Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Ellie
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2016, 16:45

Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#1 Bericht door Ellie »

Hoi Allemaal,

Ik ben opzoek naar hulp om een probleem bij mijn Ip cams op te lossen/ontrafelen.
En werd gewezen op een mogelijk Zender in de buurt, vandaar dat ik hier ben beland.

Het is zo dat ik op meerdere plekken ip cams heb staan met een mic.
Waarvan eentje op de baby kamer en ik het daar hard nodig heb.

Wat is nu het geval normaal gesproken hoor je ieder geluid en stil is stil.
Sinds drie weken zit er een ontzettend ruis op de stiltes, die zelfs harde geluiden niet hoorbaar maakt.
En daarbij zitten er ook pieken voor kortere en langere duur bij met geknetter en harder ruis
die me sterk doet denken aan een flinke storm die in huis woed.

Ik vraag me echt af wat dit kan wezen, want dit werkt niet zo en alle cams hebben er last van.

Hier wat voorbeeldjes van de geluidlijntjes

Voorbeeldje lijn geluid :Rustig met onze huisgeluiden
vb.2.goed lijntje.jpg
(7.08 KiB) Nog niet gedownload
Voorbeeldje lijn geluid :Ruis met sterken piek met tussenpozen
vb.2.jpg
(7.79 KiB) Nog niet gedownload
Dat klinkt met iets minder sterke piek zo
https://www.dropbox.com/s/geacwgbrfxmp7 ... k.wav?dl=0

En hele sterke pieken zo
https://www.dropbox.com/s/39gurcb0zq86n ... k.wav?dl=0


Wie kan mij wie vertellen wat dit veroorzaakt?


Alvast hartelijk

Groet,
Ellie

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#2 Bericht door PA3DJS »

Hallo Ellie,

In je andere mail spreek je van een vermoeden. Ben je al bij de vermoedelijk storende zendamateur langs geweest?

Enkele vragen:
-Hoe lang heb je die IP camera's?
-Hoe lang hebben ze ongestoord gewerkt?
-Als storing optreedt, is dit tegelijkertijd op alle camera's?
-Is het de hele dag, verspreid over de dag, op vaste tijdstippen van de dag, weekeinden of op werkdagen?
-Hoe ver zit de vermoedelijk storende zendamateur bij je vandaan?
-zijn er bouwkundige veranderingen in de buurt geweest (nieuwbouw, renovatie, nieuwe ramen, zonwering, etc)?
-heb je andere elektrische apparatuur vervangen of verplaatst, of nieuwe apparatuur in huis gekregen?
-Feitelijk voorgaande vraag/vragen ook voor buren?
-Zijn er aanpassingen aan het IP camera systeem geweest (ook mogelijk nieuwe SW of automatische update)?

Zendamateurs luisteren veel meer dan dat zij zenden. Als je de hele dag storing hebt, of relatief gedurende groot deel van de dag, is de kans zéér klein dat het door een zendamateur komt. Als persoon zijn zendamateurs niet goed herkenbaar, maar wel via de antennes die ze mogelijk hebben staan.

Als het een zendamateur is, is het makkelijk te traceren. Het optreden van de storing bij jou, moet dan samenvallen met een verandering in de installatie of het gebruik van de installatie bij de zendamateur.

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#3 Bericht door pa1bjs »

Misschien plc modem in de buurt? (zoals Homeplug)
Deze vervuilen het net echt behoorlijk.
Groet
Sebas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#4 Bericht door PA0RAB »

Ellie,
Handig dat je via via bij ons terecht ben gekomen Welkom
Onder ons zijn lieden die een grote verscheidenheid aan kennis en ervaringen bezitten
Was al even eerder bezig een antwoord op je vraag te verzinnen .Echter herstel van een typefout verwijderde hele bericht.
Wim uit Maarsen vraagt je een aantal dingen . Poog daarop antwoord te vinden.
De ruis zelf heb ik niet kunnen beluisteren Wijt dat aan programma's en onkunde mijnerzijds
Het grafische beeld geeft m.i. een puls storing aan tijdbasis ontbreekt Dat is lastig zoeken.
Onder ons zijn lieden die in de decimeter en zelfs centimetergolven werken en wellicht de werkfrequentie van de stoorbron kunnen achterhalen en mogelijk zelfs uitpeilen,
Maar ...... natuurlijk wel graag een beetje bij je in de buurt Bijv graag woonplaats
Wellicht kun je ook uit de handleiding van de Camera's hun werkfrequentie halen Sluit voor ons het een en ander uit
Het weten wat er stoort is 1
Wie is punt 2
En de bereidheid tot een oplossing te komen kan ook lastig zijn
55(suc ces) en 73 (gegroet) de (van/door) Ruud PA0RAB PA landenletters voor Nederland ) oudere garde voor 1975 RAB toegekende roepletters

Sebas PA1BJS noemt de PLC internetplug computeren via lichtnet als stoorbron zeer berucht.
Kijk maar een in de Rubriek EMC naar mogelijke "stoorzenders"
Laatst gewijzigd door PA0RAB op 25 mei 2016, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ellie
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2016, 16:45

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#5 Bericht door Ellie »

Ik heb vier Ip's cams die al drie jaar probleemloos werkte.
niks aan veranderd of updates al die tijd.
In 2015 heb ik gedurende 3 maanden hetzelfde probleem gehad.
Waarop het plost klap verdween waarna het geluid van de cams
weer probleemloos overkwam.

Alles cams hebben er tegelijk last van ook die van 30/40 mtr afstand
Het kan heel de dag een stabiele ruis zijn met af en toe een piekje
maar ook stabiele ruis met pieken tussendoor gedurende een aantal
minuten, die pieken wisselen zich ook af met hele sterken pieken.

Opvallende is dat dit voornamelijk gebeurt wanneer buren met omgekeerd
dag en nacht ritme wakker zijn en actief worden.
Ik vermoed dan ook dat daar de bron ligt.
Zijn niet zo heel fris, dus erg voorzichtig met vragen en hier terecht
gekomen. Bouwkundig niks veranderd in omgeving.

En ik geloof zelf ook niet dat het veroorzaakt wordt door een amateur.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#6 Bericht door PA0RAB »

Ellie ,
Omgekeerd dag/nachtritme actief worden ... Er zijn storende verwarmingsketels
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#7 Bericht door elsinga »

Ben wel benieuwd wat voor soort IP camera's het zijn. Het geluid met sterke pieken klinkt als een AM/analoog audiosignaal (denk aan middengolf radio), iets wat ik bij een Wifi camera niet verwacht. Het kan zijn dat het analoge camera's zijn die voor het verzenden van beeld en geluid dezelfde band gebruiken als wifi (2.4GHz), die is namelijk vrij in gebruik. Kun je een merk en type noemen? Kunnen we kijken wat voor soort camera's het precies zijn.

Even over het geluid zelf: dingen als storende geschakelde voedingen (elektrische fietsen, UPC/Ziggo/KPN modems, mobiele telefoons) klinken meestal vrij regelmatig en dit is meer onregelmatig. Het zou een plasma televisie kunnen zijn, die kunnen ook behoorlijk storen. En dat zou overeen kunnen komen met menselijke gebruikspatronen, zoals van de buren.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#8 Bericht door PA3DJS »

@Ellie:
Wat voor apparatuur is het (merk en type)?
Ik ging van 2.45 GHz uit, maar wellicht is dit niet zo. Als je vermoedt dat het via de buren komt, is contact met de buren toch handig.

@moderatoren:
Kunnen de twee draadjes samengevoegd worden?

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#9 Bericht door pa1bvm »

en door wie wordt er dan gewezen op een mogelijke zender ???
als er wordt gestoord ..dan is het een zendamateur ...toch ??

ik hoop niet dat je " ons" zendamateurs vergelijkt met lieden die illegaal muziek uitzenden voor de hele buurt .
Wij zendamateurs hebben allemaal netjes ons examen gedaan en zijn daardoor officieel door onze overheid bevoegd om uitzendingen te mogen doen.
Daarvoor gebruiken wij hoogwaardige apparatuur die aan grondige eisen moet voldoen .
Wij hebben ook allemaal een unieke call en onze adresgegevens zijn bekend bij de overheid
Behalve zendamateurs zijn er ook luisteramateurs , die vinden het luisteren naar verre of speciale zend stations een uitdaging .

er zijn er +/- 12000 in Nederland en +/- 2.6 miljoen Wereldwijd
Van jong tot oud , van de Koning in Spanje tot een jongen van 16 op de middelbare school .
Wij maken op diverse manieren verbinding met elkaar en voelen ons met elkaar verbonden omdat wij dezelfde hobby hebben .

groet Rick

Ellie
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2016, 16:45

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#10 Bericht door Ellie »

Ze hebben er allemaal last van als het gebeurt en het zijn 2 verschillende types Elro ip cameras.


En zoek met niemand ruzie en ik wil niemand zijn hobby verzieken, maar wijze een oplossing vinden
voor iedereen.

Ellie
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2016, 16:45

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#11 Bericht door Ellie »

@elsenka Je zat goed met 2.4, het zijn C910 wireless colour mini cameras van Elro, buiten hangt een zwaardere waar zo even niks over terug kan dan dat hij ook van Elro is.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#12 Bericht door PA3DJS »

Ellie schreef:@elsenka Je zat goed met 2.4, het zijn C910 wireless colour mini cameras van Elro, buiten hangt een zwaardere waar zo even niks over terug kan dan dat hij ook van Elro is.
Dat spul ken ik (uit eigen ervaring), het is analoog (dus geen IP cam). Jouw ontvanger is volgens mij omschakelbaar tussen 4 kanalen (hij heeft een rood knipperend LEDje dat het kanaalnummer weergeeft). Ik ben even kwijt of de camera's ook een 3 of 4 standenschakelaar hebben (voor de kanaalkeuze). De grotere typen hebben het in ieder geval wel.

Als het lukt, probeer eens van kanaal te wisselen, of de ontvanger op een andere plek te zetten. Ik zit nu wat te slapen, je hebt 4 cameras die tegelijkertijd aan staan, dan heb je alle kanalen in gebruik, of staan ze niet tegelijkertijd aan (dus allen zitten op het zelfde kanaal)?

Ik heb een keer een probleempje opgelost door een richtantennetje te gebruiken, maar ik weet niet of dat in jouw situatie ook kan. In mijn situatie kon dat om dat de twee cameras in dezelfde richting stonden (bezien vanuit het ontvangerkastje).

Ellie
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2016, 16:45

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#13 Bericht door Ellie »

Klopt helemaal, met de pro versie software schakelt hij niet om.
Alle vier kanalen die ik kan gebruiken hangt een cam aan,
die het allemaal hebben, dus een wissel lijkt me een beetje zinloos.

Maar ik zit aan deze opmerking te denken: Het geluid met sterke pieken klinkt als een AM/analoog audiosignaal
Heb ik eerder gehoord, maar mij simpel ziel op dit gebied zegt: Waar gebruik je dat voor ?
Lijk mij dat er iets standby staat wat zo nu en gebruikt wordt en ontvangt ?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#14 Bericht door PA3DJS »

Ellie schreef:Klopt helemaal, met de pro versie software schakelt hij niet om.
Alle vier kanalen die ik kan gebruiken hangt een cam aan,
die het allemaal hebben, dus een wissel lijkt me een beetje zinloos.

Maar ik zit aan deze opmerking te denken: Het geluid met sterke pieken klinkt als een AM/analoog audiosignaal
Heb ik eerder gehoord, maar mij simpel ziel op dit gebied zegt: Waar gebruik je dat voor ?
Lijk mij dat er iets standby staat wat zo nu en gebruikt wordt en ontvangt ?
Bij het systeem wat ik in mijn handen heb gehad, zat geen software...
Meest waarschijnlijk is storing van een draadloze router (WIFI) die wellicht op frequentiehoppen staat (omdat alle kanalen storen). Een draadloze router zendt korte signaalreeksen uit en dat ervaart jouw camerasysteem als een gepulseerd signaal dat af en toe sterker is dan het camerasignaal, en dat geeft het stoorgeluid dat jij waarneemt.

Even aannemende dat de buurvrouw/man met legale spullen zit, kun je er weinig tot niets aan doen. Jouw buurman mag een draadloze router gebruiken (en volgens mij ook met frequentiehopping). Ik denk dat de kans groot is dat je naar een ander camerasysteem uit moet kijken (bijvoorbeeld bedraad, of echt op basis van IP).

Staan de camera's bezien vanuit de ontvanger ongeveer allen in dezelfde richting? Zo ja, dan kun je met een richtantenne nog wat doen.

Wellicht dat medeforumgebruikers nog iets uit de hoge hoed kunnen toveren.

Ellie
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2016, 16:45

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#15 Bericht door Ellie »

Dat hoppe van wifi kan ik me wel vinden, dat zag ik al gebeuren toen er geen ruis was met pieken.
Zelf heb ik een wifi krachtpatser die beeld en geluid plat legt als hij gaat zenden en daarom ook
nooit gebruikt heb.

Ik zeg dat het los van mekaar staat, want het is alleen het geluid wat stoort met stabiel beeld.


Maar bedankt zover,voor de tijd en moeite.
iIk gebruik voor de babykamer verlopig een
oude laptop die heel ouderwets met een kabel
door gelinkt kan worden.

Plaats reactie