Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#1 Bericht door PA0ETE »

Engelstaligen hebben het vaak over hun bucket list, een goed Nederlands woord ervoor is er geloof ik niet (het zijn de dingen die je beslist nog wilt hebben gedaan voordat je doodgaat, before you kick the bucket so to say), en ik moet bekennen dat ik zelf ook eigenlijk zo'n lijst niet heb. Of het zou moeten zijn dat ik vóór de komst van het digitale boek vaak riep dat ik nog eens een boek wilde schrijven (toen boeken digitaal werden was dat verlangen ineens verdwenen :-) ).

Ik vraag me echter wel af: wat zou er staan op de bucket list van zendamateurs, als ze zo'n lijst zouden hebben?

Er zijn wel een paar zaken die ik op amateurgebied misschien nog wel eens zou willen maken. En ik geloof dat ik graag zou willen leren om software te maken voor SDR-apparatuur. Verder is dat voor mij niet zo erg vastomlijnd.

Maar hoe ligt dat voor de andere zendamateurs die dit bericht lezen? (Eén onderwerp is ok natuurlijk, maar een lijst(je) is nog veel leuker :-) )

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#2 Bericht door PE2AAB »

- DX-Peditie naar een mooie remote locatie waar een dikke Pile Up uitrolt ;-)
Liefst met de blote voeten in het zand of aan een kustlijn. (Anse Gerogette, Praslin, Seychellen b.v. S7...)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#3 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:- DX-Peditie naar een mooie remote locatie waar een dikke Pile Up uitrolt ;-)
Liefst met de blote voeten in het zand of aan een kustlijn. (Anse Gerogette, Praslin, Seychellen b.v. S7...)
Ik heb als amateur nooit op een verre locatie gezeten, maar ik heb wel een paar keer al aan de andere kant van de pile-up gezeten. Is leuk, maar tegelijk ook erg vermoeiend :-)

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#4 Bericht door Laurens PD9X »

Een DXpeditie naar een ver oord staat ruim bovenaan. Operator in SSB

Wat let mij? Tijd en geld :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#5 Bericht door elsinga »

Met PE2AAB en PD9X, die DX-peditie naar een mooi warm eiland lijkt me wel wat. :) Maar ook eens een "big gun" station bedienen, zeg maar die met de gestackte 40m beams of zo en genoeg vermogen om de wolkjes op te lossen (en dan gewoon QRP doen ;) ). Of zo'n station bezitten (nu wordt het wel erg onhaalbaar... :) ).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#6 Bericht door PE0SAT »

Verhuizen naar een RF stilte gebied, verlost van al die QRM
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Vanuit PZ (Suriname) actief worden.

Misschien volgend jaar. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#8 Bericht door PA3JD »

Met 500 mW met CW vanaf de Kenwood TS 130v en een straight key, zonder internet, WSPR etc. (maar op het gehoor) naar down under. (Moet dan wel mijn FD4 inruilen voor een beam).

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#9 Bericht door jan58 »

Ben nog lang niet van plan om dood te gaan.
Dus een bucket list heb ik nog niet.
Wil 110 jaar worden,ben nu net ietsje over de helft dus nog tijd zat om zo n lijstje te maken.

Gr jan

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#10 Bericht door PA9CW »

PE2AAB schreef:- DX-Peditie naar een mooie remote locatie waar een dikke Pile Up uitrolt ;-)
Liefst met de blote voeten in het zand of aan een kustlijn. (Anse Gerogette, Praslin, Seychellen b.v. S7...)
Daar sluit ik me bij aan. Nu nog een leuk clubje vinden die mee willen gaan ?

Of een extreme SOTA, De F/AB-001 activeren. Mont-Blanc, maar dat zal waarschijnlijk niet echt snel gaan lukken. http://sotawatch.org/summits.php?summit=F/AB-001
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#11 Bericht door PD0Q »

Jackpot Staatsloterij een keer winnen :P
Dan komen die mooie DX remote locaties vanzelf wel in orde ....

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#12 Bericht door on7wp »

voor de geinteresseerden met een beperkte beugel en mooie dromen. Mijn Spiderbeam met 3 bungalows ernaast is ter beschikking in C5 (The Gambia - West Afrika)

gemiddeld 30 graden, zand, creek, vriendelijke mensen, QRM nul.

enige nadeel: geen elektriciteit en geen stromend water, dus toeteren op zonne-energie en douchen onder een emmer...

Locatie staat gratis ter beschikking als je voldoende hulpgoederen meeneemt voor de dorpelingen (medicijnen, engelse schoolboeken, oude laptops, kleding, leesbrillen, hoorapparaatjes, led zaklampen, batterijen....)

Pedro C5WP - ON7WP

Mijn Bucket list items: zenden op een hoogspanningsleiding voordat ze in dienst gesteld wordt, HF uit een luchtballon, een VHF-UHF contest draaien vanop de Zugspitse, met een zeilboot alle JO vakjes in de Noordzee activeren op HF, zelf een solid state 10 kW PA bouwen, DX-peditie naar de Zuidpool, een knappe vrouw vinden die radio amateurisme tof vind...

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#13 Bericht door PE9PE »

PA9CW schreef:
PE2AAB schreef:- DX-Peditie naar een mooie remote locatie waar een dikke Pile Up uitrolt ;-)
Liefst met de blote voeten in het zand of aan een kustlijn. (Anse Gerogette, Praslin, Seychellen b.v. S7...)
Daar sluit ik me bij aan. Nu nog een leuk clubje vinden die mee willen gaan ?

Of een extreme SOTA, De F/AB-001 activeren. Mont-Blanc, maar dat zal waarschijnlijk niet echt snel gaan lukken. http://sotawatch.org/summits.php?summit=F/AB-001

Dx Pedities zijn heel leuk om te doen.
Zelf heb ik de nodige ervaring, D68C en anderen, maar er zijn nogal wat valkuilen.
Ik raad aan om:
1) Dit boek aan te schaffen http://www.nevadaradio.co.uk/used-equip ... the-scenes. Een koopje en geeft ongelofelijk veel achtergrond info.
2) Stuur een scout vooruit, wanneer het een echt bijzonder land/eiland is.
3) Een groep bij elkaar te halen en dan wat lezingen laten geven door ervaringsdeskundigen zoals Arie PA3A (5L2MS, TY1MS, 9L5MS, TN2MS).
Eventueel ben ik ook beschikbaar met D68C video.
4) Maak goede afspraken over modes, banden etc.

Er is nog veel meer om aan te denken maar dat wordt een te lang verhaal.

Succes.

Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#14 Bericht door pa3dsc »

nog te doen lijst. rare taal.
Ik zou graag een opgeruimde shack.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Wat staat er op de zendamateur's 'bucket list'?

#15 Bericht door PA2EFR »

PA3JD schreef:Met 500 mW met CW vanaf de Kenwood TS 130v en een straight key, zonder internet, WSPR etc. (maar op het gehoor) naar down under. (Moet dan wel mijn FD4 inruilen voor een beam).
Is mij gelukt met een defecte TS520.
Eindbuizen waren er uitgefikt zonder dat ik dat wist. Kathodeweerstand was er helemaal uitgbrand. Dus de verbinding heb ik gemaakt met het driversignaal dat capacitief door de eindbuizen lekte. Was veel minder dan 500 mW.

Ik heb er een kaart van, met WB1FOR, 3 juni 1980. Hij refereert aan mijn very bad signal until end of QSO... van 329 tot 439.

Maar ja, in die tijd bestond en geen ander stoorsignaal dan 1 of 2 fluitjes uit je eigen set.

Plaats reactie