actief zijn zonder roepletters...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

actief zijn zonder roepletters...

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Deze morgen hoorde ik een QSO tussen een aantal personen die blijkbaar -nog- geen roepletters hebben :oops:
Het ging ongeveer zo: hier Gerrit uit Zoetermeer, hoe is mijn modulatie? Hier John uit Boskoop, je bent 3-4 op de meter.
Dat ging een tijdje zo door en er was slechts 1 zendamateur bij die wel een call had en deze gewoon gebruikte. Zal z'n call hier niet noemen, maar het is iemand die al vele jaren actief is als radiozendamateur. Mogelijk zelfs al voordat ik mijn eerste call kreeg en dat is al heel lang geleden.

Ik heb sterk de indruk dat deze personen bezig zijn met de cursus, of mogelijk onlangs zijn geslaagd.
Maar ik vind het niet kunnen dat je al actief op de amateurbanden bent omdat je blijkbaar niet het geduld weet op te brengen om te wachten totdat je de roepletters hebt gekregen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: actief zijn zonder roepletters...

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Melden bij AT.

Hier posten lijkt mij niet zinvol.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: actief zijn zonder roepletters...

#3 Bericht door Randy »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Melden bij AT.
Of gewoon laten gaan. Ze zaten waarschijnlijk ergens op de 70cm band binnen het LPD segment. Daar kun je een mening over hebben, daar kun je je druk om maken. Je kunt het ook laten gaan. Wordt die band tenminste nog eens gebruikt. Omdat het hier een ZA met enkele andere betrof, zou het zomaar kunnen zijn dat de anderen binnen niet al te lange tijd ook een licentie hebben en eraan werken. Zolang het netjes blijft, niet te druk om maken.

Mag het. Nee. Moet ik me er druk om maken? Nee, ook niet. Daarmee zeg ik niet dat ik piraterij goed vind en doe ook geen poging het goed te praten. Ik ben echter niet de toezichthouder. Als je iemand wilt aanspreken, doe het dan rechtstreeks bij de genoemde ZA.

Het laatste wat ik zal doen, is mijn Duitse uniform aan trekken en de mensen melden bij AT. Om maar even in de sfeer van vandaag en morgen te blijven...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: actief zijn zonder roepletters...

#4 Bericht door PA5COR »

We worden geacht om onze Eigen zaken te regelen. ( zelfregulering)
Het A.T. is inderdaad toezichthouder die kan optreden.

Net doen of je het niet hoort en de kop in het zand steken kan leiden tot een " niemand zegt wat dus kunnen wij dat ook doen" mentaliteit.

In dit geval de zendamateur vriendelijk aanspreken erover had mijn idee geweest.
En dat heeft niks met Duitse uniformen te maken, maar meer met de normen en warden op onze banden te handhaven.

Een dagje luisteren op 7077 zal je wel laten blijken waar het niet reageren op dit soort dingen toe gaat leiden.

Met het behalen en gebruik van mijn toemalige machtiging heb ik gekozen om de wetgeving die daarbij geld te volgen, en voor de vraag komt of ik wel eens "smokkel" ja soms bij hoge uitzondering zonder iemand te storen of lasting te vallen.

Normen en warden handhaaf je alleen door elkaar vriendelijk op verkeerd gedrag aan te spreken, en niet te wachten tot het hek van de dam is en het A.T. op de noodrem trapt en we weer de nodige puntjes verliezen in de onderhandelingen met ze.

Puur mijn opinie voor wat het waard is.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

-Verwijderd account

Re: actief zijn zonder roepletters...

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Melden bij Toezichthouder danwel de genoemde zendamateur (die ik niet persoonlijk ken trouwens) erop aanspreken doe ik niet. Om de redenen dat men op enig moment een niet zo prettige reactie zal gaan geven in mijn richting, want dan ben ik de zwarte piet.
Wij hebben een Toezichthouder die voldoende mogelijkheden heeft om haar taak naar behoren uit te voeren en dat mogen wij ook van die instantie verwachten. Dat er handhavend opgetreden wordt.

Overigens zaten deze personen op een van de oude D-kanalen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: actief zijn zonder roepletters...

#6 Bericht door PA3DAT »

PA5COR schreef:Net doen of je het niet hoort en de kop in het zand steken kan leiden tot een "niemand zegt wat dus kunnen wij dat ook doen" mentaliteit.
+1
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: actief zijn zonder roepletters...

#7 Bericht door PE1KEL »

Nou, ik hoorde gisteravond op 7.077 MHz een 'QSO' van Nederlandse amateurs die hun call dan wel regelmatig omriepen.
Toch zou ik me met hen niet willen vergelijken.
De manier hoe men een Spanjaard duidelijk wilde maken dat ie QSY moest gaan omdat heel de avond al een QSO op de bewuste frequentie bezig was, spreekt voor mij boekdelen.
Daarbij valt het niet roepen van een call bij in het niet.
Begrijp goed, roepletters moeten nu eenmaal frequent gemeld worden.
Maar dan hoor ik toch liever een 'normaal' gesprek van niet gelicentieerden dan dat van gisteren.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: actief zijn zonder roepletters...

#8 Bericht door PA5COR »

Dat is ieder zijn/haar keus.
Ik heb meerdere malen deze situatie meegemaakt en zo gehandeld als ik omschreef, ik ben 2.07 lang en heb dus een erg lange en brede rug.

Dat het mij niet in dank wordt afgenomen heb ik lak aan, samen zijn we de wereld van zendamateurs, als een hufter op straat onzin uithaalt zeg ik er ook wat van en desnoods grijp ik in.
Ik begrijp best dat niet een ieder dat wil.

Ik ben geen zendamateur geworden om mee te doen met een populariteits contest, ik doe mijn ding, meestal op 160 meter.
Houd dat in dat ik in een zeer enkel geval laat weten het niet eens te zijn met een zendamateur zijn/haar handelen is in ons aller voordeel.
We hebben allemaal het papiertje gehaald met een doel en dat is niet piraten zonder vergunning onze banden te laten misbruiken.

Dat staat los van de handhaver het A.T. en wat die ( moet) doen.
Het duidelijk maken dat dit soort gedrag niet wordt geaccepteerd zal het misbruik tegengaan.
Het A.T. kan niet overal luisteren en optreden, daar kan ook van ons verwacht worden dat we uiting geven op dat soort praktijken en geen zin in dat sort piraterij te hebben.

Melden aan het A.T. als het gewoon doorgaat.
En dat heeft niks met Duitsertje spelen te maken, het gaat om de bescherming van onze amateurbanden.
Je achter het A.T. verschuilen is wel heel gemakkeljk en je schuift je verantwoording dan wel heel snel van jezelf af.

Maar dat is weer mijn persoonlijke mening.




PA4DHG schreef:Melden bij Toezichthouder danwel de genoemde zendamateur (die ik niet persoonlijk ken trouwens) erop aanspreken doe ik niet. Om de redenen dat men op enig moment een niet zo prettige reactie zal gaan geven in mijn richting, want dan ben ik de zwarte piet.
Wij hebben een Toezichthouder die voldoende mogelijkheden heeft om haar taak naar behoren uit te voeren en dat mogen wij ook van die instantie verwachten. Dat er handhavend opgetreden wordt.

Overigens zaten deze personen op een van de oude D-kanalen.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: actief zijn zonder roepletters...

#9 Bericht door PA3DAT »

PE1KEL schreef:Maar dan hoor ik toch liever een 'normaal' gesprek van niet gelicentieerden dan dat van gisteren.
Daar hebben ze de GSM voor uitgevonden. Hoewel dat meehoren niet altijd een genoegen is... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: actief zijn zonder roepletters...

#10 Bericht door johnvdpas »

Niet om het voor de amateur op te nemen die heel de avond op de bewuste ferquentie op 40 meter dicht knijpt, maar dat mag wel volgens de voorwaarden. AT zal daar niets aan doen. Dit is namelijk niet te vergelijken met 24/7 ATV tv uitzenden op 70 waardoor niemand zijn auto en garage deuren in een straal van enkele 100-en meters meer open krijgt....

(Sterker nog als dit voor een rechter was gekomen was ik wel benieuwd geweest naar de uitslag... )

Daarvoor is het algemeen belang te weinig. Als dat immers wel zo zou zijn, kunnen ze de regels beter weg doen want dan kan er altijd wel een uitzondering op de regel verzonden worden die niet beschreven is. Ja dat is toch? Dan moet je gewoon in de regels zetten dat je op bepaalde banden (die over het algemeen druk zijn) niet langer dan x tijd op een ferquentie mag blijven hangen.

Moreel is het een ander verhaal, het is asociaal en onnodig. Dat ben ik met je eens.

Echter wanneer mensen hun roepletters niet noemen en of geen amateur zijn en op amateurferquenties uitkomen is dat wel in strijd met de regels, en kan AT daar wel tegen optreden.

Ik hoor het ook wel eens op 70, ook hoor ik vaak meerdere amateurs (die dan de call vergeten) praten met geen amateurs. Tja, wat moet je daar van vinden? Last heb ik er niet van toch, zo druk is het niet op 70. Maar het hoort niet natuurlijk.

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: actief zijn zonder roepletters...

#11 Bericht door jan58 »

Vanmorgen reed ik naar de zaak.Werd ingehaald door een auto,
weet zeker dat die harder reed dan de toegestane snelheid.
Van de zaak reed ik naar de eerste klant zag ik een jongedame druk aan het sms en achter het stuur.
Uur later naar een andere klant reed een auto net door het oranj..... nee was toch rood verkeerslicht.
Op weg naar huis werd er bijna 1 van het zebrapad plat gereden.....pfff dat scheelde
een haartje of er was weer een appartement weer vrij gekomen!!!!!
Gelukkig heb ik de call...... eh kenteken in m n geheugen zitten.
Moet ik nu het AT.......ehhh de politie even inlichten .
Zomaar iets wat je eigelijk dagelijks meemaakt op straat.
Hier doen we toch ook niks mee?????
En wat ik hier opnoem is vele malen gevaarlijker dan dat Gerrit even met Kees
en Pa16 kde zit te kletsen.
Waar maken we ons druk om.
Zomaar een gedachte van mij en het bovenstaande is niet verzonnen.
Geniet van de hobby er zijn ergere dingen om je druk te maken.

Gr Jan

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: actief zijn zonder roepletters...

#12 Bericht door jan58 »

Vanmorgen reed ik naar de zaak.Werd ingehaald door een auto,
weet zeker dat die harder reed dan de toegestane snelheid.
Van de zaak reed ik naar de eerste klant zag ik een jongedame druk aan het sms en achter het stuur.
Uur later naar een andere klant reed een auto net door het oranj..... nee was toch rood verkeerslicht.
Op weg naar huis werd er bijna 1 van het zebrapad plat gereden.....pfff dat scheelde
een haartje of er was weer een appartement weer vrij gekomen!!!!!
Gelukkig heb ik de call...... eh kenteken in m n geheugen zitten.
Moet ik nu het AT.......ehhh de politie even inlichten .
Zomaar iets wat je eigelijk dagelijks meemaakt op straat.
Hier doen we toch ook niks mee?????
En wat ik hier opnoem is vele malen gevaarlijker dan dat Gerrit even met Kees
en Pa16 kde zit te kletsen.
Waar maken we ons druk om.
Zomaar een gedachte van mij en het bovenstaande is niet verzonnen.
Geniet van de hobby er zijn ergere dingen om je druk te maken.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: actief zijn zonder roepletters...

#13 Bericht door PA3DAT »

De weg, het verkeer zullen ze je niet afpakken. 70cm misschien wel, als dat toch een piratenbandje wordt...
Maar goed, waar maken we ons druk over?

En dat omaatje, dat belaagd wordt door 2 jongens die haar tassie willen afpakken. Is toch niet mijn oma?
Ik heb wel wat beters te doen... Toch?
En "by the way", die conducteur is ook geen familie van me.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: actief zijn zonder roepletters...

#14 Bericht door PE1KEL »

Juist, Aloys.
En daarom zal dit nooit verdwijnen.
En daarom kan ik er niet van wakker liggen.
Eenlingen kunnen de wereld niet veranderen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: actief zijn zonder roepletters...

#15 Bericht door PA3DAT »

Ik lig er ook niet van wakker. En incidenteel interesseert het mij ook niet.
Maar als het structureel wordt, zouden we er toch wel iets aan moeten doen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie