Hulp bij vrije radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Hulp bij vrije radio

#16 Bericht door johnvdpas »

Och ja, maar je brengt me wel op een leuke examenvraag.

Een N amateur wil zijn 2kw pep linear testen. Daartoe heeft hij een dummiload beschikbaar van 2kw. De N amateur geeft met zijn zendinrichting 2 kw pep af op het aangesloten dummiload.

Is dit toegestaan?

A. Ja, een dummiload wordt niet gezien als antenne inrichting.
B. Nee, het toegestaande zendvermogen door het gebruik van de zendinrichting wordt ruim overschreden.
C. Ja, een N amateur mag met maximaal 2 KW PEP zenden op alle amateurbanden. Dit is een ongeschreven regel voor elke N amateur.
D. Ja, mits onder toeziend oog van een F amateur.

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#17 Bericht door andre »

Je kan de vraagstelling korter en eenvoudiger maken door in je aanhef de catagorie N weg Te laten.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Hulp bij vrije radio

#18 Bericht door PE0AGO »

Helemaal weglaten is aanzienlijk eenvoudiger.

-Verwijderd account

Re: Hulp bij vrije radio

#19 Bericht door -Verwijderd account »

Hey, er staat 1 antwoord teveel :lol:

Op het N-examen krijgt men slechts drie antwoorden ipv vier die de F-jes krijgen :mrgreen:

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hulp bij vrije radio

#20 Bericht door pa1bvm »

nou was ik bij de topic starter redelijk wakker geworden .. nu echter wordt het toch weer het zoveelste N versus F verhaal ..
er zal wel snel in het R O O D worden ingegrepen door oplettende moderatoren ..

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Hulp bij vrije radio

#21 Bericht door johnvdpas »

He, maar ik was geen N of F discussie voorplan. Deze vraag zou idd niet uitmaken of er nu F of N amateur staat....

Ik had enkel N amateur genomen om het contrast nog groter te maken.

Maar wat ik wel wil zeggen is dat bij n of f examens vroeger (toen AT ze nog deed) wel degelijk vroegen bij bijvoorbeeld een N amateur wat een F amateur mocht. Niet vaak, maar toch.

Ik moet zeggen dat ik dat wel knap van ons vind. Dat je zelf een onderwerp als "vrije radio" kunt laten ontsporen in een n/f discussie...

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: Hulp bij vrije radio

#22 Bericht door PA3FPV »

De meeste reacties zijn inderdaad off topic (geworden), maar dat is schering en inslag op dit forum. Ik beoog met mijn artikel dat men beter elkaar kan inspireren, en elkáár leert, dan dat aspiranten hier vaak bij voorbaat de mantel wordt uitgeveegd.

Een gezonde dosis kritiek is natuurlijk onontbeerlijk om vooruit te komen. Maar rigide, ongezonde, regeltjes - ook al ben je ermee akkoord gegaan - betekenen niet per se dat alles bij het oude moet blijven. Het zendamateurisme veroudert en een forum dat dat in stand houdt, en niet steeds vrijmoedig inspireert, gaat uiteindelijk ten onder aan z'n succes.
Stay out if you can't lend a hand

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hulp bij vrije radio

#23 Bericht door PA3DAT »

Tuurlijk wil ik elke niet-gelicenseerde helpen, inspireren en wat allemaal niet meer. Dat heb ik tot nu toe
ook altijd gedaan, als dat zo uitkwam. Maar ik ga dus een piraat niet helpen met het afregelen van zijn
illegale eindtrap. Als je dát doet wordt je vergunning ingetrokken en je kunt een ontzegging krijgen voor
een aantal jaren. Dan weet je dus ook hoe het AT daar over denkt!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Hulp bij vrije radio

#24 Bericht door Pd0hdf »

pa1bvm schreef:nou was ik bij de topic starter redelijk wakker geworden .. nu echter wordt het toch weer het zoveelste N versus F verhaal ..
er zal wel snel in het R O O D worden ingegrepen door oplettende moderatoren ..

helemaal correct

ik vraag mij af of het als zodanig gekleurd....T shirt niet eens in de wasmachine moet worden gestopt.

Hoeveel mannelijke koeien hebben zich aan die oogtrekker gestoord?

:mrgreen:
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: Hulp bij vrije radio

#25 Bericht door PA3FPV »

Dan weet je dus ook hoe het AT daar over denkt!
Als dit forum werd beheerd door het AT zelf zou je een goed punt maken. Maar dan had het AT mij waarschijnlijk wel zelf aangeschreven. Het forum wordt echter beheerd door, tja, door wie eigenlijk?, van wie het AT nog nooit heeft gehoord ben ik bang. Maar als ik me vergis verneem ik dat graag!

Niet alles hoeft bij het oude te blijven. Als je maar durft! Anders sterft dit forum gewoon uit met de zendhobbyist.
Stay out if you can't lend a hand

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Hulp bij vrije radio

#26 Bericht door johnvdpas »

Je hebt het hier zoals de titel al zegt over hulp bij vrije radio. Vrije radio als je daarmee op de 3 meterband bedoeld en niet op internet is verboden. Je kunt toch niet verwachten dat amateurs daar mind open over moeten zijn en die mensen moeten helpen?

Ja helpen met amateur worden wellicht, dat helpt dus wel he. Waarom? Heel simpel zoals hier aangegeven staat ben je je papiertje al kwijt als je iemand helpt een vermogensversterker te gebruiken. Laat staan dan je gewoon met je radio actief blijft op 3 meter en daarnaast je call gaat gebruiken... Dat gaat gewoon mis. Dan moet je dus kiezen, of ik stop met "vrije radio" of ik wordt geen amateur. In mijn ogen kan beide niet....

Wel is het een feit dat heel, heel veel mensen die vooral vroeger (nu is dat echt minder) amateur zijn geworden daarvoor op zend gebied ook wel eens dingen gedaan hebben die niet mochten. Zoals op 27 mc (toen dat niet mocht, of op ferquenties waar ze niet op mochten komen) of op de omroepband. Er zijn ook amateurs die dat allemaal niet gedaan hebben, maar ook veel die wel zo begonnen zijn.

Gebruikersavatar
PA3FPV
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:23
Roepletters: PA3FPV

Re: Hulp bij vrije radio

#27 Bericht door PA3FPV »

@ johnvdpas Jij hebt het goed gelezen, John!
Dan moet je dus kiezen, of ik stop met "vrije radio" of ik wordt geen amateur. In mijn ogen kan beide niet....
Ik heb met mijn artikel (voor goede lezers!) immers aangetoond dat het prima mogelijk is. Alleen misschien niet in dezelfde volgorde. Maar daar zou een zendamateurforum niet moeilijk over moeten doen.

Het is trouwens ik word, en niet ik wordt. Netjes schrijven hoor!
Stay out if you can't lend a hand

pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Hulp bij vrije radio

#28 Bericht door pa4o »

kreigen we dat geseur ook noch weer

peter

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Hulp bij vrije radio

#29 Bericht door PA1PDB »

Ah leuk die verhalen van vroeger :D

In de jaren 80 kreeg ik een ėėn transistor FM zendertje. Geweldig.
Later op de MTS werd het een 1 watt zendertje met een Yagi op dak.
Veel airtime uren maakte ik niet. Bleef vaak bij korte rapporten en testjes.
Net zo als nu beleef ik meer plezier aan het bouwen dan daadwerkelijk on-air te zijn.
Uitendelijk stopte het met een eigen ontworpen PLL en 25watt stereo zender keurig in een 19" kast gebouwd.
Ėėn a twee keer aan gehad daarna nooit meer.
Rond de overgang naar de jaren 90 druk geweest met Packet en een 4watt 27mc bakje met een TNC2S. Aangezien ik de enige in de omgeving was met een EPROM brander was ik ook druk met branden van EPROMS voor diverse andere TNC's :D
Op een gegeven moment kreeg ik hele vreemde calls binnen. Na het loskoppelen van de TNC hoorde ik vele engels talige stations. Dit was mijn eerste kennismaking met Sporadische E :D
In de dagen erna prachtige verbindingen gemaakt en de mooiste QSL kaarten ontvangen. Daar kan menig gelicenceerd zendamateur nog een puntje aan zuigen.

In mijn MTS stage jaar bleek mijn stage begeleider zendamateur te zijn. Op een gegeven moment kreeg ik van hem de telefoonhoorn in handen met een mevrouw aan de andere kant die mijn gegevens vroeg voor opgave van het C examen.
Kort daarna examen gedaan in Nieuwegein. De rest spreekt voor zich :D

73'

Pascal
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Hulp bij vrije radio

#30 Bericht door Pd0hdf »

ik zie het schaam ROOD hier en daar opkleuren
Niet van een eindbuis maar van de regressie.

Wat is illegaal?

De medemens die met die uitdrukking en b.b. en b. verstrekt krijgt?

Het komt mij voor dat de Heer v.d. P wel eens een medewerker van het telkens weer genoemd instituut in het noorden des lands is alwaar de controle op de naleving van de voorschriften "nauwlettend "in de gaten wordt gehouden.

Denk wel het Radiozendamateurisne is een hobby en een prettige invulling van de vrije tijd..

Strijd word, sorry met een t......ten overvloede gepositioneerd op veelal de "zwakkere" in de samenleving, zo ook door enkelen die zich geroepen voelen hen die zich voorzichtig en zonder rancune de ander de les te lezen

op het matje te roepen.....

Dit is geen hulpverlening zoals de T.S. het bedoeld heeft. :roll: :roll:

Ik verwacht dat in iedere radiohobby ruimte of junkbox wel een illegaal product valt te ontwaren. :wink:

Gesloten