Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de middengolf

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Vrijgeven low power middengolf, goed idee of niet?

Peiling eindigde op 21 dec 2015, 14:07

Een goed idee, ik wil als het doorgaat waarschijnlijk zelf ook zo'n zender beginnen.
21
36%
Hé, dat is een goed idee.
17
29%
Het maakt me geen worst uit.
9
16%
Niet een heel goed idee.
4
7%
Dit is het slechtste idee sinds bier met een mosterdsmaak.
7
12%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de middengolf

#1 Bericht door PA0ETE »

Minister Kamp onderzoekt momenteel de belangstelling voor het zenden met vermogens tussen 1 en 100W, en eventueel ook enkele kW op een middengolffrequentie. Daarbij wordt zelfs gesproken over het helemaal vrijgeven van de middengolf tot 1 W ERP. Op de site van AT kun je via een consultatie d.m.v. een vragenlijst je mening hierover geven. De datum hiervoor sluit al snel, je reactie moet vóór 11 december binnen zijn! Hieronder een artikel hierover op de site Radio.nl

Minister onderzoekt belangstelling laagvermogen AM

Minister Kamp onderzoekt momenteel hoeveel en op welke mannier er interesse is voor laagvermogen uitzendingen op de middengolf. Het Agentschap Telecom is daarom een consultatie gestart. Inmiddels zijn de eerste adviezen al binnengekomen bij de telecomwaakhond.

Steeds stiller op AM
In juni maakte de Minister al bekend dat er geen middengolfvergunningen meer voor hoogvermogen zenders worden uitgegeven na 2017. Het AT heeft geconstateerd dat in de afgelopen jaren middengolfvergunninghouders meer moeilijkheden hebben ondervonden met het vinden van (nieuwe of andere) geschikte opstelplaatsen, elektromagnetische verschijnselen en hoge kosten verbonden aan het uitzenden via de middengolf.

Feiten
Ook wordt er steeds minder geluisterd naar de middengolf. In 2010 keerde Radio 10 (Gold) terug op de middengolf, maar de luistercijfers stegen nauwelijks. Sinds de terugkeer van de zender op FM is het marktaandeel meer dan verdubbeld. Radio 5 staakte enkele maanden geleden haar uitzendingen via de middengolf, maar tot een spectaculaire daling van de luistercijfers heeft dit nog niet geleid.

Momenteel liggen er nog diverse middengolffrequenties ‘op de plank’. Daarnaast zijn de afgelopen jaren diverse radiozenders (noodgedwongen) gestopt met uitzenden op AM. Op dit moment zijn alleen Groot Nieuws Radio en Radio 538 (Limburg) nog met een hoog vermogen actief op de middengolf.

Consultatie laag vermogen
Doordat grote radiostations niet meer via de AM willen uitzenden, is het mogelijk om de middengolffrequenties in te gaan zetten voor uitzendingen met een laag vermogen. Dit zijn zogenaamde “Low Power Amplitude Modulation” (LPAM) zenders.

Om te achterhalen hoeveel en op welke mannier er interesse voor LPAM is, is het AT een consultatie gestart. Gevraagd wordt onder meer naar de omvang van het doelgebied, hoe lang de vergunningsduur moet zijn, wat realistische ingebruikname termijn is en met welk vermogen uitgezonden kan/moet gaan worden. Geïnteresseerden kunnen tot en met 11 december hun visie doorgeven aan het AT.

Buurtradio
Inmiddels zijn de eerste adviezen voor LPAM uitzendingen via de middengolf al ingediend bij het AT. Zo zou AM met een vermogen van enkele Watts (maximaal 100 W) en een bereik van enkele kilometers ingezet kunnen worden voor buurtradio of schoolradio. Dit gebeurt momenteel onder andere al in Amerika en Engeland. Ook wordt voorgesteld om uitzendingen met een vermogen van 1 Watt (ERP) vergunningsvrij te maken.

Daarnaast wordt gesteld dat er wel degelijk interesse is om met middelhoog vermogen (enkele kWs), mits de kosten binnen de perken blijven. Dat begint bijvoorbeeld al bij de vergunningen, maar ook bij de toezichtskosten die het AT rekent.

Aanpassen Nationaal Frequentieplan
Naar aanleiding van de uitkomsten van de consultatie gaat het AT in opdracht van de Minister een beleid uitwerken ten behoeve van uitzenden op de middengolf. Zo is er bijvoorbeeld, om een nieuwe gebruikscategorie voor de middengolf mogelijk te maken, een wijziging van het Nationaal Frequentieplan nodig. Wanneer hier een beslissing over wordt genomen is nog niet bekend.

Het wijzigen van het beleid met betrekking tot uitzenden op de middengolf staat overigens los van de verlenging van de FM-kavels. Een definitief besluit over de verlenging hiervan heeft de Minister uitgesteld tot voorjaar 2016. [Radio.NL]

Het originele artikel:
http://radio.nl/808990/minister-onderzo ... ermogen-am

-Verwijderd account

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#2 Bericht door -Verwijderd account »

Er zijn meer radiostations actief dan alleen die twee genoemde.
Op 1566KHz zit hier Vahon radio met 1Kw zendvermogen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#3 Bericht door PA0ETE »

PA4DHG schreef:Er zijn meer radiostations actief dan alleen die twee genoemde.
Op 1566KHz zit hier Vahon radio met 1Kw zendvermogen.
Die noemen ze daarbij niet, omdat die al in de nieuwe, eventueel op te zetten categorie valt.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#4 Bericht door dxhunter »

Het grootste probleem vind ik de smalle bandbreedte waarin je mag uitzenden op de middengolf, daardoor klinkt de muziek als muziek door een telefoon. Zolang dat zo blijft zal er denk ik niemand naar luisteren. Het 9 KHz raster zal dan weg moeten maar dat zal in internationaal verband niet mogelijk zijn denk ik.
Het lijkt me nuttiger om er een amateurband band van de maken. :)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#5 Bericht door PA0ETE »

Het lijkt mij ook nuttig als een deel van het geïnde belastinggeld in Nederland op mijn rekening wordt gestort, maar dat gaat ook niet gebeuren ;-)

Ze kijken ook naar de interesse voor DRM. Dat klinkt een flink stuk beter dan 9 kHz AM.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#6 Bericht door pe1rea »

73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#7 Bericht door PA0ETE »

Vandaag (10 december) is de laatste dag dat je via de vragenlijst je belangstelling voor uitzenden op AM en je voorkeuren aan AT bekend kunt maken.

Het formulier met de vragen kun je vinden op de onderstaande URL. De vragen uit het bestand kun je gewoon naar je mail of naar een Word-bestand kopiëren, en dit insturen naar het algemene mailadres van AT ( info@agentschaptelecom.nl ), t.a.v. P. Feenstra.

http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... ties_0.pdf

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#8 Bericht door PA3LS »

Interessant. Het is een leuk idee voor het buurtcentrum waar ik veel ben, zolang de vergunningskosten maar erg laag blijven.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#9 Bericht door PA3CQN »

maximaal 100 W en een bereik van enkele kilometers ...
Nou, dat moet wel lukken nietwaar?

Het doet wel sterk denken aan 50 jaar terug, toen de 'piraat' met laag vermogen op de middengolf begon
om het eigen dorp van de gewenste muziek te voorzien en als bijverschijnel de hele provincie bestrijkte.
Ik zie alleen 1 probleem: welke consument heeft er eigenlijk nog een radio met middengolf?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#10 Bericht door PE1KEL »

PA3CQN schreef:maximaal 100 W en een bereik van enkele kilometers ...
Nou, dat moet wel lukken nietwaar?

Het doet wel sterk denken aan 50 jaar terug, toen de 'piraat' met laag vermogen op de middengolf begon
om het eigen dorp van de gewenste muziek te voorzien en als bijverschijnel de hele provincie bestrijkte.
Ik zie alleen 1 probleem: welke consument heeft er eigenlijk nog een radio met middengolf?
Ik :-)
Laatst een oude goed uitziende Erres RA635 buizenradio op de kop getikt, speciaal voor de middengolf.
Wat een fraai geluid komt er uit zo'n apparaat.
Daar kan een SP-21 niet tegenop.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#11 Bericht door PA2EFR »

Kristalontvangertje bouwen.
Begint het allemaal weer van voren af aan.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#12 Bericht door PA0RAB »

Eric ,
Spoel vorm uit het huuske achter in de tuin
Dynamodraad bij de oud ijzer boer
draadje uit een staalborstel
En dan maar klooien op het stukje pieriet
Jongens radio de jampot ontvanger
Of de Pupil laten gieren en tjoepend met de buurjongen seinen
Of de te hard staande radio van buurtgenoten in de tuin het zwijgen opleggen
Mag zeker m'n broekspijpen weer afknippen op kniehoogte?
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

"terug in de tijd". ( maar wel leuk )

Ik haal m'n Puch met hoog stuur maar weer van stal. En waar is m'n broek met wijde pijpen ook al weer? ( sinds 1966 ).

En weer even m'n lo-power tx maken. Moduleren op de basis en als antenne de dakgoot. "Perfecte buurt radio" in 1963. Op 833 kHz.
Bijlagen
dakgoot zender Juul.jpg
dakgoot zender Juul.jpg (21.55 KiB) 6436 keer bekeken
juul puch & ver7-66kl.jpg
juul puch & ver7-66kl.jpg (47.54 KiB) 6439 keer bekeken
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#14 Bericht door SWL nl 5321 »

Juul - PE0GJG schreef:"terug in de tijd". ( maar wel leuk )

Ik haal m'n Puch met hoog stuur maar weer van stal. En waar is m'n broek met wijde pijpen ook al weer? ( sinds 1966 ).

En weer even m'n lo-power tx maken. Moduleren op de basis en als antenne de dakgoot. "Perfecte buurt radio" in 1963. Op 833 kHz.


Dat is een blijk van nostalgie Juul.

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Minister Kamp onderzoekt low power toestaan op de midden

#15 Bericht door PA2EFR »

PA0RAB schreef:Eric ,
Spoel vorm uit het huuske achter in de tuin
Dynamodraad bij de oud ijzer boer
draadje uit een staalborstel
En dan maar klooien op het stukje pieriet
Jongens radio de jampot ontvanger
Of de Pupil laten gieren en tjoepend met de buurjongen seinen
Of de te hard staande radio van buurtgenoten in de tuin het zwijgen opleggen
Mag zeker m'n broekspijpen weer afknippen op kniehoogte?
73 de Ruud PA0RAB
Ik weet het nog. Ik wist wel anno 1963 een heuse germaniumdiode te bemachtigen.
Er kwam geluid uit op mijn kristal oortelefoontje.
Solderen deed ik door de soldeer te "lassen" met de transformator van mijn electrische trein. Wonderlijk genoeg sneuvelde de diode daardoor niet.
Een schema stond in een of ander populair jongensblaadje.

Plaats reactie