Hulp bij vrije radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Hulp bij vrije radio

#1 Bericht door PA3FPV »

Omdat er vaak zo wordt geageerd tegen (mogelijk) onwettig gebruik van radio-elektrische zendinrichtingen, schijnt het mij nuttig en interessant toe dit onderwerp weer eens voor het voetlicht te brengen.
Ik wil hierbij echter niet riskeren in herhaling te vervallen, ook al zou dat natuurlijk meer in overeenstemming zijn met de gewoonlijke gang van zaken op dit forum.

Dit jaar vier ik mijn 25-jarig jubileum als zendamateur-met-grote-jachtakte met de speciale roepletters PA25FPV. (Ter gelegenheid hiervan is een bijzondere QSL kaart alsmede een "Worked All Bands"-Award beschikbaar!) Want als machtiginghouder van de toenmalige categorie C doorstond ik in 1990 glansrijk het telegrafie-examen. Maar hier ging een lange weg aan vooraf...

Als jeugdige enthousiasteling heb ik mij destijds enorm geamuseerd met 27MC en FM radio. De kanaaltjes werden er steeds 40 meer en het zendvermogen nam maandelijks exponentieel toe. Met het 100W soldeerpistool van vader kwam mijn eerste FM-zender tot stand, en al gauw nam ook hiervan het zendvermogen flink toe. Ik had bijna elke week wel weer een nieuwe BLX15 nodig. Dat lag natuurlijk niet aan mij, maar aan de oplichterij van Philips.
Dat door mijn gedreven zelfwerkzaamheid misschien ook etherverstoringen optraden vond ik maar onzin: mijn apparatuur kon immers niet storen, want die was zorgvuldig afgeregeld op een antenne met behulp van SWR/Power-meter. En wat dan nog; wie kon nou eigenlijk de lucht bezitten!? Vrije radio, dat was het credo!

Maar dat storing toch geen bijproduct was, en vooral het probleem van anderen, kwam aan het licht toen de toenmalige RCD mijn station op gewelddadige wijze oprolde. Al mijn apparatuur, cassettes en lp's zijn toen in beslag genomen. En mijn moeder werd zelfs nog gemeen gebeten door een politiehond.
Zelf werd ik wegens overtreding van de Telegraaf- en telefoniewet veroordeeld tot een gevangenisstraf voor de duur van drie maanden. Dat was natuurlijk vreselijk, maar nog erger was zo lange tijd niet meer te kunnen uitzenden. Mijn enige bakkie was de bak waar ik in zat.

In die tijd ben ik enige keren bezocht door delegaties van de bekende amateurverenigingen. Doel daarvan was mij te motiveren een cursus tot radiozendamateur te gaan volgen. Al gauw bleek dat aspiraties hiervoor bij mij ontbraken, waarop mij hulp werd aangeboden om na mijn vrijlating een nieuw FM station in de lucht te brengen. Van dit aanbod heb ik later dankbaar gebruikgemaakt.

Dankzij de hulp van gelicentieerde zendamateurs, die mij graag van hun knowhow lieten profiteren, heb ik nog jarenlang storingsvrij met 3kW plaatjes gedraaid op de FM band. De RCD kwam af en toe langs en complimenteerde mij dan met de spectrale reinheid van mijn signaal. En ook met de goede muziekkeus. Met mijn President Grant en Bremi BRL1000 tokkelde ik vaak met Brazilië. De RCD liet dat ongemoeid, want ze wisten wel dat mijn 27MC apparatuur ook vakkundig was ontstoord door een naburig zendamateur.
Langzaam maar zeker werd de FM band voller en op een gegeven moment was de lol er van af. In elk geval ben ik nooit meer uit de lucht gehaald! En later heb ik mij alsnog bekwaamd tot gelicentieerd zendamateur.

Nu weet ik wel dat tegenwoordig de regels een stuk strenger zijn, maar ik wil naar aanleiding van mijn ervaringen graag een lans breken voor behulpzame forumleden die bereid zijn hun kennis en ervaring in te zetten om alle oprecht geïnteresseerden vooruit te helpen. Zo wordt m.i. eerder bijgedragen aan een "schone ether", dan wanneer men zelf maar wat aanrommelt. Want dat gebeurt dan toch wel.
Inspireren en assisteren in plaats van vraagstellers met achterdocht te bejegenen. (Aspirant)zendamateurs en vrije radiomakers met kundigheid tegemoet treden in plaats van met een opgeheven vinger.
Stay out if you can't lend a hand

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Hulp bij vrije radio

#2 Bericht door Pd0hdf »

PA3FPV schreef:Omdat er vaak zo wordt geageerd tegen (mogelijk) onwettig gebruik van radio-elektrische zendinrichtingen, schijnt het mij nuttig en interessant toe dit onderwerp weer eens voor het voetlicht te brengen.
Ik wil hierbij echter niet riskeren in herhaling te vervallen, ook al zou dat natuurlijk meer in overeenstemming zijn met de gewoonlijke gang van zaken op dit forum.

Dit jaar vier ik mijn 25-jarig jubileum als zendamateur-met-grote-jachtakte met de speciale roepletters PA25FPV. (Ter gelegenheid hiervan is een bijzondere QSL kaart alsmede een "Worked All Bands"-Award beschikbaar!) Want als machtiginghouder van de toenmalige categorie C doorstond ik in 1990 glansrijk het telegrafie-examen. Maar hier ging een lange weg aan vooraf...

Als jeugdige enthousiasteling heb ik mij destijds enorm geamuseerd met 27MC en FM radio. De kanaaltjes werden er steeds 40 meer en het zendvermogen nam maandelijks exponentieel toe. Met het 100W soldeerpistool van vader kwam mijn eerste FM-zender tot stand, en al gauw nam ook hiervan het zendvermogen flink toe. Ik had bijna elke week wel weer een nieuwe BLX15 nodig. Dat lag natuurlijk niet aan mij, maar aan de oplichterij van Philips.
Dat door mijn gedreven zelfwerkzaamheid misschien ook etherverstoringen optraden vond ik maar onzin: mijn apparatuur kon immers niet storen, want die was zorgvuldig afgeregeld op een antenne met behulp van SWR/Power-meter. En wat dan nog; wie kon nou eigenlijk de lucht bezitten!? Vrije radio, dat was het credo!

Maar dat storing toch geen bijproduct was, en vooral het probleem van anderen, kwam aan het licht toen de toenmalige RCD mijn station op gewelddadige wijze oprolde. Al mijn apparatuur, cassettes en lp's zijn toen in beslag genomen. En mijn moeder werd zelfs nog gemeen gebeten door een politiehond.
Zelf werd ik wegens overtreding van de Telegraaf- en telefoniewet veroordeeld tot een gevangenisstraf voor de duur van drie maanden. Dat was natuurlijk vreselijk, maar nog erger was zo lange tijd niet meer te kunnen uitzenden. Mijn enige bakkie was de bak waar ik in zat.

In die tijd ben ik enige keren bezocht door delegaties van de bekende amateurverenigingen. Doel daarvan was mij te motiveren een cursus tot radiozendamateur te gaan volgen. Al gauw bleek dat aspiraties hiervoor bij mij ontbraken, waarop mij hulp werd aangeboden om na mijn vrijlating een nieuw FM station in de lucht te brengen. Van dit aanbod heb ik later dankbaar gebruikgemaakt.

Dankzij de hulp van gelicentieerde zendamateurs, die mij graag van hun knowhow lieten profiteren, heb ik nog jarenlang storingsvrij met 3kW plaatjes gedraaid op de FM band. De RCD kwam af en toe langs en complimenteerde mij dan met de spectrale reinheid van mijn signaal. En ook met de goede muziekkeus. Met mijn President Grant en Bremi BRL1000 tokkelde ik vaak met Brazilië. De RCD liet dat ongemoeid, want ze wisten wel dat mijn 27MC apparatuur ook vakkundig was ontstoord door een naburig zendamateur.
Langzaam maar zeker werd de FM band voller en op een gegeven moment was de lol er van af. In elk geval ben ik nooit meer uit de lucht gehaald! En later heb ik mij alsnog bekwaamd tot gelicentieerd zendamateur.

Nu weet ik wel dat tegenwoordig de regels een stuk strenger zijn, maar ik wil naar aanleiding van mijn ervaringen graag een lans breken voor behulpzame forumleden die bereid zijn hun kennis en ervaring in te zetten om alle oprecht geïnteresseerden vooruit te helpen. Zo wordt m.i. eerder bijgedragen aan een "schone ether", dan wanneer men zelf maar wat aanrommelt. Want dat gebeurt dan toch wel.
Inspireren en assisteren in plaats van vraagstellers met achterdocht te bejegenen. (Aspirant)zendamateurs en vrije radiomakers met kundigheid tegemoet treden in plaats van met een opgeheven vinger.

Dit verhaal schudt hen die zichzelf hierin ook ontdekken weer eens wakker. :roll:

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hulp bij vrije radio

#3 Bericht door pa1bvm »

ik ben weer wakker
met 14 jaar stond ik bij het kantongerecht te haarlem ..
daarna was mijn 19-set weg ..
jammer hoor ...maar wij waren dan ook wel erg dom bezig zo vlak bij 2182 KHz in de buurt
daar werden ze bij Scheveningen Radio best wel "onrustig" van ..

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ook ik ben wakker en vier dit jaar dat ik 40 ! jaar geleden examen aflegde voor C.
(Ik was nl "te lui" om ook morse te leren. )

Maar verder herken ik mij niet in het overigens mooie verhaal van PA3FVP.

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Hulp bij vrije radio

#5 Bericht door PA5COR »

Ik heb in mijn gelicenseerde tijd een hele bos kandidaten tot een licentie toe kunnen helpen, en of dat nyu 27 Mc of FM afkomstige mensen waren was voor mij geen problem.

Alles in Eigen tijd, kosteloos bij mij of hun thuis.
LOL
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#6 Bericht door PA0BAK »

We zijn allemaal wel op de één of andere manier begonnen, vaak niet helemaal legaal.
In mijn tijd was het examen nog mondeling (1971 / 44 jaar geleden ........)
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#7 Bericht door PA3DAT »

We dwalen nu al af... :mrgreen:
PA3FPV schreef:Dankzij de hulp van gelicentieerde zendamateurs, die mij graag van hun knowhow lieten profiteren, heb ik nog jarenlang storingsvrij met 3kW plaatjes gedraaid op de FM band.
On topic: dit is een pleidooi om illegalen en piraten bij te staan met onze technische kennis. Zodat ze nog jarenlang verder
kunnen piraten, dankzij onze hulp.

Ik ben hier NIET voor, maar dat moge inmiddels duidelijk zijn. En ik ken amateurs die daar wél (actief) voor waren en vervolgens
hun registratie bij het AT mochten inleveren. Om pas na enkele jaren van "ontzegging" opnieuw examen te mogen doen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Hulp bij vrije radio

#8 Bericht door PA1 »

Je kunt het ook zo zien: mensen helpen om te voorkomen dat ze gaan storen. Net zoals PA0BAK al aangeeft, heel veel van ons zijn ook zo begonnen, ik incluis en ik ga ook niet kinderachtig doen door te zeggen dat dat fout was. Dus als iemand mij vraagt om advies, voor zover ik dat kan geven, dan krijgt ie dat, gelicenseerd of piraat.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Hulp bij vrije radio

#9 Bericht door PE9H »

De discussies die er over op DIT forum worden gevoerd, gaan ook niet over het feit of het nuttig, verboden, danwel not-done is om illegale gebruikers van het frequentiespectrum technisch te ondersteunen, met welk doel dan ook, maar of dat op DIT forum is toegestaan.

Volgens de forumvoorwaarden, die ieder heeft geacepteerd tijdens het aanmaken van zijn/haar account, is het op DIT forum NIET toegestaan.

Staat volledig los van de opvatting die men er persoonlijk op nahoudt.
Geen discussie dus, maar gewoon een forumregel.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#10 Bericht door PA0LMD »

Actie gevraagd Elsinga !!!
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#11 Bericht door Aeolus »

PD9H schreef:De discussies die er over op DIT forum worden gevoerd, gaan ook niet over het feit of het nuttig, verboden, danwel not-done is om illegale gebruikers van het frequentiespectrum technisch te ondersteunen, met welk doel dan ook, maar of dat op DIT forum is toegestaan.

Volgens de forumvoorwaarden, die ieder heeft geacepteerd tijdens het aanmaken van zijn/haar account, is het op DIT forum NIET toegestaan.

Staat volledig los van de opvatting die men er persoonlijk op nahoudt.
Geen discussie dus, maar gewoon een forumregel.
En dat is eigenlijk de belangrijkste boodschap die er is. We gaan ook niet de discussie opstarten of het toch goed zou zijn om dergelijke topics weer toe te laten op het forum want dat is en blijft een no-go. Wel mag je hier best komen vertellen dat je er zelf anders over denkt en er anders naar handelt, zo lang dat op het forum maar niet gebeurt. Of het slim is om hier te doen is een tweede, want ongetwijfeld word je dan bedolven onder de pm's. Dat gezegd hebbende, een van de strekkingen in het verhaal van de topicstarter is ook dat tegenwoordig de banden vol zijn, en er gewoon niks meer bij past (ook al lijkt dat soms wel zo te zijn). Als je een zender aansteekt in de 3-meter band, stoor je altijd, hoe clean je apparatuur ook is. Je beperkt op zijn minst het bereik van naburige stations en dat is al een economisch delict. De boetes tegenwoordig zijn ook zeker niet mals. Mijn oprechte advies is dan ook, doe het niet.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Hulp bij vrije radio

#12 Bericht door johnvdpas »

Ja, dat staat wel in het forumregelement. Maar volgens mij betekend dat illegaal. Dus bij wet verboden.

Ik vind dat etherpiraten helpen daar zeker onder valt. Tenminste als je ze gaat helpen met zenders bouwen, storingen verhelpen ect. Daarbij zou tegenwoordig hoe schoon je siginaal ook is, je gelijk vallen onder een economisch misdrijf (bij radio, niet bij een 27mc setje) en dan wil je niet weten wat daar de consequenties van zijn. Die zijn totaal niet te vergelijken met een zendamateur die zich even niet helemaal aan de regels houd op de amateurbanden. Regels zijn veel feller dan vroeger.

Dat je dit niet wilt hebben op zo,n forum snap ik.

Maar je moet er ook weer niet te strak in zijn. Stel dat hier op het forum zegt, he ik ben Jantje en ik heb een 27mc bakje en hoe dip ik mijn antenne uit, moet daar niet als antwoord komen, donder maar op ... Want in beginsel is dat namelijk wel legaal. Dat je daar dan gelijk een vooroordeel aanhangt (wat ik overigens goed kan begrijpen omdat 27 mc ook vaak wat minder legaal bedreven wordt) is dan jammer. Tenzij Jantje zegt ik heb een 27 mc bakje en een KLC 2000, het soort een beetje met 1 KW op de fm, kan iemand een keer komen kijken om dat op te lossen....

Dan is het een nader verhaal. Je moet namelijk ook niet iedereen wegjagen die amateur wilt worden want dan hebben ze er ook geen zin in.

Strikt genomen is dit forum namelijk helemaal niet voor 27 mc bakje. Heeft namelijk niet heel veel punten met zendamateurrisme. Maar als iemand met een paar van die vragen komt over zijn bakje, (en hij begint niet over dingen die niet mogen) kun je zo iemand wel lekker gaan sturen om amateur te worden. En zeg nu zelf, hoeveel mensen zijn er zo niet begonnen? Ik weet ook wel dat er tegenwoordig bijna niemand meer op zit (behalve sommige dorpen, om een of andere reden) maar juist dan maakt het helemaal niet meer uit. Zulke vragen zul je hier bijna nooit krijgen.

Maar goed dat is mijn mening en ik ben geen beheerder.
Laatst gewijzigd door johnvdpas op 06 mei 2015, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#13 Bericht door andre »

Wat te denken van alle radioamateurs met licentie, die tussen de regels door zich ook niet altijd aan de voorwaarden houden, met name tijdens contest activiteiten??? :!: Wie mag dan wie niet helpen?

Als er bij mij vragen komen voor enige hulp, ga ik zeker niet vragen of het allemaal wel binnen de kantlijntjes blijft.
Ik zal het hier zeker niet deponeren, maar helpen doe ik wel degelijk. Ik ben niet vergeten waar ik mee ben begonnen toen ik 12 jaar oud was...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Hulp bij vrije radio

#14 Bericht door johnvdpas »

Ja dat is ook illegaal. Contesters die veelal wat extra vermogen bijzetten (dik boven de 400 watt) of N amateurs (gezien de 25 watt wat voor sommige een moeilijke drempel is zich daar aan te houden) Maar die kun je pas aanspreken wanneer ze op dit forum er voor uit komen dat ze dat doen. En eventueel hulp daar bij zoeken. Denk niet dat er veel zullen zeggen dat ze met 2 kw een contestje draaien...

Daarbij stel dat een f amateur (of zelfs een n amateur) hier problemen heeft met zijn 2 kw versterker zegt dat niet dat hij zich niet aan de regels houd... Want in beide gevallen mogen alle beide de amateur catogorieën het aangelegd hebben, zei het dat de ene een uitgangsvermogen van 25 watt mag hebben (......... maar het kan wel in theorie en in praktijk legaal wanneer er 25 watt uit de versterker komt........) en de andere 400 op de meeste banden.

Met andere woorden stel dat je ziet dat iemand een pd call heeft, en die problemen heeft met zijn 2 kw verstreker, kun je dus niet automatisch concluderen dat deze persoon illegaal bezig is (al weet je het bijna zeker, maar toch) ook al zegt hij hem werkend aan te sluiten...

Als je zo strikt het forum gaat handhaven voorzie ik wel leuke discussie. Hier Bert pd0xxxxx mijn 2 kw linear die ik voor de contest gebruik, die ik met zeer laag vermogen instuur en dan 25 watt geeft als uitgangsspanning, heeft problemen met te heet geworden buizen. Weet iemand waar ik dit typenummer kan verkrijgen, gezien ze nergens te koop zijn? ...

PC2R
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 jun 2008, 08:16

Re: Hulp bij vrije radio

#15 Bericht door PC2R »

Lijkt mij geen probleem. Hij is vast zn 2kw dummyload aan het opwarmen. :)
73 Roy

Gesloten