Lier demonteren
Lier demonteren
Heeft iemand van jullie enig idee hoe ik deze lier uit elkaar krijg?
Al heb ik alleen de kabeltrommel maar los. Dan kan ik er weer aan kabel aan maken.
Bij een lichte versie die ik hier heb haal ik twee bouten los en de hele lier met trommel komt uit de rode houder.
Bij deze zwaardere versie lukt mij dat niet. Het lijkt of er ergens een borging zit.
Al heb ik alleen de kabeltrommel maar los. Dan kan ik er weer aan kabel aan maken.
Bij een lichte versie die ik hier heb haal ik twee bouten los en de hele lier met trommel komt uit de rode houder.
Bij deze zwaardere versie lukt mij dat niet. Het lijkt of er ergens een borging zit.
'73, Maarten -PA3EYC-
Re: Lier demonteren
heeft die lier erg lang buiten gezeten ??
ik was ook van plaan om zo iets te gaan kopen ..
maar ze roesten wel flink ...
ik was ook van plaan om zo iets te gaan kopen ..
maar ze roesten wel flink ...
Re: Lier demonteren
Ton,
De tekening is de lichte versie die ik nu gebruik voor mijn drie-delige slankmast.
Na het verwijderen van twee bouten (4) kan ik de motor met trommel zo uit de houder schuiven.
De zeskantige as (17) is aan het eind rond afgedraaid en zit in een kunststof lager (5) wat weer in huis (1) zit.
De zwaardere versie zit m.i. qua constructie anders in elkaar. Na het verwijderen van de twee bouten komt de motor wel los maar ik kan het geheel er niet uitschuiven. Het lijkt of er ergens een borging is. Dus hopelijk weet iemand hoe dit uit elkaar kan.
Rick,
ik heb werkelijk geen flauw idee hoelang deze lier buiten geweest is. De lier zat bij een gebruikte Bijzen mast die ik gekocht heb.
De lichte versie heb ik al meer dan 5 jaar buiten hangen en daar is nog niets aan te zien. Maar die hangt zo dat er (bijna) nooit regen op komt.
En een beetje roest is niet erg. Een spuitbusje grondverf en kleurlak van de Action en voor een paar euro is die weer als nieuw.
De tekening is de lichte versie die ik nu gebruik voor mijn drie-delige slankmast.
Na het verwijderen van twee bouten (4) kan ik de motor met trommel zo uit de houder schuiven.
De zeskantige as (17) is aan het eind rond afgedraaid en zit in een kunststof lager (5) wat weer in huis (1) zit.
De zwaardere versie zit m.i. qua constructie anders in elkaar. Na het verwijderen van de twee bouten komt de motor wel los maar ik kan het geheel er niet uitschuiven. Het lijkt of er ergens een borging is. Dus hopelijk weet iemand hoe dit uit elkaar kan.
Rick,
ik heb werkelijk geen flauw idee hoelang deze lier buiten geweest is. De lier zat bij een gebruikte Bijzen mast die ik gekocht heb.
De lichte versie heb ik al meer dan 5 jaar buiten hangen en daar is nog niets aan te zien. Maar die hangt zo dat er (bijna) nooit regen op komt.
En een beetje roest is niet erg. Een spuitbusje grondverf en kleurlak van de Action en voor een paar euro is die weer als nieuw.
'73, Maarten -PA3EYC-
Re: Lier demonteren
Wat doet deel 6 ? Anders een belletje naar ........ http://www.lierenshop.eu/
Re: Lier demonteren
Deel 6 is een wig om het kabeleinde vast te zetten aan de trommel. Daar moet ik dus bij zijn!!
Daarvoor moet de motor met trommel uit de behuizing of bracket zoals dat op de tekening heet.
Daarvoor moet de motor met trommel uit de behuizing of bracket zoals dat op de tekening heet.
'73, Maarten -PA3EYC-
Re: Lier demonteren
als je straks bij die wig bent....
dan graag een foto ..
ik moet op de lier die ik ga gebruiken een langere kabel plaatsen
dus ik moet de bestaande kabel vervangen door een langere
ben eindelijk zover dat mijn 3 telescoopdelen nu inelkaar schuiven ..
ben nu de katrollen aan het maken ..
dan graag een foto ..
ik moet op de lier die ik ga gebruiken een langere kabel plaatsen
dus ik moet de bestaande kabel vervangen door een langere
ben eindelijk zover dat mijn 3 telescoopdelen nu inelkaar schuiven ..
ben nu de katrollen aan het maken ..
Re: Lier demonteren
Voor dat geld wat zo n liertje kost kun je ook niet zoveel verwachten.pa1bvm schreef:heeft die lier erg lang buiten gezeten ??
ik was ook van plaan om zo iets te gaan kopen ..
maar ze roesten wel flink ...
Ik heb hier ook zo n type lier gehad.
Na paar jaar laat de lak los op sommige plekken.
En begint dan te roesten.
Ik had hem ook in weer en wind zitten zonder afscherming.
De op de foto afgebeelde lier heeft ook in de zon gezeten volgens mij.
Beter om de lier een goede bescherming te geven tegen weer en wind.
Ach en na 10 jaar vervang je hem toch gewoon.
Voor die 70 euro wat zo n liertje kost is dan 7 euro per jaar.
Gr Jan
Re: Lier demonteren
Het probleem is niet zozeer het geld.
De Lier is nog goed. Moet alleen een nieuwe kabel aan. Daarom moet die even los.
De Lier is nog goed. Moet alleen een nieuwe kabel aan. Daarom moet die even los.
'73, Maarten -PA3EYC-
Re: Lier demonteren
Dat heb ik wel begrepen,
maar pa1bvm vroeg daarna.
Vandaar mijn antwoord.
Gr Jan
maar pa1bvm vroeg daarna.
Vandaar mijn antwoord.
Gr Jan
Re: Lier demonteren
een kwast een een busje(milieu vriendelijke) ijzer menie, en je vind de eerste 4 jaar geen roest..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!
Re: Lier demonteren
Nou, nog maar eens een poging gedaan.
Met uitermate veel geweld is de boel los gekomen.
De kogellager die in de behuizing zit (5 op de tekening) is een open type en is volledig naar de knoppen. Alles zat daar vastgeroest en gerot.
Ook de motor heb ik los en het tandwielhuis. Gaat allemaal vrij eenvoudig.
Nu een paar nieuwe lagertjes er in en een busje verf en de lier kan er weer jaren tegenaan.
Met uitermate veel geweld is de boel los gekomen.
De kogellager die in de behuizing zit (5 op de tekening) is een open type en is volledig naar de knoppen. Alles zat daar vastgeroest en gerot.
Ook de motor heb ik los en het tandwielhuis. Gaat allemaal vrij eenvoudig.
Nu een paar nieuwe lagertjes er in en een busje verf en de lier kan er weer jaren tegenaan.
'73, Maarten -PA3EYC-
Re: Lier demonteren
RVS lagertje erin ?
Re: Lier demonteren
zeg .. maar zou het dan niet beter zijn om dat lager te vervangen voordat ik dat ding buiten zet
( ik heb nog niet gekocht )
als ze nieuw zijn dan is de boel nog uitelkaar te krijgen .. en een goed lager is niet echt duur en dat scheelt me dan vast heel veel ellende
73 Rick
( ik heb nog niet gekocht )
als ze nieuw zijn dan is de boel nog uitelkaar te krijgen .. en een goed lager is niet echt duur en dat scheelt me dan vast heel veel ellende
73 Rick
Re: Lier demonteren
Koop dan gelijk een wat duurdere lier.
Kun je jaren vooruit.
Straks heb je er nieuwe lagers in je nieuwe lier gemonteerd en na 2 jaar gaat je wikkeling van de motor
defekt.Kan gebeuren tenslotte,dit is niet het allerbeste materiaal.
Let wel, kraak niks af heb hier thuis ook een zelfde soort lier.
Nogmaals alle waar is naar z n geld.
En voor die 70 tientjes best goed.
Gr Jan
Kun je jaren vooruit.
Straks heb je er nieuwe lagers in je nieuwe lier gemonteerd en na 2 jaar gaat je wikkeling van de motor
defekt.Kan gebeuren tenslotte,dit is niet het allerbeste materiaal.
Let wel, kraak niks af heb hier thuis ook een zelfde soort lier.
Nogmaals alle waar is naar z n geld.
En voor die 70 tientjes best goed.
Gr Jan