Storing in de tv signalen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Storing in de tv signalen

#1 Bericht door PA3JD »

Ik weet niet of ik hier op het juiste forum-onderdeel ben, maar dan moeten de moderators mij maar even terecht wijzen.
Vanavond zat ik met 250 mW, CW, op 7.032 verbinding te maken. Mijn buurman kwam aan de deur met het gegeven dat er bij hem geen tv was. Hij heeft in de tuin een televisie staan met een analoog signaal via de kabel. Ook met 100 watt geeft dit problemen.
Wie kan mij advies geven over eventuele filters, hoe ik hier mee om moet gaan?
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Storing in de tv signalen

#2 Bericht door jan58 »

Kijk eens naar z n coax kabel.
Hoe zijn de plugjes gemonteerd.
Sommigen prutsen alles aan elkaar,niet zoals het hoort.

Gr jan

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Storing in de tv signalen

#3 Bericht door pe1cmo »

Als het al coax is, voor het zelfde geld een stukje tweelingsnoer, werkt ook.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing in de tv signalen

#4 Bericht door PE2AAB »

En misschien zit er ergens zo'n plastic Alecto bouwmarkt versterkertje tussen? Als daar HF inkomt ben je ook uitgekeken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing in de tv signalen

#5 Bericht door PA3DJS »

Storing op de televisie bij analoge ontvangst:
-Op welke frequenties?
-Hoe uit de storing zich?
-Kijk even naar de harmonischen van je TX signaal (ook bij 250 mW) om problemen in je eigen installatie uit te sluiten.

Het is best vreemd dat je met 250 mW storing veroorzaakt in een analoge TV.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Storing in de tv signalen

#6 Bericht door pd0rkc »

Je moet veel meer informatie geven over het TV systeem van de buurman! :!:
Wat zit er allemaal tussen van TV naar de provider aansluiting?

73s Cor PD0RKC

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Storing in de tv signalen

#7 Bericht door PA0RAB »

OM's ,
Zoveel extra info is niet nodig
Beetje rottige net kabel kan al een antenne zijn even als andere snoeren
CW sleutel op sleutel neer wel draaggolf geen draaggolf wel veld geen veld.
Het gaat er nu om die "vreemde" antenne de nek om te draaien en pas daarna te zoeken naar hoe het cw signaal in die TV wordt gedetecteerd, een transistor overgang is al genoeg.
Ga eerst aan de gang met je zendertje 1/4 watt is toch al wat!Een extra uitgangsfiltertje is zo gemaakt met 2 ringkerntjes en 4 ctjes.
Zeg tegen de buurman dat je dat gedaan hebt en dat je eigenbouwzender nu ruimschoots aan de normen voldoet en nu graag wilt weten of het verholpen is.
Is er nu nog storing kun je stellen dat de TV ontvanger niet aan de gestelde normen voldoet g
Je kunt dan nog een ding proberen NL zuigkringen dwz serieschakeling van c en l op je werkfreq 7,032 MHZ
TV kabelplug Mannetje en vrouwtje 6mm spoelvorm met kerntje en ctje
Eerst met de c over de spoel de zaak afstemmen c eenzijdig losmaken
binnen aders pluggen aan elkaar op dat soldeerpunt Ctje vastzetten en vrije spoel einde aan de plugaarde vast zetten.
Je snapt het al Dit gevalletje op de CAI kabel en TV.
Wat er gebeurt? als er signaal van 7,032 op de antennekabel is wordt die laagohmig naar aarde afgevoerd dus weinig spoel en veel c naar verhouding dan
Voor ander oplossingen moet je de TV zelf in .
Toestemming en kosten voor de buur Hoewel er is een rottige uitspraak waarin gesteld werd dat de ene hobbie de andere niet mag hinderen. Hoe uit te leggen? ahum
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Storing in de tv signalen

#8 Bericht door PA3JD »

Een ieder bedankt voor de beantwoording.
Vanavond nog even gekeken bij de buren. De situatie is als volgt:
In de woonkamer zit een splitter. Meteen achter de uitgang zit een antenne versterker en van hieruit een 28 meter lange coax naar de aanbouw achter het huis. Hier gaat de coax in een HD recorder en van daaruit naar de tv. Kabels en pluggen zijn fb.
Mijn FD4 hangt ongeveer 8 meter bij de tv vandaan.
Binnen de afdeling heb ik het probleem ook aangekaart en na de vakantie gaan we naar een oplossing zoeken.
73 de Joop.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Storing in de tv signalen

#9 Bericht door pd0rkc »

Nou Ruud dat beetje extra info wat Joop PA3DJ nu gaf is wel degelijk belangrijk!
Probeer die tv eens aan te sluiten met coax van goede kwaliteit (dichte mantel!) zonder splitter en antenne versterker.
Vaak zijn de 75 ohm coax kabels voor satelliet schotel installaties van een goede kwaliteit (zoals belden) en hebben meestal
ook een folie afscherming wat nog meer demping geeft op ongewenste signalen naar de binnen kern!
Is de storing dan weg, dan de splitter er tussen is de storing dan ook nog weg dan de antenne versterker er tussen en
weer kijken.

73s Cor PD0RKC

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Storing in de tv signalen

#10 Bericht door pe1br »

let ook op de bekabeling tussen de HD recorder en de tv.
Als hier analoog video overheen gaat heb je best kans dat je instraalt op het video signaal.
Ik heb dit ook vaak gehad met me ATV station tijdens de Jota zelfs met een camera rechtstreeks op de analoge monitor is er van het video niet veel meer te maken.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Storing in de tv signalen

#11 Bericht door pa1bvm »

28 meter coax even losmaken bij HD recorder
en dan kijken of de storing ook zichtbaar is als je iets afspeelt op de HD recorder

dan weet je je waarschijnlijk of het oppikken van HF in het stuk voor de HD recoder zit of erna ..

als je dan nog steeds storing ziet ..
hou dan eens een mobiele telefoon bij de HD recorder en laat je eens bellen
dan zal wellicht de TV ook storing laten zien bij gebruik van een mobiele telefoon

dat werkt bij storing altijd fijn ..als je kan laten zien dat zelfs een mobiele telefoon stoort .. dan is het dus niet altijd de "schuld" van die zendamateur ..

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Storing in de tv signalen

#12 Bericht door PA0RAB »

Cor,
Joop is met de aanvullende info gekomen na m'n posting.
PE2AAB noemt al vroeg verdachte nr 1
Anderen ook ik noemen de andere antennes van het ongewenste signaal.
De storingsklacht is nu wel heel duidelijk de tussenversterker reageert op de signalen
Waarschijnlijk is gelijkrichting de oorzaak door een actief element en de daardoor ontstane veranderende instelling de oorzaak

Dat een passief element als een splitter het HF signaal gelijkricht is voor mij echt nieuw Kan een heel slecht geoxideerde verbinding hebben waarbij oxide als gelijkrichter speelt)Komt wel heel zelden voor
Dan noem je nog iets vreemds. De mogelijkheid van HF binnendringing door de mazen van de coax afvlechting.
de golflengte van 40m is t.o.v. de milimeters grote openingen wel heel groot is zo praktisch niet mogelijk. Hoewel cw is Pulsen en als de stijgtijd van de sleutel puls zeer snel is is de frequentie ook op dat punt zeer hoog. Dus latoen koper afscherming gewenst

Ontstoren kan heel lastig zijn Zoek maar even uit hoe en waar het signaal het gestoorde apparaat binnen komt en hoe gooi je die deur dicht.
Hier is het m.i duidelijk Om het 3 db verlies der splitter op te vangen wordt het signaal breedbandig zeker 12 dB of meer versterkt want er is natuurlijk ook 3 dB kabelverlies 30m coax
Cor ik weet dat ik ongewild wel eens te scherp ben om dingen gescheiden te houden
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie