Call kiezen, wat heb jij overwogen?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#46 Bericht door pa4o »

Hier eerst PD2PS snel daarna PE2PS toen cw examen gedaan en werd het PA4PS en doordat ik veel aan cw contesten doe is het nu PA4O geworden.

Peter

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#47 Bericht door PE1PQX »

Hen begin jaren '90 van de vorige eeuw mijn eerste (toen nog) machtiging gehaald en werd me PD0RJH toegewezen. (toeval wil dat RJH ook de 1e letters waren van de voornamen van mijn broer).
2 jaar later heb ik mijn (toen nog) C gehaald en die call is me ook toen toegewezen: PE1PQX. Heb nooit overwogen dit te veranderen... toen niet, nu niet en waarschijnlijk in de toekomst ook niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#48 Bericht door PA3FPV »

Toen mij in 1990 de roepletters PA3FPV werden toegewezen kon ik mijn geluk niet op. Want liet dit nu precies de combinatie zijn die ik zelf ook gekozen zou hebben als dat toegestaan was! Toeval bestaat niet. Ik heb mijn call dan ook nooit aangepast.

Door de jaren heen blijkt dat de suffix in diverse modes (en zelfs op dit forum) erg goed ligt. De suffix wordt regelmatig versleten voor PVF of FVP bijvoorbeeld, waardoor QSO's lekker lang duren omdat ik mijn tegenstations dan moet corrigeren. En ik heb het ook graag over voor het 59 rapport wat ik daarop altijd krijg.
Stay out if you can't lend a hand

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 409
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#49 Bericht door pa3a »

Wat leuk om al die redenen en ervaringen te lezen.

Mijn call kreeg ik destijds verplicht in de eerste series PA3 en was PA3AAM.
Was eigenlijk een prima call. Als je hem in morse seint dan rijmt-ie.

Toen het kon is het PA3A geworden (een afkorting van de oude call). Lekker kort in de pile-ups en iedere letter heeft streep en punt in zich. Zijn de fijnste letters om te seinen en te nemen.

Groet,
Arie PA3A
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#50 Bericht door PA9S »

Ik mocht "lang" geleden (mei 2015) mijn call PA9S ook zelf kiezen :D
De keus viel op "PA" , geen idee waarom, maar ik vond Pappa Alfa het meest logisch.
De 9 koos ik al absolute NEWBIE het laatst mogelijke nummer.
En vervolgens wilde ik een korte call en zocht in de lijst van AT naar beschikbaarheid => "S" dus.
Maar eerlijk gezegd moet ik er zelf nog wel aan wennen..... maar dat komt wel denk ik.
Ze konden de call gisterenavond in OMAN in 1 keer goed verstaan :D
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#51 Bericht door pa3mi »

Voor mij heeft het even geduurd om de juiste call te kiezen. Dit ook vanwege het lange wachten op de uitslag, ging je steeds meer calls bedenken. had verschillende suffix's gemaakt, initialen zoals Mike Echo Golf, Mike Golf combinatie van voornamen en achternaam. Ook had ik me ineens bedacht Tango Oscar Tango, de gedachte daarachter was, tb 303 of tb 3o3, de 303 is een bass synthesizer van Roland. Had ook November Oscar November, maarja dan krijg je NON :shock: :lol: , maar had de gedachte van Nine O Nine oftwel TR-909, dit is het typenummer van een drumcomputer van het merk Roland. Dat is hem dus ook niet geworden. Toen kwam MST, MS Twenty of MS-20, dit is ook weer typenummer van een synthesizer van Korg. En SNY. de naam van m'n kat of haarbal op poten SoNnY.

Moeilijk was het, ben aan het nadenken :? gekomen, had gewoon nog niet diegene waar ik helemaal achter stond, wilde wat origineels, wat nog niemand had. Een andere hobby buiten de synthesizers is een buggy op basis van een VW kever van 1964. Een Ruska Super Buggy om precies te zijn. Wilde hier iets mee doen.

Eerst had ik het suffix BUG bedacht, maar deze was ook al gebruikt. Toen heb ik dit gedaan BuGgY, BGY, dit had nog niemand. Het is toen PD1BGY geworden.
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#52 Bericht door XU7AIA »

Toen ik in 1976 mijn D machtiging haalde, had ik niets te kiezen, de call werd je toegewezen.
IK heb trouwens nooit de behoefte gehad om van call te veranderen.
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

-Verwijderd account

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#53 Bericht door -Verwijderd account »

Op 25 juni 1981 verkreeg ik mijn eerste callsign, eentje van de veelbesproken D-machtiging.
Enige tijd nadien met goed gevolg het examen afgelegd voor de C-machtiging.
En sindsdien ben ik C-amateur gebleven.
De roepletters werden destijds op volgorde van uitgifte toegewezen, je had niks te kiezen.

Vele jaren later veranderde er nogal wat. Het machtigingenstelsel werd totaal herzien en je mocht vanaf toen zelf je callsign kiezen.
Van C-amateur werd ik bevorderd tot F-amateur :) maar de machtiging werd gedegradeerd tot een registratie :x
De mogelijkheid om zelf je roepletters uit te zoeken heb ik niet onbenut gelaten en heb er ondertussen al de nodige gehad.
Eigenlijk komt het omdat er meerdere combinaties zijn waarvan ik vond dat die wel bij mij passen...

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij mijn huidige callsign die volgens mij het best past bij mij.
PE omdat die prefix oorspronkelijk stamt uit het tijdperk van de C-machtiging.
En voor mij klopt dat nog steeds omdat ik totaal geen interesse heb in de HF banden en ook niet voor de mode CW.
2 omdat PE2 in het verleden slechts 1x was uitgegeven; alle andere waren PE0 en PE1.
Ook nu zijn er nog niet veel PE2 callsigns.
CH omdat die de beginletters zijn van mijn voornaam.
Had drie letters mogen zijn, maar dan eidigd het op "A" en dat is niet handig. En 1 letter vind ik weer tekort.

Wijzigen van callsign heeft ook z'n nadelen. Niet alleen voor de QSL-post maar ook voor de vele websites waar je met je roepletters bekend staat. Moet dus dan ook gewijzigd worden en dan pas merk je hoeveel het er zijn...

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#54 Bericht door PA2EFR »

Ik kon kiezen in 1976, dat werden dus mijn initialen EFR, als PE0-er.
Uiteraard paar jaar later trots op PA2EFR.
En dat bekt ook nog eens lekker in CW.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#55 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ook ik kon kiezen in 1975. Dus dat was makkelijk initialen en achternaam.

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#56 Bericht door PE9ZZ »

Eigenlijk wilde ik destijds PE9Z, maar de VERON was nog niet toe aan single letter suffixes. Dus dan maar PE9ZZ. Beetje ZZ-Top fan zijn helpt ook wel. Ik dacht dat dit de laatste Nederlandse call zou zijn (nou ja, PE9ZZZ) maar ik meen dat PF en PG ook nog mogelijk zijn. M'n ouwe call PE1HKM sloeg nergens op, dus: "Hak 'm aan gort".

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#57 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Tjerk,

Je schrijft:
"Eigenlijk wilde ik destijds PE9Z, maar de VERON was nog niet toe aan single letter suffixen"

Ik zie effe niet wat de VERON destijds met de suffixen van doen had…..
Help mij uit de droom.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#58 Bericht door PA0FRI »

pe1rea schreef:
Call nooit meer verandert want het is net of je je identiteit kwijt bent.
Inderdaad, ik denk dat mijn lief mijn call nog op mijn grafsteen laat beitelen. :mrgreen:
Voor de niet ingewijden er wel bij laten zetten wat het betekent; het zou een buitenlands nummerbord kunnen wezen, hi!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#59 Bericht door pe1rea »

Zo hebben we ooit met een hoopje RZA's een krans voor een overleden amateur bestelt.
Met ieder zijn call erop...
De bloemist had er maar weinig van begrepen van die vage lettercijfers combinaties...
Je moest 3 keer kijken voordat je de call's kon ontcijferen. :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Call kiezen, wat heb jij overwogen?

#60 Bericht door PA1WBU »

PA0FRI schreef:
pe1rea schreef:
Call nooit meer verandert want het is net of je je identiteit kwijt bent.
Inderdaad, ik denk dat mijn lief mijn call nog op mijn grafsteen laat beitelen. :mrgreen:
Of die grafsteen beitelaar het zal begrijpen is twee, maar dit erop laten zetten en het is duidelijk toch?

https://www.qrz.com/db/<callsign>

:mrgreen:

Plaats reactie