Veron Algemene Leden Vergadering 2015

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#31 Bericht door Randy »

Niet geheel onbelangrijk: Tijdens de VR zijn ook drie nieuwe bestuurders benoemd. Zie de VERON-website: https://www.veron.nl/nieuws/

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#32 Bericht door PE1KEL »

Moeten we, na dit alles gelezen te hebben, niet concluderen dat we een oubollige hobby hebben?
Met een dalend aantal deelnemers?
Dan is het ook geen wonder dat er niemand meer op af komt.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#33 Bericht door Randy »

PE1KEL schreef:Moeten we, na dit alles gelezen te hebben, niet concluderen dat we een oubollige hobby hebben?
Met een dalend aantal deelnemers?
Dan is het ook geen wonder dat er niemand meer op af komt.
Het zal velen verbazen, maar het aantal zendamateurs is het afgelopen jaar toegenomen. Tenminste, kijkend naar het aantal geregistreerde calls:
Vandaag zijn er 13.999 actieve calls. Een jaar geleden waren dit er nog slechts 13.643. Een lichte toename van 2,6%. Deze aantallen zijn wel inclusief PI(4,5,9)-stations.

Wel een probleem op de langere termijn is de gemiddelde leeftijd. Die ligt hoog waardoor het aantal zendamateurs over 20 jaar va nu wel eens gehalveerd kon zijn. Helaas heb ik niet die cijfers om dat uit te rekenen.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#34 Bericht door Radioot »

sjaak afhaak schreef:Je zou moeten weten dat alle voorstellen uit de afdelingen zelf komen, deze worden besproken in alle afdelingen tijdens de huishoudelijke afdelingsvergaderingen bij de aanwezige leden en er wordt gestemd door een vertegenwoordiging van de afdelingen op de VR.

Ik kan niet volgen wat daar conservatief aan is, ik begrijp niet waarom de bespreking te wensen over laat, inhoudelijke discussie is gewenst en wordt gevoerd zowel in de afdelingen als ook op de VR.

De VERON heeft geen democratiseringsgolf gemist, het systeem zorgt voor een evenredige vertegenwoordiging van de leden op de VR. Bij andere clubs is daarvan geen sprake.

Groet!

sjaak afhaak
M= Man looking for an argument
A= Arguer

M: Oh look, this isn't an argument.
A: Yes it is.
M: No it isn't. It's just contradiction.
A: No it isn't.
M: It is!
A: It is not.
M: Look, you just contradicted me.
A: I did not.
M: Oh you did!!
A: No, no, no.
M: You did just then.
A: Nonsense!
M: Oh, this is futile!
A: No it isn't.
M: I came here for a good argument.
A: No you didn't; no, you came here for an argument.
M: An argument isn't just contradiction.
A: It can be.
M: No it can't. An argument is a connected series of statements intended to establish a proposition.
A: No it isn't.
M: Yes it is! It's not just contradiction.
A: Look, if I argue with you, I must take up a contrary position.
M: Yes, but that's not just saying 'No it isn't.'
A: Yes it is!
M: No it isn't!

from The Argument Sketch - Monty Python

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#35 Bericht door Radioot »

[quote="sjaak afhaak"
Op zichzelf is onze hobby de absoluut mooiste wetenschappelijke hobby[/quote]

Dat ben ik dan wel met je eens, het is een leuke technische hobby.

En de VERON is al 36 jaar mijn club, waarbinnen ik naar vermogen mijn bijdrage lever.
Lees nog eens terug, kijk nog eens goed naar mijn argumenten.

-Verwijderd account

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#36 Bericht door -Verwijderd account »

Ton schreef:Blijkbaar weten een hele hoop mensen niet hoe het systeem werkt en roepen maar wat, dat is jammer en doet een enorme afbreuk aan de energie en inzet van o.a. het HB.
Inderdaad is het voor veel mensen dit systeem niet te begrijpen, de logica ontbreekt.
Het is misschien een goed idee om hiervan een schema te maken welke wegen bewandeld dienen te worden en welke drempels je tegenkomt. Ik bedoel: een gewoon lid heeft een idee en hoe bereikt dit idee dan het HB?
Het enige wat ik lees is: gooi het in de groep (lees: je eigen afdeling) en maak er een voorstel van voor de VR. Ik denk dat een schematische voorstelling duidelijkheid zou kunnen geven.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#37 Bericht door Randy »

Dat staat - heel duidelijk - beschreven op d website. Daar was dit jaar extra aandacht aan gegeven: https://www.veron.nl/nieuws/bepaal-mede ... raad-2015/

-Verwijderd account

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#38 Bericht door -Verwijderd account »

@Randy

Dank! Zelfs ik kan het begrijpen :)

Ik ben het wel eens dat een voorstel goed onderbouwd dient te zijn en dat diegene die met het voorstel kwam deze dan ook zelf in persoon op de ALV komt toelichten en beargumenteren.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#39 Bericht door PA2LAD »

PA4DHG schreef:@Randy

Dank! Zelfs ik kan het begrijpen :)

Ik ben het wel eens dat een voorstel goed onderbouwd dient te zijn en dat diegene die met het voorstel kwam deze dan ook zelf in persoon op de ALV komt toelichten en beargumenteren.
Dat zou kunnen als daar tijd voor is, maar dan moet je ook spreektijd aanvragen (denk ik).

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#40 Bericht door PA3EYC »

Dan is het te laat!! De stemming vindt op de afdelingsvergadering plaats.
Elk voorstel wordt, als het goed is, in de afdelingsvergadering besproken en wordt er over gestemd. Het is dus zaak daar al maximale duidelijkheid te hebben.
Elk voorstel moet dus zeer goed beargumenteerd worden. Hoe beter dat gebeurd, des te groter is de kans dat het aantal voorstemmers groter is dan het aantal tegenstemmers of onthouding.
Wanneer er in een afdeling unaniem voor of tegen een voorstel wordt gestemd, dan is de kans vrijwel nihil dat door de afvaardiging van die afdeling op de VR anders wordt gestemd.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat tijdens de ALV er ineens andere argumenten aangehaald worden als die met het voorstel meegestuurd zijn.
'73, Maarten -PA3EYC-

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#41 Bericht door pe1br »

Ik heb zelf als Veron lid een voorstel ingediend.
Ik ben geen afdelingsbestuurder en heb binnen de Veron geen enkele functie.
Mijn voorstel is binnen de afdeling goedgekeurd en dus door gegaan naar de VR.
Ik werd netjes door ons afdelingsbestuur gevraagd of ik als indiener van het voorstel zelf mee wil naar de VR.
Zaterdag naar de VR geweest.
Op de VR kreeg ik inderdaad de mogelijkheid mijn voorstel toe te lichten bij de publieke microfoon.
En mijn voorstel is aangenomen.

Het blijkt dus dat je als LID zeker iets in te brengen hebt binnen de Veron.
Als je met een goed voorstel komt en je krijgt de steun van een meerderheid wordt je voorstel gewoon aangenomen.


Wat ik ook dit jaar weer niet begreep was het voorstel voor N amateur om van 25 naar 100 watt te gaan:
Op de verenigingsavond van onze afdeling waren zo'n 20 stemgerechtigde leden aanwezig, als de N amateurs in onze afdeling met minimaal zoveel mensen aanwezig waren geweest heb je 100% zeker een meerderheid van de stemmen.
Wanneer de N amateurs dit landelijk organiseren en zorgen dat er bij elke afdeling 20 leden voor stemmen weet je zeker dat je een gigantische meerderheid in de VR hebt.

Zonder de discussie tussen N en F weer op te halen.
Het gaat mij niet om de inhoud van het voorstel maar meer om de manier waarop er gebruik word gemaakt van je stemrecht.
Met het internet tegenwoordig kan het toch niet moeilijk zijn een aantal mensen landelijk te organiseren op een lokale afdeling in de eigen regio te gaan stemmen ?

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#42 Bericht door johnvdpas »

Het is allemaal wat. Van mij mag er best een instap licentie voor de 2 meter komen (valt daar eens wat meer op te horen...) Maar, ik denk niet dat je daar veel mensen mee gaat trekken.

Je kunt het ook doen zoals in België alles gelijk trekken met de mogelijkheden met N en N afschaffen. (dat is in feite in België gebeurd) Ik denk niet dat je daar als N amateur vrolijk van kunt worden, hoewel je niets verliest gaat je status in feite nog verder omlaag. Die status die bij sommige oudere amateurs al niet te hoog is wordt dan helemaal die van een 27mc-er. Ow dat is er zo een die heeft een antenne uitgedipt, een QSO gemaakt en wat regelgeving geleerd... In feite kan elke 27-mc piraat (die dus wat meer in het ssb segment uitzend) dat dus nu al.... Dus in die zin zal je meer leden trekken..

Ja, de oudere amateurs moeten soms al niet veel van N hebben, laat staan een papiertje waar je voor de helft van de kennis van N al slaagt. Ik denk dat de tweedeling nog groter wordt. En ik snap het ook wel, want ik zeg niet dat ze gelijk hebben, ik zeg alleen hoe er op gereageerd zal worden.

Daarbij kan iedereen N Halen, (met een beetje normaal of zelfs wat minder dan normaal verstand) dus in die zin maar meer je best doen?

Nee ik snap wel dat mensen er tegenstemmen. Maar, de discussie van N amateurs staat hier buiten. Die kunnen namelijk dus ook van een dergelijk voorstel nadeel hebben IPV voordeel. Zeker wanneer men de Belgische weg zou bewandelen.... Nu hebben ze dat veel later wel iets recht gezet, maar toch.

Ik denk dat ze persoonlijk beter voor een verhoging van het zendvermogen hadden kunnen stemmen (al is 100 watt wellicht ook wel veel) maar 25 watt is wel weinig. Inderdaad kun je daar mooie verbinden mee maken, maar neem van mij aan dat de meeste N amateurs (al wordt het niet in het voorstel gezegd) wat burgelijk ongehoorzaam zijn aangaande de 25 watt.(Zoals van Kooten en de Bie zouden zeggen, als ik me dakraam open doe en ik trek mijn scheur open, dan kom ik nog verder...) Dan kun je twee dingen doen: OF handhaven volgens mij is er nog nooit iemand er voor beboet dus in die zin.... maar beboet eens 10 n amateurs en je zult zien dat de rest zich ook meer aan de regels gaat houden. Of het verhogen naar het vermogen bijvoorbeeld naar 50 watt. Ik denk als je zou zeggen dat het 50 watt wordt, het gemiddelde zendvermogen van de N amateur omlaag gaat ipv omhoog. Diegene die met 100 watt zitten zullen eerder dan voor 50 kiezen, omdat het toch niet zo gek veel uitmaakt... en ze dan legaal bezig zijn.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#43 Bericht door pa3dsc »

de N staat voor Nooitgenoeg

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#44 Bericht door PE0AGO »

pa3dsc schreef:de N staat voor Nooitgenoeg
Inderdaad, in 1976 10 Watt FM, 6 kanalen op 2 meter !

-Verwijderd account

Re: Veron Algemene Leden Vergadering 2015

#45 Bericht door -Verwijderd account »

johnvdpas schreef:In feite kan elke 27-mc piraat (die dus wat meer in het ssb segment uitzend) dat dus nu al....
Ow, dus een CB-amateur die in ssb uitzend is een 27mc piraat? :oops:
Nou, dan mag jij je kennis eens flink bijspijkeren want op de CB-band zijn alle modes toegestaan :D
Het is allang geen half wattje meer met slechts 22 kanaaltjes, maar 4W all-mode en 40 kanalen en dat al enige jaren.

Wat de machtigingen aangaat, dáár gaat de VERON helemaal niet over.
Dat is aan AT en de wetgever die daarover gaan. En die moeten zorgen dat e.e.a. in overeenstemming is met europese regels.

Plaats reactie