Hulp bij vrije radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Hulp bij vrije radio

#46 Bericht door Pd0hdf »

Aeolus schreef:Bestaat er ook de mogelijkheid om het hier gezellig te houden? :D


ja zeker wel en dan niet met metafoor maar een luisterend oor.............

door zelf het goede voorbeeld te geven en niet te opperen een slotje te plaatsen ?
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#47 Bericht door pa3met »

PA1 schreef:Je kunt het ook zo zien: mensen helpen om te voorkomen dat ze gaan storen. Net zoals PA0BAK al aangeeft, heel veel van ons zijn ook zo begonnen, ik incluis en ik ga ook niet kinderachtig doen door te zeggen dat dat fout was. Dus als iemand mij vraagt om advies, voor zover ik dat kan geven, dan krijgt ie dat, gelicenseerd of piraat.
zo kinderachtig ben ik dan wel. Wat Alois al zei -- ik ben er ook niet voor.

Al zou ik in het verleden dingen gedaan hebben die wel of niet mogen -- voortschrijdend inzicht en leeftijd zorgt voor het opnieuw afwegen van
zaken en de afweging is duidelijk -- je moet niet willen dat mensen door jouw hulp verkeerde keuzes maken.
Ja, mensen hebben eigen verantwoordelijkheid maar we weten ook dat niet iedereen voldoende inzicht heeft om keuzes te maken
die verstandig zijn. (En ja ook ik maak vergissingen)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Hulp bij vrije radio

#48 Bericht door pe5t »

Pas maar op, Wetboek van Strafrecht art 48 ev., Strafbaarstelling van medeplichtigheid.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Hulp bij vrije radio

#49 Bericht door PA1 »

We hebben etherpiraten, zwartrijders, hardrijders, koppelbazen, beunhazen, frauderende uitkeringstrekkers, cokedealers, liegende ministers, inbrekers, terroristen en noem maar op. En wij zijn geen van dat alles. Wat een braaf forum is dit toch hahahaha :mrgreen: (snel de kilowatt lineartjes op zolder verstoppen)
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hulp bij vrije radio

#50 Bericht door pa1bvm »

nou is het natuurlijk maar de vraag op welk nivo deze vermeende illegale zendpraktijken zich manifesteren

het kan een knul van 12 zijn met een loslopende oscillator in de FM band of een club bierdrinkende lieden die een buizen eindtrap met 4 x QE08/200 niet aan de gang kunnen krijgen op 1,6 Mhz ..allemaal erg strafbaar ..maar er is toch wel iets van nuance .. toch ..??

ik schets slechts voorbeelden .. de knul van 12 en de bierdrinkende lieden met QE buisjes zijn geen echte personen , ik heb ze net bedacht .. als voorbeeld ..

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Hulp bij vrije radio

#51 Bericht door PE9H »

Wat een ontzettende non-discussie weer.
Het gaat er volgens mij om wat hier toegestaan is, de regels zijn daarin volledig helder.
Op dit forum is hulp bij illegaal gebruik verboden.

Wat ik en anderen buiten dit forum om doen en daar van vinden staat hier m.i. los van.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#52 Bericht door elsinga »

Tjongejonge... ga je een weekje op vakantie (naar TA2 in mijn geval, spullen toch maar thuis gelaten), tref je bij thuiskomst dit draadje aan... :roll:

Zoals Aeolus al schreef: laten we het leuk houden. En [insert mod opmerking here] dat betekent: geen N/F discussie, de forumregels hanteren en niet ter discussie stellen. [/mod]

Er is natuurlijk een grijs gebied. Bijvoorbeeld iemand helpen met een mast. De mast op zich is niet illegaal. Als daarmee een 3 meter station van een groter bereik dan zonder die mast wordt voorzien, dan is op zich die mast nog steeds niet illegaal, maar is daarmee helpen in elk geval aardig in het grijze gebied. Gaat het om een 27mc'er, dan is nog steeds die mast niet illegaal. Ook niet als er een CPA in gehangen wordt. Maar het is dan de zender die het verschil maakt. ;)

Kijk, ik ben niet roomser dan de paus. Ook ik krijg wel eens een QSL uit Leeuwarden (damn... hele hoge retourporto!). En ik heb ruim 30 jaar geleden aan mijn legale MARC setje een blauwe maandag een kacheltje gehad (helaas zonder ompool bescherming, dus dat duurde niet lang...). Maar hier op het forum geldt nu eenmaal de regel dat (hulp bij) illegaal gebruik niet is toegestaan. Wat iedereen buiten het forum doet is eigen keus, maar hier op het forum hou je je gewoon aan die regels. En wordt het te bont, dan verzoeken de beheerders je vanzelf om even elders te gaan spelen.

Dus, hou het leuk. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: Hulp bij vrije radio

#53 Bericht door PA3FPV »

In feite stel ik met mijn openingspost de forumregels juist wel ter discussie. Maar heb jij alles wel echt goed gelezen, Elsinga? Mijn recente (privé)mail aan het team van beheerders is in elk geval nooit beantwoord... Maar welkom thuis. We hebben je gemist!

Niet alles hoeft bij het oude te blijven, schreef ik al. Want ook al is men akkoord gegaan met de huidige forumregels, betekent dat niet dat die altijd dezelfde moeten blijven. Stilstand is immers achteruitgang! Dus dingen die "nu eenmaal" gelden - ik leg het nogmaals uit voor slechte lezers - kunnen best anders worden als je maar wilt: insprireren, en belangstellenden niet op basis van rigide regeltjes afvallen dus. Het zendamateurisme heeft het al moeilijk genoeg (met nieuwe aanwas). Ik heb zelf steeds forumleden naar beste kunnen bijgestaan, en ik zie graag dat het zendamateur.com-forum weer een glanzende rol gaat spelen in onze prachtige hobby.

Heel leuk dat je nog een illegaal-technische ervaring met ons deelt. De portee hiervan ontgaat mij in verband met het topic echter.
En PE5T, direct hieronder, spreekt vooral voor zichzelf dunkt me.
Laatst gewijzigd door PA3FPV op 11 mei 2015, 22:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Stay out if you can't lend a hand

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Hulp bij vrije radio

#54 Bericht door pe5t »

PA3FVP heeft kennelijk niet door dat er niemand in dit forum zit te wachten op dit soort praatjes.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#55 Bericht door Bert_1 »

PA3FPV schreef:In feite stel ik met mijn openingspost de forumregels juist wel ter discussie.
En die hadden ze in de kiem moeten smoren... Het is duidelijk wat hier wel en niet mag en daarmee trek je een bepaald groep gebruikers. Bevalt het je niet dan mag je niet verwachten dat ze voor jou het forum gaan veranderen ten koste van de andere gebruikers. Dan kun je beter iets zoeken wat je wel bevalt, niet zo moeilijk toch?
Bert

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: Hulp bij vrije radio

#56 Bericht door PA3FPV »

En die hadden ze in de kiem moeten smoren...
Ik neem aan dat je op de forumregels doelt. Natuurlijk onderschrijf ik dat sommige forumregels het zendamateurisme geen dienst bewijzen. Het idee van een forum is dat kennis wordt gedeeld en men elkaar vrijmoedig en respectvol bejegend. Aan mijn posts kun je zien dat ik zelf help waar ik kan.
Stay out if you can't lend a hand

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#57 Bericht door elsinga »

[mod] Laat ik (voor de mensen die slecht begrijpend kunnen lezen) het wat duidelijker stellen: de forumregels worden niet aangepast om hulp bij illegaal gebruik mogelijk te maken. Niet alleen ter bescherming van de helper (die daardoor zijn registratie op het spel zet wegens medeplichtigheid aan een economisch delict), maar ook ter bescherming van de forumeigenaar (om dezelfde reden).

Natuurlijk is "illegaal gebruik" niet zwart-wit. Nou ja, eigenlijk wel, maar wat zwart en wit is bepaalt de rechter en die willen we niet nodig hebben. ;)

De duidelijk zwarte zaken mogen uiteraard niet, bijvoorbeeld (en niet volledig dus): hulp bij zenders voor gebruik zonder vergunning of registratie (3m zenders als één categorie), hulp bij gebruik van legale zenders op een manier die het gebruik illegaal maakt (legale 27mc opvoeren, bamiporto op PMR446 programmeren, etc), kortom alles wat direct op grond van de wet illegaal is.

Grijs wordt het als we gaan helpen bij het mogelijk maken van illegaal gebruik en of dit onder wit of zwart valt bepalen de beheerders en moderatoren. Als voorbeeld een 1kW lineair voor nederlandse amateurs, die pas illegaal wordt als hi boven 40% van zijn maximale vermogen *gebruikt* wordt (voor F, bij N is zo'n lineair behoorlijk overbodig). Als dat gebruik uit de vraagstelling blijkt, dan dus illegaal. Maakt de amateur in kwestie duidelijk at'ie zijn apparatuur liever niet maximaal belast en daarom een overbemeten lineair wil gebruiken, dan is het niet illegaal. Is het een 400w lineair voor 10m, die ook op 11m gebruikt kan worden dan wordt het pas illegaal door gebruik op die 11m ipv 10m. Ook de hulp bij aanschaf en aanleg van (legale) apparatuur voor iemand die bezig is met zijn registratie is zo'n geval: naar de letter illegaal (de aanleg in elk geval, aanschaf niet), maar met de HAM spirit in het achterhoofd hier toegestaan. Mits daadwerkelijk zenden duidelijk uitblijft totdat de registratie een feit is. En dat zijn slechts een paar voorbeelden.

laten we voorop stellen dat we hier op het forum graag willen helpen. Ook ik. Maar laten we de duidelijk zwarte zaken hier vermijden (daar zijn andere fora voor) en bij de grijze bovenstaande uitleg in gedachten houden. Ter bescherming van jezelf en ons als beheerders/moderatoren. En wil je wel helpen bij illegale zaken? Meldt je dan aan op de andere fora. ;)

Omdat de discussie hier weer aardig op "pas de forumregels aan" gaat lijken, gaat het draadje nu op slot. Commentaar alleen via PB, graag aan het gehele beheerteam.[/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#58 Bericht door PA0ETE »

PA1PDB schreef:
PA3CQN schreef:
Wat er wel veranderd is zijn de mogelijkheden om 'uit te zenden'. Op 3 meter is het onnodig, daarvoor is er internetradio gekomen.
Klopt! Maar ook op internet gelden regels. Ik vraag mij af of alle stations op internet wel netjes auteursrechten afdragen :?

Wat gebeurt er straks als alle analoge zenders uit gaan er er miljoenen radio's onbruikbaar worden.
Ik denk dat piraten dat gat wel gaan opvullen.
Overigens heb je tegenwoordig ook een vergunning nodig om op internet een radiostation te beginnen. Dat wordt nog wel eens vergeten (sterker nog, ik denk dat de meeste mensen dat niet weten). Daarbij is het niet AT die handhaaft, maar het Commissariaat voor de Media.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#59 Bericht door PA0ETE »

Oeps, ik zie pas nu dat ik op een al gesloten topic aan het reageren ben :-)

Zonder afbreuk te doen aan hetgeen door Elsinga en Aeolus hier eerder is geschreven, vind ik inderdaad dat je de forumregels niet te strikt moet interpreteren.

Zoals het destijds bedoeld is, is denk ik dat regelrechte hulp en adviezen bij illegale praktijken niet zijn toegestaan.

Zoals Elsinga al aangeeft is er daarbij een grijs gebied.

Verder mag je best discussiëren of je al dan niet hulp aan piraten zou moeten geven. Wat heel precies beslist niet kan, is hier adviezen geven over hoe piraten hun activiteiten kunnen laten plaatsvinden of verbeteren. Ook is het prima om over de forumvoorwaarden te discussiëren. Het forum is er voor de leden, en de regels zijn niet in graniet gebeiteld.

De moderatoren/beheerders hebben daar ook enige vrijheid in hun opvattingen, maar wat mij betreft geldt er een grote vrijheid van waarover gediscussieerd mag worden, waarbij illegale zaken (door amateurs of niet-amateurs) niet aangemoedigd of ondersteund moeten worden.

Zolang dat alles maar met wederzijds respect gebeurt.

Als ik het goed proefde wilde Steven ook beslist niet de piraterij aanmoedigen of piratenactiviteiten uitbreiden, hij wilde alleen ervoor zorgen dat de piraten die er sowieso in zijn omgeving zijn niet stoorden en daarbij tegelijk proberen ze aan boord van het gelicentieerde zendamateurisme te trekken.

(Ik laat de topic wel gesloten, want als ik eerder gezien had dat het onderwerp dicht zat, dan had ik deze beide posts ook niet geplaatst :-) )

Gesloten