PB licentie 8wpm ..en toelichting

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

PB licentie 8wpm ..en toelichting

#1 Bericht door 0000 »

Kan iemand voor mij opzoeken in de eind '70/begin '80 Electron roepletterlijsten welk PB nummer(s) er uitgegeven zijn, C-licentie +8wpm?
Deze was bedoeld als opstapje A-licentie, mocht 12wpm te hoog gegrepen zijn en je toch op HF uit kon komen. met beperkte vermogens.

Is dit van oorsprong begonnen met bv PB0 of was het al meteen PB3?
..en tussen welke (beperkte) periode was deze licentie uitgegeven?

..misschien kan je 'n voorbeeld pag. roepletterlijst afdrukken, met vermelding jaaruitgave.

Dit puur uit interesse! ..een korte toelichting waarom,
Soms maak je keuzes in je leven maar achteraf gezien was dit misschien niet de juiste?
Eind '80/'81 geslaagd voor C. Meteen doorleren voor A, morse en dat ging prima. Zat al vrij vlot op 12wpm, zeker 8wpm 'foutloos'! Heb overwogen om me alvast aan te melden voor het B examen.
Helaas, de mogenlijkheid als beginnend gelicenceerde om zelf zenders te kunnen bouwen, nieuwe technieken eigen maken nam de overhand waardoor het gedisciplineerd oefenen morse stil kwam te liggen, stom stom!

In m'n voormalige woonplaats '81 was er in dezelfde straat een andere gelicenceerde, beiden zelfde periode geslaagd voor C maar hij had wel de discipline om door te leren voor A, uiteindelijk geslaagd.
Verdomme..

Wat is er aan de hand..
...de toegewezen roepletters waren PE1GII (daar was ik niet blij mee, GII ..spreekt dit maar eens uit, klinkt van geen meter!)
Wat kan je dan doen, wijziging roepletters, toch! Vroeger kon dit alleen door een 'upgrade' licentie te behalen met de gok dat je 'n goede suffix toegewezen kreeg.
Vandaag de dag kan je roepletters wijzigen, heb gekozen voor PA5E (snel/makkelijk voor morse)

..maar PA5 heeft geen ene mallemoer te maken met het overzichtelijke zoals de opeenvolgorde uitgegeven roepletters bv PA0/3, PB? en PD0
Eigenlijk was dit systeem vrij overzichtelijk, roepletters waren makkelijker te onthouden en je wist meteen wie/wie was!
..welke lichting/jaartal.

Met het vrijgeven van roepletter combinaties is het echt 'n wirwar geworden, zeker wanneer in je geheugen die persoon zit met oorspronkele roepletters, nu total anders.

Ben best wel trots op diegene, die 'n mooie call hebben vanaf 'den beginne', ongewijzigd bv Juul PE0, PE1JLZ, PA0ETE en anderen...
Het had mij ook kunnen overkomen maar helaas .. hahahaa, soms zit 't ff tegen
Nu ben ik van nature 'n 'pietje precies', bekijk alle mogenlijke optie's , ..kan hier ook van afwijken!

Wat staat er zoal op 't verlanglijstje (op radiogebied):
-opnieuw beginnen met cursus morse, examen afleggen in Belgie (daar wordt het nog officieel erkend), ..bij slagen, overzetten naar Nederland.
Ben nog steeds van mening, bij een volledig F(ull) hoort een morse examen 12wpm, met goed gevolg! ..en niet die onzin, versoepeling van de machtigingenvoorwaarden in de loop der jaren, slechte zaak!
- ..evt wijziging roepletters, PB zelfde periode '80/'81 ? ..twijfels!
- ...

wordt vervolgd, een gevoel voor richting..

taken from 'A Collection Of Belgian Cold Wave & Punk 1979-1984'
https://youtu.be/xvh54JDUUBU
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PB licentie 8wpm ..en toelichting

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik ben PB0ALS geweest, van mei '92 tot mei '94.

Volgens mij zijn ze toen niet verder gekomen dan PB0Axx
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: PB licentie 8wpm ..en toelichting

#3 Bericht door andre »

Veron callbook geeft in 1990 73PB call's aan. Eerste is PB0AAC, laatste PB0AKG
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: PB licentie 8wpm ..en toelichting

#4 Bericht door pa1bvm »

Er zijn toch ook morse examens geweest op 5 wpm .. ik weet alleen niet of je dan met 5wpm een andere status kreeg
Gelukkig ging het toen goed met 12 wpm ...zou nu niet meer lukken :lol:

Plaats reactie