Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA2MUL
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2015, 07:00
Roepletters: PA2MUL

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#31 Bericht door PA2MUL »

Dank voor de support Mischa,

Jij, met gelukkig vele anderen, zijn het beeld van het radioamateurisme
wat ik als kind had en nu mede door jou weer heb.
73
Ruud PD2MUL Driehuis.

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#32 Bericht door XU7AIA »

PD0AC schreef:Ik kan me de tijd niet heugen dat ik 'discriminatie' van F-amateurs heb kunnen constateren (integendeel), of het moet terugvoeren naar de begintijd met die zes D-kanalen.

Hans
Reken maar dat dat vele malen erger was. Ik zat bij de eerste lichting D-amateurs en heb wel het een en ander gehoord. Een van de nog meest "vriendelijke" opmerking, gehoord op de Amer repeater, was deze:
"Ik zat gisteravond nog even te luisteren op de D-kanalen, ze doen hun best, maar je kan wel horen dat het nog geen echte amateurs zijn"
Bert
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#33 Bericht door Apae »

Ik vraag me af, of een groepje N-amateurs de controversie niet over zichzelf afroept. Bij de TS zie ik een acceptatie van de beperkingen van de N-machtiging, en als iemand daarmee zijn hobby voldoende kan uitoefenen is dat prachtig, toch?
Maar er hoeft niet dit te gebeuren, of er staat een N-amateur op die graag, zonder aanvullend examen, uitbreiding van de mogelijkheden wil. En op dat moment voelt die N-amateur zichzelf dus kennelijk de mindere...
Ik hoop, dat de groep tevreden N-amateurs, zoals TS, in de meerderheid is!

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#34 Bericht door nightowl »

Ik dacht dat de amateurverenigingen er voor alle zendamateurs waren maar het lijkt er meer op of ze zich hebben ingespannen voor de grootste categorie de F-amateur. Ik zou niet zo gauw weten wat ze de laatste tien jaar voor de N-amateur hebben gedaan, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. :wink: Dan was de controverse tussen N en F ook niet zo ontstaan.....

73,s

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#35 Bericht door PE1PQX »

nightowl schreef:Ik dacht dat de amateurverenigingen er voor alle zendamateurs waren maar het lijkt er meer op of ze zich hebben ingespannen voor de grootste categorie de F-amateur. Ik zou niet zo gauw weten wat ze de laatste tien jaar voor de N-amateur hebben gedaan, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. :wink: Dan was de controverse tussen N en F ook niet zo ontstaan.....

73,s
Sorry hoor.. Hier moet ik even op inhaken. (ja, heb de smiley gezien!)
Als iemand examen doet voor N, dan WEET hij (of zij) dat hier beperkingen op zitten die veel minder toelaten dan F, de voorwaarden en beperkingen zijn een onderdeel van de examenstof. Eventuele controverse roepen die genen over zich af die het hardst iets roepen.

In het verleden waren er zelfs 4 categorieën (A, B, C en D). Door het vervallen van de morse eis is A en B komen te vervallen en is F geworden. De C mannen (en vrouwen) hadden hierdoor het zelfde theoretische examen gedaan en gehaald (immers, de morse eis is vervallen en de toentertijd behaalde examens hadden voor de registratie geen meerwaarde meer in Nederland) en werden daarom opgeschaald naar F.

Dat de verenigingen niets (b)lijken te doen voor N lijkt mij kul. Na de invoering van de N en F categorieën hebben de novices er het nodige bij gekregen (net als de C-ers bij het vervallen van de CW eis). Van enkel 145.000 - 145.800 FM gemoduleerd en max 15Watt, of nog eerder de 6 D-kanaaltjes (je mocht als D-er zelfs geen CW bedrijven anders dan met een piep-geval in de microfoon toeteren) tot de volledige 2m en 70cm banden en stukken van korte golf spectrum en zelfs all-mode. Dit in meerdere etappes. Dit is naar mijn weten volledig toe te schrijven aan de verenigingen (VRZA en VERON).
Wel zou ik willen pleiten om N amateurs de 13cm of 23cm band er bij te geven om zo meer mogelijkheden te hebben in het ATV experiment. Zo hebben ze van alles wat kwa mogelijkheden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#36 Bericht door Randy »

nightowl schreef:Ik dacht dat de amateurverenigingen er voor alle zendamateurs waren maar het lijkt er meer op of ze zich hebben ingespannen voor de grootste categorie de F-amateur. Ik zou niet zo gauw weten wat ze de laatste tien jaar voor de N-amateur hebben gedaan, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. :wink: Dan was de controverse tussen N en F ook niet zo ontstaan.....

73,s
Om te beginnen: Waarom kick je een topic van ruim een jaar oud omhoog?

De amateurverenigingen hebben de laatste jaren zeker wel wat voor de Novice amateur gedaan. Zo is de uitbreiding voor de 40-meter band op de agenda gezet door de actie van één lid van de vereniging. Lid zijn van een vereniging is dus de 1e stap die genomen moet worden om überhaupt iets te kunnen bereiken.

Dat Agentschap Telecom één en ander na 2 jaar nog niet uitgewerkt heeft is lastig. Dat geldt trouwens ook voor repeater beleid, roepletterbeleid, vermogensverhoging voor F, en andere punten zoals hier te lezen.

Van de 8 punten uit de prioriteitenlijst die begin dit jaar opgesteld isdoor Agentschap Telecom is overigens geen enkel punt afgerond. Prioriteiten liggen elders en waar er vroeger nog beleidsmakers aan de kant van Agentschap Telecom deelnamen aan het halfjaarlijkse Amateur Overleg (een 'gunst' tussen AT en de verenigingen) zijn dit tegenwoordig enkel nog handhavers en toezichthouders. Daar bereik je dus weinig mee denk ik, tenzij de verenigingen de scoop ook gaan verleggen naar Den Haag, waar de beleidsmakers wél zitten. AT is enkel een uitvoerende organisatie, al adviseert ze ook.

Twee weken geleden heeft er weer een AO plaatsgevonden in Amersfoort. Over een 6-tal weken komen de notulen hiervan beschikbaar en ook daar zul je aanwijzingen vinden over eventuele uitbreidingen voor Novices. Wil je sneller en een echte uitbreiding is er overigens een prima alternatief: De F-licentie.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#37 Bericht door PA7N »

Alle N-amateurs zijn potentiële F-amateurs!
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#38 Bericht door johnvdpas »

Om te beginnen alleen de eerste post heb ik gelezen. Het is allemaal onzin. Mensen met F moeten niet denken dat ze met F wat zijn in de maatschappij, dat zijn ze echt niet. Bedoel ga met je F examen maar solliciteren bij randstad. Succes....

F is hooguit, in het meest bizarre geval 6 studiepunten waard op een hbo. En dan heb ik het nog eens extra zwaar belast als examen aangaande de studiepunten. N, is zeker waar minimaal 2 keer zo makkelijk, maar je kunt niet iemand zijn niveau afmeten aan N of F.

Er zijn zelfs zendamateurs met een volledig afgeronde hbo opleiding met N. Die hebben zoiets van, ja boeiend ik doe er toch weinig mee. Natuurlijk zullen de meeste techneuten een F examen hebben, maar in principe zegt N of F, niets over het niveau. Natuurlijk zullen er meer slimme mensen F hebben, maar er zijn ook slimme mensen met N, die om wat voor reden dan ook geen behoefte hebben om F te halen.

Bedoel neem nu diegene met een N examen en een hbo diploma, of een met f en mavo. Wat heb je dan liever? Als ik zou mogen kiezen zou ik het wel weten....

Ik ben het wel eens als een n amateur op de repeater zegt dat hij er gratis van alles bij wil hebben, dat hij dan van sommige de wind van voren kan krijgen. Tja, zo,n discussie moet je dan ook niet beginnen, begin dan eerder met het halen van F.

Zoals we al gemerkt hebben, heeft AT uitbreiding van N heel hoog (als allerlaagste voor de duidelijkheid) op het prioriteiten lijstje staan. Met andere woorden, heel misschien is er over 10 jaar spraken van een kleine uitbreiding. Wel als je vind dat je met N te weinig kunt, zou ik het wel weten.... En een studieboek f aanschaffen en leren.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#39 Bericht door elsinga »

[mod] Het gaat qua stemming weer de verkeerde kant op en N/F discussies zijn sowieso al niet gewenst. Op slot. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten