Met porto ben je geen zendamateur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PAøVCC
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 jul 2011, 10:37
Roepletters: PA0VCC
Locatie: Assen (drenthe)
Contacteer:

Met porto ben je geen zendamateur

#1 Bericht door PAøVCC »

Hoorde in het weekend een wel heel erge belachelijke stelling. Een amateur vertelde dat als je geslaagd ben voor Novice of full en je hebt door enig financieel tegenslag alleen de beschikking over een porto ( Chinees) je geen volwaardig zend amateur ben. Eens of oneens?

Ik zeg je bent een flapdrol.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#2 Bericht door PE2AAB »

Een ieder beleeft de hobby zoals hij/zij wil. Porto of Icom IC-7800; boeit niks. Een radio enthousiast is een radio enthousiast.

De persoon in kwestie zal wel erg veel waarde hechten aan een goedgevulde shack. Ik ben ook begonnen met een porto. Net als met verstand; een mooie shack komt met de jaren :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#3 Bericht door PA0PGA »

Met zo'n imbeciele uitspraak geef je aan dat je totaal geen notie hebt van het begrip zendamateur en
wat dat inhoudt. Niets van aantrekken dus.

73, Wim PA0PGA
Real radio's glow in the dark

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#4 Bericht door PA3BAS »

Slaat nergens op idd. Je bent zendamateur als je het examen met goed gevolg gedaan hebt. Aparatuur heeft daar niets mee te maken.
.... But will it blend?

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#5 Bericht door Roy pd8rw »

Dat is een totaal belachelijke uitspraak natuurlijk.
Geeft ook een totaal verkeerde indruk van zendamateur zijn of willen worden .: als je slaagt kost het je daarna een grof vermogen om een shack te bouwen en te vullen anders tel je niet mee.
Net zo iets als zeggen dat qrp de moeite niet loont etc.


Iedereen beleefd de hobby op zijn manier met alles wat daar bij hoort, ken genoeg amateurs die echt niet met top of the line apparaten in hun shack werken . Maar er zeker net zoveel plezier aan beleven als een ander .

Het doen van dit soort kortzichtige uitspraken zegt mijn inziens genoeg over de persoon die deze dingen zegt.

Het uiten van je mening is wat anders als iemand in een hokje met de door jou gestelde voorwaarde willen proppen omdat je daar nu eenmaal zo over denkt.

Het plezier van alle dingen zit em in de voldoening die je er van krijgt als je er mee bezig bent niet in de materiële zaken en al helemaal niet gebonden aan prijsklasse.


Koffie..

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#6 Bericht door PA2LAD »

Inderdaad een belachelijke uitspraak. Ben zelf begonnen met een zelfbouw 2 meter setje en langzaam uitgebreid met een
TS-700. Jarenlang veel plezier gehad van de eigenbouw 80/20m set die toen als bouwpakket verkocht werd in de winkel van Erik in de Scheldestraat in Amsterdam. QRP werken is topsport. Vooral op de 20 meterband leuke verbindingen gemaakt en dat geeft het gevoel of je een plak op de Olympische Spelen gewonnen hebt. In de tijd toen ik begon was er nog niet zo veel te koop en meestal was een afgedankte mobilofoon een uitkomst. Nu is er zat materiaal te koop tegen een leuke prijs en dat maakt het voor een starter iets gemakkelijker.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#7 Bericht door PD0JSB »

Eigenlijk is dit te gek voor woorden ,provocerend , bij het kwetsende af .Deze hobby kan je op meerdere manieren en via meerdere stromingen beleven , op diverse niveaus. (al dan niet door externe oorzaken )

In "ons " velddag groepje hebben we een mede lid die nog studerend is voor zijn licentie, die actief mee doet onder hoede van een mentor. En JAAAAAAAA, dat is ook een zend amateur , in hals nek en nieren , hij straalt het uit , hij doet mee, hij vraagt,hij zorgt , en ook ik kon hem ook advies vragen . en een passend antwoord krijgen . officieel heeft hij niks ,dus zou hij geen zend amateur zijn ???
Het is een zeer gewaardeerd mede lid , een echte zendamateur !!https://www.youtube.com/watch?v=c2GWbsgU4R8....

PC9C , de uitspraak "ik zeg je bent een flapdrol ", vind ik normaal niet netjes , maar in dit geval ga ik helemaal in mee
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#8 Bericht door PA3HMP »

Net als wat Jan zegt, je hoeft niet eens een porto te hebben om zendamateur te zijn, in het geval van gelicentieerd zendamateur moet je enkel je licentie hebben en meer niet.

ik sta er altijd verbaasd van dat sommige personen en groepen graag eigen clubjes maken onder het mom van jij hoort er niet bij als je ..... niet hebt, deze personen hebben totaal niet begrepen waar het om gaat.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#9 Bericht door PC1TK »

Tip voor porto amateurs ... Ik ben een QRP stadion . Heb ik eens geroepen te midden van een porto discussie !!
Maar deze uitspraak is een types voorbeeld van haantje gedrag .
Ik ben beter als jou dus ben jij niks ... Dat was de nasmaak van de aller eerste QSO op de 2 meter band .

Maar ik heel erg blij dat ik met zo een 6 tientjes portofoon ben begonnen .
Met zo weinig geld zo veel plezier .. "ik ben een centenamateur ". En ben er trots op .... En mijn eega erg blij om .
Maar ik ben vooral een tevreden amateur en daarom is het ook niet nodig , het spul van een ander aftekraken .
Mijn ervaring is dat het te strek veroordelen willen , meestal een teken is van eigen ontevredenheid .

En dan word men een zuur , amateur ...

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#10 Bericht door pe5t »

Ik zie niet in wat er mis is met deze stelling. Keyword is "volwaardig"
Met alleen een portofoon ben je in ieder geval een ''geregistreerde portofoongebruiker''.
Maar om enige volwaardigheid te claimen moet je toch op zijn minst nog een soldeerbout hebben,

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 81
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#11 Bericht door PB1S »

73, PB1S

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#12 Bericht door sottezero »

Wellicht was dat iemand die een kleine (antenne) heeft en moet (over)compenseren met een overvolle shack.
Je zou bijna het tegenovergestelde gaan denken...
Misschien moet je wel zoveel en zo'n dure shack hebben omdat hij/zij geen verbindingen kan maken zonder?

Meer respect voor iemand die met pijn en moeite voor een Novice licentie gespaard heeft en met tweede handse onderdelen een zelfbouw zendertje in elkaar schroeft en over de halve wereldbol QRP verbindingen bouwt, dan de 'amateur' die met 200.000 euro aan apparatuur en antennepark op 2000 Watt over zijn nieuwe microfoon praat op de lokale repeater.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#13 Bericht door PH2LB »

PB1S schreef:http://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/v ... 17-12-2015

Artikel 1, sub t.

Duidelijk.
Mooier kun je het toch niet zeggen :-)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#14 Bericht door pe1cmo »

Belachelijke redenering, wamt dan kan je nog wel een stap verder gaan:
Een Zendamateur bouwt zijn zender en maakt verbindingen. :mrgreen:
Een Centamateur koopt zijn spul en maakt verbindingen. :mrgreen:


Laten we maar zeggen, als je een machtiging hebt en je maakt verbinding op de daarvoor toegestane frequenties, ben je een zendamateur. (Anders blijven er zo weinig over).
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Met porto ben je geen zendamateur

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PC9C schreef:Hoorde in het weekend een wel heel erge belachelijke stelling. Een amateur vertelde dat als je geslaagd ben voor Novice of full en je hebt door enig financieel tegenslag alleen de beschikking over een porto ( Chinees) je geen volwaardig zend amateur ben. Eens of oneens?

Ik zeg je bent een flapdrol.
Belachelijk.

Ook al heb je het financieel niet breed kan je nog van deze hobby genieten of voor iets meer eventueel sparen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie