Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Wil je eventueel nog eens 31 euro extra betalen voor een vergunning ipv een registratie?

Peiling eindigde op 08 okt 2015, 17:56

Ja!
11
10%
Nee!
21
19%
Maakt mij niet uit...
7
6%
Ja, maar dan moet de extra dienstverlening bestaan uit extra toezicht op onze amateurbanden.
4
4%
Ja, maar dan moet de extra dienstverlening bestaan uit extra hulp bij storing in de ontvangst van onze amateurbanden.
5
5%
Ja, maar dan moet de extra dienstverlening bestaan uit extra toezicht op onze amateurbanden én extra hulp bij de storing van de ontvangst van onze amateurbanden.
63
57%
 
Totaal aantal stemmen: 111

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#91 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3TON schreef:Ze zijn wel snel, ik heb hier al een brief ontvangen om te gaan betalen ....
Deze komt later pas.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#92 Bericht door Juul - PE0GJG »

Zo komen we wel aan € 31,- als een brief stuurt van een paar, 5, kantjes met de mededeling dat er in januari weer een factuur komt…………..

Ambtenaren hé? ( sorry voor de ambtenaren onder de zendamateurs. hi ).

Maar we zullen maar denken dat de brief bestemd is voor degene onder ons die geen internet hebben danwel geen lid zijn van.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#93 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1LH schreef:
PA3TON schreef:Ze zijn wel snel, ik heb hier al een brief ontvangen om te gaan betalen, of intrekken.
Ik wil eigenlijk intrekken met behoud van call.
Dat kan ook. Je kunt je call intrekken, maar deze blijft wel gewoon geldig.
Enige wat je moet doen als je weer actief wilt worden, is dat je moet aantonen dat je je examen hebt gehaald destijds. Ongeacht wanneer dat is geweest.
Dus als dat al ruim 20 jaar is geleden :) hoop ik voor je dat je dat nog kunt bewijzen na al die tijd.

Ikke wel Leon,

zelfs de oproep voor het examen op 1 november 1975 heb ik nog.
En de door Neelie later gesigneerde officiële machtiging, dat mooie a4-tje. Een collectors item.
Hopelijk is ie nog geldig met die "opdracht erop".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#94 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb wel veel software gemaakt onder PA3TON, wat moet ik hier dan mee?
Ben al een twee jaar niet meer actief, alleen tijdens de JOTA, maar dat is geen probleem zonder lecentie.
ik betaal wel weer als ik weer actief wordt. (Als de kinderen wat ouder zijn)
kan er dan niet iemand met mijn call vandoor gaan?
voorheen PA3TON :D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#95 Bericht door Randy »

PA3TON schreef:Ik heb wel veel software gemaakt onder PA3TON, wat moet ik hier dan mee?
Ben al een twee jaar niet meer actief, alleen tijdens de JOTA, maar dat is geen probleem zonder lecentie.
ik betaal wel weer als ik weer actief wordt. (Als de kinderen wat ouder zijn)
kan er dan niet iemand met mijn call vandoor gaan?
voorheen PA3TON :D
Opzeggen van de registratie houdt ook in dat je afstand neemt van je call. Deze kan dus weer opnieuw uitgegeven worden. Agentschap Telecom is hier met de verenigingen mee in conclaaf (n.a.v. de PA0-discussie) om calls niet vaker dan eens uit te geven maar hier is dus nog geen duidelijkheid over. Houdt er vooralsnog dus rekening mee dat opzeggen van de registratie ook afstand nemen van de roepletters inhoudt. En ik kan me hier wel in vinden. Je betaald immers ook niet meer voor het bijhouden van de database en kunt niet verwachten dat anderen dit voor je gaan doen.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#96 Bericht door ON9KVE »

Randy schreef:
PA3TON schreef:Ik heb wel veel software gemaakt onder PA3TON, wat moet ik hier dan mee?
Ben al een twee jaar niet meer actief, alleen tijdens de JOTA, maar dat is geen probleem zonder lecentie.
ik betaal wel weer als ik weer actief wordt. (Als de kinderen wat ouder zijn)
kan er dan niet iemand met mijn call vandoor gaan?
voorheen PA3TON :D
Opzeggen van de registratie houdt ook in dat je afstand neemt van je call. Deze kan dus weer opnieuw uitgegeven worden. Agentschap Telecom is hier met de verenigingen mee in conclaaf (n.a.v. de PA0-discussie) om calls niet vaker dan eens uit te geven maar hier is dus nog geen duidelijkheid over. Houdt er vooralsnog dus rekening mee dat opzeggen van de registratie ook afstand nemen van de roepletters inhoudt. En ik kan me hier wel in vinden. Je betaald immers ook niet meer voor het bijhouden van de database en kunt niet verwachten dat anderen dit voor je gaan doen.
Lijkt me ook niet meer dan logisch.
Niet betalen en toch je call houden (recht erop hebben) zou ronduit belachelijk zijn.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#97 Bericht door PA3HMP »

pa3kve schreef:
Randy schreef:
PA3TON schreef:Ik heb wel veel software gemaakt onder PA3TON, wat moet ik hier dan mee?
Ben al een twee jaar niet meer actief, alleen tijdens de JOTA, maar dat is geen probleem zonder lecentie.
ik betaal wel weer als ik weer actief wordt. (Als de kinderen wat ouder zijn)
kan er dan niet iemand met mijn call vandoor gaan?
voorheen PA3TON :D
Opzeggen van de registratie houdt ook in dat je afstand neemt van je call. Deze kan dus weer opnieuw uitgegeven worden. Agentschap Telecom is hier met de verenigingen mee in conclaaf (n.a.v. de PA0-discussie) om calls niet vaker dan eens uit te geven maar hier is dus nog geen duidelijkheid over. Houdt er vooralsnog dus rekening mee dat opzeggen van de registratie ook afstand nemen van de roepletters inhoudt. En ik kan me hier wel in vinden. Je betaald immers ook niet meer voor het bijhouden van de database en kunt niet verwachten dat anderen dit voor je gaan doen.
Lijkt me ook niet meer dan logisch.
Niet betalen en toch je call houden (recht erop hebben) zou ronduit belachelijk zijn.
nee je hebt het examen afgelegd, net alsof een Doctor ineens geen doctor mee zou mogen zijn als hij niet aan een of andere vage instantie geld betaald terwijl ze niks voor je doen.

als ze geld vragen terwijl ze niks doen kan ik het niet anders zien als oplichting, en met iets doen bedoel ik niet die nutteloze brief van 5 kantjes dat ze geld van mij willen hebben, het zou gewoon moeten zijn de vervuiler betaald, ze doen niks voor mij, ik wil ook niks van ze (want dat doen ze toch niet, onze banden schoonhouden) dus dient er ook niks betaald te worden zo simpel is dat.

zou wat zijn, zie het als een tuinman die eist dat je hem betaald voor het gras te maaien terwijl hij het niet doet maar met als smoesje komt 'maar het regent toch ?'.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#98 Bericht door ON9KVE »

PA3HMP schreef:
pa3kve schreef:
Randy schreef:
PA3TON schreef:Ik heb wel veel software gemaakt onder PA3TON, wat moet ik hier dan mee?
Ben al een twee jaar niet meer actief, alleen tijdens de JOTA, maar dat is geen probleem zonder lecentie.
ik betaal wel weer als ik weer actief wordt. (Als de kinderen wat ouder zijn)
kan er dan niet iemand met mijn call vandoor gaan?
voorheen PA3TON :D
Opzeggen van de registratie houdt ook in dat je afstand neemt van je call. Deze kan dus weer opnieuw uitgegeven worden. Agentschap Telecom is hier met de verenigingen mee in conclaaf (n.a.v. de PA0-discussie) om calls niet vaker dan eens uit te geven maar hier is dus nog geen duidelijkheid over. Houdt er vooralsnog dus rekening mee dat opzeggen van de registratie ook afstand nemen van de roepletters inhoudt. En ik kan me hier wel in vinden. Je betaald immers ook niet meer voor het bijhouden van de database en kunt niet verwachten dat anderen dit voor je gaan doen.
Lijkt me ook niet meer dan logisch.
Niet betalen en toch je call houden (recht erop hebben) zou ronduit belachelijk zijn.
nee je hebt het examen afgelegd, net alsof een Doctor ineens geen doctor mee zou mogen zijn als hij niet aan een of andere vage instantie geld betaald terwijl ze niks voor je doen.

als ze geld vragen terwijl ze niks doen kan ik het niet anders zien als oplichting, en met iets doen bedoel ik niet die nutteloze brief van 5 kantjes dat ze geld van mij willen hebben, het zou gewoon moeten zijn de vervuiler betaald, ze doen niks voor mij, ik wil ook niks van ze (want dat doen ze toch niet, onze banden schoonhouden) dus dient er ook niks betaald te worden zo simpel is dat.

zou wat zijn, zie het als een tuinman die eist dat je hem betaald voor het gras te maaien terwijl hij het niet doet maar met als smoesje komt 'maar het regent toch ?'.
Wat denk je dat de BIG registratie kost van een arts? Beter vergelijkbaar dan een tuinman die niet van regen houdt. :D
Vage instantie is het AT niet hoor. Ze zijn best wel transparant.
Nutteloze brief? Dan kijk je alleen naar je eigen situatie; veel zullen het fijn vinden dat ze duidelijk uitgelegd krijgen hoe en wat.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#99 Bericht door PA3DAT »

PA3HMP schreef:als ze geld vragen terwijl ze niks doen kan ik het niet anders zien als oplichting, en met iets doen bedoel ik niet die nutteloze brief van 5 kantjes dat ze geld van mij willen hebben, het zou gewoon moeten zijn de vervuiler betaald, ze doen niks voor mij, ik wil ook niks van ze (want dat doen ze toch niet, onze banden schoonhouden) dus dient er ook niks betaald te worden zo simpel is dat.
Hoevaak heb je dat al nou niet geschreven? Stug volhouden he! :roll:
Terwijl er al duidelijk uitgelegd is wat het AT allemaal wél voor ons doet en dat die € 31 daarvoor amper kostendekkend kunnen zijn.

Dus nogmaals, ter herinnering, de uitstekende uitleg van Randy:
Randy schreef:Tot 2008 betaalde je voor je registratie. Dat bedrag was ook nog eens een keer het dubbele van wat nu voorgesteld wordt. Het kabinet Balkenende besloot destijds in het kader van lastenverlichting deze kosten te laten vervallen. Het waren andere tijden. Tot 2008 was er geen (begin van de) financiële crisis.

Nu de kosten voor registratie opnieuw ingevoerd worden, lijken een aantal mensen een mening te hebben die verre van rationeel is. Laten we niet vergeten dat door het (tijdelijk) afschaffen van de registratiekosten de kosten voor zendamateurs - jouw hobby- verplaatst zijn naar de maatschappij. Als er in de media weer een verhaal opduikt over ex-kamerleden die wachtgeld genieten staat de wereld op zijn kop, want gemeenschapsgeld. Feitelijk is het nu niet anders.

Het is dus helemaal niet zo slecht dat de kosten die gemaakt worden door Agentschap Telecom bij de gebruiker komen. Dat is beleid van de landelijke overheid. Dee registratiehouders hebben jarenlang een voordeel genoten en daardoor ruim 400 euro bespaard, ten laste van de maatschappij in het algemeen. En geloof me: ik heb meerdere omroep en PMR vergunningen. De 31 euro is écht een schijntje. Dat kan ook, omdat AT efficiënt kan werken (Online, DigiD, koppeling GBA), er geen individuele planning per station nodig is (want vaste frequenties).

Laten we vervolgens kijken wat AT doet met de bijdragen die ze ontvangen. Dit bedrag valt toe te splitsen in twee zaken: kosten voor uitvoering en kosten voor toezicht. Onder uitvoering valt beleid, dus ook de vertegenwoordiging van zendamateurs tijdens het WRC, de kosten van het Amateur Overleg, implementatiekosten van de Telecommunicatie Wet (60-meter), aanpassen van de gebruikersbepalingen (nieuwe banden), etc. Kosten die door alle zendamateurs gedragen moeten worden. Dan zijn er ook nog de kosten voor toezicht. Denk aan de perikelen die veroorzaakt werden door de zendamateur in Bergschenhoek die alle zendamateurs leken te raken (70cm).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#100 Bericht door Adrian_ »

Even een citaat uit een nieuwsbrief van AT:

http://www.agentschaptelecom.nl/actueel ... teurs-zijn
En vergeet de economische waarde niet. Als in Nederland tien of honderd zendamateurs pionieren met de grenzen van de techniek, dan spreek je al over economisch belang. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingen rondom Software Defined Radio, een nieuwe radiotechniek. ’
Zo bezien is het vreemd dat wij, behalve de bijdrage die we al leveren aan de maatschappij door te 'pionieren met de grenzen van de techniek' (hobby is niet het goede woord daarvoor), ook nog een vergoeding moeten betalen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#101 Bericht door PA3DAT »

Tja, al die innovatieve jonge bedrijven die we hebben in Nederland, vooral rondom de Technische
Universiteiten, die zijn ook allemaal vrijgesteld van belasting en BTW, toch? :wink:

En omdat een handjevol radioamateurs écht pionieren moeten die 10.000+ stekkeramateurs
(waaronder ikzelf) ook allemaal financieel vrijgesteld worden?

Misschien een leuk idee: je gaat met je dure koopdoos naar het AT, een technicus aldaar (ik ken
ze, ze hebben zelf ook een call) maakt je trx onklaar en als je dat zélf ter plaatse kunt repareren,
dán hoef je geen registratiekosten meer te betalen!
Eén regeltje: je mag Leo PA0LMD niet meenemen naar dit "aanvullend examen"... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 28 sep 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#102 Bericht door Adrian_ »


Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#103 Bericht door PA3DAT »

Geef dat dan ook maar aan dat handjevol radioamateurs... :D
En de rest betaalt gewoon € 31,00. Helaas, maar het is niet anders.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#104 Bericht door ON9KVE »

AdrianSDR schreef:Even een citaat uit een nieuwsbrief van AT:

http://www.agentschaptelecom.nl/actueel ... teurs-zijn
En vergeet de economische waarde niet. Als in Nederland tien of honderd zendamateurs pionieren met de grenzen van de techniek, dan spreek je al over economisch belang. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingen rondom Software Defined Radio, een nieuwe radiotechniek. ’
Zo bezien is het vreemd dat wij, behalve de bijdrage die we al leveren aan de maatschappij door te 'pionieren met de grenzen van de techniek' (hobby is niet het goede woord daarvoor), ook nog een vergoeding moeten betalen.
Is jouw laatste stelling niet wat overdreven:

https://en.wikipedia.org/wiki/Software-defined_radio

De rol van radioamateurs lijkt hier wat marginaal hoor.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Wil je meer betalen als er weer een vergunning komt?

#105 Bericht door centamateur »

Wat een hoop gezeur en gezever hierover :(
Het is tog duidelijk dat we geen regten hebben, wie zegt dat we overal maar regt op hebbe??
Nu we motte betalen motte ze wel stoppen met die zendverboden elke keer op de atv
PA3HMP schreef:nee je hebt het examen afgelegd
Ja, die hoef je niet nog een keer te doen.
pa3kve schreef:Niet betalen en toch je call houden (recht erop hebben) zou ronduit belachelijk zijn.
Randy schreef:Opzeggen van de registratie houdt ook in dat je afstand neemt van je call. Deze kan dus weer opnieuw uitgegeven worden.
Ja, niet betalen betekend je call kweit. Zo simpel is dat.
En je radiootjes wegdoen want die mag je ook niet meer hebbe :D

Plaats reactie