Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#46 Bericht door SWL nl 5321 »

Ik ben de mening toegedaan dat

Het Rem eiland de eerste aanzet was voor een stroming waar de huidige Piraten-wat zijn dit- hun idealen ten publiek brachten.

Die ontwikkeling heeft menig Radioliefhebber, zowel als opstapper of landrot doen glimlachen.

Maar Bredero sprak eens...Het kan verkeren:
Hij had gelijk dat is in deze tijd terdege voelbaar,

Nog enkele uren en dan komt onze bijdrage voor de controlerende organisatie ter compensatie van diens werkzaamheden ons verblijden......

Maar laten we dit jaar van kommer en kwel morgen toch met een positieve gedachte afsluiten,

Immers wie de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst

Een voorspoedig 2016 met bijzonder veel naastenliefde en HUMOR binnen alle geledingen

In dit Forum

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#47 Bericht door pa1bvm »

@Frankyboy

Als je die zelfgebouwde zender met SSB of CW gebruikt voor wat QSO's met andere " vrienden" dan zal het allemaal wel meevallen denk ik . Maar tja .. er moet wel muziek uitgezonden worden ..en in dit mooie land ben je nog steeds zelf verantwoordelijk voor je daden ..of dat nou met 180 km per uur over de snelweg is ( gevolg auto in beslag + boete )
of muziek uitzenden ( spullen kwijt en boete ) .

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#48 Bericht door PA0MJM »

Ik hoor hier wel es wat in Twente. Het kan dus ook niet waar zijn, maarrr:

Er zit in deze activiteiten ook een flink stuk 'overheid pesten' in. Zenders op een eilandje in een fikse plas; zender op de openbare weg; zender in het niemandsland tussen DLD en NL. Allemaal al gedaan.

Anderzijds wordt er ook nogal eens reclame gemaakt op deze zenders, dus zijn er inkomsten.
Feesttenten waren (of zijn nog steeds??) er ook nogal eens bij (of in de buurt), waar flinke omzetten gemaakt werden, waarbij de boete een lachertje werd. En meneer Grolsch brengt zonder blozen de biertaps. Met inhoud.
Hele fotoseries op internet gezien van deze feesten.

En wat kost die kraan + diesel? En de zenders hebben nogal eens >10kW. Kost ook wat. (Als je de spurious van een 10kW 3m zender 60dB onderdrukt, blijft er absoluut nog aardig wat over :lol: )

Al met al komt dan ineens de €45k boete in een heel ander daglicht te staan. De overheid weet dit donders goed, en heeft dit in het bedrag meegenomen.

Nee, ik ga niet mee dat de boetes onredelijk zijn voor deze ondernemingen.

Laat ze al dat geld bij elkaar leggen een een frequentie officieel organiseren. Dat is al meer gebeurd.
Maar dan is het ineens gewoon werk en het 'overheidje pesten' is dan weg. :mrgreen:
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#49 Bericht door Aeolus »

Frankyboy schreef: Ik zoek een plekje in de FM waarbij ik redelijk vrij zit met een normaal vermogen. (valt vast wat te vinden met het bandplan)
Je zult verbaasd zijn waar het AT rekening mee houdt bij het uitdelen van een frequentie, met name ook omdat direct na de 3m band het vliegverkeer komt. Dat wordt nogal eens verstoord. Nu is het standaardantwoord van de piraat daarop: "ja, dat roepen ze altijd om hun gelijk te krijgen". Ik heb er eens over gesproken met een luchtverkeersleider, en schrok hoe groot dat probleem was. Daarnaast is de 3m band vol. Dat betekent dat als je toch een zender aansteekt, anderen (die er miljoenen voor betaald hebben) minder bereik hebben. Als ik zo'n zenderbeheerder zou zijn, dan zou ik daar toch iets van vinden.
Even terug in de tijd, Veronica is ook zo begonnen en behoorlijk tegengewerkt en nu is het een omroep.
De overheid heeft hier ook behoorlijk tegengas gegeven, maar dat hielp ook niet. En criminele trekjes waren er ook, ik noem een brandbom bij de Mebo II.
Nu wordt dat ook als een soort heldendom bekeken, dus wie weet hoe er over 30 jaar tegen de huidige piraten aan gekeken wordt, het kan verkeren.
De piraten van toen kun je niet vergelijken met de piraten van nu. Toen was er een cultuur waarbij je alleen de roeptoeter van de regering had (de publieke omroepen), en iets anders was er niet. De piraten van toen hebben wat toegevoegd en hebben een verandering in het radiolandschap gebracht. De piraat van nu heeft geen toevoegende waarde meer. Ja, misschien draaien ze plaatjes die bij een bepaald publiek gewenst zijn, maar het staat ze vrij om mee te bieden op frequenties (die mogelijkheid was er in de tijd van de veronicaboot niet). Dat doen ze niet, want als het niet illegaal is, dan is het ook niet leuk.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#50 Bericht door PA2RU »

Frankyboy schreef:
PA2RU schreef:Als je het mij vraagt krijgt het allemaal een crimineel tintje..
Steeds vaker tref je dit soort zaken aan : in hoogspanningsmasten , masten van gsm providers en zelfs in schoorstenen van bedrijven..
Ze hangen hun zooi er in en in de meeste gevallen is er sprake van diefstal : aftappen van electriciteit , inbreuk op privacy , inbraak etc etc..

Ik heb er geen goed woord meer voor over....
Ik zit daar toch wat anders in.
Beetje oorzaak en gevolg.
Hoe wil je het dan noemen??
Al die instantie's die dit soort ongein opruimen worden betaald door de belasting betaler...
En dat omdat die lui de torenhoge boete's niet kunnen/willen betalen...dwangsommen etc etc hebben nauwelijks effect..
En ook nog zeggen ze dat ze er niemand kwaad mee doen....sorry maar hier moet ik van op de pot gaan zitten met een emmer in mijn handen..
73 René PA2RU

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#51 Bericht door Frankyboy »

ok, ik wordt nu in de hoek geduwd dat ik piraten moet verdedigen, dat kan niet de bedoeling zijn :wink:
Het is wel duidelijk dat de mensen die deze grappen met kranen enz. uithalen anderen zijn dan het jochie van 16 die plaatjes voor de buren draait. (veelplegers mogen van mij ook wel harder aangepakt worden maar pas na normale boetes)

Laat ik het dan eens even dichter bij huis brengen, wat is een illegale uitzending? Ben je dan piraat?

Even naar ons zelf toe trekken, er komt een contest aan, aha nu wil ik eens eerste worden.
Even naar de winkel toe, Versterker SPE Expert 2K-FA in het mandje, zo 2000 Watt in de antenne en gaan. (ik noem maar een merk, heb ik niet, komt er ook niet)

Op het moment dat ik CQ roep, overtreed ik mijn machtigingsvoorwaarden als F amateur.
We hebben het dan over een illegale uitzending, lijkt me simpel want dit is verboden. Ben ik dus nu een piraat? Mag een tegenstation mij eigenlijk wel antwoord geven? zwart wit volgens mij ook niet, die zijn dus ook in overtreding.

Nu loop ik dan bij een controle tegen een gele of rode kaart op? of intrekken machtiging voor een jaar ofzo? geen idee maar veel zwaarder zal het niet worden denk ik zo.

Waarom dan hier geen 45000 boete? Ben ik zoveel beter dan een piraat of wordt hier even voor het gemak met twee maten gemeten? Ik ben nu even op zoek naar de verschillen.
Met 2000 Watt zal ik ook ongetwijfeld ergens op storen, bv op het C2000 systeem in de auto van de politie/brandweer die toevallig door mijn straat rijd? vast wel met dit vermogen.

Ik speel hier even advocaat van de duivel, waarschijnlijk vind iedereen de boete hier niet terecht, maar waarom dan niet?
Het kan niet zo zijn dat er in Nederland maar hoge boetes moeten uitgeschreven worden voor dingen waar je toevallig een hekel aan hebt.

Er werd ook geroepen dat je bij 180 km/h op de snelweg je een hoge boete krijgt en inbeslagname auto. Nou echt niet.
Inbeslagname auto pas bij een verdubbeling van de snelheid, dus bij 240 (waar 120 toegestaan) en dan moet er nog een extra gevaarzetting zijn anders doen ze dit ook niet. die 180 km/h levert je waarschijnlijk 2 maanden inleveren rbw en een boete van rond de 1200 eur op.
Staat niet in verhouding tot die 45000 eur en dit terwijl er op dit moment gemiddeld 580 doden p/j in het verkeer vallen.
Blijkbaar toch veel minder erg gezien de boete.

Voor de duidelijkheid dus, ik vind die boetes belachelijk en het lukt ellende uit.
Wanneer je op bv 20 km/h te hard 20.000 eur zet, zul je 80% van de mensen zeker in het gelid krijgen die echt nooit meer over de 20 km/h grens komen. De andere 20% zal met valse kentekens gaan rijden en er als een idioot vandoor gaan bij poging tot staande houden, met alle risico's van dien. Moet je dat willen?

Ik probeer een beetje een leuke discussie uit te lokken en je hoeft het zeker niet met me eens te zijn hoor :D gelukkig mag dat in Nederland.
Wel gewoon lekker inhoudelijk en met goede argumenten altijd leuk om de diverse meningen te horen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#52 Bericht door PE2AAB »

Een piraat op de Publieke Omroepband pleegt een Economisch delict met bijbehorende boetes.
Een zendamateur ovtreed zijn/haar machtigingsvoorwaarden en pleegt een overtreding. Niet zo zwaar bestraft en wordt nog wel eens afgedaan met een waarschuwing.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#53 Bericht door pa1bvm »

@Frankyboy

als je een contest wil winnen dan zoek je het niet in vette eindtrappen .... je zal dan toch echt aan goede antennes moeten gaan denken .. 5 of 6 elements monobanders voor HF een gestackte yagi's op VHF .
En dan nog vaak meerdere types bij elkaar
komt nog bij dat de harmonisering qua uitgezonden vermogen in Europa niet gelijk is .
Een duitse amateur mag 700 watt maken op VHF ..ik maar 400 ...

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#54 Bericht door SWL nl 5321 »

pa1bvm schreef:@Frankyboy

als je een contest wil winnen dan zoek je het niet in vette eindtrappen .... je zal dan toch echt aan goede antennes moeten gaan denken .. 5 of 6 elements monobanders voor HF een gestackte yagi's op VHF .
En dan nog vaak meerdere types bij elkaar
komt nog bij dat de harmonisering qua uitgezonden vermogen in Europa niet gelijk is .
Een duitse amateur mag 700 watt maken op VHF ..ik maar 400 ...




Zielig wie het onderste uit de kan wil......


Het zijn de feiten en de omstandigheden die lijdzaam moeten worden gerespecteerd.

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#55 Bericht door Frankyboy »

pa1bvm schreef:@Frankyboy

als je een contest wil winnen dan zoek je het niet in vette eindtrappen .... je zal dan toch echt aan goede antennes moeten gaan denken .. 5 of 6 elements monobanders voor HF een gestackte yagi's op VHF .
En dan nog vaak meerdere types bij elkaar
komt nog bij dat de harmonisering qua uitgezonden vermogen in Europa niet gelijk is .
Een duitse amateur mag 700 watt maken op VHF ..ik maar 400 ...
Het was maar een voorbeeld :wink: De onderliggende boodschap is meer, wat wanneer er een zendamateur zich niet aan de regels houdt, is hij dan ook een piraat.
PE2AAB schreef:Een piraat op de Publieke Omroepband pleegt een Economisch delict met bijbehorende boetes.
Een zendamateur ovtreed zijn/haar machtigingsvoorwaarden en pleegt een overtreding. Niet zo zwaar bestraft en wordt nog wel eens afgedaan met een waarschuwing.
Mooi punt inderdaad:
Maar de jongen van 16 jaar die het leuk en spannend vind om voor zijn vriendjes plaatjes te draaien? is dat ook een economisch delict? Ik heb het niet over de grote jongens die duizenden euro's voor een eindtrap van een paar kw en een kraan betalen.

En is een illegale uitzending niet gewoon illegaal?
Ik bedoel, ik ben er wel blij mee natuurlijk, maar is het wel zo grijs.
De amateur die bewust de voorwaarden overtreed (en dit gebeurd echt bewust natuurlijk) doet dat ook voor eigen gewin, niet omdat het zo mooi staat in de shack?

En een amateur die besluit op de FM wat plaatjes te draaien? Is dat een piraat of iemand die de machtigingsvoorwaarden overtreed?
Waar ligt de grens? Is die grens er eigenlijk wel?

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#56 Bericht door Bert_1 »

Het lijkt me van belang om een boete zo hoog te maken dat het effect gaat krijgen. En ik heb wel eens gehoord dat ze van de eerdere boetes geen last hadden, werden ze s' morgens gepakt dan waren ze s' middags al weer in de lucht. Vandaar dus 45.000,- en geen 5.000,- bijvoorbeeld. Een zendamateur voelt een bedrag van 250,- al lijkt me of een straf van een jaar niet meer mogen zenden. Misschien heeft dit al meer effect dan de torenhoge boetes die piraten krijgen want de hoogste boetes worden niet direct uitgedeeld, dan moet je er wel wat meer moeite voor doen ;)
Bert

pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#57 Bericht door pa4o »

Blij dat er nog piraten zijn die muziek draaien wat ik leuk vind.

Peter

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#58 Bericht door PA0MJM »

@Frankyboy: wat mij betreft zit je niet in de hoek van de piraat, hoor!
Het gaat je om de hoogte van de boete. Klip en klaar.

En ik ben het écht niet met je eens. 8)

off topic: deze discusiie loopt keurig en de argumenten zijn inhoudelijk.
Zo kan t ook. Opsteker voor t nieuwe jaar!
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#59 Bericht door elsinga »

Met PA0MJM! Ik volg deze discussie al vanaf het begin, met het idee dat ingrijpen wel eens nodig zou kunnen zijn. Maar nee, het blijft netjes! :D Ben ik erg blij mee, het liefst heb ik als moderator niets te doen tenslotte. :mrgreen: Dus laten we het zo houden, ook in 2016. 8)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Spelen met je leven, voor wat eigenlijk ?

#60 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja gelukkig gaat het goed.
Maar alle hele lange verhalen en alle argumenten hier is het gewoon heel erg duidelijk:

1.
Het mag niet
2. De "piraat" weet van te voren welk risico ie loopt en welke boete er op staat.
3. niet zeuren dus.

En voor de rest zijn alle argumenten niet geldig, zo simpel is het.

Mooie dag nog iedereen.

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie