Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#16 Bericht door pe1cmo »

Dat ruis kan ook weer komen als de buren een draadloos digitaal audiolinkje hebben.
Maar ga ik even terug in de geschiedenis, een kennis van me had een soortgelijk storing, niet met een camera, maar om makkelijk vanuit de meterkast een videosignaal naar zijn slaapkamer te brengen, afstand slechts 3 a 4 meter, en dat werd periodiek gestoord door het modem van de buren.

Want, dat camerasetje is analoog in FM, en dat is een zeer storingsgevoelige mode. Daarbij zit je in een frequentieband met geschat in Nederland meerdere miljoenen gebruikers, dus de kans op storing is uiterst hoog.

Wat kan je er aan doen, met de huidige apparatuur weinig. Het zal eerder erger worden dan minder.
Andere spullen kopen in het 5 GHz bandje. Daar is het nog rustig, maar die apparatuur is moeilijker te vinden.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#17 Bericht door PE1PQX »

Het oude analoge is i.d.d. storingsgevoelig.
Optie die al gegeven is, is een IP-camera (digitaal, via LAN!) en een netwerk-harddisk.

Mijn suggestie is om naar Foscam IP-camera's te kijken en een Synology NAS (Netwerk Harddisk). Om meer dan 2 Foscam IP-camera's met je Synology NAs te kunnen laten communiceren heb je wel een aanvullende licentie nodig. Kosten weet ik zo niet.
Is wel een investering, maar de Synology NAS kun je ook tegelijk voor andere zaken inzetten (backups van de belangrijke documenten, of je foto's en films)
Ik adviseer wel om dit niet via WiFi te laten werken, maar een UTP (=netwerk) kabel te gebruiken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#18 Bericht door elsinga »

Ellie, mijn gedachte was dus inderdaad juist, zijn analoge camera's die via de vrije 2.4GHz band werken. Wat zit daar nog meer? Wifi routers, magnetrons, draadloze koptelefoons, zo ongeveer alles wat je maar kunt bedenken kan daar zitten. Omdat jouw camera's analoog zijn merk je stoorsignalen dus, zoals je nu ziet. Dat je het alleen in het geluid merkt zegt daarbij niet veel, het beeldsignal wordt vast ook gestoord, maar dat valt wellicht minder op omdat het alleen wat meer ruis is in het beeld.

Oplossingen? Je kunt niet eisen (en dus verwachten) dat anderen hun legale spullen niet meer gaan gebruiken. Het is van hun kant ook geen storing, maar normaal gebruik (waarschijnlijk). En die 2.4GHz band is nu eenmaal propvol. Wil je ongestoord genieten van je camera's, dan zul je de camera's en ontvanger moeten vervangen helaas. Het beste zijn inderdaad bedraade camera's. Synology heeft hiervoor bijvoorbeeld zijn NVR NAS, die hier speciaal voor is bedoeld. En met een paar IP camera's heb je dan en een prima beeld/geluid zonder storing en gelijk de mogelijkheid om ook documenten en zo op te slaan. Bovendien kun je de video opnamen nog terugkijken, als je dat wil.

Die Elro camera's zijn nog uit de tijd dat niet elk huis een Wifi router had. Toen werkte dit nog wel, nu is die band gewoon veel te druk voor deze analoge camera's. Helaas...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#19 Bericht door pe1br »

Mijn reactie als zendamateur is altijd:wilt U een logboekje bijhouden wanneer U last hebt van storing dan zal ik een logboekje bijhouden wanneer ik aan het zenden ben.
Leg deze 2 na een week naast elkaar en je hebt heel duidelijk of het inderdaad aan een zendamateur ligt.

Ellie
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2016, 16:45

Re: Wat is mijn Stoorzender die klinkt als Westerwind

#20 Bericht door Ellie »

Hartelijk dank allemaal,

Ik denk het allemaal te snappen, ik moet ook met de tijd mee.
Zal dit weekend eens rond gaan neuzen voor wat anders met kabels
kan ik ook Wifi aansluiten :wink:

Groet,

Plaats reactie