Call kiezen, wat heb jij overwogen?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#1 Bericht door PD8RK »

Net geslaagd voor N dus aan het kijken wat ik als Call wil hebben. (of suffix dan)

Wat hebben jullie overwogen toen je koos? Alleen kort en lekker makkelijk maar verder willekeurig? Of iets met initialen?
Heb er ook nog twee in gedachten waarvan de een iets met mn werk, en de anders iets met mn andere grote hobby te maken heeft.
Beiden zijn als drie letters ook goed herkenbaar en te onthouden.

En jullie?
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#2 Bericht door andre »

Tja, das een heel dilemma tegenwoordig. Heb je je examen met goed gevolg afgelegd, moet je je gaan storten op het verzinnen van een call. Had ik het toch een stuk makkelijker 25 jaar geleden. In die tijd kreeg je je call gewoon toegewezen...Wel zo makkelijk. :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#3 Bericht door PD8RK »

Je kunt gewoon wijzigen toch begrijp ik?
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#4 Bericht door PA3BAS »

Je kan 'm volgens mij ook nog gewoon laten toewijzen hoor.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#5 Bericht door elsinga »

Mijn overwegingen staan hier wel ergens op het forum. :) Samenvatting: ik wilde iets korts, met krachtige klanken en weinig lettergrepen. Bij navraag bleke de "ie" klank het op SSB goed te doen. Het werd dus pa-pa char-LIE fIve e-cho. Geen rO-mE-O dus, wat gezien mijn voornaam wel voor de hand lag. ;) De Echo is dus van mijn achternaam (duh...). Ik heb ook overwogen: PA8E, PA8R en nog een paar.

Mijn advies: kies iets wat je makkelijk uitspreekt en wat bij je past. Als Novice heb je wat minder keus qua prefix, dus ook minder keus voor korte calls.

Ach, en als je straks voor F gaat, dan mag je opnieuw kiezen. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#6 Bericht door Apae »

Daar was ik al vrij snel uit: ik gebruik al jaren de naam Apae op internet. Het is de oorspronkelijke naam van mijn boot, waarvan ik in het begin niet wist wat die betekende.
Dat moest dus uiteraard ook in mijn call ingebakken, vandaar pa1pae (met als alternatief pd4pae voor als ik eerst N haalde).
Iets met m'n grootste hobby dus, feitelijk. Dat het in morse ook lekker loopt is een geheel toevallige bonus.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#7 Bericht door PF9ZX »

Mijn idee was, in mijn geval, zeker géén standaard PA of PE (zijn er al zoveel) en als suffix iets waar je niet snel aan denkt maar wel lekker "bekt" :mrgreen:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#8 Bericht door pa3kc »

PA voor het landje.
3KC omdat ssb mijn favoriete mode is.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#9 Bericht door PD7CW »

PD7CW
In zowel mijn voornaam als mijn achternaam heb ik alleen de E als klinker (ook bij uitspraak van alle individuele medeklinkers), in mijn call wilde ik dat ook. Verder houd ik me alleen bezig met morse, dus mijn initialen komen overeen met de mode. Ik kon nog kiezen voor zeven of negen. De zeven is wat korter in tijd om te seinen dus had de voorkeur.

Cees

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rdkraker schreef:Net geslaagd voor N dus aan het kijken wat ik als Call wil hebben. (of suffix dan)

Wat hebben jullie overwogen toen je koos? Alleen kort en lekker makkelijk maar verder willekeurig? Of iets met initialen?
Heb er ook nog twee in gedachten waarvan de een iets met mn werk, en de anders iets met mn andere grote hobby te maken heeft.
Beiden zijn als drie letters ook goed herkenbaar en te onthouden.

En jullie?
Bedenk welke combinatie fonetisch goed klinkt, in het Engels en Nederlands.

Zo hoor ik dat de prefix PH nogal eens verwarring in de uitspraak geeft, PA. (Nu nog niet van toepassing maar voor de volgende stap).

Als je in de toekomst CW gaat gebruiken zijn bepaalde letters aan het eind van de call niet handig, de K bijvoorbeeld.
Een V en 4 na elkaar of een S en H bijvoorbeeld ook niet.

Succes met het bedenken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#11 Bericht door PE2AAB »

AAB omdat ik die destijds van het AT heb toegewezen gekregen als allereerste N machtiging. (PD0 werd PD1 en AAA werd niet uitgegeven dus AAB) Ik kreeg dus PD1AAB.
Toen ik mijn C haalde heb ik de suffix meegenomen want we mochten vanaf dat moment ook zelf een suffix kiezen! helaas mocht deze niet vooraf worden gegaan door PE1 (dat was voorbehouden aan de uitgegeven calls van AT) dus dan maar PE2. Rijmt ook nog.

Tevens is het zo dat als je in Duitsland 3 mede amateurs meehelpt met een antenne (installatie) opzetten, je een 'Affe Award' krijgt. Een AAP Award. Nou omdat ik veel met antennes doe past de suffix ook nog eens bij me. (weliswaar geschreven met een B i.p.v. een P maar in de uitspraak klinkt het hetzelfde ;-) ).

Daarom dus PE2AAB ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#12 Bericht door Aeolus »

Ik heb eerst een tijd zitten twijfelen tussen PD4RT en PD9RT (RT vanwege de initialen), uiteindelijk wilde ik toch niets met een 5 of een 9 in de call (bij slecht signaal klinken die getallen veel hetzelfde, en die verwarring wil je voorkomen). Uiteindelijk toen ik de call kon aanvragen besloot ik ineens dat ik het toch anders wilde, en PD3R wilde (die net voor m'n neus weggehaald werd :P ), en toen is het PD0RT geworden.

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#13 Bericht door PA5DAM »

Ik heb deze keuze al 2x mogen maken.
Mijn eerste call was PD2FVD
De FVD is een afkorting van mijn naam, maar het bekt echt niet lekker.
Na een paar keer uitspreken krijg ik een best droge keel en voor CW (in de toekomst) ook lang.

Nu heb ik een nieuwe call: PA5DAM
Deze keer alleen een deel van mijn achternaam, maar het is stukken beter uit te spreken.
PD2FVD - PA5DAM

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#14 Bericht door PH2LB »

Hier begonnen met PD2LB. De PD toegewezen :lol: de 2 omdat de 5 al bezet was en de LB de initialen van mijn voor en achter naam. Had eerste gedacht aan LM (voornamen) maar dat bekte niet zo lekker al LB.
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Zo hoor ik dat de prefix PH nogal eens verwarring in de uitspraak geeft, PA. (Nu nog niet van toepassing maar voor de volgende stap).
Nu is het PH2LB en bovenstaande kan ik bevestigen. PH is een niet vaak gebruikte prefix in PA land en als Pee-Haa uitspreken is idd vragen om herhaling. Daarom spreek ik altijd mijn call volledig uit in spelling tenzij de OM mij zal langere tijd kent en de PH herkent.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#15 Bericht door PE0AGO »

1976 PD0AGO en PE0AGO, 2014 PE0A.

Plaats reactie