Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Wil je eventueel nog eens 31 euro extra betalen voor een vergunning ipv een registratie?

Peiling eindigde op 08 okt 2015, 17:56

Ja!
11
10%
Nee!
21
19%
Maakt mij niet uit...
7
6%
Ja, maar dan moet de extra dienstverlening bestaan uit extra toezicht op onze amateurbanden.
4
4%
Ja, maar dan moet de extra dienstverlening bestaan uit extra hulp bij storing in de ontvangst van onze amateurbanden.
5
5%
Ja, maar dan moet de extra dienstverlening bestaan uit extra toezicht op onze amateurbanden én extra hulp bij de storing van de ontvangst van onze amateurbanden.
63
57%
 
Totaal aantal stemmen: 111

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#1 Bericht door PA0ETE »

AT maakt bekend dat er vanaf 1 januari 2016 weer betaald moet worden om amateur te zijn. Er blijkt een verschil in dienstverlening te zijn tussen iemand met een vergunning en iemand met een registratie. Vandaar deze enquete.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#2 Bericht door pe1cmo »

Ik betaal iets van 251 euro per jaar voor slechts een paar frequenties, maar dat heet vergunning.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#3 Bericht door PA2LO »

John, kan jij als kenner en journalist dan eerst uitleggen wat dan exact het verschil in dienstverlening is tussen iemand met een vergunning en iemand met een registratie?

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#4 Bericht door pd0sbr »

Ik wil wel betalen maar dan wel naar verhouding , zit te denken aan 5 euro per band wat je gebruiken mag .
En niet alleen voor de F en de N maar ook het gebeuren op de 27 MHz band .
Hier ook controle op houden niet weer van JA MAAAAAAR
Als deze wet word verandert ook na leven Dus is het bedrag in maart nog niet is betaalt 5.000 boete
gelijke kansen gelijke Maarsen

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#5 Bericht door PE1PQX »

pd0sbr schreef:Ik wil wel betalen maar dan wel naar verhouding , zit te denken aan 5 euro per band wat je gebruiken mag .
Hier ben ik dus op tegen, verschillende leges voor N of F kan ik in komen, maar betalen per amateurband??? No way!
Dit zou betekenen dat het voor een F amateur onbetaalbaar zou worden, bedoel maar: 25 x €5,- voor alle banden voor de F amateur tegen 5 x €5,- voor de N.. verhouding is volledig weg dan.... (€125,- voor F tegen €25,- voor N en €5,- voor CB)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#6 Bericht door PD8RK »

Die drie tientjes kom ik wel overheen.

En toch zou ik een differentiatie tussen N/F niet onredelijk vinden. 27MC is gratis (en toch handhaaft hier het AT officeel ook), de N mag iets meer dus betaalt een X bedrag en F mag nog veel meer en betaalt dus ook meer.

Lijkt mij persoonlijk een eerlijke opbouw.
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#7 Bericht door PA0ETE »

PA2LO schreef:John, kan jij als kenner en journalist dan eerst uitleggen wat dan exact het verschil in dienstverlening is tussen iemand met een vergunning en iemand met een registratie?
Ik weet het zelf in elk geval niet zonder het eerst aan AT te vragen. Randy (Hamnieuws.nl) zit bovenop dit onderwerp en volgens mij heeft hij de relevante vragen al bij AT neergelegd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#8 Bericht door PA0ETE »

pd0sbr schreef:Ik wil wel betalen maar dan wel naar verhouding , zit te denken aan 5 euro per band wat je gebruiken mag .
En niet alleen voor de F en de N maar ook het gebeuren op de 27 MHz band .
Hier ook controle op houden niet weer van JA MAAAAAAR
Als deze wet word verandert ook na leven Dus is het bedrag in maart nog niet is betaalt 5.000 boete
gelijke kansen gelijke Maarsen
Ben je helemaal betoeterd!? :-)

Het pakt voor N dan wel gunstig uit misschien (25 euro), maar weet je wel hoeveel banden een F-amateur mag gebruiken? Ik heb even gekeken, dat zijn 33 stuks, en sommige daarvan zijn nog weer onderverdeeld in aparte banden, dus het zou nog slechter kunnen uitpakken. Zonder die bandjes apart te rekenen kom ik dan al op 165 euro :-) )

Als je niet betaalt mag je sowieso al niet meer zenden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#9 Bericht door PA0ETE »

PD5RK schreef:Die drie tientjes kom ik wel overheen.

En toch zou ik een differentiatie tussen N/F niet onredelijk vinden. 27MC is gratis (en toch handhaaft hier het AT officeel ook), de N mag iets meer dus betaalt een X bedrag en F mag nog veel meer en betaalt dus ook meer.

Lijkt mij persoonlijk een eerlijke opbouw.
Voor 27 MHz wordt niet geadministreerd (er zijn geen registraties), en het internationale overleg is ook minimaal. In dat geval zou ik zeggen, belast dan ook alle wifi-gebruikers, waarvan de juridische status gelijk is aan 27 MHz. Dat levert dan zoveel op dat de amateurs weer gratis kunnen terwijl er gemakkelijk ook wat extra handhaving vanaf kan....

(voor alle duidelijkheid: dit laatste is niet serieus bedoeld hoor ;-) )

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#10 Bericht door PH2LB »

Geld verdienen ? Gewoon euro-tje per maand ether tax op elke mobiele nummer. Kijken wat dat opleverd ;-)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#11 Bericht door PA0ETE »

Pas maar op met dat soort dingen. Toen iedereen massaal aan het modemen sloeg, toen zijn er geregeld plannen opgedoken voor een modem-taks, ook in Nederland. Als ik me niet vergis is dat ook nog een keer gebeurd toen internet zo verschrikkelijk aansloeg.

In België was er volgens mij ooit ook een schoteltaks als ik me niet vergis. Dat werd toen echter nooit gehandhaafd waardoor vrijwel niemand het betaald scheen te hebben.

Lange tijd moest je in Nederland overigens ook een vergunning hebben om een telexmachine te mogen hebben. Dat kostte 15 gulden per jaar. DIe vergunning is heel stilletjes verdwenen toen Nederland ineens vol bleek te staan met computerprinters, die niet veel anders waren dan wat een telex was.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#12 Bericht door PA3HMP »

Ze hadden het afgeschaft omdat ze helemaal niks voor ons deden toch ?, onze banden worden overspoeld met storende plc aparaten, zonnepanelen die niet aan de eisen voldoen enz enz.

En nu 31 euro betalen, zouden ze dan echt eens van hun stoel afkomen om onze banden te gaan beschermen en de giga stoorzooi die er zit weghalen, ik denk het niet, dus is dit gewoon weer een ordinaire graai in de beurs van de burger om het geld vervolgens ergens anders aan te verkwanselen en dan denk ik hardop ergens voor moeten betalen, zaken beloven en niet doen wordt dat geen oplichting genoemd?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#13 Bericht door PA0ETE »

Dit is natuurlijk onzin.

Er is, zoals blijkt, wel een verschil tussen vergunningen en registraties, maar het is niet zo dat AT niets doet. Het is zoals altijd een ingewikkelde zaak, met een hoop belangen, ontwikkelingen en omstandigheden (en soms kwaardaardige internationeel opererende belangengroepen van fabrikanten) zoals het in elkaar zit.

De afgelopen jaren sinds 2008 waren een kadootje van de overheid, als je het in simpele taal wilt. Voor de rest verandert er niets, maar het kabinet heeft met de nota van prinsjesdag besloten dat verleende diensten ook naar rato doorgerekend moeten worden naar degene die van die dienst (door de overheid) profiteert en de 31 euro die we per jaar nu moeten betalen vloeien daaruit voort. Niets meer en niets minder.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#14 Bericht door Bert_1 »

PA0ETE schreef:Pas maar op met dat soort dingen. Toen iedereen massaal aan het modemen sloeg, toen zijn er geregeld plannen opgedoken voor een modem-taks, ook in Nederland. Als ik me niet vergis is dat ook nog een keer gebeurd toen internet zo verschrikkelijk aansloeg.
Je moet sowieso oppassen met zeggen dat je best wel meer wilt betalen, je moet geen slapende honden wakker maken ;)

En verschil tussen N en F hoeft er niet te zijn als het alleen maar registratie kosten zijn bijvoorbeeld want die zijn voor beiden gelijk. Wordt er veel geld gespendeerd om bijvoorbeeld op alle banden actief op te treden tegen misbruik dan zou het misschien wel eerlijker zijn om enigszins een verschil te maken in het bedrag. Geeft direct een hogere status natuurlijk en dat is ook wat waard :lol: Dan wil ik ook een mooie sticker oid om dat verschil duidelijk te maken haha (voor de duidelijkheid, het laatste is niet serieus natuurlijk).

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#15 Bericht door PE1PQX »

Een stickertje maar om je 'status' weer te geven? Minimaal een ANWB sized bord in de tuin met de mededeling dat je bij AT geregistreerd staat als radioamateur. :mrgreen: :lol: :mrgreen:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie