bemoeizucht...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: bemoeizucht...

#16 Bericht door Rene - pg3r »

PE2CH schreef:Maar vooral toch ook omdat dit niet bepaald een incident is, het is onderhand meer regel dan uitzondering geworden om vanalles te roeptoeten zonder eerst een goede factcheck te doen. En dat is een zeer kwalijke ontwikkeling in onze samenleving.
De meeste zendamateurs zijn natuurlijk ook best rare eigenwijze mannetjes :mrgreen:

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: bemoeizucht...

#17 Bericht door pa1bvm »

gaat het nu om de reactie van een persoon ?? of zijn het meerdere lieden ??
en hoeveel qso's heb je kunnen maken zonder nare opmerkingen ?

dan krijgen we ook een beetje gevoel voor de verhoudingen ...

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: bemoeizucht...

#18 Bericht door PA0RAB »

Rick Onfris is noch netjes uitgedrukt ,
Ik heb het een en ander over PI2 NOS gehoord Laat ik het maar houden op een verwerpelijke knijp uitnodiging
We weten toch dat er een nieuwe lichting aankomt en de Molendag was gisteren
De overeenkomst tussen een ambtenaar en een molenaar ?
Bang dat ze het vuur uit hun sloffen lopen
73 de Ruud PA0RAB

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: bemoeizucht...

#19 Bericht door johnvdpas »

Het callboek van AT moet je echt wel instaan, want zo niet klopt er iets niet. qrz.com zegt helemaal niets. Staan zelfs veel oude calls welke niet meer geldig zijn wel in. Wat zegt dat dan, juist helemaal niets. En calls die er wel zijn staan er ook niet allemaal in.

Beetje vreemde amateurs om te denken dat er wereldwijd callboek is, waar elke uitgevende instantie zijn roepletterlijst naar toe stuurt...
En dan zeker een beetje gaan liggen knijpen, hoe low can you go.

Als mensen dit vervolgens gaan melden bij AT, kan ik me voorstellen dat AT zegt dat ze een hoop onzin klachten (zo zeggen ze het niet, maar op een nette manier komt het voor mij wel op hetzelfde neer) moeten behandelen wat ze een hoop tijd kost.

Kijk als er nu iemand op de repeater gaat roepen dit is 19at766 of iets dergelijks, kan ik me voorstellen dat je dan een hoop gemor terug krijgt. Maar met een call die je even niet snel kan opzoeken, is het vreemd. Immers als je de call gewoon in google intikt krijg je al van die lijsten van AT te zien, waarop staat roepletterlijst met de datum er op, en dan 10.000 (het zijn er meer) calls onder elkaar.

Het is nu niet dat het cheaken en dubbel cheaken zo moeilijk is...

Ook is het een feit dat AT zegt dat ze heel veel vragen van amateurs moeten beantwoorden. Als je dan de onderwerpen hoort die ze opnoemen, denk ik ook, van mmm, moeten amateurs daar vragen over stellen? Dat kun je zelf toch ook wel opzoeken. Ik vind wel dat AT meer voor amateurs mag doen, maar daar staat tegen over dat amateurs zelf ook dingen gewoon op kunnen zoeken. Niet alles is op te zoeken, dat weet ik maar veel wel.

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: bemoeizucht...

#20 Bericht door pa5wil »

Zo wel zo handig zijn als iemand zijn call inlevert deze ook verwijdert van qrz.com. Zoek nieuwe call als ik zou slagen voor F. Kom al tegen dat call is ingeleverd bij AT maar staat nog steeds op qrz.com.
Wil

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: bemoeizucht...

#21 Bericht door pa3dsc »

http://appl.agentschaptelecom.nl/callbo ... llboek.cgi

Vreemd dat pe2ch niet is uit gegeven
"The call sign has not been issued."

terwijl bij het downloaden van de lijst daar de call pe1ch WEL instaat.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: bemoeizucht...

#22 Bericht door PE1PQX »

pa3dsc schreef:http://appl.agentschaptelecom.nl/callbo ... llboek.cgi

Vreemd dat pe2ch niet is uit gegeven
"The call sign has not been issued."

terwijl bij het downloaden van de lijst daar de call pe1ch WEL instaat.
PE1 of PE2 is niet het zelfde...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: bemoeizucht...

#23 Bericht door PE2AAB »

Ik zou inderdaad even het AT bellen. Je call is niet geregistreerd dus vandaar de vragen.
Aan de ene kant terecht; een amateur krijgt zelfs een berisping als deze een verbinding maakt met een piraat en daar moet je jezelf van vergewissen anderzijds kan ik me voorstellen dat men het niet zo zwart/wit moet zien; het AT kan enige verwerkingstijd nodig hebben (toch zou ik het AT bellen om te vragen waar het mis is gegaan)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: bemoeizucht...

#24 Bericht door PA3JMS »

Zoals hiervoor ook als is opgemerk wordt de call PE2CH in het zoek veld niet gevonden ECHTER staat hij wel in de te down loaden roepletterlijst. (Staat onder het zoekveld).

Dus zelf contact opnemen met AT. Zorgen dat het goed komt. Ben je van je probleem af. Bron aanpak ;-)

Als ik een verbining maak met een station heb ik als ik thuis ben verschillende mogelijkheden tot controle. Mobiel heb ik die niet en kan ik dat alleen maar op gevoel doen. Ik heb het meegemaakt dat er geen call genoemd wordt. Dan is het duidelijk en verbreek ik op een beleefde wijze de verbinding. Heb het echter ook een keer meegemaakt dat ik tijdens een mobile QSO te horen kreeg dat het tegen station een piraat was en men begon het QSO te verstoren. Vond dit bijzonder vervelend. Achteraf bleek het terecht en was het een piraat. Maar wat ik vervelend vond is dat men mij de mogelijkheid ontnam om zelf te bepalen of ik te maken had met een piraat. Ook kreeg het tegen station niet de mogelijkheid iets uit te leggen. Wat bijvoorbeeld in het geval van PE2CH wellicht een ander licht op de zaak zou werpen. Wat juist meer aan zou sluiten bij de HAM spirit, namelijk elkaar helpen.
73 Jan

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: bemoeizucht...

#25 Bericht door Roy pd8rw »

PA3JMS schreef:Zoals hiervoor ook als is opgemerk wordt de call PE2CH in het zoek veld niet gevonden ECHTER staat hij wel in de te down loaden roepletterlijst. (Staat onder het zoekveld).

Dus zelf contact opnemen met AT. Zorgen dat het goed komt. Ben je van je probleem af. Bron aanpak ;-)

Als ik een verbining maak met een station heb ik als ik thuis ben verschillende mogelijkheden tot controle. Mobiel heb ik die niet en kan ik dat alleen maar op gevoel doen. Ik heb het meegemaakt dat er geen call genoemd wordt. Dan is het duidelijk en verbreek ik op een beleefde wijze de verbinding. Heb het echter ook een keer meegemaakt dat ik tijdens een mobile QSO te horen kreeg dat het tegen station een piraat was en men begon het QSO te verstoren. Vond dit bijzonder vervelend. Achteraf bleek het terecht en was het een piraat. Maar wat ik vervelend vond is dat men mij de mogelijkheid ontnam om zelf te bepalen of ik te maken had met een piraat. Ook kreeg het tegen station niet de mogelijkheid iets uit te leggen. Wat bijvoorbeeld in het geval van PE2CH wellicht een ander licht op de zaak zou werpen. Wat juist meer aan zou sluiten bij de HAM spirit, namelijk elkaar helpen.
Helemaal mee eens
Als iedereen eens zou stoppen met bandpolitiemeneertje spelen en eens wat minder op elkaar zou fitte als men ergens een vermoeden van heeft scheelde het een hele hoop.

Zolang je zelf niet overtuigd bent dat je met een piraat in qso bent is er niks te handhaven. Je bent pas in overtreding als je welles en wetens in qso blijft terwijl je weet dat het niet klopt ( en dat niet kloppen kan vanalles zijn van het niet noemen van call etc.)
Die gene die dan zonder vermelding van eigen call er tussendoor gaan roeptoeteren dat het illegaal is etc die zijn in mijn ogen nog slechter bezig als de "piraat" op dat moment.
Maak opnamens van de betrefende piraat , probeer eens ( liefst met meerdere stations ) een richting te peilen en leg deze gegevens inclusief opnamens , tijdstip etc bij het at op de werkbank.

Aan het roepen en fitte op elkaar heb je helemaal maar dan ook helemaal niks . Er is geen enkele amateur die op afstand kan en mag oordelen over een ander station.

Bedenk goed dat het vals beschuldigen van iemand best eens verkeerd kan uitpakken, neem deze discussie als voorbeeld de ts is nieuw , heeft alle papieren in huis , doet zn best in deze leuke en veelzijdige hobby en word meteen beticht van illegale praktijken en dat allemaal op afstand zonder enige constatering van feiten.

Verder wens ik iedereen een hoop plezier binnen het radiozendamateurschap.


( als je met 1 vinger naar een ander wijst , richt je er 4 op jezelf !)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: bemoeizucht...

#26 Bericht door PE1PQX »

royaal schreef:
( als je met 1 vinger naar een ander wijst , richt je er 4 op jezelf !)
Dan zijn het er nog 3 en geen 4. (check je duim maar eens)

Maar goed, zoals anderen al aangeven: zolang je de zaken prima (administratief) op orde hebt, hoef je je niet druk te maken; 'laat ze maar lullen' (als ik het zo plat mag uitdrukken)
De mensen die menen dat jouw call nog niet is uitgegeven doen hun best maar om dat zo te bewijzen, en wijzen naar QRZ.com heeft geen enkele waarde.








(Wedden dat er nu lieden zijn die gaan wijzen en daarbij hun duim bekijken?) :lol:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: bemoeizucht...

#27 Bericht door elsinga »

Ik denk dat PE2CH inderdaad even moet bellen met AT, gewoon voor de zekerheid.

Verder is vingerwijzen niet handig. Als ik denk dat het om een piraat gaat dan vraag ik gewoon naar de call. Bij een piraat krijg je of doodse stilte of iets zonder call. Dan ben ik pleite. Krijg ik wel een call, dan ga ik er van uit dat ik niet met een piraat te maken heb. Tenzij ik de stem en call samen niet herken (terwijl ik de amateur in kwestie regelmatig spreek).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: bemoeizucht...

#28 Bericht door PA2LAD »

Bellen kan geen kwaad, maar er even bij vertellen bij een bevordering van N naar F wat je vroegere call was of dat je nieuw bent sinds..... kan ook :wink:

-Verwijderd account

Re: bemoeizucht...

#29 Bericht door -Verwijderd account »

PA3JMS schreef:Zoals hiervoor ook als is opgemerk wordt de call PE2CH in het zoek veld niet gevonden ECHTER staat hij wel in de te down loaden roepletterlijst. (Staat onder het zoekveld).
Hoe zit dit dan met andere recent uitgegeven roepletters? Als de resultaten hetzelfde blijken te zijn dan zal er wellicht sprake zijn van een systeemfout in de administratie van het AT. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mijn call de enige is met deze onvolkomenheid.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: bemoeizucht...

#30 Bericht door PE2AAB »

Ik heb even de proef op de som gedaan met afgelopen maart geregistreerden maar die staan keurig vermeld in het callbook.
Het zou dus zomaar eens een uniek geval kunnen zijn. Kortom; 050-587 74 00 tot 17:00u bereikbaar.

De beller is sneller :D en het lost je probleem direct op
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie