70MHz

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

70MHz

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Sinds een paar jaar mogen wij ook op 70MHz actief zijn en dat is hier lokaal ook het geval.
Ik werk met de Wouxun KG-699E singleband portofoon op de 4M-band en dat doe ik gewoon vanuit huis. Tot mijn eigen verbazing blijkt dat best aardig te werken voor lokale verbindingen hier. Ik heb het over afstanden tot ongeveer 7 à 8 kilometer. Sta ik buiten op het balkon dan gaat het een stuk beter, dat is vanzelfsprekend.

Omdat gebleken is dat er aardig wat amateurs zijn die op 70MHz actief zijn, zoek ik al een tijdje naar een geschikte balkonantenne voor deze band. Daarbij denk ik vooral in de richting van een mobielspriet op magneetvoet. Een kwartgolf zou dan ca. een meter lang zijn en dat kan ik plaatsen. Ik zie echter nergens 4M mobielantennes aangeboden worden bij de diverse leveranciers...
Wel kwam ik iets anders tegen: deze 70MHz antenne Ziet er ontzettend simpel uit en je zou haast zeggen dat nabouwen een eitje is. Echter, hoe kom ik aan die twee lasstaven? Ze worden nooit los verkocht maar altijd per doos. En die hoek van 120 graden, dat is een lastige om het te meten. Hoe doen jullie dat?
Blijft nog over het afregelen. Ik heb niet de beschikking over een analyser en evenmin over een geschikte SWR-meter.
Hoe ik het moet bevestigen hier is een andere uitdaging, maar dat gaat ongetwijfeld een creatieve oplossing worden.
Stormvast lijkt me in mijn situatie wel een belangrijke eis, op ca. 37M hoogte op het flatbalkon. :D

En als ik dan toch een vaste antenneopstelling heb, dan ga ik eens uitzien naar een transceiver voor 70MHz.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 70MHz

#2 Bericht door pa0ejh »

Je kunt het maken van messing staafjes 3mm dik, verkrijgbaar in Modelbouw winkels.

Anders kun je ook 2 metalen klerenhangers gestrekt buigen, kost geen drol..

Magneetvoet met en PL chassis deel, in een PL plug een metalen staaf solderen, als het werkt,
dicht gieten met epoxyhars....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: 70MHz

#3 Bericht door PA3JMS »

4m variant van de Popovic antenne, sommige noemen het ook wel een DARES antenne.

Hoeven geen las staven te zijn. Ik heb er eens een van draad einde gemaakt. Aluminium buis of staf zal ook wel werken.

Hoek van 120 graden. Neem een geo-driehoek en op een plankje de hoek aftekenen. Staf buigen en er langs leggen.

Bevestigen kan simpel door de kroon stenen op een plankje van kunstof te monteren en dat monteer je weer aan mast of iets dergelijks.

Je kunt ook een connector monteren aan / op het plankje.

Ik mis in bij de maatschets de lengte van het rechte deel wat de kroon steen in gaat. Deze is dacht ik ook van belang.

Is een leuk knutsel project met uitdagingen.

Als ik tijd heb zal ik foto's van mijn 2m/70cm Popovic plaatsen.
73 Jan

-Verwijderd account

Re: 70MHz

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Dank! Als ik popovic inklop dan wordt ik inderdaad overspoeld met hits over DARES 2/70.
Ow, zal dus een geo-driehoek moeten hebben. Met een beetje mazzel hebben ze die wel bij de Action voor een leuk prijsje :mrgreen:
Ondertussen gezien dat Moonraker wel mobielantennes in het assortiment heeft voor 70MHz. Met magneetvoet erbij plus verzending gaat het best een stevige kostenpost worden voor deze arme amateur... Dan is die zelfbouwantenne toch ineens een stuk aantrekkelijker.

Goedkope metalen klerenhangers zijn geloof ik wel erg universeel toepasbaar. Dank voor de tip, want die dingen heb ik nog wel ergens liggen.
Beetje uitrekken en recht maken moet te doen zijn, al zou het wel niet zuiver strak en recht worden.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: 70MHz

#5 Bericht door PE9PE »

PE2CH schreef:Dank! Als ik popovic inklop dan wordt ik inderdaad overspoeld met hits over DARES 2/70.
Ow, zal dus een geo-driehoek moeten hebben. Met een beetje mazzel hebben ze die wel bij de Action voor een leuk prijsje :mrgreen:
Ondertussen gezien dat Moonraker wel mobielantennes in het assortiment heeft voor 70MHz. Met magneetvoet erbij plus verzending gaat het best een stevige kostenpost worden voor deze arme amateur... Dan is die zelfbouwantenne toch ineens een stuk aantrekkelijker.

Goedkope metalen klerenhangers zijn geloof ik wel erg universeel toepasbaar. Dank voor de tip, want die dingen heb ik nog wel ergens liggen.
Beetje uitrekken en recht maken moet te doen zijn, al zou het wel niet zuiver strak en recht worden.

Dit is ook een uitstekende oplossing en betaalbaar.
http://k-po.com/SIRIO-CX-4-68.2.html?last=260

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 70MHz

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Las staafjes kun je toch gewoon even scoren bij het plaatselijke lasbedrijf of de smid ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 70MHz

#7 Bericht door pa1bvm »

bij de fietsenmaker een paar fietswiel spaken ophalen ???

of een " hentenna" maken

http://www.70mhz.org/hentenna.htm

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 70MHz

#8 Bericht door pe1cmo »

Of bij de Gamma een stuk PVC buis met een stukje VD draad.
De antenne span je als het ware op de buis.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

-Verwijderd account

Re: 70MHz

#9 Bericht door -Verwijderd account »

PE9PE schreef:Dit is ook een uitstekende oplossing en betaalbaar.
http://k-po.com/SIRIO-CX-4-68.2.html?last=260

73
Rob
PE9PE
Hmm, een basisantenne van ruim 3 meter lengte...
Beste Rob, dat past niet op mijn balkon zo'n lange antenne en echt goedkoop is ie ook niet.
pa1bvm schreef:bij de fietsenmaker een paar fietswiel spaken ophalen ???
Dat was mijn eerste idee ook, maar ben jij fietswiel spaken tegen gekomen die een meter lang zijn? :roll:

Dan is het idee met die metalen klerenhangers nog de voordeligste oplossing en die zijn simpel in de juiste hoek te buigen.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 70MHz

#10 Bericht door pa1bvm »

aan elkaar solderen met een tikje overlap ging ervan uit dat je een vervanger zocht voor lasstaafjes
ik heb nog nimmer lasstaafjes gezien van een meter lang ...toch ??

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 70MHz

#11 Bericht door PA0RAB »

Charles.
Een beetje gesorteerd DHZ zaak heeft wel een vak met messing staf of buis ,idem voor alu.Gamma Pracis Karwei Hornbach en vele anderen
Doorgaans iets van af 6mm of 10mm hangt af van de vraag ernaar
Kijk ook eens op de site van DK7ZB om wat ideeen op te doen Staat zelfs compleet sprietje met aanpas werkje SM0VPO idem ,meer bands zelfs , maar bekijk vooral de balkon vastmaakconstructie
Het specifieke koopspul is voor dit bandje ook specifiek veel te duur door geringe omzet.
Zelfbouw loont dus degelijk euro"s.. Balkon rail hekwerk kan dienen als grondvlak radiaal scheelt ook weer enige euro's
55 en 73 de Ruud PA0RAB

-Verwijderd account

Re: 70MHz

#12 Bericht door -Verwijderd account »

PA0RAB schreef:Het specifieke koopspul is voor dit bandje ook specifiek veel te duur door geringe omzet.
Zelfbouw loont dus degelijk euro"s.. Balkon rail hekwerk kan dienen als grondvlak radiaal scheelt ook weer enige euro's
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Ik had juist min of meer verwacht een behoorlijk aanbod aan gebruikte mobielsprieten voor 70MHz.
Immers, voorheen waren wegenwacht en politie gebruikers op 4M en juist die hadden een groot wagenpark. Dus veronderstelde ik dat door de overgang naar een nieuw communicatiesysteem grote aantallen overbodig geworden 70MHz antennes beschikbaar zou komen. Maar blijkbaar is dat toch niet het geval.

Ja, dat balkonrailing als tegencapaciteit zou kunnen dienen voor een mobielantenne is wat ik inderdaad daarover als verwachtingen heb. :D

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 70MHz

#13 Bericht door pa1bvm »

70 mhz is toch voor dikke sporadic-e ..elke dag ..???

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: 70MHz

#14 Bericht door pa4o »

Rick,

Tig lasstaven zijn vaak bijna 1m lang. Die ik hier heb liggen zijn 99cm lang.

Peter

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 70MHz

#15 Bericht door PA0RAB »

Tja voor veel overheidsdiensten geldt min of meer verbruikt? Naar de vuilstort!!
Met veel geluk kon jaren terug wel eens wat materiaal bij de amateurverenigingen terecht komen.
Tel daarbij de sensatie beluste scannerfans die in horden achter de spuitgasten sjeesden Wagen verbruikt alles eruit en weg ermee anders zou het weleens in verkeerde handen kunnen komen. C2000 als gevolg
Het is trouwens een rottige klus om een te korte glasepoxie antenne met middendraad te verlengen naar de juiste lengte 85 Mc naar 70 mc 84 cm naar 101 cm 75:freq x Vf
.Soms druppelt er een verdwaalde SEM antenne bij een dumpboer binnen,Meestal is dan al een afnemer getipt door de handelaar Denk bijv aan re-enactment clubs en verzamelaars van legergroenspul.
We hebben een afgedankt defensie deel gekregen
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie