Afbreken Mast

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
l3art
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2015, 07:37

Afbreken Mast

#1 Bericht door l3art »

Hallo, laat mij allereerst melden dat ik geen radio amateur ben, maar ik hoop via dit forum een oplossing te vinden voor het volgende...

Mijn schoonvader heeft in zijn tuin een mast staan (oude televisiemast). Deze wordt niet meer gebruikt als televisiemast, maar wel is er een schotel antenne op het onderste gedeelte geplaatst.

Nu zou hij graag het gedeelte boven de schotel laten verwijderen. Kent iemand een oplossing voor dit? Zijn er bedrijven die dit doen?
Of misschien radio amateurs onder jullie, die dan het afgebroken deel nog kunnen herbruiken?

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Afbreken Mast

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo, welkom op dit forum.

Misschien handig te vermelden waar deze mast in Nederland staat.
Heb je eventueel een foto om het te visualiseren?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Afbreken Mast

#3 Bericht door PE2AAB »

Of je plaatst de schotel op een ander paaltje en laat de gehele mast verwijderen? Is vast wel iemand blij mee! (Ik bijvoorbeeld ;-))
Dat andere paaltje kan ik ook wel regelen.

Inderdaad wel even weten welke regio je zit.

(Uiteraard kan het gedeelte boven de schotel worden afgeslepen en vervolgens met een zinc compound worden afgedekt zodat er geen roestvorming op treedt maar dat zou zonde zijn)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

l3art
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2015, 07:37

Re: Afbreken Mast

#4 Bericht door l3art »

Ik had bij het posten van dit bericht nog niet gemerkt dat dit een Nederlands forum is. De plaats waar de mast staat is in Vlaanderen, nl een deelgemeente van de stad Tienen.

Indien nog steeds interesse, laat maar wat weten.

Een foto heb ik niet bij de hand, heb ook eventjes gekeken op google maps, maar dat is ook niet echt duidelijk (mast staat achter huis), maar misschien ben je er iets mee:
Bijlagen
Afbeelding uit Google Maps
Afbeelding uit Google Maps

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Afbreken Mast

#5 Bericht door PE2AAB »

Ah nu snap ik het probleem. Het betreft geen kantelmast maar een vakwerkmast.
Die moet je ofwel met een hijskraan demonteren ofwel met een hulpmast(je)

Dan wordt het iets anders. Ook niet onmogelijk natuurlijk maar de mensen die ik ken met een kraan (o.g.) mogen niet zomaar op Belgische wegen rijden hiermee.
Dan blijft de hulpmast optie over. Kan maar houdt wel wat in.

Moet ie echt weg?

Ergens vanaf 6:00m in het filmpje zie je zo'n hulpmast in actie. (is opbouwen, maar afbreken gaat hetzelfde)
Info: http://ch73.net/evenementen/PA6SIX%206M ... 201996.wmv
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Afbreken Mast

#6 Bericht door PA3HMP »

Belgie staat vol met dergelijke masten, in Arendonk zit(of zat) een bedrijfje dat ze weghaalt maar die willen daar natuurlijk voor betaald worden, voor amateurgebruik zijn de masten minder geschikt omdat deze masten gemaakt zijn voor een paar lichte tv antennes.

l3art
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2015, 07:37

Re: Afbreken Mast

#7 Bericht door l3art »

Moet hij echt weg? Wel mijn schoonvader zou de mast toch graag zien verdwijnen... Telkens er onweer is staat hij te kijken of er niets naar beneden komt, zeker omdat ook zijn serre naast deze mast staat...

Heb je een adres van dat bedrijf in Arendonk? Ik besef wel dat als een bedrijf komt dit zeker niet gratis zal zijn.

Alvast bedankt voor de antwoorden, ik had geen idee waar te beginnen in mijn zoektocht naar een oplossing...

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Afbreken Mast

#8 Bericht door ON5GM »

Google is uw beste vriend hoor ik hier dikwijls, bij deze :

http://www.vanbrabandt.com/

http://www.tinckjan.be/zendmast-afbreken.html

Zet uw vraag ook eens op :

https://www.twizzi.be/nl?gclid=CKXykpb_ ... GwodJvQPxQ
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Afbreken Mast

#9 Bericht door PE5PVB »

Heb je ruimte om hem in zijn geheel te laten kantelen? Vraag de lokale scouting eens om hulp. We hebben dit soort masten tijdens de JOTA altijd in gebruik en zetten die (20m hoog) altijd in zijn geheel omhoog...

l3art
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2015, 07:37

Re: Afbreken Mast

#10 Bericht door l3art »

Laten kantelen is zeer moeilijk (eigenlijk onmogelijk).

Vanavond passeer ik daar, en ga wat foto's nemen, en ga die plaatsen op de site van twizzy. Dan kan ik deze gegevens doorgeven aan mijn schoonvader, samen met de gegevens van de andere vakmannen die je opnoemt. Dan kiest hij wel wat de beste/goedkoopste oplossing is.

Dank jullie allemaal voor je antwoord!

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Afbreken Mast

#11 Bericht door ON5RKN »

l3art schreef:Ik had bij het posten van dit bericht nog niet gemerkt dat dit een Nederlands forum is. De plaats waar de mast staat is in Vlaanderen, nl een deelgemeente van de stad Tienen.

Indien nog steeds interesse, laat maar wat weten.

Een foto heb ik niet bij de hand, heb ook eventjes gekeken op google maps, maar dat is ook niet echt duidelijk (mast staat achter huis), maar misschien ben je er iets mee:
Tienen... Ik woon te Heers dat is een kleine 50Km, Ik werk als in de telecom en demonteer dergelijke masten regelmatig
indien interesse kun je me altijd privébericht sturen

Plaats reactie