdheid te krijgen. Via de verenigingen VRZA(*) en VERON(*) zijn wel contacten te leggen.
Helaas heb ik zelf niet voldoende middelen om u te kunnen uitnodigen voor een verhelderend afspraak.

Voorts zijn wij radiozendamateur geen eigenaar van een frequentie zoals de commerciële radiostations (Sky Radio, Radio538 enz.) dat zijn, wij hebben toestemming bepaalde frequentiebanden te gebruiken met de daarbij horende beperkingen, afhankelijk van de klasse van onze registratie.
Een lijst hiervan vind u onder andere op http://www.pe1pqx.eu/home/amateur-radio ... -ik-zenden (link naar mijn eigen site, bevat een beknopte uitleg over de 2 klassen van registraties en de daarbij behorende bevoegdheden.)

Ook zijn er minder dan 300 radiozendamateurs waarvan de registratie is ingetrokken wegens uitblijven van de betaling van €31,- Reden van uitblijven is mij niet duidelijk.
Hoe de verhouding ligt bij de scheepvaart (marifoon registraties) weet ik niet. Met de genoemde getallen worden de radiozendamateurs op één hoop geveegd met de marifoon gebruikers, niet echt netjes. De gebruiksvoorwaarden van deze 2 groepen zijn totaal verschillend en niet met elkaar te vergelijken.

Ook ik roep u op tot een corrigerend artikel waarin duidelijk gemaakt word hoe de wereld van de radiozendamateur in elkaar steekt, wat men doet, en vooral wat men NIET doet.

Ik hoop dat ik u hiermee heb kunnen overtuigen van uw extreem ongelukkige keuze van woorden en thermen en wacht op uw correctie artikel.

Meet vriendelijke groet,

André
PE1PQX (geregistreerd, categorie F)


(*) VRZA = Vereniging voor Radio Zend Amateurs (www.vrza.nl)
(*) VERON = Vereniging Experimenteel Radio Onderzoek Nederland (www.veron.nl)
Nu verder afwachten.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#28 Bericht door PH2LB »

Dat is een mooie e-mail André. idd hopen dat ze er wat mee doen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#29 Bericht door PE1PQX »

Ik verwacht er niet veel van, maar niet geschoten is altijd een misser.

Bremmer had al iemand geantwoord dat er geen correctie zou komen, hoop dat ik hem met mijn mail kan overtuigen alsnog met één te komen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Schadelijk onzinartikel over onze hobby

#30 Bericht door PA3CQN »

Ach, legale etherpiraat kan ik mee leven. Erger vind ik de kreet 'wanbetalers'. Want dat zijn het helemaal niet. Het is een groep die om wat voor reden dan ook besloten heeft geen 31 euro te betalen.
Dat is een vrije keus, er is geen verplichting tot registratie. Ook is het natuurlijk onjuist dat er licenties worden ingetrokken.

Nu kun je de stagiair van het AD wel op zijn kop geven, maar ik zou me toch ook afvragen wat het AT beweegt om deze informatie zo te presenteren. Want er is helemaal geen verplichting tot betalen, en dus zijn er ook geen wanbetalers. Er zijn enkel mensen die besloten hebben niet te betalen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie