UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#1 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

Had even een vraag betreffende UTC tijd hoe loop die van de normale tijd in Nederland?
En wat is dan precies de GTM tijd als ik het goed heb wat zijn de verschillen?

Verder een klein voorbeeld;

Stel het is op de Nederlands klok 14:00 uur, wat is dan de UTC time? (er wel even van uitgaan dat we nu in de zomer zitten)

En hoe zit dat geregeld met de GMT of GTM tijd ten opzichten van de tijd die wij in Nederland hebben?

Zelf wilde ik namelijk een zelfbouw klok maken van de UTC tijd zodat ik er direct op kan zien hoe laat het is zonder dat ik in de war raak.

Wij aanvullingen heeft aan- en/of opmerkingen heeft dan hoor ik dat graag.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#2 Bericht door PA0LUX »

De term GTM ken ik zelf niet. GMT betekent Greenwich Mean time en is een oude term die niet meer gebruikt wordt, in plaats daarvan is UTC (Universal Time Coordinated) gekomen. UTC wordt voor wereldwijde communicatie gebruikt zodat je niets met tijdzones en zomer/wintertijd te maken hebt. UTC is gebaseerd op de tijd op de nul meridiaan. UTC kent geen zomer- of wintertijd. Zomers is in NL de UTC tijd 2 uur vroeger dan de lokale tijd. Dus als het lokaal 18.00 uur is dan is de UTC tijd 16.00 uur. In de winter is dat 1 uur verschil.

73 de Eeltje
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

-Verwijderd account

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Kort en krachtig samengevat:
UTC time is wereldwijd hetzelfde.
Ned. zomertijd is UTC +2 uur.
Ned. wintertijd is UTC +1 uur.

Op mijn site heb ik een UTC klok lopen :)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

GMT zoals eerder gebruikt werd komt hier vandaan. Door Greenwich loopt de 0 lijn.
Zo heb ik met 1 been op wl staan en het andere op ol.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meridiaan_van_Greenwich
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#5 Bericht door PD3UTR »

Ja bedankt voor je snelle reactie, zal deze info meenemen in het ontwerp van mij zelfbouw klok.

met vriendelijke groet,
luisteramateur
73's

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#6 Bericht door PD3UTR »

PA4DHG,

Als ik op je website kijk loop die UTC klok 2 uurtjes achter (zomertijd) is dat correct want in jou antwoord hierover zegt je is 2 uur+ tijd ten opzichten van Lokale tijd in Nederland.

Hoe zit dat weet nu even niet meer welke ik nu precies moet aanhouden.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur
73's

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#7 Bericht door Ton_O_E »

hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/UTC staat het heel mooi uitgelegd.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#8 Bericht door PA3DAT »

Luisteramateur schreef:Als ik op je website kijk loop die UTC klok 2 uurtjes achter (zomertijd) is dat correct want in jou antwoord hierover zegt je is 2 uur+ tijd ten opzichten van Lokale tijd in Nederland.
Nee, onze zomertijd is UTC + 2. Dus als het 12.00 uur UTC is, dan is het in NL 14.00 uur. Wij lopen dus in de zomer 2 uur VOOR op UTC, in de winter lopen we 1 uur voor.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#9 Bericht door PE9ZZ »

Je kan het vrij makkelijk visualiseren. De zon komt in het oosten op, dus onze aarde draait naar het oosten. Omdat we ongeveer vijf graden ten oosten van de nulmeridiaan zitten loopt onze zonnetijd 20 minuten voor op universele tijd (UTC). Dat betekent dan ook weer dat zomertijd maar liefst 1:40 uur voorloopt op onze zonnetijd. En dat houdt dan weer in dat je hier tussen de noen en vier uur uit de zon moet blijven als je geen huidkanker wilt krijgen.

Maar het kan erger. In heel China hebben ze UTC+8 als locale tijd. Vooral in het westen levert dat nogal wat problemen op. In Rusland kan dat echt niet meer want die hebben 12 tijdzones...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#10 Bericht door PD7P »

Ff simpel gezegd............over heel de wereld is UTC gelijk.Hier 12.00 UTC dan ook aan de andere kant van deze aardkloot.

Is het hier zomertijd dan loopt de UTC klok 2u achter op de lokale tijd.
Is het wintertijd dan loopt de UTC maar 1u achter op de lokale tijd.

De UTC klok moet je dus niet veranderen met zomer/winter,dat doe je alleen met lokale tijdwaarneming

-Verwijderd account

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#11 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:
Luisteramateur schreef:Als ik op je website kijk loop die UTC klok 2 uurtjes achter (zomertijd) is dat correct want in jou antwoord hierover zegt je is 2 uur+ tijd ten opzichten van Lokale tijd in Nederland.
Nee, onze zomertijd is UTC + 2. Dus als het 12.00 uur UTC is, dan is het in NL 14.00 uur. Wij lopen dus in de zomer 2 uur VOOR op UTC, in de winter lopen we 1 uur voor.
Die UTC-klok op mijn website geeft de UTC-tijd aan welke afkomstig is van een UTC-timeserver op het internet.
Dus totaal onafhankelijk van de klok van jouw computer, tablet of waar je ook mee werkt.

Op de website van PA2OLD staat ook een UTC-klok, naast enkele andere klokken. Zie je gelijk de verschillen :idea:

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#12 Bericht door PA1WES »

de meeste dx-clusters en de meeste ham-software waar klokjes in zitten (loggers bijvoorbeeld) geven ook de UTC tijd weer en niet de lokale tijd. Loggen wordt in UTC / GMT / Zulu / Z tijd gedaan (allemaal namen voor hetzelfde wat door elkaar gebruik wordt)

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#13 Bericht door pa3met »

fre0n - PD1WES schreef:de meeste dx-clusters en de meeste ham-software waar klokjes in zitten (loggers bijvoorbeeld) geven ook de UTC tijd weer en niet de lokale tijd. Loggen wordt in UTC / GMT / Zulu / Z tijd gedaan (allemaal namen voor hetzelfde wat door elkaar gebruik wordt)
en volgens mij is alleen UTC nog correct. Rest is oud.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: UTC tijd GTM Tijd Lokale Tijd

#14 Bericht door PA3DAT »

Nou, GMT niet meer correct? GMT is ánders:
Although GMT and UTC practically share the same current time, there is a basic difference between the two:
- GMT is a time zone officially used in some European and African countries. The time can be displayed using both the 24-hour format (0 - 24) or the 12-hour format (1 - 12 am/pm).
- UTC is not a time zone, but a time standard that is the basis for civil time and time zones worldwide. This means that no country or territory officially use UTC as a local time.
Bron: http://www.timeanddate.com/time/gmt-utc-time.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie