dynamo kenner ?
dynamo kenner ?
ik was even een collega zendamateur aan het helpen in zijn boot, nou bleek ik geen laadstroom te hebben van de motor.
nou ben ik niet thuis in dynamo's, het is een 4 cilinder diesel motor.
en deze dynamo zit erop, geen idee waar de rode draad voor dient, ik neem aan dat de dikke zwarte met de gele klem en opdruk B+ voor de laadstroom zorgt.
maar waar de zwarte draad voor dient die onder het het opgeschroefde kastje komt links boven, geen idee, weet iemand dat ?
nou ben ik niet thuis in dynamo's, het is een 4 cilinder diesel motor.
en deze dynamo zit erop, geen idee waar de rode draad voor dient, ik neem aan dat de dikke zwarte met de gele klem en opdruk B+ voor de laadstroom zorgt.
maar waar de zwarte draad voor dient die onder het het opgeschroefde kastje komt links boven, geen idee, weet iemand dat ?
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: dynamo kenner ?
Als de boot een toerenteller heeft kan de rode draad een wisselspanningsuitgang zijn voor deze teller.PA3HMP schreef:ik was even een collega zendamateur aan het helpen in zijn boot, nou bleek ik geen laadstroom te hebben van de motor.
nou ben ik niet thuis in dynamo's, het is een 4 cilinder diesel motor.
en deze dynamo zit erop, geen idee waar de rode draad voor dient, ik neem aan dat de dikke zwarte met de gele klem en opdruk B+ voor de laadstroom zorgt.
maar waar de zwarte draad voor dient die onder het het opgeschroefde kastje komt links boven, geen idee, weet iemand dat ?
het zwarte kastje zal de spanningsregelaar zijn, de zwarte draad zou naar het laadcontrole lampje kunnen gaan.
Meten is (z)weten
Re: dynamo kenner ?
meeste dynamo's hebben geen eigen magnetisch veld ...( of een heel klein beetje )
met een extra wat dunner draadje wordt dat magnetisch veld dan gemaakt ..
sterkte van het veld wordt via een spanningsregelaar gestuurd ..
dus dan heb je bij weinig toeren toch genoeg stroom .. en bij veel toeren wordt het veld dan wat minder gemaakt
ook bij starten doet een dynamo nog vrij weinig ...
een dynamo kan je dus gewoon met de hand ronddraaien .. totdat je het " veld" actief maakt dan gaat het zwaar
bij wisselstroom dynamo's is het anders
oude fiets dynamo's hebben een permanent magneet dat kan je goed voelen
enne ..
met een extra wat dunner draadje wordt dat magnetisch veld dan gemaakt ..
sterkte van het veld wordt via een spanningsregelaar gestuurd ..
dus dan heb je bij weinig toeren toch genoeg stroom .. en bij veel toeren wordt het veld dan wat minder gemaakt
ook bij starten doet een dynamo nog vrij weinig ...
een dynamo kan je dus gewoon met de hand ronddraaien .. totdat je het " veld" actief maakt dan gaat het zwaar
bij wisselstroom dynamo's is het anders
oude fiets dynamo's hebben een permanent magneet dat kan je goed voelen
enne ..
Re: dynamo kenner ?
B+ naar de accu
D aansluiten op het controle lampje lamje aan geschakeldr plus.
W is tbv toerental als die er al opzit(niet noodzakelijk )
D aansluiten op het controle lampje lamje aan geschakeldr plus.
W is tbv toerental als die er al opzit(niet noodzakelijk )
'73 PG4R
Re: dynamo kenner ?
ok, dan zit alles aangesloten zoals het hoort, binnenkort maar eens verder zoeken naar de oorzaak.
Re: dynamo kenner ?
ja het is enkel in een boot een beetje lastig bijkomen en de bedrading is niet zoals ik het zou willen hebben als het mijn boot was zal ik maar zeggen.
ik neem aan dat als hij het ineens gaat doen als ik vol gas geef het de koolborstels zijn of zou het dan aan de spanningsregelaar liggen.
ik neem aan dat als hij het ineens gaat doen als ik vol gas geef het de koolborstels zijn of zou het dan aan de spanningsregelaar liggen.
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: dynamo kenner ?
De koolborstels lopen over sleepringen, slijten dus nauwelijks.PA3HMP schreef:ja het is enkel in een boot een beetje lastig bijkomen en de bedrading is niet zoals ik het zou willen hebben als het mijn boot was zal ik maar zeggen.
ik neem aan dat als hij het ineens gaat doen als ik vol gas geef het de koolborstels zijn of zou het dan aan de spanningsregelaar liggen.
Zijn vaak wel één geheel met de spanningsregelaar ( het zwarte doosje )
Meten is (z)weten
Re: dynamo kenner ?
kijk ook even op deze site
http://www.kulsdom.be/werking_spanningsregelaar.html
vaak zijn er op een boot ( en vaak ook een camper ) nog extra accu's aanwezig .
dus dan heb je een " start accu .. en een " verbruiks accu " komt er tegenwoordig ook nog wel vaak een zonnepaneeltje aan te hangen ..
even goed uitzoeken hoe het aan elkaar zit
oja .... sommige boten hebben de + aan massa !!!! opletten dus !!!
http://www.kulsdom.be/werking_spanningsregelaar.html
vaak zijn er op een boot ( en vaak ook een camper ) nog extra accu's aanwezig .
dus dan heb je een " start accu .. en een " verbruiks accu " komt er tegenwoordig ook nog wel vaak een zonnepaneeltje aan te hangen ..
even goed uitzoeken hoe het aan elkaar zit
oja .... sommige boten hebben de + aan massa !!!! opletten dus !!!
Re: dynamo kenner ?
Gewoon even een revisie bedrijf in de buurt opzoeken, en de dynamo daar even laten testen, dan weet je gelijk hoe de algehele staat van dat ding is.
Zelf de laadstroom testen is niet zo moeilijk: Meet de spanning op de accu klemmen als de motor (en dynamo) stilstaan. Dat zal dan ongeveer 12 volt zijn. Als de motor loopt (en dynamo draait) moet dit hoger zijn. Het zal dan ergens rond de 13 tot 14 volt uitkomen. Hoger voltage is ongewenst (spanningsregelaar defect).
Sterkte
Ray
Zelf de laadstroom testen is niet zo moeilijk: Meet de spanning op de accu klemmen als de motor (en dynamo) stilstaan. Dat zal dan ongeveer 12 volt zijn. Als de motor loopt (en dynamo draait) moet dit hoger zijn. Het zal dan ergens rond de 13 tot 14 volt uitkomen. Hoger voltage is ongewenst (spanningsregelaar defect).
Sterkte
Ray