Met porto ben je geen zendamateur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#31 Bericht door PE1PQX »

Je bent wat je bent en iemand anders mag het zijne (of hare) van denken.
Zolang je je registratie bij AT op orde hebt ben je inmijn ogen gewoon zendamateur.
Of je nu dure spullen hebt, alles zelfbouw of heel eenvoudig alleen een portofoon.. boeit niet.
Ben je (bijna) 24/7 QRV op alle banden in alle modes, of sporadisch op een praatpaal op 2 of 70... so what?

Iedereen beleeft zijn of haar hobby op een eigen manier.
ik kan best leuk op HF uit komen, en op 6m, 2m en 70cm kan ik ook aardig uit de voeten.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#32 Bericht door pa3met »

ik begrijp de hele heisa al niet.

Als iemand roept dat ik geen ZA ben, who cares..? Ik heb een A4 van heel lang geleden en een plastic pasje. Ik weet wel beter.

Overigens zijn ZA's met een endfed natuurlijk geen ..... oh wacht..... ;-) -- je ziet het, een useless non-discussie ..
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#33 Bericht door PA0RAB »

Egbert
,Maakte jij je FM ook mbv een 4,5 MHz keramisch filter x2 ?
Dat was een set die je aan de modulatie herkende
Het FM filter was me toen veel te duur VRZA 10,7 spoeltje 22pf en 2x 27,015 en 26,985 CB xtals
Het xtal om 455 KHz t krijgen was een ontvangst kristal voor 27,005 met een c erover en dan de CA3089
Niks vitrinekast ,maar gebruiken
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#34 Bericht door PA2OLD »

Wat is een amateur?
Dit is wat Wikipedia er van zegt:

Een amateur (uit het Frans liefhebber) is iemand die een bepaalde vaardigheid op niet-professionele basis uitoefent.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#35 Bericht door PE1PQX »

Wikipedia is ook niet 100% betrouwbaar.... Beter is het om de Dikke van Dale te raadplegen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#36 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef:Wikipedia is ook niet 100% betrouwbaar.... Beter is het om de Dikke van Dale te raadplegen.
Dat klopt niet helemaal hoor :-) Uit de Van Dale leer je bijv. niet wat een politieke partij is :-) Het zijn twee heel verschillende zaken. Van Dale legt de betekenis van afzonderlijke woorden uit, vaak door middel van een synoniem. Een encyclopedie (off-line en online) geeft een uitgebreide uitleg.

Een jaar of wat geleden toen Wikipedia er nog niet zolang was (en een deel van de artikelen ook minder nauwkeurig was dan nu), is deze site eens door een wetenschapper vergeleken met de vermaarde Encyclopedia Brittannica, bestaande uit vele kilo's papier. Toen bleek dat beide ongeveer even veel onnauwkeurigheden bevatten. Wikipedia had echter wel één enorme voorsprong, vroeger kocht je 1x in je leven een encyclopedie (tijdens het onderzoek kostte de volledige Enc. Brittannica tussen de 2 en 3000 Engelse pond), en dus werkte je de rest van de tijd met de actualiteit van 1 of 2 jaar voor de aankoopdatum en Wikipedia wordt bij lemma's van actuele gebeurtenissen zelfs meerdere keren per dag aangepast.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#37 Bericht door PA0ETE »

pa1bvm schreef:tja ...goede vhf radio's worden haast niet meer gemaakt
ik denk dan aan een frontend zonder preamp ( die hoort in de mast ) een 3 of 5 delig bandfilter en iets van
behoorlijke diodemixer ...
Dat is toch wel een beetje een ouderwetse gedachte hoor. Een goede SDR-ontvanger is heel veel beter dan een apparaat met de technologie van de jaren 80.

Ik heb hier een mobiele zendontvanger van Anytone voor 70 MHz (dat Chinese merk maakt overigens zowel heel slechte als heel goede apparaten), en dit is een enorm goede. De squelch van dat apparaat al gaat open bij 0,065(!) microvolt, en ondanks die grote gevoeligheid ging hij niet op tilt toen een mede-amateur die op dat moment het max. zendvermogen niet wist, 300 meter hemelsbreed hier vandaan met 70 W in de lucht was, slechts 25 kHz naast mijn ontvangstfrequentie. Ik merkte niet eens dat hij er zat. Deze Anytone is een apparaat dat deels volgens SDR-techniek werkt. Het apparaat is wel alleen FM, en heeft daar drie MF-bandbreedtes. Bij het bovenstaande voorbeeld stond de ontvanger op de breedste stand (18 kHz).

Ik vind die Semco echter ook een geweldig apparaat. Als ik er eens eentje zie voor een niet te onredelijk bedrag op een van de sites, dan zeg ik zeker geen nee :-) Ik ben beslist niet tegen oudere technologie. Ik vind dat geweldig, maar ja, de techniek staat nou eenmaal ook niet stil.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#38 Bericht door PA0ETE »

En nog even on-topic: ik vind het best vervelend dat amateurs hun mede-amateurs altijd zo graag de maat nemen. Ik heb daar als beginnend amateur bijzonder vaak last van gehad.

Ik heb het voorbeeld wel eens vaker verteld, maar een van de eerste dingen die mij als beginnend amateur verteld werden, was dat mensen die via repeaters werkten, geen echte zendamateurs waren. Op dat moment had Nederland drie repeaters (FLE, ALK en AMR), en die vergissing zou de RCD volgens de verteller al snel inzien en dan werden die dingen weer gewoon "zoals het hoort" verboden.

Eén van die fanatiekelingen had een grenzeloze bewondering voor satellieten. Dat was helemaal "je dat". Dus ik in mijn naiviteit: "Maar ik dacht dat je zo tegen repeaters was, zo'n satelliet is eigenlijk toch ook gewoon een repeater?" Ik geloof dat dat een beetje tegen het zere been was, aan zijn reactie te horen :-)

Het is overigens geen Nederlands verschijnsel. Ik heb wel eens gedacht dat het met de calvinistische inslag van op zijn minst een deel van onze bevoliking te maken had, maar dat is beslist niet zo. Twee maanden geleden heb ik bij de Daily Minutes een column uitgezonden van een Australische OM, die wat dit betreft klaagde over precies de dingen die hier ook spelen.

Waarom verwelkomen we niet gewoon iemand die net anders denkt dan de rest? Het zijn juist de buitenbeentjes (en misschien wel de mensen die op jonge leeftijd die durven te zeggen dat een satelliet ook een repeater is, want in feite is het natuurlijk wel gewoon waar) die we nodig hebben.

Die kritische houding weerhoudt mogelijk niet alleen mensen ervan om creatief te zijn, het jaagt in een aantal gevallen ook mensen weg die net met de hobby in aanraking zijn gekomen, en die hier toch wat raar tegenaan kijken. Ook al omdat je als je beginnend geïnteresseerd bent in de hobby, al heel snel met dit fenomeen in aanraking komt.

Dat is gewoon echt heel jammer.

En dus: of je alleen in kilowatten geïnteresseerd bent, en in de verste DX, of dat je alleen maar met de goedkoopste Baofeng op de lokale repeater wilt praten, wat mij betreft hoor je er gewoon bij! Maakt niet uit, al blaas je zelf je eigen buizen om er een één-pitter kristalgestuurde CW-zender mee te maken waar het je zelfs nooit mee lukt om 1 QSO te maken, of dat je je eigen germaniumdiodes maakt, nee, zelfs als je alleen in staat bent om een kristalontvanger te maken voor de laatste middengolfzender die we nog hebben, en daar geweldig van geniet, en als je daarnaast je roepnaam hebt (of zelfs daarvoor aan het studeren bent), dan ben je wat mij betreft gewoon voor 100% een zendamateur. Een zendamateur ook die erbij hoort, bij ons amateurs!

John ETE

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#39 Bericht door PA2OLD »

Het is jammer dat we hier geen thumbs up hebben, je had hem van mij gelijk gekregen omdat ik het helemaal met je eens ben.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

-Verwijderd account

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#40 Bericht door -Verwijderd account »

PA0ETE schreef:En nog even on-topic: ik vind het best vervelend dat amateurs hun mede-amateurs altijd zo graag de maat nemen.
Dat kom je vrijwel overal tegen, maakt niet uit over welk onderwerp het gaat of op welk forum. Volgens mij zijn het egotrippers en betweters die hun visie als norm stellen waar anderen aan moeten voldoen, minimaal. Ze kunnen blijkbaar niet begrijpen dat er ook mensen zijn die het anders zien.
PA0ETE schreef:Ik heb het voorbeeld wel eens vaker verteld, maar een van de eerste dingen die mij als beginnend amateur verteld werden, was dat mensen die via repeaters werkten, geen echte zendamateurs waren. Op dat moment had Nederland drie repeaters (FLE, ALK en AMR), en die vergissing zou de RCD volgens de verteller al snel inzien en dan werden die dingen weer gewoon "zoals het hoort" verboden.
En zie wat er van gekomen is :) Er staan nu ontelbaar veel repeaters in ons land, voor zowat alle denkbare modes, in bijna alle amateurbanden hebben we wel meerdere repeaters.

En dan zijn er nog de mogelijkheden die het internet bied: echolink, teamspeak, online-receivers etc. Diegenen die daar gebruik van maken zijn natuurlijk ook geen echte zendamateurs... toch? :wink:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#41 Bericht door PA3DJS »

Oh, dan ben ik ook geen zendamateur. Ik heb het laatste jaar geen elektronica voor de hobby gebouwd, en ben alleen maar bezig geweest met draad, pijp-/buismateriaal, metaalplaat, gaas, simulatiesoftware, kunststof, ferriet, metaalfolie, etc.

voor de TS: laat je plezier niet bederven door een paar figuren met bekrompen/gekrompen hersenen.

Highflyers
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2015, 23:29
Locatie: Staphorst

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#42 Bericht door Highflyers »

Ik ben nog geen officieel zendend zend amateur.
Maar ik ken dat haantjes gedrag heel goed in andere hobby's en ook werk omgevingen.
Het lijkt zo te zijn dat veel mensen een ander moeten kleineren of iets soort gelijke om zich zelf goed te voelen.
zo was ik ook een tijd bezig met rc modelbouw en werd mij verteld dat ik iets niet mocht doen zonder lid te zijn van een verenging. nou ben ik iemand die enige kennis had van wet en regelgeving dus ben ik even de boeken in gedoken en precies het fijne er van uitgezocht.
wat bleek dat volgens de letter van de wet het juist totaal tegen overgeteld was. dat als men die activiteit beoefende men zich beter niet kon aansluiten bij een vereniging wettelijke gezien dan, dit omdat men bij een verenging spreekt van een organisatie en dus zo er weer hele andere regels en wetten bij kwamen kijken.
Natuurlijk heb ik toen maar niet alles zo heel erg precies uitgelegd aan de persoon want ja dan zou ik zo maar op dat persoon derde been kunnen gaan staan. Iets wat nog al makkelijk bleek want deze persoon had nog al een kort lontje(of was het toch lang :oops: )
maar ja zo zijn er wel meer dingen die mij gebeurd zijn in mijn hobby en werk. ik denk dat ik er slecht tegen kan als andere zonder het fijne te weten gaan roepen dat iets niet mag omdat het hun niet helpt als het wel mag bijvoorbeeld. ik vind het voor me zelf altijd heel belangrijk dat als ik iets doe dat ik donders goed weet of het wettelijk toegestaan is. Natuurlijk houdt dat niet in dat ik me altijd perfect gedraag maar ik wil "den haag" zo min mogelijk reden geven om mijn lastig te vallen.
dus ja ik mag dan nog wel geen "zend" zijn maar amateur ben ik wel en op meerdere vlakken (en iemand kan dat tegen spreken wettelijk gezien dan.)

Plaats reactie