Hulp bij vrije radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#31 Bericht door PA3CQN »

Tja, ik heb ooit in 1979 mijn machtiging gehaald ( en in 80 de A ). En dit onderwerp is al net zo oud. De voor/tegen argumenten idem.
Ik ben er 25 jaar tussenuit geweest maar op alle fronten merk ik dat er in die 25 jaar niets veranderd is .....
Of het nu deze discussie of het oeverlooos gezwets over onwillige mede-weggebruikers op PI2NON is, het is allemaal al eens voorbij gekomen.

Wat er wel veranderd is zijn de mogelijkheden om 'uit te zenden'. Op 3 meter is het onnodig, daarvoor is er internetradio gekomen.
27 MHz is vrijwel vrij gegeven. PMR toegevoegd. Machtigingseisen naar beneden bijgesteld en banden uitgebreid, kosten afgeschaft. Verkrijgbaarheid apparatuur uitgebreid
en prijs is een fractie van destijds. De informatie over het hoe en waarom van een machtiging is ook ruim voorhanden dankzij het internet.
Datzelfde internet maakt het 'chatten' ook een bezigheid die iedereeen vanuit de luie stoel en een tablet kan bezigen.

'Vrije Radio' stond ooit voor een semi-anarchistische gedachte dat je niemand in zijn uiting mocht beknotten.
Daarvoor zijn er nu genoeg andere mogelijkheden. Wat is dan nog de reden om illegaal een zender te bedienen ?
En wat is de reden zo iemand nog te helpen ook? En waarom zou je iemand assisteren bij het programmeren van een bami-porto als
alleen uit de vraagstelling al blijkt dat de technische interesse/kennis 0,0 is, en het ding bedoeld voor de vakantie?

De tijden waar TS over praat zijn voorbij. Het is nostalgie. Mooie romantiek, maar niet meer van toepassing.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Hulp bij vrije radio

#32 Bericht door PA1PDB »

PA3CQN schreef:
Wat er wel veranderd is zijn de mogelijkheden om 'uit te zenden'. Op 3 meter is het onnodig, daarvoor is er internetradio gekomen.
Klopt! Maar ook op internet gelden regels. Ik vraag mij af of alle stations op internet wel netjes auteursrechten afdragen :?

Wat gebeurt er straks als alle analoge zenders uit gaan er er miljoenen radio's onbruikbaar worden.
Ik denk dat piraten dat gat wel gaan opvullen.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Hulp bij vrije radio

#33 Bericht door PA3LS »

Als analoge zenders er uit gaan, zullen digitale zenders het spectrum binnen een paar jaar wel over nemen. Ze gaan het natuurlijk niet ongebruikt laten staan...

Dan zal er wel DAB-plus-ultra komen ofzo ;D

-Verwijderd account

Re: Hulp bij vrije radio

#34 Bericht door -Verwijderd account »

De FM-omroepband zal zeker nog vele jaren in gebruik blijven. Op z'n vroegst in 2023 is er een kans dat de FM-omroep ophoud te bestaan. Maar het kan goed zijn dat het nog veel langer in gebruik blijft.

Maar komend najaar worden wel veel middengolf-omroepzenders uitgeschakeld, zowel in Nederland als in veel andere Europese landen. Het zou mij niet verbazen als er piratenzenders op de middengolf ervoor in de plaats komen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#35 Bericht door PA3DAT »

PA3FPV schreef:Niet alles hoeft bij het oude te blijven. Als je maar durft! Anders sterft dit forum gewoon uit met de zendhobbyist.
Ah, nou komen we ergens! Blijkbaar weet jij een manier om het uitsterven tegen te gaan. Nodig daarvoor
is durf, lef en dat niet alles bij het oude hoeft te blijven. Verklaar je nader, hoe gaan we dat aanpakken? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp bij vrije radio

#36 Bericht door PD0Q »

Verklaar je nader, hoe gaan we dat aanpakken?
Om te beginnen : de flessen azijn achter slot en grendel te zetten grinnik .

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Hulp bij vrije radio

#37 Bericht door PD7P »

PD0Q schreef:
Verklaar je nader, hoe gaan we dat aanpakken?
Om te beginnen : de flessen azijn achter slot en grendel te zetten grinnik .
Vervolgens alle niet geregistreerde politie/toezicht/miere*** petten in het kanaal gooien... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: Hulp bij vrije radio

#38 Bericht door PA3FPV »

@PA3DAT Ik heb je aangehaald [gekwoot] omdat jij dit forum als spreekbuis van het AT schijnt te zien. Maar daar reageer je niet op.
Je hebt jouw standpunt eerder al goed verwoord en verder verwijs ik in deze rode omgeving beter naar mijn openingspost. Als je een ander onderwerp wilt bespreken, kun je vast wel een eigen topic openen. Maar pas op je woorden, hoor!
Stay out if you can't lend a hand

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Hulp bij vrije radio

#39 Bericht door Bert_1 »

PA3FPV schreef:@PA3DAT Ik heb je aangehaald [gekwoot] omdat jij dit forum als spreekbuis van het AT schijnt te zien. Maar daar reageer je niet op.
Je hebt jouw standpunt eerder al goed verwoord en verder verwijs ik in deze rode omgeving beter naar mijn openingspost. Als je een ander onderwerp wilt bespreken, kun je vast wel een eigen topic openen. Maar pas op je woorden, hoor!
Ik vind het wel van belang om te weten wat de acties van het AT in dit soort gevallen kunnen zijn, bedankt PA3FPV. En bedreigen en op de man spelen lijkt me niet nodig.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#40 Bericht door PA3DAT »

Een paar dingen zijn mij niet duidelijk: hoezo zou ik dit forum als spreekbuis van het AT zien? Dat snap ik niet. Evenmin snap
ik wat je bedoelt met "rode omgeving". Een politiek statement?

Wat ik wél weet is dat het AT hier gewoon meeleest, meeschrijft zelfs! Veel AT'ers zijn namelijk óók radioamateur, al zullen
ze dat hier niet aan de grote klok hangen. Ik zie het AT ook als een prima, dienstverlenende instantie. Niets mis mee.
Maar ja, ik ben ook geen piraat... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Hulp bij vrije radio

#41 Bericht door Bert_1 »

PE1KVL schreef:
PA3FPV schreef:@PA3DAT Ik heb je aangehaald [gekwoot] omdat jij dit forum als spreekbuis van het AT schijnt te zien. Maar daar reageer je niet op.
Je hebt jouw standpunt eerder al goed verwoord en verder verwijs ik in deze rode omgeving beter naar mijn openingspost. Als je een ander onderwerp wilt bespreken, kun je vast wel een eigen topic openen. Maar pas op je woorden, hoor!
Ik vind het wel van belang om te weten wat de acties van het AT in dit soort gevallen kunnen zijn, bedankt PA3FPV. En bedreigen en op de man spelen lijkt me niet nodig.

Bert
oeps, dat moest natuurlijk bedankt PA3DAT zijn.
Bert

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: Hulp bij vrije radio

#42 Bericht door PA3FPV »

Ik heb mij helemaal niet afgevraagd hoe het AT over (hulp bij) piraterij denkt. Het was een antwoord op een niet gestelde vraag, die in het licht (!) van de openingspost niet ter zake bijdraagt aan het topic.

Met "rode omgeving" doelde ik op een opmerking van PD0HDF, toen hij zich afvroeg of het T-shirt van de oppas niet aan een wasbeurt toe kon zijn. Want dat is natuurlijk waar het wel om gaat: als je je nooit verschoont sta je vooruitgang in de weg. Het zendamateurisme kent weinig nieuwe aanwas en de enkele aspirant die zich wel aandient, vangt vaak bot op dit forum. En dat is zonde!

@PE1KVL Ik heb niemand bedreigd. Voortaan beter lezen (en schrijven ook) hoor!
Stay out if you can't lend a hand

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#43 Bericht door PA3CQN »

PA3FPV schreef:"als je je nooit verschoont sta je vooruitgang in de weg
Welke vooruitgang?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hulp bij vrije radio

#44 Bericht door PA3BAS »

Teveel in metaforen praten kan wat onduidelijk worden. Rode t-shirts en verschoningen? Ik ben het spoor wat bijster....
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#45 Bericht door Aeolus »

Bestaat er ook de mogelijkheid om het hier gezellig te houden? :D

Gesloten