activiteit op 23cm

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

activiteit op 23cm

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Op 23cm lijkt het wel of vrijwel alle verbindingen middels repeaters plaatsvinden. Volgens het bandplan is er ook een FM-deel voor simplex verkeer, maar vraag me af of daar ook verbindingen gemaakt worden. Niet dat ik daar veel van verwacht, want ook op de repeaters is er weinig activiteit. Maar wellicht dat er binnenkort meer activiteit gaat komen dankzij dit bouwproject, welke ruim een half jaar geleden gestart is.
Mijn vraag is dan ook of het de moeite waard is om de FM-oproepfrequentie (1297.500?) te monitoren. Dat bouwproject is immers ook alleen voor FM-mode.

Volgens de meest recente lijst zijn er een handjevol FM-repeaters in ons land voor deze band. Waarvan de meeste ctcss vereisen, iets waarvan ik -nog- niet de nut en noodzaak zie om dat te moeten gebruiken op 23.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: activiteit op 23cm

#2 Bericht door pe1hzg »

PA4DHG schreef:Waarvan de meeste ctcss vereisen, iets waarvan ik -nog- niet de nut en noodzaak zie om dat te moeten gebruiken op 23.
Om als bouwer van een van deze repeaters dat laatste te beantwoorden: we zijn secundair in deze band, en bovendien zijn er diverse andere (breedband) activiteiten, zeker hier in de buurt. Door vanaf het begin CTCSS te eisen krijg je een gemeenschap die vanaf het begin CTCSS heeft en er dus geen gedoe komt als we dat vanwege storingen later zouden moeten gaan eisen.

Het is ook geen biggie: de meeste activiteit is van zelfbouwers en die hebben geen moeite met een laagfrequentoscillatortje erbij..

Geert Jan

-Verwijderd account

Re: activiteit op 23cm

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Bedankt voor de reactie Geert Jan.
Volgens deze lijst zijn er tien 23cm repeaters in ons land die elk een andere frequentie hebben. Ze zullen elkaar dan ook niet storen en vanuit deze gedachte vroeg ik me af waarom dan toch CTCSS nodig?
Ik lees dat jij (jullie) een andere benadering hebben en zo bezien heb je zeker een punt. Waar ikzelf niet aan gedacht heb.

Ik behoor kennelijk tot de minderheid die met een koopdoos internetfoto op deze band actief is. En het is ook wel een beetje eigenbelang natuurlijk om met deze vraag te komen, want hier zit gewoon een 1750Hz tone in.
Persoonlijk vind ik het jammer om een kleine aanpassing uit te moeten voeren in mijn exemplaar om zodoende ook CTCSS aan boord te hebben. Ja, ik weet dat het om een kleine postzegelprintje gaat.
PI6HGL staat hier op een paar Km afstand, dus geen enkel probleem om erover te werken, het is letterlijk een zichtverbinding. En deze repeater gaat ook open met een gewone standaard 1750Hz tone.
PI6RTD ontvang ik gewoonlijk probleemloos, maar mis dus de juiste toon.
PI6NOS ontvang ik zo nu en dan, er staat hier vlakbij een hoge flat in de zichtlijn naar deze repeater.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: activiteit op 23cm

#4 Bericht door pe1rea »

Ik ben denk zo een tien jaar van de afgelopen 20 jaar dat ik rza ben op 23 simplex actief geweest met een netje hier in de buurt....
Hoog in de band fm.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

-Verwijderd account

Re: activiteit op 23cm

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Dank voor je reactie pe1rea. Dat was/is inderdaad mijn andere vraag, zou er ook activiteit zijn in FM simplex?
Net wat je zegt, er moet haast wel sprake zijn van een lokaal netje inderdaad.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: activiteit op 23cm

#6 Bericht door pe1rea »

Het netje hier heeft een jaar of 15 gedraaid denk ik, ondermeer PA0DRA (SK), PA3MHV, mijn persoontje, PA3GMC, PA0UNT soms en nog wel wat....
Alles vertikaal en in fm.
Geen idee meer wat de frequentie was, ergens 1298 nog wat en later 1296 iets...
Tegenwoordig heb ik alleen 4 meter in huis aan... (70.450 fm vertikaal)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie