TWEE minuten......

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: TWEE minuten......

#16 Bericht door almenaar »

Beste pd0jsb,
Ik ben bang dat dit soort discussie's naar mate de jaren verstrijken alleen maar in omvang zullen toenemen.
Ik ben het overigens roerend met je eens.
73" pe9kkm

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: TWEE minuten......

#17 Bericht door pe1rxq »

Ik ben altijd netjes twee minuten stil.
Maar ook ik begin me steeds meer te ergeren aan mensen die me dat op willen dringen.

Wanneer ik iemand de stilte hoor verbreken dan laat ik dat gewoon toe.
Ik eer de doden namelijk niet alleen door mijn stilte, ik eer ze nog veel meer door iedereen de vrijheid te gunnen die er in die jaren niet was!
Stil zijn is een keuze, en als die keuze van mij afgenomen wordt ben ik de volgende die op de dam gaat schreeuwen.

PD1JAP
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: TWEE minuten......

#18 Bericht door PD1JAP »

Leuk hoe mensen alles altijd lekker kunnen opblazen, overdrijven en denken het allemaal te weten....

Triest dat ik me telefoon moet uitzetten omdat anderen geen respect hebben en menen te moeten bellen als het stilte moment er is ? Of ze menen te moeten roepen dat ik respect te tonen heb op het voorgeschreven moment. Of mij naar een kerkhof sturen waar ik een beetje langs graven moet gaan sukkelen zodat ik kan zien hoe erg het was ? Respect toon je je hele leven met de dingen die je doet en de dingen die je laat. En niet door op het voorgeschreven moment kuddegedrag te vertonen en voor de rest van het jaar de boel maar aan je laars te lappen. ( voor de eerstvolgende 20.000 jaar)

Om de mensen die mij maar een ..... Vinden tevreden te stellen:
ik beloof bij deze plechtig dat ik de eventuele reanimatie, andere levensreddende bezigheid meteen zal onderbreken op het stiltemoment zodat ik respektvol kan stilstaan bij het leed van de mensen 50 jaar geleden. Tevens zal ik elke oudje dat me op dat moment vraagt of het gedouched kan worden of naar de wc gerold met straffende blikken tot stilzijn dwingen. Tevens zal ik mijn telefoon uitschakelen zodat een eventuele collega die mij belt op het meest ongepaste moment van het jaar zijn ellende alleen kan opsoppen.

Wat wil ik hiermee zeggen ? Bedenk het zelf maar. Ik heb niet nagedacht over deze post.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: TWEE minuten......

#19 Bericht door pa1bvm »

ik word nu al stil van al deze fraaie uitlatingen..

ik ben wel langer stil dan twee minuten hoor .. een gedeelte van mijn familie ( die ik nooit gekend heb ) is afgevoerd met veewagens
Op de een of ander manier blijft dat toch wel aan je ziel plakken ..

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: TWEE minuten......

#20 Bericht door Bert_1 »

Doe je het niet uit respect, doe het dan uit fatsoen.
Bert

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: TWEE minuten......

#21 Bericht door PC1TK »

Ik houd twee minuten stilte uit fatsoen.
Respect heb ik 12maanden per jaar.
En omdat te laten merken houd ik 2 minuten per jaar mijn mond.
2 minuten per jaar ……………wat een opgave .


12 maanden per jaar 7 dagen per week klagen … kost velen geen enkele moeite!
Ik denk in die twee minuten vaak aan wat ik te klagen heb??
En dat ik mij af en toe moet schamen waar over ik klaag!

Wij … (citaat van mijn Oma’s broer) durfden niet te klagen!
Ze hebben gezien hoe bekenden en vrienden zijn afgevoerd.
Der over klagen deed je vaak maar een keer ……………..

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: TWEE minuten......

#22 Bericht door PA1LH »

Ik heb altijd van thuis meegekregen dat je naar je medemens toe simpelweg fatsoenlijk bent en respect toont.
Dus ook op 4 mei.
Leon - PA1LH.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TWEE minuten......

#23 Bericht door pe5jw »

+1
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TWEE minuten......

#24 Bericht door PE2AAB »

Repeaters Eindhoven 2 minuten QRT op 4 mei;
http://hhertz.org/2016/05/02/repeaters- ... T-op-4-mei
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: TWEE minuten......

#25 Bericht door PA0RAB »

OM's Hier en daar een felle discussie,
Laat ik het zo zeggen Als kind had ik in oorlogstijd een "vluchtadres " Ome Tjoeke
Voor zo ver ik weet is z'n zoon in Leeuwarden doodgeschopt omdat ie een opmerking maakte over wangedrag
Wanneer je als 20 tiger regelmatig door Pa wordt gebeld dat Ma "zoekend "zoek .Of ik kan helpen. want ik zat toch achterop de fiets met een code bericht ergens Alleen niet in Friesland Maar Drenthe leg eventjes de verbanden Kinderherinneringen ,maar elders en 25 jaar later . En Aantjes zeggen dat ie niet wist wat ie deed bij de Tod in onze woonplaats toen ,Ik wist het als kleuter wel.
De frustraties van mensen toen na de bevrijding herken ik nog ineens waren er "verzetsmensen"die bij de verzetsgroep onbekend waren .
Dat ik m'n Vader nog na de oorleg heb meegemaakt dak ik aan een stommiteit van een Nederlandse reserveofficier Hij haf uniform en wapen in de kast hangen toen de Mof merkte dat er info lekte .Alleen de verkeerde PTTer "erschossen " Zijn lichaam mocht een paar dagen rusten op weg naar de Lietse Berne skaole.

Ieder keer herinnerd te worden dat "Ome Piet"' Tante Riet en anderen "verdwenen zijn is niet leuk zeker niet als het moet ./Zover ik weet zijn 4 personen der groep een natuurlijke dood na de oorlog gestorven . de anderen ,mijn ouders waren er vaag over Het is niet leuk herinnerd te worden dat een boodschap te laat was en "Margarine" voor de'" Broodtrommel'" werd neergeknald

M'n zoon heb ik verteld waarom ik soms raar reageer op
M'n dochter maakte het mee de reactie op overvliegenden Mustang Spitfire en een Messerschmid in formatie
Ik mag hen niet vragen mijn emoties te beleven of op een vast moment hun kop te houden.
Het is wel een kwestie van steeds minder respect voor elkaar en empathie
Het is ook de Vrijheid waar deze mensen voor streden en hun nalatenschap er voor te blijven strijden
De film blijft in de doos even niet misschien een andere keer(de Overval)
Rudy zoon van "Sietse en Aukje"

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: TWEE minuten......

#26 Bericht door elsinga »

Hele jammer dat dit draadje gebruikt wordt om ongenuanceerd je mening te melden... Het hele idee van de 4/5 mei herdenkingen is volgens mij juist nuance... En even stil staan bij de slachtoffers van alle oorlogen die we hebben meegemaakt als land. Niet persoonlijk (ik ben van ruim na WO2 en heb geen van de oorlogen daarna van dichtbij meegemaakt), maar als volk. En natuurlijk mag je een andere mening hebben, maar zoals velen die andere mening willen respecteren, zou je dan ook de mening van die velen tijdens die 2 minuten stilte willen respecteren? Zo nee, waarom verwacht je dan wel dat wij jouw mening respecteren?

Ik denk dat we met een beetje respect van een ander een heel eind kunnen komen. Een ander zijn mening, geloof, politieke voorkeur, sexuele geaardheid, huidskleur. En ook (ik vloek nu een beetje in de kerk ;) ) een ander zijn N of F registratie of juist het ontbreken daarvan. Zolang iemand anders mij fatsoenlijk benadert doe ik dat andersom zeker ook. En als doet'ie het niet, dan nog probeer ik wel fatsoenlijk te blijven. Als we dat allemaal proberen zou een draadje als dit niet nodig zijn en niet zo verlopen zoals het nu verloopt...

[mod] En dan nu toch de waarschuwing: hierna graag weer de nuance en het fatsoen, anders gaat de boel op slot en ga ik de beheerders vragen om wat plaatsen op de afkoelbank te reserveren. Helaas kan ik dat niet zelf. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: TWEE minuten......

#27 Bericht door almenaar »

Ik heb toen mijn kinderen nog thuis woonden altijd gezegd dat ze hun respect moesten tonen,dus niet weg voor
8 uur en uitgelegd waarom.Mijn opa heeft indertijd echt in het verzet gezeten,is nog op de BBC geweest, heeft
nog gevangen gezeten bij de duitsers,is bont en blauw geslagen, heeft er na de oorlog bijna niet over gepraat.
Ik heb nog de ausweizen van mijn vader,telkens met een andere naam.
Mijn vader heeft er ook niet veel over gesproken.
Ik zelf zou indertijd naar libanon,als( dienstplichtige) gestuurd worden.Is niet doorgegaan.
Veel van mijn maten die wel moesten hebben er ïets van overgehouden.
Is dan 2 minuten zoveel gevraagd om even na te denken over wat veel mensen hebben moeten doorstaan
in naam van de vrijheid?.

73" pe9kkm

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: TWEE minuten......

#28 Bericht door PA5COR »

In het fotoboek van de familie zit nog de laatste brief met potlood geschreven van mijn vader's broer uit het "oranjehotel" en die is de volgende morgen ge executeerd, graf nooit gevonden.
Pa en hij zaten in het verzet, hoorde daar thuis niks over alleen later van de familie.
Pa was ook politie agent, vandaar dat dit met 2 minuten stilte er wel ingeramd zit, ook gezien de voorgeschiedenis van de familie.

Voor de rest moet een ieder het zelf bepalen, dat is de vrijheid die hun toen voor vochten.
Persoonlijk denk ik dat elk wel denkend mens die 2 minuten wel kan opbrengen, hoewel de oorlog lang achter ons ligt voor de huidige jeugd.
Elke generatie verder zal dat wel verwateren, we gedenken ook de 80 jarige oorlog niet meer, dat is oude geschiedenis.
Voor ons, eerste generatie na de oorlog of hun die het hebben meegemaakt mischien wrang, maar zo gaat het nu eenmaal.
Als we het verleden vergeten is een herhaling geen uitzondering meer.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: TWEE minuten......

#29 Bericht door PA0RAB »

Robert,Almenaar Cor, en anderen
Dank voor jullie reacties.De groep mensen die bewust WOII hebben beleefd wordt door de loop der natuur kleiner en de groep mensen die andere conflictervaringen en de gevolgen daarvan ondervinden/vonden wordt groter.
De tijd verstrijkt maar heelt ? t is anders heb ik ervaren uit gesprekken met die mensen.
t Is zoals Robert stelt in de benadering van de mens
Thailand vakantie nog een "vrije"luierweek dus wat extra van het land zien meemaken, Jonge knul taxi chauffeur ontmoet Voor leerperiode als monnik eerst wat geld verdienen Wilde wel met bedrijfsbus ons rondcrossen en niet de typische toeristische trekpleisters langs ,maar andere plekken. en vaak ook anders
Stuk van de bekende Birma spoorlijn wat niet door toeristen wordt overstelpt Slaapgrotten van de gevangenen waar eens in de zoveel tijd iemand komt
Zegt meer dan het opgepoetste grot bij het bij duizenden bekende Thaise eethuis Je ontmoet in een van die grotten een oud KNILsoldaat die voor hij heengaat zijn maten wilde gedenken Leeftijd verschil en een halve wereld er tussen en het cultuurverschil.
Stilte ,maar de boodschap wordt doorgegeven.
Met lokale gids illegaal van Macedonie door de bergen naar Albanie . Blijkt de route over een oud slagveld te lopen en niet geruimd Weer voel je de boodschap. Uit de verhalen van de gids begrijp je ook hoe het komt dat ie dat gebied zo goed kent
Zo krijgt Vrijheid een diepere betekenis
Dat is dan anders dan het Wilhelmus gespeeld als op een trekkend kerkorgel
Je kunt de verhalen en het gevoel doorgeven ,maar iedere keer verdwijnt er een stukje
De een een fotoalbum Ik een blauwe geldkist met afluister verslagen
De 80 jarige oorlog 10e penning langgeleden hier 1 April feest 28 aug Bommen Berend In Bij Scheemda spelen ze koppen hakken na Leiden maakt Hutspot enz en we betalen al de 5e penning aan belasting.(21% BTW)
Als je dan morgen hier over de vestingwallen loopt en door het kampement loopt van de naspeelgroep en al die spullen uit WOII weer ziet merk je dat toch iedereen zijn boodschap en beleving doorgeeft.
En een volk zonder geschiedenis heeft geen toekomst is zo'n doorgeven boodschap van m'n ouders.
Heeft dan iemand die de geschiedenis niet respecteert een toekomst en leert men niet uit het verleden?
73 de Ruud PA0RAB

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: TWEE minuten......

#30 Bericht door almenaar »

Mooi verwoordt ruud.

73" pe9kkm

Plaats reactie