Zendamateur? Lekkere vette hobby!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 372
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#1 Bericht door Jan pa3abk »

Bij het zoeken naar DVDRA filmpjes kwam ik dit tegen.

https://youtu.be/g1VQWj656ug?t=3m7s

Leuk dat een buitenstander onze hobby zo positief beschrijft.
De kenners horen gelijk dat het hier gaat om AE3RM.
Trivia: Raul Midon is sinds zijn geboorte blind.

(De link begint bij 3 minuten)
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#2 Bericht door PE1KEL »

Zendamateur zijn wordt echter nog steeds geassocieerd met 'Breakie Breakie, is er iemand standing by."

Daaraan zal helaas nooit iets veranderen...

pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#3 Bericht door pd9ray »

Ik vraag me af waarom men dat toch zo erg vind??
Ik bedoel....het is maar hobby, en heel veel amateurs zijn ooit enthousiast geworden door een "bakkie".
Het komt een beetje over dat sommigen zich "verheven" voelen boven 27 mc ers.
Ik snap waar dat door komt, maar het is natuurlijk wel een hele groep mensen over 1 kam scheren.
Natuurlijk is er een groep 27mc gebruikers met een hoog Tokkie gehalte, maar er zijn ook veel amateurs met een hoog tokkie gehalte.
En die zijn echt niet allemaal begonnen sinds er slechts F & N licenties zijn.
Ikzelf ben jaren fanatiek bezig geweest op 11 meter, en ben sinds 2006 in bezit van een N licentie. Snappen doe ik het nog altijd niet, die neerbuigende toon, zeker niet omdat ik vind dat iedereen op deze planeet dezelfde rechten en plichten zou moeten hebben. Zo is er bijvoorbeeld ook een grote groep amateurs die niet weten hoe een douche of een deo spray werken, die ik op elke beurs weer tref met hun walgelijke lichaamsgeuren, maar, mij zul je niet horen zeggen dat die mensen minder waard zijn als anderen.
Ik bedoel maar.......

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#4 Bericht door PA0BAK »

pd9ray schreef:Snappen doe ik het nog altijd niet, die neerbuigende toon, zeker niet omdat ik vind dat iedereen op deze planeet dezelfde rechten en plichten zou moeten hebben.
De oorzaak lijkt mij simpel, je bent pas zendamateur na het afleggen van een staatsexamen, hierdoor is het een beschermde titel geworden.
Sommigen tillen daar nogal zwaar aan, ik zie het taalkundig.
Een zendamateur is iemand die met goed gevolg het examen heeft gedaan,
een zend amateur is iemand die zenden als hobby heeft.
En dan heb je ook nog een amateur-zendeling :o
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#5 Bericht door SWL nl 5321 »

pd9ray schreef:Ik vraag me af waarom men dat toch zo erg vind??
Ik bedoel....het is maar hobby, en heel veel amateurs zijn ooit enthousiast geworden door een "bakkie".
Het komt een beetje over dat sommigen zich "verheven" voelen boven 27 mc ers.
Ik snap waar dat door komt, maar het is natuurlijk wel een hele groep mensen over 1 kam scheren.
Natuurlijk is er een groep 27mc gebruikers met een hoog Tokkie gehalte, maar er zijn ook veel amateurs met een hoog tokkie gehalte.
En die zijn echt niet allemaal begonnen sinds er slechts F & N licenties zijn.
Ikzelf ben jaren fanatiek bezig geweest op 11 meter, en ben sinds 2006 in bezit van een N licentie. Snappen doe ik het nog altijd niet, die neerbuigende toon, zeker niet omdat ik vind dat iedereen op deze planeet dezelfde rechten en plichten zou moeten hebben. Zo is er bijvoorbeeld ook een grote groep amateurs die niet weten hoe een douche of een deo spray werken, die ik op elke beurs weer tref met hun walgelijke lichaamsgeuren, maar, mij zul je niet horen zeggen dat die mensen minder waard zijn als anderen.
Ik bedoel maar.......
tok tok ?

:o :o :mrgreen:



Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#6 Bericht door jan58 »

pd9ray schreef:Ik vraag me af waarom men dat toch zo erg vind??
Ik bedoel....het is maar hobby, en heel veel amateurs zijn ooit enthousiast geworden door een "bakkie".
Het komt een beetje over dat sommigen zich "verheven" voelen boven 27 mc ers.
Ik snap waar dat door komt, maar het is natuurlijk wel een hele groep mensen over 1 kam scheren.
Natuurlijk is er een groep 27mc gebruikers met een hoog Tokkie gehalte, maar er zijn ook veel amateurs met een hoog tokkie gehalte.
En die zijn echt niet allemaal begonnen sinds er slechts F & N licenties zijn.
Ikzelf ben jaren fanatiek bezig geweest op 11 meter, en ben sinds 2006 in bezit van een N licentie. Snappen doe ik het nog altijd niet, die neerbuigende toon, zeker niet omdat ik vind dat iedereen op deze planeet dezelfde rechten en plichten zou moeten hebben. Zo is er bijvoorbeeld ook een grote groep amateurs die niet weten hoe een douche of een deo spray werken, die ik op elke beurs weer tref met hun walgelijke lichaamsgeuren, maar, mij zul je niet horen zeggen dat die mensen minder waard zijn als anderen.
Ik bedoel maar.......
Helemaal mee eens.

Gr Jan

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#7 Bericht door andre »

Ray, ik zou zomaar nog een heel epistel achter jou betoog als aanvulling kunnen toevoegen, maar doe dat niet.
Zou anders weer een heel ongezellig topic worden. :mrgreen:

Maar, in dat kleine stukje van jou zitten helaas veel waarheden, alhoewel dat door velen niet zal worden bevestigd. (En soms tegen beter weten in) :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#8 Bericht door pa3met »

pd9ray schreef:Ik vraag me af waarom men dat toch zo erg vind??
Ik bedoel....het is maar hobby, en heel veel amateurs zijn ooit enthousiast geworden door een "bakkie".
Het komt een beetje over dat sommigen zich "verheven" voelen boven 27 mc ers.
[....]
Ik snap waar dat door komt, maar het is natuurlijk wel een hele groep mensen over 1 kam scheren.
Natuurlijk is er een groep 27mc gebruikers met een hoog Tokkie gehalte, maar er zijn ook veel amateurs met een hoog tokkie gehalte.
ik zie het maar als volgt -- de een vindt harde muziek leuk, de anfdere niet. Ik ga me niet afvragen waarom de buren mijn housemixes niet luek vinden en het wellicht te hard vinden gaan.

Zo is het nou ook met de zendamateurs. De een vindt het niet erg (zoals jij bv) en de ander snapt jouw opmerking niet over "verheven zijn boven" (zoals ik).

Ik voel me niet verheven. Ik denk wel overigens dat de huidige manier van communicatie wel daar iets mee te maken zou kunnen hebben. Als je echt op de 27 MHz gespeeld hebt, dan begrijp je best dat de meesten niet geassocieerd willen worden met een aantal bewoners van toen op de 27 MHz band.

Zijn die mensen minder? Nee. Heb ik die liever niet op onze banden? Ja. Krijg ik dat voor elkaar? Nee. En hoe komt dat dan? Ik kan me best uitwijden over het gemak waarmee veel mensen nu opeens op de amateurbanden kan/mag komen. Daar zit het probleem en daar komen wellicht de door jou gerefereerde amateurtokkies vandaan.
"Vroeger was alles beter" roepen de oudjes en als ik in mijn gedachten terug ga naar de vroegere tijd dan was het idd een berg ellende op de 27 MHz band. En op 2 meter was het toen best wel netjes allemaal. You do the math.

En nee ik scheer niet iedereen over een kam. Jij ook niet, hoop ik.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Jan pa3abk
Berichten: 372
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#9 Bericht door Jan pa3abk »

PE1KEL schreef:Zendamateur zijn wordt echter nog steeds geassocieerd met 'Breakie Breakie, is er iemand standing by."

Daaraan zal helaas nooit iets veranderen...
Een van de redenen dat ik hier door linkte was, dat Kim Hoorweg toch enige moeite doet om uit te leggen dat je dat niet zomaar wordt. "Je hebt een diploma nodig."
Een uitspraak die ik opmerkelijk vind van een "outsider".
Het is hier de presentator die met deze goedkope opmerking de show probeert te stelen en aandacht van het gesprek op zich weet te houden.

Wat ik wel constateer in deze regio, dat er een verhuizing plaatsvind van 27Mhz naar 145Mhz.
Enkele hebben de stap gewaagd en dan volgen er gauw meer van het groepje.
Op zich vind ik dat een goede gang van zaken.
Ze krijgen daar steeds meer facetten en moeglijkheden van deze hobby te zien.

Vwb "breakie breakie" er staat nog een 27Mhz cursus op YouTube door Tom Mulder.
Waarin hij samen met een zekere "Ome Joop" (Andre v Duin) de fijne kneepjes van een 27MHz operatorschap uitlegt.
De praktische uitvoering van de daar heersende communicatieregels (Tom Mulder) blijkt moeilijker dan we kunnen vermoeden. :mrgreen:
https://youtu.be/2eQ5bLMqPXU
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

Wat ik wel constateer in deze regio, dat er een verhuizing plaatsvind van 27Mhz naar 145Mhz.
Enkele hebben de stap gewaagd en dan volgen er gauw meer van het groepje.



En…………………….jammer genoeg "verhuist" het taalgebruik vaak ook mee.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#11 Bericht door ON5RKN »

PE1KEL schreef:Zendamateur zijn wordt echter nog steeds geassocieerd met 'Breakie Breakie, is er iemand standing by."

Daaraan zal helaas nooit iets veranderen...
dat is geen zendamateur maar een cb-er een WERELD van verschil

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#12 Bericht door pe5jw »

Mooi stukje :) blinde songwriter die ook nog ham is.

Leuk dat enthousiasme !
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#13 Bericht door PA3FQS »

Bedankt voor die DikVoorMekaarShow!
Ik lag weer in een deuk!

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#14 Bericht door pe5ed »

Wanneer zal het discrimineren van de hugenoten stoppen?
Waarom moet dat toch steeds ?

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Zendamateur? Lekkere vette hobby!

#15 Bericht door PC1TK »

Probleem is dat veel amateurs het heel belangrijk vinden , dat ze voor al niks te maken hebben met 27Mc en alles wat daar bij hoort .
Maar dat de meeste buitenstaanders denken .. man waar maak jij je druk over ?

Plaats reactie