Zendamateur vak HBO

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Zendamateur vak HBO

#1 Bericht door johnvdpas »

Zoals op de Veron site te lezen staat. Als keuzevak op een technische opleiding. Vraag me af is dat nu nieuws? Ik ken meer zendamateurs die hun F examen ingebracht hebben bij hun studie en zeker in het P jaar krijg je voor een F examen wel wat studiepunten. Doen ze overigens wel erg moeilijk, meestal moet je namelijk het bewijs laten zien dat je voor het examen geslaagd bent, dat is wat anders dus dan je registratie!

Moet je wel een technische opleiding doen voor de duidelijkheid. Natuurlijk is het leuk dat het een keuzevak is, maar geeft dit nu meer waarde aan zendamateur zijn? Wat stellen nu 3 of 4 studiepunten voor in het HBO? Daarbij zijn keuzevakken echt iets van de afgelopen 5 a 10 jaar. Daarvoor had men vaker een vast programma, dus geen mogelijkheden om iets wat studenten graag willen doen zoals dit erin te passen.

Ik zou het overigens wel waarderen als meer HBO opleidingen dit voorbeeld volgen. Maar zoals ik al vertelde wat is nu de waarde van 1 vak (van 1 van de tientallen vakken die in 1 opleidingen geven worden) voor van een hbo studie?

Daarmee geef je eerder aan dat het niet zo veel voorstelt, dan dat wanneer het zijn van zendamateur een zeer zware opleiding. Al moet je daar mee oppassen. Er zijn genoeg mensen die alleen mavo hebben gedaan of iets meer en wel hun f hebben, en daarvoor stelt het veel voor.

Ook genoeg met N die makkelijk F kunnen halen, maar om allerlei redenen daar geen zin in hebben. Dit is trouwens een keuze, die mensen voor zichzelf mogen maken.

Maar dat het nu zoveel meer waarde heeft om zendamateur te zijn omdat het een hbo vak is, zie ik niet zo. En helemaal niet dat je daardoor een vak geleerd hebt...

Wat wel een groot voordeel is, en daardoor moet dit zeker ook bij andere hogescholen aangekaart worden, is dat wanneer het op meer scholen een keuzevak wordt, dit wel het aantal F amateurs kan vergroten en zorgt voor aanwas. Kijk, en dat is dus wel belangrijk, en een groot voordeel hiervan! Niet zo zeer dat het dus een vak is, maar toch ook weer wel... Maar ik bedoel wel te zeggen, wat stelt het nu voor. Ik kan me voorstellen dat je er iets van 4 studiepunten voor krijgt, dat is toch ook niet zo heel veel voor een opleiding met 240 punten....

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Zendamateur vak HBO

#2 Bericht door EA5JEX »

Bij de Hanze Hogeschool (engineering) geven ze slechts 2 uur per week HF techniek.
De proefjes en berekeningen is stof van 20 jaar geleden omdat een zendamateur toen daar als docent begonnen is.
Ik heb een presentatie over moderne draadloze technieken en toepassingen gegeven, de leerlingen hadden geen idee wat er allemaal mogelijk was.

Dat is het nadeel als je een docent hebt die het vak niet bijhoudt.

Kees

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Zendamateur vak HBO

#3 Bericht door johnvdpas »

Didactische kennis moet een docent altijd bijhouden (Ja, dat veranderd ook door de jaren) maar aangaande het vak dan ligt het er maar net aan wat je geeft. Bijna alle vakken moeten bijgehouden worden, maar het ene vak veranderd veel sneller dan het andere vak. Dat is wel een feit. Bedoel boekhouden was 100 jaar terug praktisch hetzelfde, alleen nu vaak met de pc. We zullen maar niet de gezondheidszorg van nu en 100 jaar geleden vergelijken....

Kijk dat is wel belangrijk wat jij noemt, maar ligt dat aan de docent? De hogeschool stelt toch een programma op, en als dat modern is moet de docent dat inpassen. Wanneer ze dat niet doen, doet de docent niets verkeerd...

Ook moet je, maar dat zal wel bij de Fontys (ik denk zelfs wel meer dan 1) leraar hebben welke zijn F papiertje heeft, zodat ze daar naar toe kunnen gaan als ze vragen hebben. Beetje begeleiding, als ze het zo nadrukkelijk aanbieden hoort dat wel.

Maar de Veron doet nu of het heel erg veel voorstelt. Maar een keuzevak stelt toch niet zo gek veel voor. Kom toch op zeg. Daarmee doe je een zendamateur te kort als je zegt het is een HBO vak. Aangaande uren klopt dat wel. Denk een studiepunt of 4. Doe maar eens 28 SBU x 4= 112 studie belastingsuren. Als je al een technische opleiding doet op HBO niveau is dat ruim voldoende om F te halen. Dat is mijn mening althans. Wat wel veel voor kan stellen, is dat meerdere opleidingen de opleiding F amateur als keuzevak (zoals ik al vertelde doet bijna elke opleiding dat op hbo niveau werken met keuzevakken) zou toestaan voor de opleiding. Ik zou als VERON nu gewoon elke natuurkunde, technische opleiding aanschrijven door middel van een leuke folder, en ook zeggen dat Fontys dat ook doet, met het idee om het als keuzevak toe te staan. Krijg je echt wel nieuwe amateurs mee op de banden. Niet dat ik de illusie heb dat het er veel zijn, maar al zijn het er maar 10, per jaar zijn dat er toch 10 per jaar.

Je zou het als VERON nog verder door kunnen voeren, door de N als keuzevak te promoten in het 3 of 4e jaar van het MBO. Alleen komen keuzevakken op het MBO maar zeer sporadisch voor. (Ze zijn er wel)

Voor de student heeft dit een groot voordeel. Behalve dat ze het 4 punten door krijgen, krijgen worden ze ook nog eens zendamateur. Dus ik denk toch dat er wel studenten zijn die hiervoor kiezen.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Zendamateur vak HBO

#4 Bericht door Frankyboy »

Ik vind het ook wat overdreven gebracht.

Zendamateur HBO? :shock:

Meer dan 30 jaar geleden :oops: zat ik ooit 2de klas MTS lekker een middengolf zender in elkaar te prutsen en te testen. (mooie 807 :wink: )
Plaatjes draaien op 1600 kHz. Ok een inval en een aankomende rechtzaak later, leek het mij wel handig om zendamateur te worden.
Scheelt invallen en misschien heeft de rechter begrip dat ik een echt examen gedaan heb.

Examen met 2 vingers in de neus gehaald (moest alleen de Q codes en voorschriften doornemen) maar de techniek was ruim behandeld als in mijn opleiding electronica 2de klas MTS. (niet eens 4de klas nodig, 3de jaar was praktijk of weg wanneer je naar de HTS wilde)
Toen ging het vak communicatie nog over FM, AM, SSB, Pulscode, draaggolven enz. ipv van: wil je er over praten? wat het nu is :lol:

Oh ja de rechter vond mijn C-machtiging erg leuk, geen veroordeling alleen in beslagname apparatuur :D

Maar ja het is wel een leuk keuze vak, op de HTS had ik belastingrecht genomen, leek me handig voor eigen belasting aanslag.
Dat was even een misrekening, man wat een vak, saai en 3 miljoen uitzonderingen en regels. Tentamen met belastingbijbel erbij nog maar net gehaald. :evil: geen vak voor de techneut.

En persoonlijk vind ik nog steeds wanneer ik de examen vragen zie, het geen HBO stof.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zendamateur vak HBO

#5 Bericht door pe1cmo »

Ik zat ook in de tweede klas MTS toen ik op examen ging. Dat mooie groene boek van de Veron gekocht, maar wat leek dat veel op de leerstof op school.
Dat boek dus nooit ingekeken en zo examen gedaan. Onderweg naar het examen druk in de trein, en uiteindelijk tussen Amsterdam en Utrecht dat boek eens ingezien, want machtigings voorwaarden had je niet op school.
Uiteindelijk met de hakken over de sloot geslaagd. Voor de machtigingsvoorwaarden mocht je dacht ik 4 fout hebben, die had ik dus. De techniek slechts 1 fout.

Maar als ze nu al over HBO niveau praten, dan kan je eigenlijk wel; zeggen dat het onderwijs in de afgelopen 3 decenia aardig gedegradeerd is.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zendamateur vak HBO

#6 Bericht door PA3DJS »

Frankyboy schreef:
En persoonlijk vind ik nog steeds wanneer ik de examen vragen zie, het geen HBO stof.
Ik denk dat volgens huidige maatstaven de stof HBO-niveau kan zijn, niet vanwege diepgang, maar wel vanwege de breedte. Het "probleem" zit inderdaad in de manier van examineren.

@PE1CMO: dat groene dikke boek heb ik ook nog ergens liggen (of een deel daarvan want hij was door de midden gegaan).

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Zendamateur vak HBO

#7 Bericht door johnvdpas »

Dit is wel HBO stof hoor. Althans propedeuse niveau. Maar het zou een P vak kunnen zijn, bij wijze van spreken van een studiepunt van 3 of 4. Maar keuzevakken zitten meer in het derde jaar. Daarvoor is het niveau wel wat laag, (als je een technische opleiding doet he, niet voor de lerarenopleiding Nederlands bij wijze van, maar in dat geval mag je dit keuzevak niet doen)

Dus het is maar de vraag of andere HBO instellingen dit goed genoeg vinden. Je zou ook een voorstel kunnen doen dat ze het opnemen in het P jaar. Zou helemaal lachen zijn, dan moeten ze het verplicht maken.... Maar ik denk niet dat ze dat bij de Fontys gaan doen...

Kijk en daarover wordt wel over heen gekeken. Ook al heb je HBO rechten gedaan, zal het toch even pittig zijn dit te halen, omdat je geen technische achtergrond hebt. Anders is het met twee vingers in de neus en bingo. Bedoel als je helemaal geen aanleg hebt voor techniek maar het zendamateurisme slaat je wel aan, kan het best pittig zijn f te halen. Vergeet dat niet. Ik lees hier iets heel moois over een of ander belastingtentamen. Wel nu, dat bedoel ik, heb je er niets mee kan het best moeilijk zijn....

En het kan ook zijn dat ze denken, och leuk voor die leraar, laten we zijn voorstel maar goedkeuren, zoveel mensen gaan er toch geen gebruik van maken. Dat kan he. Het is namelijk een keuzevak, dat draait vaak nog meer om zelf informatie verzamelen dan dat ze kijken of het echt wel een derdejaars vak is. Meestal kom je met hbo niveau een heel eind, ook al is dat dan maar voor de propedeuse.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zendamateur vak HBO

#8 Bericht door PA3DAT »

Sommigen hierboven hebben het over HBO zendamateur, alsof de hele opleiding draait om dat vak zendamateur.
Het is maar een keuzevak hoor, iets leuks voor erbij. Gegeven door een docent die het als hobby doet. Leuk initiatief.
Het vak kan na een jaar ook zo weer verdwenen zijn, als er weinig belangstelling voor is.

Doet me denken aan het keuzevak Mineralogie, wat ik tijdens mijn opleiding tot aardrijkskundeleraar erbij deed,
notabene in mijn lunchpauze van 12.00 tot 14.00. Dat is gewoon iets wat je er "voor de lol" bijdoet, omdat je dat
interessant vindt.

Trouwens, als niet-techneut deed ik mijn F (tijdens de lerarenopleiding) dus NIET met mijn vingers in de neus.
Ik ben op vrijdagavond voor het examen begonnen, en ben door gegaan t/m maandagavond. Dinsdag naar het
examen. Daar heb ik toch mooi een heel weekend op geblokt! :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Zendamateur vak HBO

#9 Bericht door johnvdpas »

De berichtgeving van de Veron, had ik niet zo gedaan. Die is gewoon te... Als je overdrijft, en dan met name veel te erg overdrijft dan slaat het door de verkeerde kant op... als ik dit zou lezen en ik zou geen zendamateur zijn en niet weten wat het is, zou ik nu denken, het stelt geen ene donder voor. Want een vak van 3 of 4 punten, stelt namelijk niets voor. Als een hele opleiding beslaat uit 240 punten.

Citaat van veron.nl:
Term zendamateur heeft ineens meer gewicht

Ineens is het radiozendamateur zijn niet alleen een hobby, maar ook een vak op het HBO met een echt afsluitend tentamen. Mensen die het F-examen succesvol hebben afgelegd kunnen dus eigenlijk zeggen dat zij ook een echt vak gestudeerd hebben. Dat geeft de term zendamateur ineens een stuk meer gewicht. Iets wat de positie van zendamateurs in de samenleving zeker ten goede zal komen.

Had ik van gemaakt iets van: (Want het is wel een leuk nieuwtje!)

Het f-examen is een keuzevak geworden bij de Fontys hogeschool in Eindhoven. Hierdoor hopen we in de toekomst meer nieuwe amateurs te verwelkomen, en we slaan dergelijke nieuwe ontwikkelingen hoog aan. Hopelijk volgen meer hogescholen dit voorbeeld, door het toe te staan als keuzevak binnen het HBO.

Bedoel, wordt mijn positie als amateur er beter van als ik zeg het is een keuzevak op het HBO? Het is niet zoals in de jaren 50 dat 10% van de mensen hoger onderwijs genoot... En een vak geleerd hebben is wat anders dan een keuzevak...

Stel lerarenopleiding aardrijkskunde. Kleine gok is dat je 20 a 30 tentamens moet maken in 4 jaar tijd. Dat is redelijk normaal. Maar als ik er nu 1 haal, heb ik dan een vak geleerd en ben ik dan leraar?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zendamateur vak HBO

#10 Bericht door PA3DAT »

johnvdpas schreef:Stel lerarenopleiding aardrijkskunde. Kleine gok is dat je 20 a 30 tentamens moet maken in 4 jaar tijd. Dat is redelijk normaal. Maar als ik er nu 1 haal, heb ik dan een vak geleerd en ben ik dan leraar?
Nee, inderdaad. En ik denk wel 40-50 tentamens in die 4 jaar. In dezelfde tijd deed mijn vrouw Fries als keuzevak (we woonden
in Leeuwarden). Ze kent wel wat meer Friese woorden dan ik, maar spreken doet ze de taal echt niet. Redelijk verstaan wel, maar
dat kan ik ook nadat ik er 5 jaar heb gewoond... Je kunt dus moeilijk zeggen dat ze "Fries heeft gestudeerd"! :D

Maar leuk is het wel! Wij hadden op onze middelbare school, ergens rond 2000, op vrijdagmiddag keuzevakken voor leerlingen van
12-14 jaar. Ik heb toen een tijdlang een html-cursus gegeven, bouw je eigen website. Vonden ze prachtig, ik had moeite om ze om
16.00 uur het computerlokaal weer uit te krijgen, ze kregen er geen genoeg van.
Als ik nu weer zoiets zou moeten doen zou ik misschien een N-cursus gaan geven, mét praktijk uiteraard. HF-set mee naar school,
draadje spannen... :mrgreen:
johnvdpas schreef:Had ik van gemaakt iets van: (Want het is wel een leuk nieuwtje!)

Het f-examen is een keuzevak geworden bij de Fontys hogeschool in Eindhoven. Hierdoor hopen we in de toekomst meer nieuwe amateurs te verwelkomen, en we slaan dergelijke nieuwe ontwikkelingen hoog aan. Hopelijk volgen meer hogescholen dit voorbeeld, door het toe te staan als keuzevak binnen het HBO.
Dat was inderdaad een betere tekst geweest!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zendamateur vak HBO

#11 Bericht door PA3CQN »

pa5cw schreef:Bij de Hanze Hogeschool (engineering) geven ze slechts 2 uur per week HF techniek.
De proefjes en berekeningen is stof van 20 jaar geleden omdat een zendamateur toen daar als docent begonnen is.
Ik heb een presentatie over moderne draadloze technieken en toepassingen gegeven, de leerlingen hadden geen idee wat er allemaal mogelijk was.

Dat is het nadeel als je een docent hebt die het vak niet bijhoudt.

Kees
Als dat is wat vroeger ( 30 ) nog gewoon HTS heette .. toen deden ze er ook al niet veel mee.
Ik werkte toen met breedbandnetwerken en moest nieuwe collega's altijd uitleggen hoe HF-techniek in elkaar stak.
Overigens zou ik de F-licentie op MBO inschalen , en zal het wel gewoon een 'minor' binnen de opleiding zijn.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Zendamateur vak HBO

#12 Bericht door PA0MJM »

Of F wel of niet HBO niveau heeft is toch niet belangrijk?
Als ik goed begrijp gaat het om studiepunten in het 1e jaar HBO als je F doet. Right?
In dat geval is F doen in het 1e jaar een ontzettend goede zet, didactisch gezien. Het is goed te doen voor 1e jaars, dus grote kans op resultaat, terwijl je toch op1e jaars niveau een stuk theorie meepakt. Zo maak je droge stof verleidelijk (Overigens HBO niveau hebben ze pas als ze de hele opleiding halen!).
Gaan ze er praktisch mee aan de gang? Prima: doe-het-zelf praktijklessen!
Daarnaast komen er jongeren naar onze hobby. En dat is ook voor ons heel wat waard!

perfect idee voor de moderne jongeren: toch de stof leren en zicht op resultaat! .
Overal op de Electro HBO doen. En ook verderop in de MBO opleidingen (2 of 3e jaar?)
Wat mij betreft: applaus!
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zendamateur vak HBO

#13 Bericht door PA3DAT »

Erg jammer dat de gratis registratie nu net is afgeschaft, want een student met een beperkt budget
zal niet meteen ook een call aanvragen voor ruim € 30 per jaar. Als je op kamers woont en geen
antennemogelijkheden hebt heb je ook niet zoveel aan die registratie en call.

Maar wie weet, later ná de studie?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Zendamateur vak HBO

#14 Bericht door PA1WBU »

PA3DAT schreef:Erg jammer dat de gratis registratie nu net is afgeschaft, want een student met een beperkt budget
zal niet meteen ook een call aanvragen voor ruim € 30 per jaar. Als je op kamers woont en geen
antennemogelijkheden hebt heb je ook niet zoveel aan die registratie en call.

Maar wie weet, later ná de studie?
Ach.. als ik zie wat er allemaal aan de nieuwste smartphones en laptops en .. en .. en uit studententassen komt is EUR 30 meer een keuze dan een onmogelijkheid. Gratis blijft altijd leuker uiteraard :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Zendamateur vak HBO

#15 Bericht door PA0MJM »

+1 :)


Eerder zal de aanschaf van apparatuur budgettair een punt zijn.
En ook de vraag: waar kan ik een antenne kwijt? Hoewel: een draadje is al gauw ergens gespannen.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Plaats reactie