Veron Algemene Leden Vergadering 2015

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#1 Bericht door Randy »

Vandaag werd de Verenigings Raad, de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering van de VERON gehouden te Apeldoorn. In de ochtend werd terugkeken op het afgelopen jaar en kwamen verslagen van het hoofdbestuur, commissies en werkgroepen aan de orde.

Ik heb een krot verslag op Hamnieuws geschreven, waarin ook ingegaan wordt op de voorstellen die behandeld zijn (o.a. 100 Watt voor Novice, het invoeren van een Foundation Licentie, etc.)

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#2 Bericht door PE9DX »

Prima en bondig verslag Randy.

Trieste zaak dat er maar 6 voorstellen worden ingediend door de leden.
Toch vreemd dat een meerderheid tegen voorstel 5 stemt, of men begrijpt het niet of laat men zich inpakken door de woorden van het HB?

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#3 Bericht door Randy »

PE9DX schreef:Prima en bondig verslag Randy.

Trieste zaak dat er maar 6 voorstellen worden ingediend door de leden.
Of je kunt eruit opmaken dat leden tevreden zijn. Wat is het belang voor de vergaderingen - die beginnen bij de afdelingen - erg laag. Als je naar de opkomst kijkt bij de lokale bijeenkomsten is dit minimaal, terwijl juist dit wél het moment is om beleid te wijzigen. Dat een persoon daadwerkelijk verschil kan maken bleek wel uit het voorstel van vorig jaar om Novices extra ruimte op de 40-meter band te geven. Een zeer goed voorbereid voorstel met goede motivatie en onderbouwing, dat de komende maanden dor Agentschap Telecom zal worden uitgewerkt in beleid. Dat gaat niet snel, maar naar wat ik begreep uit de notulen van het Amateur Overleg eind vorig jaar staat AT er zeer welwillend tegenover en is de uitbreiding meer dan de (leden van) VERON gevraagd hebben.
PE9DX schreef:Toch vreemd dat een meerderheid tegen voorstel 5 stemt, of men begrijpt het niet of laat men zich inpakken door de woorden van het HB?

Johan-PE9DX.
Ik wil geen N/F discussie, maar heb bewust voor bovengenoemd voorstel gekozen omdat dit een beetje in dezelfde trend is. Dat voorstel werd zonder commentaar van het HB voorgelegd aan de leden. Juist dit jaar heeft het HB een zeer duidelijk document gemaakt met uitleg over hoe voorstellen ingediend moeten worden, zie: https://www.veron.nl/nieuws/bepaal-mede ... raad-2015/ /. Datzelfde document is destijds ook hier op het forum gepost en naar alle afdelingen verzonden om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken.

Voor wie voorstel 5 niet kent: https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... R-2015.pdf
Een en ander is overigens niet massaal weggestemd, een deel van de leden voelde er best wat voor. Zegge 1 op de drie. Niet genoeg, maar het geeft wel aan dat een (groot) deel van de leden van mening is dat het voorstel goed onderbouwd is. Wellicht is het nog iets te vroeg. Gebruik de komende drie jaar om zaken te promoten en wie weet wordt een en ander dan wel aangenomen.

Samengevat:
Niet-leden: wordt dus lid van een vereniging. Leden: kom naar de jaarvergaderingen toe om je voorstel in te dienen. Over 9 maanden kan het weer, en dat is de tijd die je wel nodig hebt om onderzoek te doen, een voorstel te onderbouwen, sympathie te wekken bij je afdeling, draagvlak te creeren bij andere afdelingen (gebruik o.a. dit forum), etc. enz.
Laatst gewijzigd door Randy op 19 apr 2015, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#4 Bericht door pa3kc »

Diep triest dat het volgende voorstel het niet heeft gehaald:
Een voorstel van de afdeling Kanaalstreek om bij Agentschap Telecom aan te dringen mogelijkheden te onderzoeken hoe in Nederland een instaplicentie geïntroduceerd kan worden, een zogenoemd Foundation certificaat zoals in België en het Verenigd Koninkrijk al mogelijk is niet aangenomen. Hoewel een deel van de afdelingen en leden hier wat voor voelde, bleek het voor een grotere meerderheid geen wenselijkheid.
En zo gaat onze hobby uitsterven ben ik bang. Het VERON hoofdbestuur die dit soort veranderingen tegenhoudt anno 2015, ongelofelijk! Dit bestuur wil geen veranderingen, dit bestuur wil alles bij het oude houden zoals men al jaren en jaren gewend is :evil:

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#5 Bericht door Randy »

pa3kc schreef:Diep triest dat het volgende voorstel het niet heeft gehaald:
Een voorstel van de afdeling Kanaalstreek om bij Agentschap Telecom aan te dringen mogelijkheden te onderzoeken hoe in Nederland een instaplicentie geïntroduceerd kan worden, een zogenoemd Foundation certificaat zoals in België en het Verenigd Koninkrijk al mogelijk is niet aangenomen. Hoewel een deel van de afdelingen en leden hier wat voor voelde, bleek het voor een grotere meerderheid geen wenselijkheid.
En zo gaat onze hobby uitsterven ben ik bang. Het VERON hoofdbestuur die dit soort veranderingen tegenhoudt anno 2015, ongelofelijk! Dit bestuur wil geen veranderingen, dit bestuur wil alles bij het oude houden zoals men al jaren en jaren gewend is :evil:
Het zijn de leden. Jij en ik, uit de afdeling in den lande. Niet het hoofdbestuur. Zij voeren alleen uit wat leden stemmen.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#6 Bericht door pa3kc »

Randy schreef: Samengevat:
Niet-leden: wordt dus lid van een vereniging. Leden: kom naar de jaarvergaderingen toe om je voorstel in te dienen. Over 9 maanden kan het weer, en dat is de tijd die je wel nodig hebt om onderzoek te doen, een voorstel te onderbouwen, sympathie te wekken bij je afdeling, draagvlak te creeren bij andere afdelingen (gebruik o.a. dit forum), etc. enz.
Zo is het gegaan met het voorstel van punt 5. A27 kanaalstreek dient dat voorstel in. De andere afdelingen hebben hier over gestemd en laten weten hier wel wat in zien te zitten en vervolgens word dit door het hoofdbestuur afgeschoten.

Ik ben sprakeloos :?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#7 Bericht door PA2LAD »

pa3kc schreef:
Randy schreef: Samengevat:
Niet-leden: wordt dus lid van een vereniging. Leden: kom naar de jaarvergaderingen toe om je voorstel in te dienen. Over 9 maanden kan het weer, en dat is de tijd die je wel nodig hebt om onderzoek te doen, een voorstel te onderbouwen, sympathie te wekken bij je afdeling, draagvlak te creeren bij andere afdelingen (gebruik o.a. dit forum), etc. enz.
Zo is het gegaan met het voorstel van punt 5. A27 kanaalstreek dient dat voorstel in. De andere afdelingen hebben hier over gestemd en laten weten hier wel wat in zien te zitten en vervolgens word dit door het hoofdbestuur afgeschoten.

Ik ben sprakeloos :?
Ik begrijp je teleurstelling, maar de leden hebben gestemd en het hoofdbestuur voert die stemming uit. Zie wat Randy schreef.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#8 Bericht door Randy »

pa3kc schreef:
Randy schreef: Samengevat:
Niet-leden: wordt dus lid van een vereniging. Leden: kom naar de jaarvergaderingen toe om je voorstel in te dienen. Over 9 maanden kan het weer, en dat is de tijd die je wel nodig hebt om onderzoek te doen, een voorstel te onderbouwen, sympathie te wekken bij je afdeling, draagvlak te creeren bij andere afdelingen (gebruik o.a. dit forum), etc. enz.
Zo is het gegaan met het voorstel van punt 5. A27 kanaalstreek dient dat voorstel in. De andere afdelingen hebben hier over gestemd en laten weten hier wel wat in zien te zitten en vervolgens word dit door het hoofdbestuur afgeschoten.

Ik ben sprakeloos :?
Gezien je uitspraak neem ik aan dat je aanwezig was? Dan weet je ook dat in stemming de meerderheid - maar zeker niet unaniem - tegen het voorstel gestemd heeft. 'andere afdelingen (...) laten weten hier wat in te zien' is dus geen juiste weergave van de werkelijkheid. Tenminste, niet zoals ik hem als aanwezige ervaren heb. Ja, er was draagvlak, maar dat was bij de minderheid. Zegge 1/3 voor, 2/3 tegen.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#9 Bericht door pa3kc »

Ik was er niet bij aanwezig. Ik ben vooral zeer teleurgesteld dat dit gesneuveld is.

Het verschil HB of de VR doet niet zo zeer voor mijn ter zake, voor de juistheid wel inderdaad.

Het is afgewezen en dat is voor mij het belangrijkste wat eruit gekomen is. En dat is zo zonde.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#10 Bericht door PE2AAB »

Ik denk ook dat de formulering van het voorstel niet helder was.

Als er een instapvergunning zou komen, weet ik zeker dat er over een jaar (misschien twee) voorstellen worden ingediend om de mogelijkheden van mensen met een instapvergunning te vergroten. Dan zetten de N licentiehouders de hakken in het zand en geven ook zij aan meer mogelijkheden te willen hebben. Het is een beetje kip/ei verhaal.

Het verhaal is dat we al een instapvergunning hebben namelijk de Novice. Novice staat namelijk voor beginner, nieuweling, pupil enz.

Wat voor eisen/voorwaarden moeten we dan stellen aan deze instap vergunning? Blijft deze 'eeuwig' geldig? Als de mogelijkheden bijna dezelfde zijn als een Novice, waarom zou je je Novice dan halen? dat soort vragen krijg je dan ook natuurlijk.

Overigens heeft het HB geen invloed gehad op de stemming. De stemmen zijn weken geleden al geteld bij de jaarvergaderingen van de separate afdelingen. Wij waren tijdens de vergadering van onze afdeling (A13) met 16 deelnemers. Onze afdeling telt 250+ leden.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#11 Bericht door PA0CMU »

+1 PA3KC het HB bepaalt.
Vier jaar geleden heeft afdeling Breda een voorstel ingediend om VR voorstellen al veel eerder te publiceren en te laten bediscussiëren (als ik me niet vergis) op een alleen voor leden toegankelijk deel van de VERON website. Iedereen heeft dan ruimschoots de tijd zijn zegje te doen en de afhandeling van de -toen- grote hoeveelheid voorstellen kan dan bijna tot een hamerstuk worden teruggebracht. Dat voorstel is aangenomen!! Maar tot op de dag van vandaag heeft het HB daar, ondanks reclamaties vanuit Breda, GEEN gehoor aan gegeven. Waarvan akte.

+1 Rick. De Novice licentie wordt echter steeds verder opgetrokken en zo wordt er vanzelf weer een nieuwe wens voor 'n nieuwe Novice gecreëerd. Inderdaad kip/ei verhaal.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#12 Bericht door PA3DAT »

pa3kc schreef:En zo gaat onze hobby uitsterven ben ik bang. Het VERON hoofdbestuur die dit soort veranderingen tegenhoudt anno 2015, ongelofelijk!
Dit bestuur wil geen veranderingen, dit bestuur wil alles bij het oude houden zoals men al jaren en jaren gewend is :evil:
pa3kc schreef:Ik was er niet bij aanwezig. Ik ben vooral zeer teleurgesteld dat dit gesneuveld is.
Het verschil HB of de VR doet niet zo zeer voor mijn ter zake, voor de juistheid wel inderdaad.
Het is afgewezen en dat is voor mij het belangrijkste wat eruit gekomen is. En dat is zo zonde.
Ook ik snap je teleurstelling. Maar de wijze waarop je hier 'en publiek' het hoofdbestuur van de Veron aanvalt,
is zeer onterecht! De LEDEN waren tegen, dat is de Verenigings Raad, en NIET het hoofdbestuur!

Eigenlijk zou je hier nu ook publiekelijk je excuses moeten maken aan het Veron Hoofdbestuur...
Daar zitten goede mensen, die goed werk doen voor ons en in hun spaarzame vrije tijd. Die verdienen dit niet.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#13 Bericht door PA3DAT »

Ik heb trouwens dat voorstel gelezen, maar snap ook niet hoe zich dat zou moeten verhouden tot
de N-licentie. Het moet dus duidelijk minder mogelijkheden bieden als een N-licentie. Ik denk dat als
je zo'n vergunning zou maken met alleen VHF/UHF erin, dat je daar ook niet veel nieuwe amateurs
mee trekt. Toegegeven, je koopt tegenwoordig voor goed 3 tientjes een dualband-transceiver, maar
zijn mensen bereid daarvoor zo'n examen(tje) af te leggen?
En dan die focus op operating practice: op welke banden, en hoe moet je dat examineren?

Als we de examen-mogelijkheden (nog verder) zouden verruimen voor N, examen doen in je eigen
woonplaats, in ieder geval "dicht bij huis", zou dat niet ook meer mensen over de streep trekken?

En die Engelse Foundation License: is die zoveel eenvoudiger qua examen en mogelijkheden dan
onze N-licentie? En biedt de Foundation License ook internationaal mogelijkheden, via CEPT?
Want dat is nu nog slecht geregeld, voor N. Gewoon omdat het NIET is geregeld, internationaal,
denk ik.

Maar goed, ik ben bang dat ik nu wat off-topic geraak alhoewel ik het idee van die Foundation
License wel interessant vind. Ik ben in ieder geval niet per definitie tegen! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#14 Bericht door -Verwijderd account »

Waar ik mee worstel is de erg burokratische manier van werken om met voorstellen te komen. Het gaat via, via, via ipv gewoon direct op de ledenvergadering waar de op dat moment aanwezige leden erover kunnen stemmen.
Ik vind dit een erg omslachtige werkwijze wat volgens mij niet meer van deze tijd is.

En de veranderingen en nieuwe zienswijze met betrekking tot ons stelsel van machtigingen kan ik niet meer volgen. Het lijkt erop dat er mensen zijn die de vroegere D-machtiging weer ingevoerd willen hebben, maar dan onder een nieuwe naam.
Dat was de voorloper van wat nu novice is, een instapmachtiging. Als dit werkelijkheid gaat worden, worden de verschillen alleen maar kleiner ipv motiverend zijn om verder te studeren om de Full te behalen.

Nee, ik zie veel meer effect in toezicht en daadwerkelijke handhaving op het naleven van de wet- en regelgeving. Het loopt zo langzamerhand de spuigaten uit met al die mensen die zo'n goedkope bamiporto kopen om vervolgens niet weten hoe het zit met gebruik ervan. Om nog maar te zwijgen over de overlast van allerhande draadloze toepassingen in de 70cm band.
Men houdt zich totaal niet aan de regels voor wat betreft LPD en PMR, nee gewoon met amateurapparatuur met 100W zenden en dan roepen "hallo zeuramateur, dit is een LPD-kanaal!" zodra je er iets over zegt...

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#15 Bericht door Randy »

PA3DAT schreef:En die Engelse Foundation License: is die zoveel eenvoudiger qua examen en mogelijkheden dan
onze N-licentie? En biedt de Foundation License ook internationaal mogelijkheden, via CEPT?
Want dat is nu nog slecht geregeld, voor N. Gewoon omdat het NIET is geregeld, internationaal,
denk ik.
Die Engelse Foundation licentie kent zelfs een morse eis. De letters A-Z en 0-9 seinen. Weliswaar met 5 WPM dus in het ergste geval valt de examinator in slaap, maar toch... Iets wat veel mensen zich niet realiseren.

Plaats reactie