Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik heb in de loop van de vier jaar dat ik dit soort uitzendingen doe al heel veel vragen hierover gekregen.

De eerste vraag na de eerste uitzending was: "Mag dat allemaal maar zo?" Het antwoord is "ja".

Andere vragen die af en toe de revue passeren:

"Vinden de beheerders van de repeaters het wel goed dat je dit doet?" Antwoord: ik zit er min of meer op uitnodiging van die beheerders, en in elk geval met grote instemming en medewerking (ik heb de mogelijkheid om met voorrang vanaf de repeater uit te zenden, die mogelijkheid had ik ook eerder dan PI4AA en PI4VRZ).

"Mag je wel muziek uitzenden in zo'n uitzending?" Ik doe dat niet veel, maar het antwoord is ja. Dat heb ik rechtstreeks van AT te horen gekregen op een vraag die ik daarover stelde.

"Is het niet zo dat alleen PI4-stations dit soort uitzendingen mogen doen?" Nee dat is niet zo. De vergunning van PI4-stations verschilt maar op zeer weinig punten van die van een 'gewone' amateur.

"Maar het is toch zo dat je geen omroep-uitzendingen mag doen?" Het ís nadrukkelijk geen omroepprogramma. Dit soort bulletin-uitzendingen horen bij de amateurdienst en zijn als zodanig ook in IARU-beleidsdocumenten te vinden.

Iedere amateur mag dit dus gewoon doen.

Het overgrote deel van de vele feedback die ik krijg is overigens uiterst positief, eigenlijk is dat vrijwel uitsluitend het geval. En het is prima om er vragen over te stellen. Als er heel veel kritiek op de uitzendingen zou komen terwijl de uitzendingen tegelijk niet door veel mensen gewaardeerd zouden worden, dan zou ik er op de amateurband mee stoppen.

Ik werk overigens ook mee aan een aantal andere uitzendingen (bijv. PI4AA), en publicaties van de twee amateurverenigingen en de stichting. Verder verspreid ik via mijn podcast ook van meerdere verenigingen de uitzendingen. Ik werk bewust aan alledrie mee, om zo te onderstrepen dat ik als journalist onafhankelijk ben.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#17 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo John,

Nee, het was een qso tussen 2 andere stations.
Dat kan inderdaad heel goed zijn hoor. Als je zo ontzettend veel uitzendingen doet, dan gaan er 100% zeker dingen mis.

Er is overigens geen reden in de voorwaarden waarom ik op een lopend QSO zou moeten wachten, en voor zover ik dat weet hoeft dat van de beheerders van de repeaters waar ik de uitzendingen doe ook niet. Het feit dat ik als enige bijna zo goed als altijd wacht is dus voor 100% een initiatief van mijzelf.

Bedenk, ik zit bij de uitzendingen op PI2NOS net iets onder de 500 uitzendingen (iedere dag sinds 9 augustus maal twee). Bij zoveel uitzendingen die ik bovendien in mijn eentje doe, naast nog behoorlijk wat andere uitzendingen, kun je er 100% zeker van zijn dat er dingen misgaan. Ik vind overigens dat dat heel erg weinig gebeurd. Ik heb me bijvoorbeeld nog maar 1x in die 500 uitzendingen versproken bij de datum in het begin, en ik ben een kleine 10 keer (max. 5 minuten) te laat begonnen omdat de MP3 niet op tijd klaar was.

-Verwijderd account

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#18 Bericht door -Verwijderd account »

PA0ETE schreef:Ik heb in de loop van de vier jaar dat ik dit soort uitzendingen doe al heel veel vragen hierover gekregen.

"Mag je wel muziek uitzenden in zo'n uitzending?" Ik doe dat niet veel, maar het antwoord is ja. Dat heb ik rechtstreeks van AT te horen gekregen op een vraag die ik daarover stelde.
Dit klinkt als een vrijbrief om een muziekstation te mogen beginnen op een amateurband... :oops:
Maar het is mij inderdaad wel gaan opvallen dat er diverse rondes zijn waar muziek in zit (letterlijk!) en dat is dus kennelijk volkomen legaal.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#19 Bericht door PA0ETE »

PA4DHG schreef:Dit klinkt als een vrijbrief om een muziekstation te mogen beginnen op een amateurband... :oops:
Maar het is mij inderdaad wel gaan opvallen dat er diverse rondes zijn waar muziek in zit (letterlijk!) en dat is dus kennelijk volkomen legaal.
Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Maar iets als intro-muziek is gewoon acceptabel, als de rest van de uitzending maar een bulletin-uitzending is. In andere landen is dat niet anders. Dit is zoals een legale EchoLink-node in Essen klinkt:

http://shorties.be/podcast/PI3UTR_140309_2340.mp3

Deze node zat vorig jaar nog 144,975, de ingang van PI3UTR, waardoor hij bij goede condx over deze repeater kwam. Tegenwoordig zit hij op een andere frequentie.

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#20 Bericht door PE1KEL »

Heb ik het nu mis of hoorde ik het zo snel toch goed:

Klopt het, John, dat de activiteiten op 6005 KHZ via Radio 700 vernoemd werden?
Ik stemde af en krijg een verhaal te horen wat ik zo snel niet kon thuis wijzen.
Wel hoorde ik de url van jouw website.
Wat heb ik gemist?

Het was om 17.04 GMT, 12-04-2015.

Ben benieuwd.

Adriaan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#21 Bericht door PA0ETE »

PE1KEL schreef:Heb ik het nu mis of hoorde ik het zo snel toch goed:

Klopt het, John, dat de activiteiten op 6005 KHZ via Radio 700 vernoemd werden?
Ik stemde af en krijg een verhaal te horen wat ik zo snel niet kon thuis wijzen.
Wel hoorde ik de url van jouw website.
Wat heb ik gemist?

Het was om 17.04 GMT, 12-04-2015.

Ben benieuwd.

Adriaan.
Klopt, ik zit op de zender van Radio 700. Ze onderbreken het programma (dat ook in de FM-band wordt uitgezonden) voor mijn blokje van 5 minuten.

Bij mij was vanavond 7310 een stuk beter dan 6005, maar dat wisselt per avond, en de ontvangst is sowieso tamelijk grillig.

Bedankt voor het rapport in elk geval!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#22 Bericht door PA0ETE »

Ik heb er sinds afgelopen zondag een frequentie bij.

Uitzendingen zijn nu:

1900 (CET zomertijd) 6005 kHz en 7310 kHz

1000 CET 7310 kHz

1430 CET 9560 kHz

Ik overweeg om vanaf juni een kort vakantiejournaal te gaan maken met o.a. ook een weerbericht voor heel Europa.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#23 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef:Ik heb er sinds afgelopen zondag een frequentie bij.

Uitzendingen zijn nu:

1900 (CET zomertijd) 6005 kHz en 7310 kHz

1000 CET 7310 kHz

1430 CET 9560 kHz

Ik overweeg om vanaf juni een kort vakantiejournaal te gaan maken met o.a. ook een weerbericht voor heel Europa.
Dan houd ik me aanbevolen voor het weer op EA6 John ;-)

Kan ik eindelijk weer de oude wereldontvanger aanslingeren die er al jaren nutteloos in de hoek staat. Mijn ouders hadden hem al bijna weggeknikkerd :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#24 Bericht door PA0ETE »

Het lijkt me echt geweldig om een beetje wereldomroepje te spelen. Ik kan voor hetzelfde bedrag de uitzendingen ook allemaal na elkaar op 7310 kHz doen (dat lijkt vooralsnog de meest bruikbare). 6005 en 7310 tegelijk op dat tijdstip is overigens wel een heel goede combinatie. Als de één het niet doet is de ander prima, en andersom (7310 is meestal wel het best). Misschien dat ik de uitzending twee keer zolang maak.

Het bereik is echt enorm op dat tijdstip, onder de meeste omstandigheden is het signaal in het westen nog in een flink deel van Groenland te beluisteren, verder in heel Scandinavië en een stuk voorbij Moskou. In het zuiden is Israël nog op draagbare radiosterkte en dat gaat tot halverwege Egypte zo door. Met die 31 meterfrequentie erbij is het bereik waarschijnlijk nog een heel stuk groter.

Dit is een erg veel goedkopere oplossing dan een eigen zender. Ik betaal voor die 120 blokjes van 5 minuten per maand ongeveer even veel als een wat duurdere provider voor je website per maand kost. Ik hoop dat nog heel veel andere mensen ditzelfde gaan doen trouwens. Dit om de kortegolfomroep een beetje te laten voortbestaan :-)

Ik zit daarnaast in het weekend in het programma van iemand anders nog op 9925 kHz (en 's winters op 7375 kHz). Dat is met heel veel meer zendvermogen. We krijgen daar op de achterkant van de antenne redelijk wat rapporten uit bijv. India en Pakistan, maar ook geregeld uit Nieuw-Zeeland, ook in de "ongewenste" richting van de antenne.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#25 Bericht door PA0ETE »

Ik ga trouwens vanaf deze week een rubriek doen met binnengekomen mail (dat is nog behoorlijk wat). Mogelijk ga ik zelfs nog iets van QSL-kaarten overwegen (elektronisch dat wel) maar ik ben niet zo'n QSL-stuurder. Meerderen kunnen daarover meepraten :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitzendingen Emergency Radio op 6005 en 7310 kHz

#26 Bericht door PA0ETE »

Het vakantiejournaal gaat vooralsnog niet door (denk ik). Het is allemaal toch behoorlijk veel werk.

Ik heb met ingang van 1 juni het contract voor de uitzendingen wel verlengd, dus de uitzendingen blijven nog wel een poosje.

Ik heb van 9560 kHz (1430 lokale tijd) nog nauwelijks rapporten ontvangen. Ik hoor het signaal hier ook zo goed als niet. Mocht iemand het op een verre vakantiebestemming ooit oppikken, ben ik erg nieuwsgierig naar een rapport.

Plaats reactie