Zo gaat dat tegenwoordig………...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Zo gaat dat tegenwoordig………...

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Eerder op de dag las ik op ;http://www.hamnieuws.nl een bericht dat de repeater in Arnhem PI2ANH uit de lucht was gegaan.
Dat bericht bevatte een z.g. "contradictie". ( tegenstrijdigheid in goed Nederlands ).
In de kop stond iets anders dan in de eerste regel van het bericht. Ik kan het niet meer laten zien, helaas.

Ik poste daarop iets van "Dat Nederlands schrijven kennelijk toch moeilijk was……………'
En ik liet daarop de twee regels zien.
Eerder vanavond wilde ik weer eens kijken en wat zag ik?: ( zie bijgevoegde schermafbeelding ).

Niks geen mail, van de "baas" van die website, helemaal niks. Ik denk dat ik op de tenen getrapt heb van de bericht plaatser.
Gewoon effe mij blokkeren. Of toch niet?

Je zou toch zeggen dat het zendamateurisme voor een belangrijk deel bestaat uit communiceren.
Welnu, nu even niet dus. Het valt niet mee om na vele jaren weer actief te worden als zendamateur.
Misschien moet ik dan toch een andere hobby gaan zoeken.
En dat spijt mij.

Juul - PE0GJG
Bijlagen
block.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bedoel je dit Juul?

De Arnhemse UHF-repeater PI2ANH is sinds begin deze maand QRT. Op Twitter laat de beheerder weten dat de repeater ‘na overleg met AT’ uitgezet is. PI2ANH stond tijdelijk in Nijmegen, dit bleek niet in lijn met de afgegeven ATOF voor Arnhem. Naar alle waarschijnlijkheid heeft de beheerder de repeater om die reden moeten uitschakelen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inderdaad Tjeerd.

Ja dat klopt. Maar in de kop stond-staat dat ie uitgaat. En da's toekomstige tijd. En da's wat anders.
Maar ok, ik heb geleerd in mijn werkzame leven alles heel goed door te lezen.

Ik wacht nog maar even op een berichtje van de plaaster. Kan ik het uitleggen.

"communicare necesse est" zeiden de Grieken al.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#4 Bericht door PA3BAS »

Er staat ook dat Arnhem geen repeater meer heeft. Dit is niet waar. We hebben nog PI1ANH, de Hytara-DMR-repeater. Standplaats Oosterbeek, dat dan weer wel.

Conclusie: slordig snel geschreven stukje.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#5 Bericht door PA0ETE »

Hallo Juul,

Hoezeer ik je mening ook waardeer, ik vind het niet zo belangrijk die correcte spelling hoor. Je hoeft toch ook geen monteur te zijn om een radio te gebruiken of een programmeur om iets aan een computer te hebben? De maatschappij is sowieso tegenwoordig al heel gecompliceerd en je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn. Natuurlijk moeten beroepsmensen die taal als vak hebben ook goed en mooi (en bondig) kunnen schrijven. Maar ik heb toch echt liever een journalist die wat te vertellen heeft dan eentje die mooi schrijft :-)

Ik snap de ergernis wel, maar stuur me willekeurig welke tekst van een pagina lang (inclusief teksten van mijzelf), en ik garandeer je dat ik er tien of twintig taalfouten of taalblunders uit weet te halen. En zelfs heel grote schrijvers vertikken het vaak om zich aan de taalregels te houden. Harry Mulisch bleef na twee spellingwijzigingen halsstarrig de spelling van 1954 gebruiken, omdat hij de aanpassingen niet mooi of niet nodig vond.

Taal is van iedereen. Dus iedereen mag ermee doen wat hij of zij wil. Maar tegelijkertijd heb je ook niet helemaal ongelijk.

Al teveel nadruk op taal leggen heeft overigens wel één zeer ongewenste kant. Het werpt een drempel op voor de mensen die, vanwege een onderbroken opleiding of dyslexie of een andere aandoening de taal niet voldoende beheersen. Nog altijd anderhalf procent van de Nederlanders is analfabeet, en tussen mensen die goed schrijven en volledig analfabeten in zit een niet zo kleine groep van mensen die de taal nou eenmaal onvoldoende beheerst om correct en vooral om zich in een volledig pallet aan registers te kunnen uitdrukken (bijvoorbeeld niet weten hoe je anders moet schrijven voor een tienjarige, iemand met een hoge functie, een familielid, een formele brief etc.)

Hoe vaak ik geen mailtjes krijg van mensen die zich voor hun taal verontschuldigen. Iedereen mag mij mails sturen met de grootst mogelijke fouten, en daar zal ik helemaal nooit iets van zeggen omdat ik weet dat dat soms gevoelig ligt. En dat mag heel zeker als je wat interessants te vertellen hebt :-)

Groeten!
John

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#6 Bericht door PA0ETE »

PA3BAS schreef:Er staat ook dat Arnhem geen repeater meer heeft. Dit is niet waar. We hebben nog PI1ANH, de Hytara-DMR-repeater. Standplaats Oosterbeek, dat dan weer wel.

Conclusie: slordig snel geschreven stukje.
Hallo Bastiaan,

Dat klopt hoor. Randy heeft vanwege zijn nieuwe baan vaak niet zoveel gelegenheid meer om stukjes te typen. Ik vind zijn site nog steeds goed, hij is vaak erg goed op de hoogte, en ja, soms schrijft hij snel een stukje met (bijvoorbeeld) in één hand een boterham en zijn andere het toetsenbord omdat hij geen tijd heeft om apart te eten en iets aan zijn site te doen :-)

Groeten!
John

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#7 Bericht door PA0ETE »

Oeps, nog maar een post *bloos*. Ik weet niet waarom je er niet op kon. Uit de tekst lijkt het inderdaad een beetje alsof de administrator je geblokkeerd heeft, maar omdat er ook staat dat de administrator er zelf mogelijk ook niet op kan, zou het gewoon een automatische melding kunnen zijn.

Ik kon twee of drie dagen geleden ook niet op de site (met een andere melding), en dat bleek te zijn omdat er precies op dat moment iets aan de server moest gebeuren.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#8 Bericht door Bert_1 »

Maar gaat het om de spelfouten of om het feit dat je werd geblokkeerd? Dat heeft weinig met het zendamateurisme te maken lijkt me dus dat zou geen reden moeten zijn om er mee te stoppen (was denk ik niet serieus bedoeld).

Dat mensen zich druk maken over schrijffouten heb ik nog nooit begrepen. Ik heb het dan over onbewuste en onbedoelde schrijffouten. Als men gemakshalve schrijffouten maakt met de houding dat de lezer het maar uit moet zoeken wordt het anders, of als er misverstanden kunnen ontstaan bijvoorbeeld. Vaak wordt het wijzen op schrijffouten gebruikt om iemands ego te strelen of om iemand voor gek te zetten. Dit is makkelijk scoren op een manier die niet bijdraagt aan een discussie, wil je een taal bespreken dan zijn er andere fora (forums mag ook :) )

Bert
Bert

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#9 Bericht door Radioot »

Juul - PE0GJG schreef:"communicare necesse est" zeiden de Grieken al.
Leuk gevonden, maar communicare is een anachronisme.

Het is eigenlijk Navigare necesse est, vivere non est necesse. https://en.wikipedia.org/wiki/Pompey een Romein.
Niet helemaal toevallig het devies van de havenstad.http://www.vandaagenmorgen.nl/economie/ ... odzakelijk

Als we dan toch over de klassieken gaan beginnen ... :roll:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#10 Bericht door PA3DAT »

Raar hoor, dat je door zo'n opmerking meteen "eruit gedonderd" wordt. Want bij de reactie van Juul staat
nu "Mod-edit: Knip en permaban." Je bent dus permanent geband van die website, je mag er nooit
meer komen!

Ik ben nog niet eerder een website tegengekomen die op dergelijke wijze met zijn zijn bezoekers omgaat!
Een vreemde zaak...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#11 Bericht door PA2LO »

Ik vind het niet zo raar. Als je je op een website je niet aan de huisregels houdt, kan je dit verwachten. De huisregels op hamnieuws zijn kort en helder:

De huisregels
"Reageren is leuk. Laten we dat vooral zo houden. Opmerkingen over fouten in een artikel kunnen via onderstaand contact formulier gemeld worden. Aanvallen gericht op een persoon zijn niet toegestaan. Hetzelfde geldt voor de beruchte N/F discussies. Dergelijke reacties worden dan ook  verwijderd. Bij overtreding volgt een blokkade op basis van IP-adres, al dan niet vooraf gegaan door een waarschuwing. Soms voor een week, soms permanent. Zo houden we het voor de overige 99,9% van de bezoekers wel gezellig."

Als je dan besluit om
1. Een correctie op het artikel in een reactie op het artikel te schrijven ipv het formulier te gebruiken en
2. dat ook op een agressieve manier doet (de schrijver verwijten dat schrijven blijkbaar moeilijk voor hem is) en daarmee dus direct op de man speelt),
dan moet je volgens mij niet lopen klagen als de consequentie volgt.

Juul, ik waardeer je bijdragen op dit forum en heb je hoog zitten. Ik ken Randy als een hardwerkende en voor rede vatbare persoon. Bel elkaar eens op, stuur elkaar een berichtje dat het niet je bedoeling is geweest om je niet aan de regels te houden en je doel was om een onvolledigheid door te geven. En sluit vervolgens dit topic, want het doet afbreuk aan jullie beide als persoon.

Just My 2 ct.

73' Gert

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#12 Bericht door elsinga »

Ik heb maar even een reaktie achtergelaten bij die post. Kan haast niet anders dan dat het een oepsje in de haast is. Zo hard is Randy vast niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#13 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef: Hoezeer ik je mening ook waardeer, ik vind het niet zo belangrijk die correcte spelling hoor.
Het ging niet over de spelling, maar over de woord keuze.
Spelling kan moeilijk zijn, maar woordkeuze is iets anders.

Zelf ben ik kritisch op dit soort dingen:
Liggen en leggen zijn 2 woorden met een verschillende betekenis,
kennen en kunnen zijn 2 woorden met een verschillende betekenis,
mijn eigen en mijzelf zijn 2 dingen met een verschillende betekenis.
Deze woorden verwarren heeft niets met dyslectie te maken, maar alles met slordigheid.
Dan heb ik het nog niet over dingen als "hij heb", wat wel een raakvlak heeft met dyslectie.

Tegenwoordig lezen een hoop mensen niet meer wat ze intypen, ze vertrouwen op de spellings-controle, maar die controleert niet op woordkeuze!

Mijn 2 centen ........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#14 Bericht door elsinga »

elsinga schreef:Ik heb maar even een reaktie achtergelaten bij die post. Kan haast niet anders dan dat het een oepsje in de haast is. Zo hard is Randy vast niet.
Helaas, zijn reaktie in het betreffende artikel laat zien dat hij hier een rechtlijnige koers vaart: regels overtreden, wegwezen. Jammer.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Zo gaat dat tegenwoordig………...

#15 Bericht door johnvdpas »

Persoonlijk zou ik de zin Dat Nederlands schrijven kennelijk toch moeilijk was……………

Eerder opvatten als opmerking aan let even op je taalgebruik dan aan een aanval op 1 persoon. Maar het is mijn website niet he...

En als ik een eigenwebsite maak mag ik blokkeren wie ik wil. Als gebruikers het daar niet mee eens zijn, kunnen ze zelf een website maken of niet meer posten op een dergelijke website...

Nu zijn bij zendamateur.com de regels wel heel soepel. Volgens mij is in het verleden ooit 1 persoon er uit gegooid omdat deze een heel stel nicknames aan had gemaakt (let op dat was niet eens de reden dat hij eruit gegooid werd) maar vervolgens ging hij met deze nicknames bepaalde personen achtervolgen. Dan is het wel een reden om iemand te verwijderen, omdat het dan net lijkt of iedereen het met deze persoon eens is, terwijl in de werkelijkheid het om 1 en dezelfde persoon gaat. Als je dan ook nog eens iemand compleet zwart maakt met al deze personen vraag je er wel erg hard om.

Maar als je de regels bekijkt van dit forum, mag er ook heel veel....

Gesloten